Kuinka paljon on "liikaa sairauslomia"?
Kuinka paljon on mielestänne liikaa sairauslomia? Onko esimerkiksi 5-7 parin-kolmen päivän jaksoa vuodessa liikaa? Nykyisellä työpaikallani olen jo 2 kertaa joutunut puhutteluun aiheesta "kun sulla nyt taas tuppaa kertymään näitä sairauslomia".
Mikä on hyväksyttävä määrä 0pv, 2pv, 5pv /vuosi?
Kommentit (74)
Mulla on ollu pari juuri tuollaisia pöljiä yhden päivän sairaslomia, joita joku jo ehti lintsaukseksi väittää. Ekalla kerralla istuin aamulla pari tuntia vessassa. Ei kannattanut muutamaa metriä kauemmas mennä. Kymmeneltä loppui oireet ja puoleen päivään mennessä olin kuin en olisi koskaan kipeä ollutkaan. Olisi tuntunut todella pöljältä olla vielä toinenkin päivä kotona peukaloita pyörittämässä. Ei tarttunut kenellekkään kotona eikä töissä. En tiedä olinko sitten syönyt jotain pilaantunutta tms.
Toisella kerralla oli ihan lääkärin toteama angiina. Hain antibiootit, mutta sillä hetkellä olo oli kohtuullinen joten en saanut sairaslomaa. Lääkäri sanoi että tuskin huonommaksi menee kun lääkkeet nyt aloitat. Illalla nousi kuitenkin kuume ja olin seuraavan päivän kotona (omalla ilmoituksella). Lääkäri sanoi että ei enää tartu lääkkeiden aloittamisen jälkeen niin menin töihin "lomapäivän" jälkeen kun ei kuumetta enää ollut.
Mä sanoisin 2-3 sairausjaksoa vuodessa. En sano päiviä, koska joskus sairaus voi olla niin paha että pitää viikonkin pois kotoa. Joskus riittää kaksi päivää.
Mun entisellä työpaikalla oli myös joku raja, jonka jälkeen pidettiin neuvottelu yhdessä esimiehen ja työterveyshoitajan kanssa. Mulla oli siihen aikaan hankala kausi. Sairastuin krooniseen sairauteen, lääkityksen aloitus aiheutti kaikkea kivaa lisäyllätystä. Esimiehen pidin koko ajan kartalla missä mennään. Yhtenä päivänä hän sanoi, että olen ylittänyt puuttumisrajan, mutta kun hän tietää mikä on tilanne, ei hän näe tarpeelliseksi järjestää mitään keskustelua.
Kun sairauteni saatiin tasapainoon, loppuivat sairauslomat ja palasin normaaliin kerran vuodessa tai kahdessa flunssassa tahtiin. Pakolliset kontrollikäynnit joudun tietenkin käymään työajalla, mutta ne teen sisään jo hyvissä ajoin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:00"]
Mikä on hyväksyttävä määrä 0pv, 2pv, 5pv /vuosi?
[/quote]
Hyväksyttävä määrähän on se, mitä sairaus edellyttää.
Minä olin 9 kk sairaslomalla syövän takia. Kahden vuoden aikana ennen sen toteamista olin jokunen kerta sairaana jotka saattoivat liittyä sen kehittymiseen, mutta sitä edelsi 8 vuotta ilman yhtään sairaspoissaoloa. Se oli ainoa hyväksyttävä määrä, koska en sairastanut. Nyt on ollut kipuja, joiden takia aikaisemmin olisin ehkä ottanutkin sairaslomaa, mutta kun on kulunut vuosi siitä ja olen ollut vain yhden päivän poissa vatsataudin vuoksi. Nyt kivut tuntuu mitättömältä syyltä...
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:17"]
Miettikäähän mistä johtuu että noita rajoja on työpaikoilla jouduttu asettaa? no siitä että on ihmisiä jotka juoksee lääkärissä joka hiivatin yskähdyksen takia ja sitten sairaslomaillaan niin ettei "tervettä" kuukautta väliin mahdu. Aikuinen ihminen kestää olla töissä vaikkei aina ihan täydessä iskussa olekaan, nyt en tarkota mitään kuumepotilaita vaan "ihankuin olisi flunssa tulossa" "kurkkua karhii" tapauksia. Toivon että edes joku näistä ikisairastajista kokisi jonkun sortin herätyksen tätä lukiessaan ja tajuaisi että aikuisten ei tarvitse samaa tahtia juosta lääkärissä ja keräämässä sairaslomia mitä pikkuvauvan oirehtiessa.
[/quote]
Itse asiassa rajat ovat varhaisen välittämisen malli eli työntekijälle etu. Ennen ei välitetty työoloista ja ihmiset sairasti sairastamisen jälkeen. Nykyään esimies soittaa kotiin ja kyselee vointia ja yrittää luoda tunnelmaa, että sinua odotetaan täällä. Toiseksi sairauslomiin kiinnitetään huomiota siksi, että voisiko parantaa työergonomiaa tai esim. auttaa ikääntyneen työntekijän työntekoa.
Kyllä nämä on ihan työntekijän eduksi luotu
Nykyään on tullut suositus että jos on kolme sairauslomaa lyhyen ajan sisällä, tulisi työnantajan ja työterveyshuolto yhdessa työntekijän kanssa keskustella sairauksista. Eli puututaan ajoissa jos on jotain työperäistä tai väärinkäyttöä. Jos sinulla on vain perus flunssa (2-3 krt vuodessa) niin silloin riittää se selvitykseksi. Jos flunssia on enemmän, niin se voipi olla vakavampaa. Tämän takia sairauksista pidetään lukua.
Sitten on työnantajat joka vaativat sairauslomaasta lääkärintodistuksen, ja silloin asia on aivan selvä. Mutta jos näitä on 3 kpl lyhyen ajan sisällä tai on 5 - 7 vuodessa, tulee työnanataja selvittää syyt.
Meillä vanhas työpaikassa oli 12pv/vuosi se seuranta raja. Multa poistettiin hammas, jonka jälkeen sain kuumeen ja olin töistä pois 5pv. Pääsin pariks viikoks töihin jonka jälkeen ihmettelin, että miks mulla nousi kuume uudestaan. Selvisi, että leikatun hampaan viereisen hampaan ien oli tulehtunut pahasti, joten jouduin taas sairaslomalle. Menin töihin tilanteessa 11/12. Esimies pyysi puhutteluun, että onko kotona kaikki hyvin tai tarvitsenko psykologia kun olen yhtäkkiä ollut 2 kertaa pidemmän ajan pois töistä. Kerroin, että saikkulapussa lukee kyllä syy poissaoloon, mutta totesi että hänen kokemuksen perusteella tuollainen tulehtuminen ei ole mahdollista.... Onneksi löysin uuden työn kuukaude päästä.
Aika paljon mun mielestä. Itse olen ollut viimeksi saikulla 5 vuotta sitten, olin 2 päivää. Sairastan tosi vähän. Vielä kun tätä sais käyttää valttina työhaastatteluissa niin hyvä olisi. En ole ollut edes lasten takia pois, lapsetkaan ei sairasta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:50"]
Liikaa on enemmän kuin se määrä, jonka työnantaja on asettanut suurimmaksi hyväksyttäväksi määräksi vuosittain. Joka firmalla on tavoitteensa sairaslomien suhteen, yläraja (esim. 10 % työtunneista) jonka alapuolelle pyritään pääsemään.
[/quote]
Juuri näin se menee.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:24"]Minä sain kaikki mahdolliset tulehdukset, joita hoidettiin antibiooteilla. Sain vuoden aikana kaksitoista antibioottikuuria, jotka sekoittivat vatsani. Jouduin tulemaan vatsaongelmien vuoksi myöhemmin töihin, mutta tein myöhästymiseni sisään päivän päättyessä.
Selässäni oli välilevytyrä, joka vaikeutti liikkumistani. Työterveyslääkäri ei tunnistanut oiretta. Ulkopuolinen fysiatri ei tunnistanut oiretta. En saanut sairauslomaa. Oireet olivat erittäin tuskallisia. Työnantaja ei maksanut magneettikuvaa. Tarjouduin menemään magneettikuvaan, mutta lääkäri totesi, ettei minussa ole mitään vikaa. Turha käydä kalliissa magneettikuvassa.
Kävin oireitteni selvittyä magneettikuvissa, joissa näkyi kyseinen ongelma.
Kävin taksilla töissä, koska bussimatkat olivat pitkiä ja tuskallisia kammottavan kipeän selän vuoksi.
Esimies haukkui minua päivittäin ja kävi minuun käsiksi työkaverien läsnäollessa. Todella monet työkaverit olivat minulle erittäin tylyjä, koska olin heidän mielestään lintsari.
Kävin useammassa työkykyarviossa esimiehen ja lääkärin luona "lintsaamisestani". Sairastin vuoden aikana kaksi influenssaa, useita flunssia, korva- ja silmätulehduksia jne.
Henkilöstöjohtaja määräsi minut psykiatrin tutkittavaksi, koska minua arveltiin hulluksi poissaolojen vuoksi. Henkisesti terve, mutta fyysisesti sairas, totesi psykiatri. Seisoin hänen vastaanotoillaan, koska en pystynyt istumaan välilevytyrän vuoksi.
Kuntoutuspaikan lääkäri ymmärsi, mikä minulla on ja hän suositteli minulle tutkimuksia. Minulta löydettiin vuosia jatkuneiden (turhien) tutkimusten jälkeen eräs tappavimmista syövistä. Minulla on erittäin huono ennuste.
Minulle tehtiin kantasolusiirto. Hyljintäreatiot (mm. maksa ja munuainen) ovat erittäin ikäviä.
Sain potkut yt-neuvotteluissa oltuani sairauslomalla yhdeksän kuukautta. Olin niin sairas ja heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, etten jaksanut haastaa työnantajaa oikeuteen.
Olen ollut sairauslomalla jo kolme vuotta. En tiedä, toivunko enää työkuntoon.
Tilanne oli piinallinen. Olin aiemmin hyvä työntekijä ja tein pitkiä työpäiviä. Sairastumiseni vuoksi jouduin olemaan paljon pois töistä, koska työterveyslääkäri ei keksinyt syytä sairauksiini. Syynä oli syöpä, joka paheni koko ajan.
[/quote]
Voimia sinulle! :(
Mieheni työpaikalla on eräs joka on vähintään kerran kuukaudessa saikulla. Viime viikolla oli muka kuumetta ja flunssa. Kun perjantaina tuli töihin niin ei yskinyt eikä niiskuttanut yhtään. Nopeesti parani..mutta jos joku on oikeesti sairaana niin tää tyyppi soittelee että joko huomenna tulet kun ei halua enää tuurata. Kenkää sanon mä!!
Tuo nyt on hyvin suhteellista, jos ei oteta huomioon huijareita niin:
1) vaikka SINÄ paranet flunssasta päivässä, niin joillakin se voi kestää ihan hyvin 1-2 viikkoakin. Flunssalle normaali kesto taitaa olla 7 päivää.
2) vaikka SINÄ et sairastu helpolla, niin heti kun menet SAIRAANA töihin niin voit tartuttaa jonkun toisen, joka joutuu olemaan sairaslomalla jos kärsii pahemmin samasta pöpöstä, josta sitten itket että nyt se on poissa enhän MINÄKÄÄN ollut.
3) Miehet kokee esim flunssan(tutkitusti) pahempana kuin naiset keskimäärin, koska miehillä on isommat aivot keskimäärin, joten niissä on enemmän reseptoreja joita tauti pommittaa ja tuottaa tuntemuksia.
4) jos kaikki tajuaisi oikeasti sairastaa kotona, ei pöpöt leviäisi jatkuvasti toisten riesaksi, se että ei ole 40 kuumetta ja paska lennä molemmista päistä ei ole vielä terveenä oloa(te jotka tulette rykimään ja pärskimään ympäriinsä)
5) Olkaa vihaisia pomoille ja sijoittajille, elkää poissaoleville koska se on ylempien tahojen VIKA että heti jos yksi on sairaana, muille tulee liikaa hommia.
kysymykseen vastaten, sanoisin että 20-40 päivää vuodessa on ihan kohtuullinen määrä OIKEITA sairaspoissaoloja. esim 3 x flunssa ~21 päivää, 1 vatsatauti päälle niin alkaa se 30 lähennellä.
En voi muuta sanoa, kuin että sun työnantajasi on pikemminkin se ongelma. Olen itse sairastanut viimeisen vuoden aikana aivan järjettömän paljon, koska krooninen nielutulehdukseni aiheutti erinäisiä "tauteja". Vuoden sisään olen ollut 10 kertaa sairaana, tänä kuluneena vuonna olen ehtinyt tehdä vasta 11 päivää töitä, loput on mennyt sairaslomalla. Kurkku ei parantunut millään ja lopulta oli leikkaus edessä. Huomenna ensimmäinen työpäivä saikun jälkeen. KOSKAAN ei ole pomo tullut valittamaan sairaslomiata. Kyselevät aina miten voin, ovat huolissaan ja odottavat minua töihin. Ihanaa olla työpaikassa, missä työntekijän terveys on tärkein :)
Meillä taisi olla 20 päivää vuodessa, kun asiaan puututaan. Minusta se on hyvä, koska taustalla voi olla sisätilaongelmia tms. mihin voidaan työntekijälle saada apua.
Itse olen tänä talvena ollut saikulla jo kolmesti ja toivon, että asiasta kysyttäisiin, voisin ottaa esille huonon ilmapiirin, mikä aiheuttaa työntekijöille stressiä ja nostaa sairauslomien määrää, koska väsyneenä taudit tarttuvat herkemmin.