Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon on "liikaa sairauslomia"?

Vierailija
18.02.2015 |

Kuinka paljon on mielestänne liikaa sairauslomia? Onko esimerkiksi 5-7 parin-kolmen päivän jaksoa vuodessa liikaa? Nykyisellä työpaikallani olen jo 2 kertaa joutunut puhutteluun aiheesta "kun sulla nyt taas tuppaa kertymään näitä sairauslomia".

Mikä on hyväksyttävä määrä 0pv, 2pv, 5pv /vuosi?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:58"]

Edellisessä työpaikassani olisi joutunut puhutteluun jos saikkupäiviä olisi ollut 14 vuodessa. Hauskasti sattui vielä niin, että sisäilmaongelmien vuoksi ihmisillä oli jatkuvia poskiontelontulehduksia, työssä pahenevia ongelmia äänen kanssa yms.

[/quote] mitä puhuttelussa oikeen sanotaan? EI SAA SAIRASTAA!!! ENSIKERRALLA KUUMEESSA TÖIHIN!!! SOO!!SOO! TULEE VAROITUS, KUN OLET JATKUVASTI KIPEÄNÄ!

voi huoh

Vierailija
22/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:48"]No on tuo ap:n määrä poikkeuksellisen paljon. Kyllä meilläkin pääsisi kolmikantaan noilla. Keskimäärin jengi on poissa 7-9 pv vuodessa ja tämä pitää sisällään myös pitkät poissaolot (syöpä ja paha onnettomuus).
[/quote]

Kyllä, ehdottomasti. PAHA onnettomuus ja syöpä noiin on kuosissa duuniin seuraavaan 3kk.. Syövästä ei välttämättä enää koskaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä työnantajista pitää tehdä valitus työsuojelupiirille jotka pyrkivät saamaan sairaat töihin. Sairastila on rinnastettavissa humalatilaan ja onnettomuusriskit moninkertaistuu. On myös väärin muita työntekijöitä kohtaan koska voivat joutua juuri tämän takia vaaratilanteisiin. Työsuojelupiiriä kiinnostaa kaikkia vaaratilanteita ja läheltäpititilanteita. Muistakaa ilmoittaa kaikki!

Vierailija
24/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:48"]No on tuo ap:n määrä poikkeuksellisen paljon. Kyllä meilläkin pääsisi kolmikantaan noilla. Keskimäärin jengi on poissa 7-9 pv vuodessa ja tämä pitää sisällään myös pitkät poissaolot (syöpä ja paha onnettomuus). [/quote] Kyllä, ehdottomasti. PAHA onnettomuus ja syöpä noiin on kuosissa duuniin seuraavaan 3kk.. Syövästä ei välttämättä enää koskaan

[/quote]

Siis mitä sinä et nyt ymmärtänyt? Ei tuossa kukaan väitä, että noiden tilanteiden takia pitäisi tulla nopeasti töihin. Tuossa tarkoitettiin sitä, että pitkät saikut sisältyvät myös tuohon keskimääräiseen poissaolomäärään eli suurimmalla osalla saikkupäiviä on vielä vähemmän.

Vierailija
25/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:58"]

Edellisessä työpaikassani olisi joutunut puhutteluun jos saikkupäiviä olisi ollut 14 vuodessa. Hauskasti sattui vielä niin, että sisäilmaongelmien vuoksi ihmisillä oli jatkuvia poskiontelontulehduksia, työssä pahenevia ongelmia äänen kanssa yms.

[/quote] mitä puhuttelussa oikeen sanotaan? EI SAA SAIRASTAA!!! ENSIKERRALLA KUUMEESSA TÖIHIN!!! SOO!!SOO! TULEE VAROITUS, KUN OLET JATKUVASTI KIPEÄNÄ!

voi huoh
[/quote]

Niin no, paikassa myös kellotettiin vessatauot, ja annas olla jos tulit minuutin myöhässä ruokatauolta. (Minuutin viive saattaa johtua ihan vain siitä, että oma kello ja työpisteen/esimiehen kello eivät ole täsmälleen synkassa.)

Vierailija
26/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieniä lapsia, mahataudit ja flunssat kiertävät kotonakin usein. Mutta jos ei ole, on yli 2 sairastelua vuodessa jo aika paljon. Ja työnantajalla on oikeus ja toisaalta velvollisuuskin miettiä, onko kaikki kunnossa. Toki joku on vaan herkkä sairastamaan, mutta taustalla voi olla muutakin, mihin pitääkin puuttua, esim alkoholinkäyttö.

Vierailija
27/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työterveysasema seuraa niitä, ja tarjoaa palveluksiaan. Varhaisen puuttumisen mallin mukaan tarjolla voi olla kuntoremonttia, tutkimuksia,  tai hoitoonohjaus jos kyseessä on joidenkin aineiden väärinkäyttö. Mutta tosi harvoin kukaan on puhutteluun joutunut. Meillä on omailmoitus sairaudesta, jos se kestää 1-3 päivää. Jos epäillään että sitä käytettään väärin, niin sitten saa kirjallisesti tiedon, että jatkossa tarvitsee aina lääkärintodistuksen sairaudesta. Keskimäärin sairauslomia on keskimääräistä vähemmän verrattuna vastaaviin töihin yleensä. En ole kuullut että ketään olisi otettu puhutteluun sairastumisista. Joskus niitä vain on enemmän. Minulla oli joku vuosi sitten paljon sirauslomapäiviä välilevytyrän takia, olin 3 viikkoa sairauslomalla ja myöhemmin leikkauksen jälkeen vielä 4 viikkoa sairauslomalla. 

Vierailija
28/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoissa on isoja eroja. Meillä joutuu keskusteluun todella herkästi, muutaman flunssan takia. Välittämiseksi sitä kutsutaan, mut kyllä se hassulta tuntuu. Etenkin kun koko perhe on sairastanut samat taudit.

Vierailija
29/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa ja kouluissa on influenssa ja mahatauti-aaltoja ehkä noin 2-3 kertaa vuodessa, jolloin sairaana on puoli luokkaa. Opettajat/hoitajat ovat varmasti alttiimpia sairastumaan kuin toimistovirkailija.

Vierailija
30/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia on olla sairauslomalla 1-2 kertaa vuodessa jonkun flunssan tms. takia. Loukkantumiset ja vakavat sairaudet eri asia. Jos tuota enemmän sairastaa, on kyllä syytä miettiä johtuisiko elintavoista. Tosin joskus yrittäjänä ärsyttää, että miksi minun pitää kustantaa työntekijäni vapaa-ajallaan saama loukkaantuminen? Meillä oli tässä jokin aika sitten töissä nuori nainen, joka oli sairauslomalla yli puolet työajastaan, oli migreeniä, selkäkipuja, loukkaantumisia vapaa-ajalla yms. ja kun sitten keskustelin asiasta hänen kanssaan, se oli hänestä painostamista ja kiusaamista. Onneksi pääsimme hänestä eroon.

Minusta tähän sairauslomasysteemiin pitäisi kehitellä joku vakuutussysteemi.

Vierailija
31/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä työnantajasta on normaalin sairastamisen rajoissa, ei välttämättä ole totuus. Esim. tänä talvena on ollut paljon erilaisia viruksia ym liikkeellä. Jos on kipeä, niin on kipeä. Minkä sille voi?

Vierailija
32/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa myös kaikki kiusaamistapaukset aluehallintovirastolle. Joskus sairaita kiusataan ja jopa vainotaan.

Vierailija
33/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:47"]Jos ihminen sairastelee oikeasti, niin ei ole. Älä huolehdi tai välitä muiden mielipiteistä, jos omatuntosi on puhdas, etkä ole turhaan sairaslomalla. Piste. [/quote] Miksi alapeukkuja? Mitä vittua voi, jos on sairas? Tulee sairaana töihin? Vitun luterilaiset vitun verenimijät.

[/quote]

Se on raamattua vastaan imeä vitun verta. :D

Vierailija
34/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kaikki mahdolliset tulehdukset, joita hoidettiin antibiooteilla. Sain vuoden aikana kaksitoista antibioottikuuria, jotka sekoittivat vatsani. Jouduin tulemaan vatsaongelmien vuoksi myöhemmin töihin, mutta tein myöhästymiseni sisään päivän päättyessä. 

Selässäni oli välilevytyrä, joka vaikeutti liikkumistani. Työterveyslääkäri ei tunnistanut oiretta. Ulkopuolinen fysiatri ei tunnistanut oiretta. En saanut sairauslomaa. Oireet olivat erittäin tuskallisia. Työnantaja ei maksanut magneettikuvaa. Tarjouduin menemään magneettikuvaan, mutta lääkäri totesi, ettei minussa ole mitään vikaa. Turha käydä kalliissa magneettikuvassa. 

Kävin oireitteni selvittyä magneettikuvissa, joissa näkyi kyseinen ongelma. 

Kävin taksilla töissä, koska bussimatkat olivat pitkiä ja tuskallisia kammottavan kipeän selän vuoksi.

Esimies haukkui minua päivittäin ja kävi minuun käsiksi työkaverien läsnäollessa. Todella monet työkaverit olivat minulle erittäin tylyjä, koska olin heidän mielestään lintsari. 

Kävin useammassa työkykyarviossa esimiehen ja lääkärin luona "lintsaamisestani". Sairastin vuoden aikana kaksi influenssaa, useita flunssia, korva- ja silmätulehduksia jne. 

Henkilöstöjohtaja määräsi minut psykiatrin tutkittavaksi, koska minua arveltiin hulluksi poissaolojen vuoksi. Henkisesti terve, mutta fyysisesti sairas, totesi psykiatri. Seisoin hänen vastaanotoillaan, koska en pystynyt istumaan välilevytyrän vuoksi. 

Kuntoutuspaikan lääkäri ymmärsi, mikä minulla on ja hän suositteli minulle tutkimuksia. Minulta löydettiin vuosia jatkuneiden (turhien) tutkimusten jälkeen eräs tappavimmista syövistä. Minulla on erittäin huono ennuste.

Minulle tehtiin kantasolusiirto. Hyljintäreatiot (mm. maksa ja munuainen) ovat erittäin ikäviä.

Sain potkut yt-neuvotteluissa oltuani sairauslomalla yhdeksän kuukautta. Olin niin sairas ja heikossa kunnossa syöpähoitojeni vuoksi, etten jaksanut haastaa työnantajaa oikeuteen. 

Olen ollut sairauslomalla jo kolme vuotta. En tiedä, toivunko enää työkuntoon. 

Tilanne oli piinallinen. Olin aiemmin hyvä työntekijä ja tein pitkiä työpäiviä. Sairastumiseni vuoksi jouduin olemaan paljon pois töistä, koska työterveyslääkäri ei keksinyt syytä sairauksiini. Syynä oli syöpä, joka paheni koko ajan. 

Vierailija
35/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:15"]Meillä töissä on hälytysraja 20pv/vuosi. Eli se kun ylittyy, pitäisi työnantajan työterveyshuollon kanssa pohtia mistä tuo johtuu. Käytännössä meillä sitä ei kyllä ole tehty koska vain pari tyyppiä ylittää tuon ja he ovat selkeästi sellaisia, jotka saavat kaikki kausiflunssat jne. Eli ei ole ollut syytä epäillä työoloissa mitään vikaa.
[/quote]
Tämä on hyvä käytäntö. Samalla tietysti tutkitaan miten poissaolot sijoittuvat. Sinällään tuo on vähän tyhmääkin, koska itse aikoinani lykkäsin sairasteluja aina mahdollisuuksien mukaan loppuviikkoon, että saa pidemmän poissaolon ja ehtii parantua.

Allen 10 pv poissaolot vuodessa ei pitäisi herättää huomiota.

Vierailija
36/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastavuudessa on isoja ala- ja henkilökohtaisia eroja. Koulussa siivoojat sairaina todella usein, opet eivät paria poikkeusta lukuunottamatta. Nämä sitten sairastavat urakalla muidenkin puolesta.

Vierailija
37/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin että jos on kolme poissaoloa puolen vuoden sisään, siitä tulee tutkinta. Tutkinta ei välttämättä johda mihinkään, mutta siitä voi saada varoituksen. Sen jälkeen pitääkin olla sitten tarkkana. Tuo kolme poissaoloa on siis kolme erillistä kertaa, eli sitä ei mitata päivissä. 

Vierailija
38/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lääkäritodistuspakko kaikista poissaoloista. Itse kärsin kroonisesta unettomuudesta ja tulin joskus melko myöhään töihin mutta tein tarvittavat tunnit sitten illalla. Jouduin puhutteluun, jossa sovittiin liukuvasta työajasta. Voin nukkumattoman yön jälkeen laittaa viestiä esimiehelle, että teen sen päivän töitä iltapainotteisesti. Minun mielestä tämä oli asiallinen tapa suhtautua ongelmaan ja olen kiitollinen, että asia järjestyi näinkin helposti.

Vierailija
39/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sairasloma-virtuoosit porukasta erottuu, eri asia sitten pystyykö työnantaja niille mitään tekemään.

"Paras tapaus" edellisestä työpaikasta oli sellainen joka oli keskimäärin joka neljännen työpäivän joko saikulla tai sitten isoäitiään ulkomailla hautaamassa jo kolmannen kerran.

Kummasti sairastelut eivät yhtä kuukautta kohti koskaan ylittäneet rajaa, että olisi palkkaan vaikuttanut, mutta jos jossain kuukaudessa jäi käyttämättömiä sairaspäiviä, niin teki mieli mennä kysymään että mikä nyt on vialla :)

Vierailija
40/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:15"]

Meillä töissä on hälytysraja 20pv/vuosi. Eli se kun ylittyy, pitäisi työnantajan työterveyshuollon kanssa pohtia mistä tuo johtuu. Käytännössä meillä sitä ei kyllä ole tehty koska vain pari tyyppiä ylittää tuon ja he ovat selkeästi sellaisia, jotka saavat kaikki kausiflunssat jne. Eli ei ole ollut syytä epäillä työoloissa mitään vikaa.

[/quote]

Jos työoloissa on jotain vikaa niin ei se tarkoita sitä että kaikki sairastuu. Voi olla että vain ne herkimmät saa oireita. Onko teillä tutlkittu sisäilma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän