Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adoptio abortin vaihtoehtona

Vierailija
18.02.2015 |

Mitä mieltä olette adoptiota abortin vaihtoehtona? Tarjotaanko tätä vaihtoehtoa nykyisen kuinka usein jos on hakemassa aborttia?

Mielestäni adoption tulisi olla ensisijainen vaihtoehto jos ei halua pitää lastaan syystä tai toisesta. Usein kuulee perustelun, ettei ketään voi pakottaa synnyttämään, mutta onko asia tosiaan näin mustavalkoinen?

Ajatelkaa miten suuri lahja olisi antaa syntymättömälle lapselle elämä ja samalla tehdä adoptiota hakevat usein lapsettomat vanhemmat ikionnellisiksi. Onkä tämän rinnalla yksi synnytys todellakin niin kova uhraus?

Vai kuinka suurena lahjana pidätte omaa elämäänne tai mahdollisuutta saada kasvattaa omaa lastanne?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:32"]

[/quote]

Lähtökohtana olikin kysyä, että tarjotaanko tätä mahdollisuutta oikeasti ja perustellen adoptiovaihtoehdon hyviä puolia? Ketään ei oltaisi tietenkään pakottamassa synnytykseen ja adoptioon. Uskon että jos adoptiota tarjottaisiin ja perusteltaisiin hyvin, niin monikin olisi valmis vaihtamaan abortin adoptioon.

[/quote]

Miksi uskot niin? Miksi uskot, että moni olisi valmis kantamaan lasta sisällään, synnyttämään ja antamaan pois, kun toinen vaihtoehto on keskeyttää raskaus ehti alussa?

[/quote]

Koska haluan uskoa, että osalla ihmisista on vielä edes jotain moraalin rippeitä jäljellä.

-AP

[/quote]

Usko pois, kyllä on. Ei se sinun moraalikäsityksesi mikään absoluttinen moraali ole. Itse kun en näe sen alkion elämän lopettamisessa mitään ongelmallista sen alkion kannalta.

Vierailija
42/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:22"]

En voi kuin ihmetellä sitä itsekkyyden määrää, mikä liittyy abortin puolustamiseen adoptiovaihtoehdon hylkäämiseksi. Tämä on ennen kaikkea moraalinen kysymys ja olen huolissani siitä mihin moraalimme on katoamassa. Tulevaisuutemme ei näytä järin valoisalta.

-AP

[/quote]

Kuvastat tätä itsekkyyttä oikein mallikkaasti, kun koet, että sinun moraalikäsityksesi ovat absoluuttisen oikeita. Samalla jätät myös täysin huomioimatta tuntevan, varmasti olemassaolevan ihmisyksilön, tahtomattaan raskaana olevan naisen.

Nykyinen mallihan on kaikista paras, koska siinä jokaikinen ihminen voi toteuttaa sitä omaa moraalikäsitystään: ne, jotka näkevät abortin absoluuttisen vääränä, eivät sitä vain tee ja ne jotka eivät, ovat vapaita sen valitsemaan.

[/quote]

Juuri tässä on asian ydin. Haluaisin tietää millä tavalla adoptiota osataan aborttia hakevalle tarjota ja kuinka paljon asiasta käydään perusteltuja keskusteluja ennen helpon tavan, eli abortin suosittelemista ja valitsemista.

Olen siinä käsityksessä, että adoption mahdollisuutta hädin tuskin mainitaan ääneen. Valaiskaa abortin tehneet, että tarjottiinko adoptiota oikeasti vaihtoehtona?

-AP

[/quote]

Ei, ja syy varmaan se, koska en ollut kahden vaiheilla, ts. minua ei kiinnostanut saada alkiota ulos elävänä. En nyyhkyttänyt siellä alkion elämän puolesta. Miksi he olisivat koittaneet kääntää mua nyyhkimään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:13"]

Minusta nämä eivät ole vaihtoehtoisia keskenään. Adoptio on ok, jos jo syntyneen lapsen äiti ja isä ei syystä tai toisesta ole kykeneviä huoltamaan lasta. Lähtökohtaisesti adoptioon synnyttäminen ei mielestäni ole oikein.

[/quote]

Olen tästä periaatteessa samaa mieltä, mutta jos ja kun lapsen synnyttämättä jättäminen tarkoittaa ihmisyksilön elämän päättämistä, niin näistä kahdesta vaihtoehdosta adoptio on ja sen tulisi olla parempi vaihtoehto. 

-AP

[/quote]

Selvennätkö vielä, mitä haittaa tuosta (tummennetusta kohdasta) on?

[/quote]

Mielestäni (kehittyvän) ihmisyksilön elämän päättäminen on jo itsessään haitta tälle ihmisyksilölle. Häneltä viedään mahdollisuus syntyä ja elää. Toissijaisesti myös potentiaalisten adoptiovanhempien mahdollisuus ottaa laspi omakseen ja kasvattaa rakkaudella evätään.

-AP

[/quote]

Puutun nyt tuohon jälkimmäiseen kohtaan: Moraalisi mukaan siis ventovieraiden ihmisten elämällä on isompi merkitys yksilölle kuin hänen omalla elämällään?

Vierailija
44/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:43"]

Juuri tässä on asian ydin. Haluaisin tietää millä tavalla adoptiota osataan aborttia hakevalle tarjota ja kuinka paljon asiasta käydään perusteltuja keskusteluja ennen helpon tavan, eli abortin suosittelemista ja valitsemista.

Olen siinä käsityksessä, että adoption mahdollisuutta hädin tuskin mainitaan ääneen. Valaiskaa abortin tehneet, että tarjottiinko adoptiota oikeasti vaihtoehtona?

-AP

[/quote]

Itse en ole tehnyt aborttia, mutta miten voit nähdä raskauden jatkamisen raskauden keskeyttämisen vaihtoehtona? Makes no sense.

Ja ei kukaan ala raskaana oleville naisille mitään aborttia suosittelemaan, vaan nainen itse hakeutuu siihen aborttiin, josta päästään taas siihen, että miksi alettaisiin henkilölle, joka haluaa raskauden keskeyttämisen, suosittelemaan raskauden jatkamista? Tässä(kään) asiassa ei valitettavasti ole mitään holhousta, vaan naisen on itse selvitettävä ne omat tuntonsa raskauden jatkamisen/keskeyttämisen suhteen. Se ei ole kenenkään muun päätös, eikä painostus suuntaan tai toiseen omien moraalikäsitysten pönkittämiseksi ole oikein.

[/quote]

Ymmärrykseni mukaan, korjatkaa jos olen väärässä, niin aborttia suunnitteleva nainen on yleensä päätöksensä kanssa melko yksin.  Tilanne on pelottava ja epämiellyttävä kaikin puolin. Jos ja kun nainen kuitenkin näkee sisällään kasvavan ihmisen arvokkaana ja samalla syystä tai toisesta ei pysty tai halua kasvattaa lasta, niin aborttiin päätyminen on usein se helpoin tie. Tähän päätyessään nainen joutuu kuitenkin kantamaan lopun ikäänsä ainakin jonkinlaista syyllisyyttä siitä, ettei antanut sisällään kasvavalle lapselle mahdollisuutta syntyä. 

Vierailija
45/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:54"]

-AP

[/quote]

Itse en ole tehnyt aborttia, mutta miten voit nähdä raskauden jatkamisen raskauden keskeyttämisen vaihtoehtona? Makes no sense.

Ja ei kukaan ala raskaana oleville naisille mitään aborttia suosittelemaan, vaan nainen itse hakeutuu siihen aborttiin, josta päästään taas siihen, että miksi alettaisiin henkilölle, joka haluaa raskauden keskeyttämisen, suosittelemaan raskauden jatkamista? Tässä(kään) asiassa ei valitettavasti ole mitään holhousta, vaan naisen on itse selvitettävä ne omat tuntonsa raskauden jatkamisen/keskeyttämisen suhteen. Se ei ole kenenkään muun päätös, eikä painostus suuntaan tai toiseen omien moraalikäsitysten pönkittämiseksi ole oikein.

[/quote]

Ymmärrykseni mukaan, korjatkaa jos olen väärässä, niin aborttia suunnitteleva nainen on yleensä päätöksensä kanssa melko yksin.  Tilanne on pelottava ja epämiellyttävä kaikin puolin. Jos ja kun nainen kuitenkin näkee sisällään kasvavan ihmisen arvokkaana ja samalla syystä tai toisesta ei pysty tai halua kasvattaa lasta, niin aborttiin päätyminen on usein se helpoin tie. Tähän päätyessään nainen joutuu kuitenkin kantamaan lopun ikäänsä ainakin jonkinlaista syyllisyyttä siitä, ettei antanut sisällään kasvavalle lapselle mahdollisuutta syntyä. 

[/quote]

Minun nähdäkseni kokemus syyllisyydestä ei ole automaattinen asia vaan usein ihmisen oman elämänkatsomuksen sekä ympäristön asenteiden yhdistelmä. Toisaalta minusta ihmisiä ei pidä suojella huonoilta valinnoilta, koska silloin ihminen ei itse opi mitään. Esimerkiksi noin tunteva abortin tekijä voisi oppia kokemuksestaan että kyseinen metodi ei sovi hänelle ja arvostaa tulevaisuuden kokemuksia enemmän. Kriiseihin ei jäädä elämään vaan ne täytyy voittaa.

Vierailija
46/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin olen tota mieltä. Terveydellisistä syistä tietenkin abortti on ok, mutta ns "sosiaalisista" (ei valmis äidiksi/isäksi, lapsi vahinko ja ei toivottu, koulut kesken..) tai taloudellisista syistä tehdyt abortit pitäisi korvata adoptioilla. Tottakai ymmärrän että vaikka aborttikin on jo iso ja usein vaikea asia äidille niin adoptio on vielä paljon vaikeampaa. Kuitenkaan mun mielestä ei ole sikiön vika jos vanhemmat eivät ole huolehtineet ehkäisystä tai ehkäisy on pettänyt (jolloin se ei tietenkään ole kenenkään vika). Periaatteessa "ketään ei voi pakottaa synnyttämään" vaikka olisikin itse hölmöillyt kännissä baari-illan jälkeen. Mutta toisaalta voihan sitä joutua vaikka pyörätuoliinkin haluamattaan, kännissä sekoilun vuoksi. Asioilla on syitä ja on seurauksia... 

Ennen kun kukaan ehtii kirjoittaa että "hyvähän se on mun sanoa" niin olen itsekkin tullut 17 vuotiaana vahingossa raskaaksi. Syy oli osittain oman hölmöilyn ja sinisilmäisyyden, osittain ehkäisyn pettämisen. Päätimme siis lapsen isän kanssa käyttää jälkiehkäisyä, kumin puutteessa. Jäliehkäisy petti ja bum.. olin raskaana. Itse en olisi missään nimessä voinut tehdä aborttia kun sikiökin oli kerran terve, adoptiokaan ei tullut kysymykseen. Mutta sitten lapseni isä jätti minut joskus jo reilusti yli puolen välin raskautta, sanoi ettei halua olla lapsen tai minun kanssa tekemisissä. Velvollisuuden tunnosta oli siihen asti ollut mutta nyt riitti. Olin siis juuri täyttänyt 18, lukion abivuosi kesken, olin juuri muuttanut omaan asuntoon, tein koulun jälkeen iltaisin töitä naurettavalla tuntipalkalla saadakseni edes vuokran maksettua, suurin osa kavereistani piti päätöstäni pitää lapsi typeränä ja lapsellisena ja käytännössä katkaisi välit, ja nyt jäin vielä yksin. Jälkikäteen hävettää myöntää, mutta kyllä mulla adoption mahdollisuus vilahti mielessä. Se tuntui kuitenkin niin ylitsepääsemättömältä, kun rakkaus lapsee oli niin valtava että sen vaihtoehdon sivuutin nopeasti. 

Nyt siis olen 20-vuotias, 2-vuotiaan tytön totaali-yksinhuoltaja äiti. Lapsen isä ei ole nähnytkään lasta mutta minä kannan vastuun lapsestani. Jos olisin tiennyt ettei minulla ole mahdollisuutta tähän (henkisesti, toludellisesti tai muutenkaan), olisin antanut lapseni adoptioon, ennemmin kuin abortoinut raskauden. Onneksi kuitenkin kaikki meni niinkun meni, ja elämme tällä hetkellä kahdestaan lapseni kanssa ihan samanlaista lapsiperheen arkea kuin mikä tahansa yh-perhe. 

Vierailija
47/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Päätös on yksin naisen, mutta se ei tarkoita sitä, että päätöksen kanssa olisi yksin. Tilanne toki lähtökohtaisesti on epämiellyttävä, mutta pelottava? Erittäin subjektiivista. Ja syyllisyys? Erittäin subjektiivista. Naiselta voidaan odottaa sen verran itsestä vastuun kantamista, että jos on epävarma abortista, niin sanoo sen sille lääkärille (kuitenkin sinnekin pitää se aika varata ihan itse..)

Ja jos koet, että naiset ovat niin epävarmoja heittopusseja, niin miten ihmeessä kuvittelet, että tämä nainen selviää ilman tukiverkostoa siitä raskaudesta, synnyttämisestä ja vielä lapsen antamisesta adoptioon? Kun ei pysty itsenäisesti edes tekemään päätöstä raskauden jatkamisesta/keskeyttämisestä. Yleensä näillä aborttioikeuden vastustajilla nimittäin loppuu se naisesta kiinnostuminen, jos tekee päätöksen olla tekemättä aborttia. Sikiöstäkin/vauvasta kiinnostuminen loppuu tasan siihen vaiheeseen, kun se syntyy.

Vierailija
48/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-AP

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eli tässäkin ollaan loppuviimein huolissaan naisen tunteista, ei alkion. Niin se toki pitää ollakin, hyvä! Siksi on älytön ajatus, että kellekään kuitenkaan tuputettaisiin adoptiota, jolle abortti sopii, kuten aloitusviestistä käsityksen sai.

Naisen tunteet tulevat aina etusijalle, siinä olemme samaa mieltä.

Tuossa tuen antamisessa adoptioon on vain se vaikeus, että vaikka hoitohenkilökunta miten tukisi, niin he eivät voi vaikuttaa yleiseen asenneilmapiiriin, joka pitää vähän halpana lapsensa poisantanutta naista, mutta kun taas abortin voi jokainen pitää omana tietonaan. Eli jos nainen ei ole tarpeeksi vahva adoptioajatukselle (pelkää toisten tuomitsevan) vaikka ei haluaisikaan tappaa lasta eikä voi sitä pitää, niin aika iso prosessi olisi terapoida hänet se kestämään.

Voisi myös ajatella, että annetaan heille tukea hyväksyä aborttiin päätyminen, koska se tosiaan ei ole tuomittavaa.

Vierailija
49/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:11"]

Kyllä mäkin olen tota mieltä. Terveydellisistä syistä tietenkin abortti on ok, mutta ns "sosiaalisista" (ei valmis äidiksi/isäksi, lapsi vahinko ja ei toivottu, koulut kesken..) tai taloudellisista syistä tehdyt abortit pitäisi korvata adoptioilla. Tottakai ymmärrän että vaikka aborttikin on jo iso ja usein vaikea asia äidille niin adoptio on vielä paljon vaikeampaa. Kuitenkaan mun mielestä ei ole sikiön vika jos vanhemmat eivät ole huolehtineet ehkäisystä tai ehkäisy on pettänyt (jolloin se ei tietenkään ole kenenkään vika). Periaatteessa "ketään ei voi pakottaa synnyttämään" vaikka olisikin itse hölmöillyt kännissä baari-illan jälkeen. Mutta toisaalta voihan sitä joutua vaikka pyörätuoliinkin haluamattaan, kännissä sekoilun vuoksi. Asioilla on syitä ja on seurauksia... 

Ennen kun kukaan ehtii kirjoittaa että "hyvähän se on mun sanoa" niin olen itsekkin tullut 17 vuotiaana vahingossa raskaaksi. Syy oli osittain oman hölmöilyn ja sinisilmäisyyden, osittain ehkäisyn pettämisen. Päätimme siis lapsen isän kanssa käyttää jälkiehkäisyä, kumin puutteessa. Jäliehkäisy petti ja bum.. olin raskaana. Itse en olisi missään nimessä voinut tehdä aborttia kun sikiökin oli kerran terve, adoptiokaan ei tullut kysymykseen. Mutta sitten lapseni isä jätti minut joskus jo reilusti yli puolen välin raskautta, sanoi ettei halua olla lapsen tai minun kanssa tekemisissä. Velvollisuuden tunnosta oli siihen asti ollut mutta nyt riitti. Olin siis juuri täyttänyt 18, lukion abivuosi kesken, olin juuri muuttanut omaan asuntoon, tein koulun jälkeen iltaisin töitä naurettavalla tuntipalkalla saadakseni edes vuokran maksettua, suurin osa kavereistani piti päätöstäni pitää lapsi typeränä ja lapsellisena ja käytännössä katkaisi välit, ja nyt jäin vielä yksin. Jälkikäteen hävettää myöntää, mutta kyllä mulla adoption mahdollisuus vilahti mielessä. Se tuntui kuitenkin niin ylitsepääsemättömältä, kun rakkaus lapsee oli niin valtava että sen vaihtoehdon sivuutin nopeasti. 

Nyt siis olen 20-vuotias, 2-vuotiaan tytön totaali-yksinhuoltaja äiti. Lapsen isä ei ole nähnytkään lasta mutta minä kannan vastuun lapsestani. Jos olisin tiennyt ettei minulla ole mahdollisuutta tähän (henkisesti, toludellisesti tai muutenkaan), olisin antanut lapseni adoptioon, ennemmin kuin abortoinut raskauden. Onneksi kuitenkin kaikki meni niinkun meni, ja elämme tällä hetkellä kahdestaan lapseni kanssa ihan samanlaista lapsiperheen arkea kuin mikä tahansa yh-perhe. 

[/quote]

Ja raiskaustapauksissa tottakai naisen on synnytettävä, koska silloinhan ei ole mitään höpöhöpö-syitä abortille, vai mitä?

Ja tuo on aika kusipäistä ajattelua, että koska minä olen toiminut tietyllä tavalla ja minulla on tämä oma ajattelutapani, niin se pitää pakottaa myös kaikille muille (sama, jos vaikkapa ajattelee, että lapsella pitää olla isä ja äiti, niin sinä kaikesta kokemastasi huolimatta olisit täysin kelvoton vanhempi, koetko, että tällainen ajattelu pitäisi ottaa vallitsevaksi käsitykseksi tai että näin ajattelevat henkilöt ovat absoluuttisesti oikeassa?)

Ja vastuunkantoa se aborttikin on, silloin pohtii omia voimavarojaan ja haluaan ryhtyä vanhemmaksi. Vai onko sinulla sellainen sadistinen käsitys, että raskaus ja synnyttäminen ovat naiselle hyviä rangaistuksia seksin harrastamisesta? Ja pyöräätuoliesimerkkisi on naurettava, koska siinä ei ole vaihtoehtoja. Parempi olisi se, että leikkauksella kävelet tai sitten ilman leikkausta olet pyörätuolissa.

Ja ketään ei voi pakottaa synnyttämään, naiset ovat hyvinkin kekseliäitä epätoivottujen raskauksien keskeyttämisessä (tilastot, kun abortit olivat Suomessa laittomia ja sen lisäksi voi seurata maita, joissa abortit eivät ole sallittuja). Ja silloin yleensä nainen vaarantaa oman terveytensä ja mahdollisesti käy vielä niin, että vahingoittaa sikiötä perusteellisesti, mutta raskaus ei mene kesken.

Vierailija
50/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en IKINÄ misään nimessä kykenisi antaa OMAA lasta pois. Niin raastavaa ja helvetin vaikeeta, vaikka en äidiksi just silloin haluaisi.

Vierailija
51/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:11"]

Kyllä mäkin olen tota mieltä. Terveydellisistä syistä tietenkin abortti on ok, mutta ns "sosiaalisista" (ei valmis äidiksi/isäksi, lapsi vahinko ja ei toivottu, koulut kesken..) tai taloudellisista syistä tehdyt abortit pitäisi korvata adoptioilla. Tottakai ymmärrän että vaikka aborttikin on jo iso ja usein vaikea asia äidille niin adoptio on vielä paljon vaikeampaa.

[/quote]

Miksi heti oletat, että abortti on vaikea naiselle? Se voi olla myös iso helpotus, eikä abortti ole kaikille se suurin suru muutenkaan. Eli surun käsitteleminen vie ehkä joitain viikkoja ja siinä se, jos sitäkään. Iselleni kävi näin.

Vierailija
52/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:22"]

En voi kuin ihmetellä sitä itsekkyyden määrää, mikä liittyy abortin puolustamiseen adoptiovaihtoehdon hylkäämiseksi. Tämä on ennen kaikkea moraalinen kysymys ja olen huolissani siitä mihin moraalimme on katoamassa. Tulevaisuutemme ei näytä järin valoisalta.

-AP

[/quote]

Sulla ei ole käsitystäkään siitä millaista se adoptioon annetun elämä voi olla. Sitä tuntee itsensä hylätyksi,se vaikuttaa koko elämään.

Tästä oli joku tutkimuskin tehty ja suurin osa adoptoiduista kärsii jonkinlaisesta traumasta,joka johtuu juuri tuohon hylätyksi tulemiseen.

Mun äiti on adoptoitu ja sellaista kohtaloa en toivo kenellekään. Ne traumat kantavat yli sukupolvien.

Vierailija
53/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsettomuus on huono perustelu sille miksi adoptioita pitäisi lisätä. Tässä väestöräjähdyksessä näen lapsettomuuden luonnon yrityksenä rajoittaa ihmisten lisääntymistä. Ihmisiä syntyy ihan tarpeeksi joten miksi pitäisi syntyä vieläkin enemmän?

Ja olen itsekin kokenut monen vuoden lapsettomuuden ja emme käyneet hoidoissa tai tutkimuksissakaan lasta hakemassa. Olen tietysti äärettömän onnellinen että luonto meille lopulta soi perheenlisäystä ja tietysti lapset ovat arvokas asia, jokaisen jo syntyneen lapsen pitäisi myös saada rakastava koti. Mutta ei lapsia pidä tähän maailmaan väkisin saattaa. Mielestäni abortti on pienempi paha (monestakin syystä) jos lapsi on lähtökohtaisesti epätoivottu. Molemmissa (abortti ja adoptio) on tietysti omat eettiset ongelmansa mutta lopultahan jokainen toimii henkilökohtaisen omatuntonsa mukaan.

Omasta mielestäni itsekkäämpää on jaella geenejään ja synnyttää lapsi josta ei itse halua huolehtia kuin tehdä abortti. Ja minusta on myös itsekästä vaatia muita toimimaan synnytyskoneena jos itse ei voi saada lasta. Näin kärjistetysti sanottuna.

Vierailija
54/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Montako kertaa ap on ollut raskaana?

- Montako kertaa ap on synnyttänyt?

- Montako kertaa ap on joutunut pohtimaan abortti vai adoptio? Mikä oli lopputulos/tulokset?

- Montako kertaa ap on antanut lapsensa adoptioon?

Vierailija
55/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:38"]

- Montako kertaa ap on joutunut pohtimaan abortti vai adoptio? Mikä oli lopputulos/tulokset?

[/quote]

0,0,0,0

Asia on moraalinen kysymys eikä vaadi välttämättä omakohtaista kokemusta.

-AP

Vierailija
56/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:40"]

[/quote]

0,0,0,0

-AP

[/quote]

Kummasti luulenpa, että moraalikäsityksesikin muuttuisivat, jos sinulla olisi noista kaikista kokemusta.

Vierailija
57/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

0,0,0,0

-AP

[/quote]

Sinä voit omalta kohdaltasi noudattaa juuri sellaista moraalia asiassa kuin haluat.

Vierailija
58/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

0,0,0,0

-AP

[/quote]

Vastaus oli arvattavissa. Niinpä se paavikin pohtii samoja kysymyksiä. Jep jep.

Ja luultavasti ikää on 17v?

Tule moralisoimaan uudelleen kun olet synnyttänyt edes kerran.

Vierailija
59/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-AP

[/quote]

Omasta puolestani voin vastata tähän, abortin tein n. 3 vuotta sitten. Neuvolan terkka kysyi ekalla tapaamisella olenko miettinyt adoptiota, sekin on vaihtoehto. Sanoin, että se ei missään nimessä ole minulle vaihtoehto. Sen enempää adoptiosta ei puhuttu tai painostettu ja hyvä niin. Minusta ihan asiallisesti hoidettu. 

Vierailija
60/62 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:22"]En voi kuin ihmetellä sitä itsekkyyden määrää, mikä liittyy abortin puolustamiseen adoptiovaihtoehdon hylkäämiseksi. Tämä on ennen kaikkea moraalinen kysymys ja olen huolissani siitä mihin moraalimme on katoamassa. Tulevaisuutemme ei näytä järin valoisalta.

-AP
[/quote]

Taidat olla huolissasi ainoastaan pitkistä kotimaan adoptio-ajoista, kun suomalaislapsia annetaan niin vähän adoptioon. Itsekin taidat olla jonossa?

Ei ketään voi pakottaa synnyttämään lasta toiselle, täysin hullua. Jokainen lapsestaan luopunut äiti kantaa painavaa taakkaa elämänsä loppuun asti, ei tee hyvää mielenterveydelle se. Ja entä se lapsi, eipä ole hänelläkään helppoa. Abortti on paras ratkaisu ehkäisyn pettäessä, mikäli ei lasta halua. Ap on todella itsekäs ajatuksineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi