Yksi tyttö koulustani käy sääliksi, voinko jotenkin auttaa häntä...
.... Hän on aina yksin, ja vaikuttaa aina jotenkin varautuneelta. Ollaan lukion ekalla.
Olin nyt parin kaverini ja hänen kanssaan ryhmätyössä. Aine oli biologia, ja kyseessä oli vähän isompi projekti, tehtävänä oli tehdä "tutkimus", kerätä näytteet ja kirjoittaa raportti. Hävettää myöntää mutta kukaan meistä ei ollut tehnyt mitään koko työn eteen, mutta ennen tuntia toi tyttö toi meille kirjoittamansa raportit jotka oli siis oikeasti hyvin kirjoitettu ja siinä oli kaikkia vaikeita termejä joita ei edes ole käyty tunnilla, koko ryhmä saatiin kymppi siitä työstä sen raporttejen ansiosta.
Kerran se myös jäi ainoana siivoamaan kemian luokkaa koska puolet porukastahan ei ikinä pese niitä koeputkia etenkin kun se ainoa pakollinen kurssi ja sen ainoa labra kyseessä.
Se ei koskaan juttele kenellekään paitsi toisinaan opettajille ja tunneillakin se vain istuu ja kuuntelee. Silloin kun olin vielä pitkässä matikassa eka kurssilla se käytti varmaan puolet ajastaan vieressään istuvan neuvomiseen (ja mäkin aina kuuntelin koska en osannut mitään :D)
.... Jotenkin koko tyyppi on vähän surullisen oloinen tapaus, ja tuli olo että haluaisin auttaa sitä jotenkin. Jopa minun kaverini (ja minäkin hieman, vaikkakin kaduttaa nyt) ovat puhuneet siitä paskaa, ja jotenkin tuntuu ettei me ollenkaan ansaittas tuosta kurssista kymppiä (oli käytännön kurssi niin se raportti oli tavallaan koe) koska eihän me tehty mitään.
En uskalla jutellakaan sille, mutta voisko tolle tehdä epäsuorasti jotain :/
Kommentit (54)
Mä tein niin, että hylkäsin entisen kaveripiirini (joka oli just haukkuvaa ja juoruilevaa porukkaa) ja menin juttelemaan yhelle yksinäiselle tytölle ja muutenkin sain sitten uuden mukavemman kaveripiirin aika nopeasti. Tajusin siinä samalla, etten ole samanlainen kuin ne entiset ystäväni olivat, ei ne olleet edes hyvää seuraa. Pinnallista ja tylsää.
Eikös lukiossa jokaisen pitäisi jo keskittyä omaan opiskeluunsa? Eli juuri niin kuin tuo tyttö tekee. Kaverisuhteet voi hoitaan koulun ulkopuolellakin. Tyttö on selkeästi opinnut pärjäämään, tekee töitä oman koulumenestyksensä eteen ja samalla tulee auttaneeksi teitä muitakin, jotka ette näköjään osaa edes arvostaa sitä.
Anna sen olla, tuskin hän haluaakaan kavereita.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:30"]
Raadollista.
[/quote]
Sanopa muuta. Miksi te ette nuoret ajattele omilla aivoilla kun teillä ne selvästikin on kuitenkin?
Lähetin hänelle faceviestin jossa pahoittelin että hän oli joutunut tekemään työn yksin ja kiitin kun oli sen tehnyt. Hän sanoi että se ei haittaa koska hän pitää biologiasta ja työn tekeminen oli mielenkiintoista, ja että oli vain iloinen että pystyi auttamaan ja kaikki saatiin niin hyvä arvosana.
Sitten kerroin hänelle rehellisesti mitä hänestä puhutaan, ja pyysin omalta osaltani anteeksi, ja hän sanoi siihenkin että tietää kyllä noi jutut mutta häntä ei kiinnosta, mutta että arvostaa sitä että mä pyysin anteeksi.
Jotenkin nousi arvostus tuota tyyppiä kohtaan. Tunnen sen verran sen perhettä kun äiti on samassa työpaikassa että niillä on kotona alkoholiongelmaa, joten ei senkään elämä ehkä ole kovin helppoa.
-AP
Ehkä se tyttö on ihan onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:58"]
Ehkä se tyttö on ihan onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä.
[/quote]
Onnellinen alkoholistisessa perheessä ilman yhtään ystävää ?
Ehkäpä tytön arvostus ap:tä kohtaan nousi myös.
Meillä riitti kanssa lukiossa noita paskanpuhuja-bimboja. Olisi ollut tosi kiva itsekin aikanaan saada sieltä joku osoitus älyllisestä elämästä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:56"]
Demi.fi
Ole hyvä.
Av ei ole ihan oikea paikka lapsille.
[/quote]
Kyllä tää on kuule ihan oikea. Luuletsä että ne on aikuisia, jotka täällä pillukarvoista ym. vääntää?
Hienoa ap. Voit olla ylpeä itsestäsi. Vaatii paljon olla oma itsensä, jos on ryhmäpainetta. Usein mielenkiintoisimmat tyypit löytyvät muualta, kun hihittelijä-juoruilija laumasta. Ja tämä pätee ihan aikuisiin myös. Osasit toimia kypsemmin, kuin moni aikuinen. Työelämässäkin on paljon kiusaamista ja kuppikuntia, silti reilua tyyppiä arvostaa moni juoruilijakin. Ei kannata lähteä turhaan muita mollaamaan, se kertoo vaan itsestä huonoa ei juoruilun kohteesta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:21"]
Ap Arvostan sitä että kerrot omastakin käytöksestäsi rehellisesti. Suurin osa meistä varmaan sortuu välillä haukkumaan ja syrjimään toisia. Se on inhimillistä mutta tosi kurjaa ja väärin. Kannustan sinua ottamaan rohkeasti yhteyttä tuohon yksinäiseltä vaikuttavaan tyttöön. Koska sinun sydämesi sitä sinulle kehottaa. Voisko laittaa jonku viestin?? Kutsua johonkin mukaan esim. pitsalle?? Rehellisesti vois pyytää anteeksi sitä tehtävä-asiaa, josta saitte kympit hänen avullaan. Tsemppiä sulle.
[/quote]
Samaa mieltä myös.
Jätä ne juoruilijakaverit ainakin... Ja toi tyttö kuulostaa paljon aikuisemmalta kun noi sun kaverit.
Mutta hienoa että pyysit anteeksi AP :)
Mä ainaki koulussa mielummin esim. syön yksin ku jonku ryhmäläisen kaa. Viihdyn yksin. Aspahommissa, avoliitossa ja kavereista sekä perheestä saan tarpeeksi sosialisointia. Voit ens kerralla tehä oman osan työstäs.
No ei sulla oikein ole muuta mahdollisuutta kuin mennä juttelemaan. Huomaat kyllä nopeasti jos hän oikeasti haluaa olla yksin, mutta jos hän onkin yksinäinen niin saatat jopa pelastaa hänen elämänsä olemalla kaveri. Yksinäisyys on kamalaa.
Ottakaa se kaveriporukkaan mukaan. Ilahtuu varmasti. Pyytäkää sitä vapaa-ajan toimiin jonnekin. Vaikka leffaan tms.
Tyttäreni on yläasteella ja roikkui jossain kaveriporukassa vähän outsiderina. Luokalla oli myös syrjäänvetäytynyt tyttö, joka ei osallistunut edes ryhmätöihin eikä retkiin. Kun jotkut meni kaksin kysymään siltä, että eikös sulla oo tylsää, niin hän vastasi, ettei haluakaan kavereita. Teki kaiken yksin, istui ruokalassa yksin jne.
Kunnes: tyttäreni yhtäkkiä alkoi tutustumaan siihen. Ja totta vieköön se yksinäinen on täysin muuttunut. On aivan innoissaan, kun on saanut tyttärestäni kaverin. Ovat nyt koko ajan yhdessä. Eli ei pitänyt paikkaansa, vaikka itse sanoi niille kyselijöille, ettei kaipaa kavereita. Oli vaan liian ujo tai sitten oli entinen pahasti koulukiusattu. En tiedä taustoja.
Ottakaa se parka porukkaan mukaan!
Voithan ilmoittaa kuraattorille josko hän jututtaisi tyttöä. Voi olla että hän on omasta halustaan yksin, tai sitten hän on vain ujo :/ jälkimmäisessä tapauksessa voit koettaa hieman jutella hänelle.
Eli säälit tyttöä ja haluaisit tehdä jotain mutta et kuitenkaan halua häntä oikeasti kaveriksesi? Haluat että joku muu alkaisi kaveerata hänen kanssaan, jotta sinua ei surettaisi? Vähän tällaisen kuvan tekstistäsi saa. Jos oikeasti olisit pahoillasi menisit juttelemaan tytölle ja kutsuisit mukaasi kaveriporukkaanne.
Ovatko kaverisi myös sama mieltä, että pitäisi auttaa? Aika kurjaa jos ei.
Mene ihmeessä juttelemaan! Niinkuin muutkin jo sanoi, huomaat kyllä jos hän oikeastikkin haluaa olla yksin. Olin yläasteella hänen kaltainen (ujo), kunnes viimeisellä lukuvuonna muutama tyttö tuli minulle juttelemaan ja siitä se lähti.
Raadollista.