Kyllä sossun pitää maksaa.
Mistä ihmeestä kumpuaa ajatus, että kaikilla pitäisi olla varaa kaikkeen. Omien rahojen loppuessa, sossun pitäs maksaa kaikki. Eikö vain voi todeta ettei ole tohon varaa, eikä hakea rahoittajia muista. Otetaan esim. harrastukset pitääkö todella kaikilla olla mahdollisuus harrastaa mitä vain, rahatilanteesta välittämättä? Kyllä sossun pitää maksaa periaatteella.
Kommentit (61)
Yleensä sossussa on tosiaan tuo raja 200e/vuosi harrastukseen. Joskus erityistapauksissa voidaan tukea enemmänkin, monesti kyllä vaatii lasun piiriin kuulumista. Meillä oli sellainen tilanne, olin ollut aika pitkään sossun asiakas ja sossut olivat sitä mieltä, että lapselle olisi hyväksi jokin harrastus. Kokeiltiin eri lajeja (edullisia), mutta lapsi ei niissä pitkään viihtynyt, jääkiekko oli ainut oikea mielenkiinnon kohde. Siirryttiin sitten lasun asiakkaiksi ja he maksoivat koko harrastuksen. Muutoin ei oltu lasun kanssa tekemisissä, kuin vain noiden harrastusmaksujen yhteydessä.
Köyhälläkin olisi varaa harrastaa, ellei kaikki nuorisourheiluliigat tähtäisi sinne ammattitason pelaamiseen. Ja ammattitason pelaamisen harjoittelu vaatii paljon rahaa. Ei kaikki halua lapsistaan huippu-urheilijoita ja aika harva lapsi haluaa itsekään olla huippu-urheilija. Jos lapsi on taipuvainen vaikkapa piirtämiseen, niin uskokaa pois, taidekooulut vasta kalliita onkin. Ja onhan se eri asia piirtää huvikseen kotona, kuin se, että joku voisi oikeasti opettaa lasta piirtämään.
Oma siskoni olisi pienempänä vanhempien luvalla saanut harrastaa musiikkia. Homma kaatui omaan mahdottomuuteensa, kun siskoni olisi halunnut aloittaa pianon soiton. Ei ollut meillä varaa ostaa monen tuhannen markan pianoa, eikä sossukaan sellaisia kustanna :D Joten porvarit voivat olla ihan rauhassa, ei sossu ihan kaikkea yläluokan harrastusta lapselle maksa ;) Siskoni olisi voinut aloittaa vaikkapa kitarasta tai jostain muusta instrumentista, jonka olisi saanut alkuun vaikka lainaksi jostain ja lopulta voitu ostaa oma.
Köyhemmille pitäisi jostain keksiä keinot siihen nimenomaiseen harrastelijamaiseen harrastamiseen. Siihenhän Suomen tasa-arvoperäinen ajattelu perustuu, että kun kaikilla on mahdollisuus tuoda omia kykyjään esiin, niin myös sosionomisesti heikommassa asemassa olevat saavat mahdollisuuden menestykseen. Nykyään tämäkin asia on karannut monilta lapsilta, kun kaikkeen harrastustoimintaan lyödään paineet huippumenestykseen, joka lisää hintaa harrastetoimintaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:32"]On se hyvä kun valitetaan oikeista asioista eikä herrojen ylisuurista palkoista, palkkioista ja optioista, joita halutaan vielä korottaa lisää. Annetaan vaan köyhien kuolla nälkään ja lasten ja nuorten saada mielenterveysongelmia olemattomien säästöjen takia jättiläistyöttömyyden pahoinvointivaltiossa, jossa sosiaaliturva on häpeällisesti Romanian tasolla. On taas ilo nousta päivään. Häpeän olla suomalainen. T. tuleva sossu
[/quote] Joo, ja tällä asenteella Suomeen tulee ihan varmasti investointeja, työpaikkoja ja saadaan valtion velka kuriin.
[/quote]
Lisää velkaa vaan niin saadaan keskiluokankin harrastukset maksettua.
Äh, köyhistä marisijoille tekisi hyvää katsoa Eduskunta-näytelmä. Harmi ettei taida tällä hetkellä mennä missäään.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 07:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:04"]Mun mielestä jos ei ole varaa niin ei kuulu saada. Ihan rankalla kädellä ei yhtään mitään. [/quote] On taas niin empaattista-elliä liikenteessä että päätä huimaa. Lapsilta vaan pois harrastukset! Joo.
[/quote]
Ei kai harrastuksia keneltäkään pois tarvitse ottaa. Niitä nyt vaan sattuu olemaan semmosiakin mihin jokaisella on varaa... Ohis.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 07:32"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:04"]
Mun mielestä jos ei ole varaa niin ei kuulu saada. Ihan rankalla kädellä ei yhtään mitään.
[/quote]
Lasten ja nuorten kohdalla avustetaan harrastuksissa, sitä sanotaan kait ennaltaehkäiseväksi avuksi... Pitäiskö se sinusta kieltää?
[/quote]
Tottakai! Mitä se ennaltaehkäisee, että pääsee pelaan vaikka jääkiekkoa toisten rahoilla? Yhtä hyvin se vois vaika harrastaa jotain halvempaa esim. hiihtoa.
[/quote]
Entäs minä? Olin yläasteella kiusattu, masennuin, eristäydyin täysin. Viiltelin ja yritin yliannostusta unilääkkeiden ja kipulääkkeiden combolla. Mut meinattiin siirtää sairaalakouluun, koska minulla oli niin pahat pelot koulusta. Yksikin aamu viilsin ranteeseeni 35 viiltoa ja vasta sitten pystyin lähtemään kouluun.
Musiikki oli minulle kaikki, ihan kaikki. Mun koko elämä. Halusin musiikkikuokalle, mutta mun pahimmat kiusaajat olivat siellä. Omaltakin luokalta löytyi sen verran kiusaajia, etten koskaan musatunneilla edes harkinnut meneväni kitaralle, tai laulamaan. Tätä ennen olin ollut _seitsemän_vuotta_ kuorossa, mutta kiusaaminen kävi niin rankaksi, että päätin lopettaa. Musatunnit meni siinä, että vain pidättelin itkuani ja tuijotin sähkökitaroita.
Kasin talvella kuraattorin yms ansiosta sossut suostuivat maksamaan minulle sähkökitaran, konkurssipesästä hintaa jäi ~100e.
Sain kitaran ja sen jälkeen jaksoin koulupäivät sillä tiedolla, että koulun jälkeen mun kitara olisi odottamassa minua. Vaikka olisi miten paska päivä tahansa, vaikka minua tönittäisiin ja lyötäisiin miten monta tahansa kertaa, niin mun kitara olisi odottamassa kotona.
Pystyin lopettamaan viiltelyn, masennus alkoi paranemaan. Aloin jälleen elämään. Nyt uskoin, että ehkä minulla sittenkin olisi tulevaisuus.
Hain yläasteen loppuessa musiikkilukioon - ja pääsin. Sen jälkeen on ollut kiirettä, mutta olen saanut soittaa kitaraa, siitä on muutama video youtubessakin. Ehkä isoin juttu oli osan saaminen yhteen kouluni kautta järjestettyyn musikaaliin, joka veti salin ihan täyteen katsojia. Olin muutaman kertaan siellä kaikkien edessä, välillä muiden seassa, välillä ihan yksin. Ja lauloin. Olin niin kaivannut sitä.
Että olen pahoillani siitä, että tuhlasin ~100e veronmaksajien rahoja, mutta olen aika varma siitä, että olisi tullut kalliimmaksi olla ostamatta sitä kitaraa minulle. Ennaltaehkäisevä apu todellakin tuli tarpeen mun kohdalla. Koulussa oli puhuttu jo sairaalakoulusta, suljetusta osastosta, masennuslääkkeistä ja lastenkodista. Mitä ne lastenkodit maksavatkaan? Jotain ~300e/vrk ja siellä harvemmin ollaan vain muutama päivä. Minunkin kohdalla puhuttiin ainakin parista viikosta. Ja mun suunnitelmat ennen kitaraa olivat sellaisia, että yläasteen jälkeen ammattistartille tms ja sitten lopetan koulun kokonaan. Jään vain kotiin. En vain nähnyt itseäni opiskelemassa, olin masentunut. Nyt opiskelen lukiossa.
Joten, saanko anteeksi sen, että sossut maksoivat minulle sen kitaran ennaltaehkäisevänä apuna?
[/quote]
<3 ihana. Tuli kylmät väreet kertomuksestasi. Terv. Toinen kitaristi
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 07:43"]Pitäisi laittaa äitiyspakkaukseen kitara niin maailma pelastuisi.
[/quote]
Dorka!
Minua pari vuotta sitten suorastaan pöyristytti joku köyhyys-tutkimus, jossa köyhyys oli määritelty tavaroiden puutteeksi. Tuntui ihan päättömältä, koska ei meidänkään keskituloisessa perheessä ole varaa laskettelulomiin, merkkivaatteisiin, viimeisimpiin älypuhelimiin ja muihin vimpaimiin saman vuoden aikana. Siitä ja muutamista tuntemistani henkilöistä on jäänyt mielikuva, että jotkut sossun asiakkaat ilmeisesti ovat niin vieraantuneet tavallisen palkansaajan arjesta että kuvittelevat muilla olevan automaattisesti varaa kaikkeen. Se on mullekaikkihetinyt-porukkaa, johon kaikki eivät tietenkään kuulu.
MIKSI voi luoja miksi niitä lapsia pitää tehdä jos ei ole varaa hoitaa? Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten lasten kalliita jääkiekko harrastuksia.
Toki ymmärrän jos perheessä on esim. sairauden takia työttömyyttä tai on lomautettu ja silloin tarvitsee yhteiskunnan apua. Mutta mitens nämä jotka vaan puskee kakaroita maailmaan ja elää lähes koko iän sossuntuilla. Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva kun huoletta jäädään kotiin makaamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:01"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 07:56"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:34"]Mutta kun tulee paha mieli. :( [/quote] Tai ehkä köyhyys ei ole lasten vika. Ei kai aikuisten harrastuksia siellä maksetakaan vaan lapsille 1-2 kohtuuhintaista harrastusta/vuosi (yht. max 200e/vuosi/lapsi). Täällä puhutaan taas paskaa. Tai äänessä on sellaiset ihmiset, jotka ei tiedä, kun se pää on omassa perseessä niin syvällä. -sossun asiakas, jolle ei harrastuksia makseta, mutta lapselle maksetaan- [/quote] Pitääkö niitä lapsia tehdä, jos niistä ei ole vara huolehtia. Mun lapsi haluais harrastaa lentämistä eikös sossu vois piffata sille koneen? [/quote] Suksi sinä vittuun. Ehkä tilanteet muuttuu. Eihän tuo (200e) ole kuin 15e/kk. Ja siitäkin olisit ottamassa. Ei saatana mitä porukkaa!
[/quote]
Laskeppas montako sossun asiakasta on? Tuo 200€ kertaantuu aika monella.. dorka.
Harrastuksia tuetaan kohtuullisissa määrin, mutta jos jollakin rikkaammalla on oma hevonen, tallipaikka elukalleen ja ratsastuksenopettaja pitämässä yksityistunteja, niin ei näitä sossu maksa köyhemmälle. Ei osta hevosta, vaikka kuinka käy vikisemässä.
Jos jonkun toisen lapsi pääsee harrastamaan jääkiekkoa ja sossu siinä tukee, koska muuten perheellä ei ole varaa, niin hyvään käyttöön on laitettu yhteiset rahat, en ole kade. Paljon suuremmat summat laitetaan turhempaan ja tyhmempään.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 00:21"]Mihin tämä maailma on menossa? :/
[/quote]
Totaaliseen kaaokseen josta vain rikkaan selviytyy.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:04"]
Mun mielestä jos ei ole varaa niin ei kuulu saada. Ihan rankalla kädellä ei yhtään mitään.
[/quote]
Lasten ja nuorten kohdalla avustetaan harrastuksissa, sitä sanotaan kait ennaltaehkäiseväksi avuksi... Pitäiskö se sinusta kieltää?
[/quote]
Ehdottomasti pitäisi kieltää. Jos ei ole varaa niin tietenkin tehdään sitten jotain muuta!
Täysin absurdia hommaa maksaa kaikille kaikkea.
Onneksi kaikkea tällaista karsitaan sitä myötä kun tajutaan että elämme rankasti yli varojemme.
On se vaan kansan nöyryyttämistä että pitää mennä anelemaan rahaa elämiseensä viranomaisilta. Missä on suomalaisten ylpeys. Miksi hallintokoneisto ei järjestä meille työpaikkoja että voisimme itse elättää itseme. kerjäämistä sekin on kun pitää soosusta mennä pyytämään. Sielläkin annetaan pärstäkertoimella. Parhaat tarinaniskijät saa eniten.
Miksi emme saa mennä vaikka kadulle myymään käsityöitä että voisimme hankkia elantomme niin kuin kunnialliset ihmiset. ne jolle sossu ei anna mitään saavat kuolla nälkään.Sossu eli hallintokoneisto on kuin jumala; päättää kelle antaa ja kelle ei.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:34"]
Mutta kun tulee paha mieli. :(
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:32"]On se hyvä kun valitetaan oikeista asioista eikä herrojen ylisuurista palkoista, palkkioista ja optioista, joita halutaan vielä korottaa lisää. Annetaan vaan köyhien kuolla nälkään ja lasten ja nuorten saada mielenterveysongelmia olemattomien säästöjen takia jättiläistyöttömyyden pahoinvointivaltiossa, jossa sosiaaliturva on häpeällisesti Romanian tasolla. On taas ilo nousta päivään. Häpeän olla suomalainen. T. tuleva sossu [/quote] Joo, ja tällä asenteella Suomeen tulee ihan varmasti investointeja, työpaikkoja ja saadaan valtion velka kuriin.
[/quote]
Ihmisvihallako siinä onnistutaan?
Mihin tämä maailma on menossa? :/
Sairaita ihmisiä täynnä koko AV. Ei mitään muuta kuin pahan mielen tuottamista kaikimmista heikoimmille yhteiskunnan kansalaisille, jotka eivät ole lamaa aiheuttaneet. Häpeäisitte psykopaatit.
Kun ei pystytä itse tekemään mitään tilanteen hyväksi ja ketuttaa niin sitä vihaa purataan itseä heikompiin.
Jos jättäisimme heikoimmat huomioitta, olisimme alta yksikön ihmisoikeustuomioistuimessa eikä kukaan haluaisi olla tekemisissä kanssamme.
Oksettaa tuollainen sairas idiotismi. En tiennyt että näin tyhmiä ihmisiä maailmassa edes voi olla.
Oksennatte netin täyteen lyhytnäköistä, yhteiskunnallista ilmapiiriä pahentavaa paskaa. Ihme ettei kukaan enää tunne yhteisvastuuta, vaan miettii vain itseään...
Miksi te ruokitte näitä typeriä aloituksia? Pelkkiä manipuloivia trolleja.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:32"]On se hyvä kun valitetaan oikeista asioista eikä herrojen ylisuurista palkoista, palkkioista ja optioista, joita halutaan vielä korottaa lisää. Annetaan vaan köyhien kuolla nälkään ja lasten ja nuorten saada mielenterveysongelmia olemattomien säästöjen takia jättiläistyöttömyyden pahoinvointivaltiossa, jossa sosiaaliturva on häpeällisesti Romanian tasolla. On taas ilo nousta päivään. Häpeän olla suomalainen. T. tuleva sossu
[/quote] Joo, ja tällä asenteella Suomeen tulee ihan varmasti investointeja, työpaikkoja ja saadaan valtion velka kuriin.