Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon on "liikaa sairauslomia"?

Vierailija
18.02.2015 |

Kuinka paljon on mielestänne liikaa sairauslomia? Onko esimerkiksi 5-7 parin-kolmen päivän jaksoa vuodessa liikaa? Nykyisellä työpaikallani olen jo 2 kertaa joutunut puhutteluun aiheesta "kun sulla nyt taas tuppaa kertymään näitä sairauslomia".

Mikä on hyväksyttävä määrä 0pv, 2pv, 5pv /vuosi?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:30"]

Meillä on niin että jos on kolme poissaoloa puolen vuoden sisään, siitä tulee tutkinta. Tutkinta ei välttämättä johda mihinkään, mutta siitä voi saada varoituksen. Sen jälkeen pitääkin olla sitten tarkkana. Tuo kolme poissaoloa on siis kolme erillistä kertaa, eli sitä ei mitata päivissä. 

[/quote]

Sairaspoissaoloista varoitus????!!!! Sun työnantaja ei taida olla ihan perillä työelämän pelisäännöistä.

Vierailija
42/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:48"]No on tuo ap:n määrä poikkeuksellisen paljon. Kyllä meilläkin pääsisi kolmikantaan noilla. Keskimäärin jengi on poissa 7-9 pv vuodessa ja tämä pitää sisällään myös pitkät poissaolot (syöpä ja paha onnettomuus).
[/quote]

Onpas ihme työpaikka kun vähintään kuukauden saikuistakin selvitään viikossa. Suoraan säteilytyksestä toimistolle vai? Älä jaksa naurattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:15"]Meillä töissä on hälytysraja 20pv/vuosi. Eli se kun ylittyy, pitäisi työnantajan työterveyshuollon kanssa pohtia mistä tuo johtuu. Käytännössä meillä sitä ei kyllä ole tehty koska vain pari tyyppiä ylittää tuon ja he ovat selkeästi sellaisia, jotka saavat kaikki kausiflunssat jne. Eli ei ole ollut syytä epäillä työoloissa mitään vikaa. [/quote] Tämä on hyvä käytäntö. Samalla tietysti tutkitaan miten poissaolot sijoittuvat. Sinällään tuo on vähän tyhmääkin, koska itse aikoinani lykkäsin sairasteluja aina mahdollisuuksien mukaan loppuviikkoon, että saa pidemmän poissaolon ja ehtii parantua. Allen 10 pv poissaolot vuodessa ei pitäisi herättää huomiota.

[/quote]

Miten oikean sairastumisen voi noin vaan "lykätä loppuviikkoon"?

Vierailija
44/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:48"]No on tuo ap:n määrä poikkeuksellisen paljon. Kyllä meilläkin pääsisi kolmikantaan noilla. Keskimäärin jengi on poissa 7-9 pv vuodessa ja tämä pitää sisällään myös pitkät poissaolot (syöpä ja paha onnettomuus). [/quote] Onpas ihme työpaikka kun vähintään kuukauden saikuistakin selvitään viikossa. Suoraan säteilytyksestä toimistolle vai? Älä jaksa naurattaa.

[/quote]

Tarkoittaa varmaan sitä että osa porukasta ei ole saikuilla ollenkaan, joku pari päivää vuodessa, joku kuukauden. Keskimäärin työntekijöillä on 7-9 sairaspäivää vuodessa. :)

Vierailija
45/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:48"]No on tuo ap:n määrä poikkeuksellisen paljon. Kyllä meilläkin pääsisi kolmikantaan noilla. Keskimäärin jengi on poissa 7-9 pv vuodessa ja tämä pitää sisällään myös pitkät poissaolot (syöpä ja paha onnettomuus).
[/quote]

Onpas ihme työpaikka kun vähintään kuukauden saikuistakin selvitään viikossa. Suoraan säteilytyksestä toimistolle vai? Älä jaksa naurattaa.
[/quote]

Kes-ki-mää-rin.

Vierailija
46/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hormonaalinen migreeni ja sen takia joudun saikuttamaan toisinaan. Enpä sille kyllä mahda yhtään mitään. Tähän sitten vielä flunssat päälle niin olenkin työpaikan suosituin työntekijä. 

Vierailija
47/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meikäläisen työkaveri on liian usein saikulla. Oon ollut pian kaks vuotta firmassa ja tämä nainen on ollut poissa siitä yli vuoden. Aina kun pitäs olla työkykyinen niin tuleekin jotain uutta sairautta. Puolet ajasta varmaan iskee se lorvikatari

Vierailija
48/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävää luettavaa. Alistutteko todella tuollaiseeen yksityisyyden tonkimiseen ja omituiseen "epäiltynä" olemiseen?! Kaikkea sitä rahan eteen... Ihan kuin olisi rikos olla kipeä. Kyllä on freelancerilla helppoa.

Tosin nyt kun mietin, oli minullakin pomo joka soitteli sairaslomalla klo 12 päivällä että "no oletko jo huomenna terve, ai miten niin et voi tietää, päätä nyt, no oksennatko vai ripuloitko ja milloin viimeksi". Hyi että. Sieltä puljusta lähdin menemään kyllä aika äkkiä.

Vierailija
49/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari flunssaa vuodessa on normaalia. Pitkät saikut ymmärrettäviä, jos joutuu esim leikkaukseen.

Itseäni henk koht ärsyttävät tapasaikuttajat, eli pitävät 1pv saikkuja aina rankan työvuoron jälkeen. Ei kukaan pode mitään tautia yhdessä päivässä. Joku migreenikohtaus on asia erikseen, mutta näillä ei migreeniä ole. Kyllä minustakin on hirveää nousta aamuviideltä ylös, kun olet edellisiltana päässyt puoliltaöin nukkumaan, mutta kliseisesti "elämä on".

Toinen ärsyttävä ryhmä on sitten nämä tautisten lasten äidit. Lapsi on joka kuukausi jossain yrjötaudissa tms, mutta aina se on äiti joka jää hoitamaan. Työnantaja tarjoaisi sairaan lapsen hoitopalvelun, mutta ei kukaan käytä sitä.

Vierailija
50/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaspoissaolojen määrähän riippuu ihan työntekijästä. Minulla on krooninen sairaus, johon käyttämäni lääkitys heikentää vastustuskykyä. Olin alussa paljon pois töistä, koska sain kaikki mahdolliset flunssat, vatsataudit ja muut pöpöt. 6 vuotta sitten työnantaja tarjosi etätyömahdollisuutta ja sen jälkeen en ole ollut kuin yhden kerran sairaslomalla ja silloinkin olin sairaalassa reisiluun murtuman vuoksi.

Vierailija
51/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:19"]

Normaalia on sairastaa 2-3 flunssaa vuodessa. Enempi pn liioittelua.

[/quote]

Oletko tosissasi noin tyhmä ? Oletko tietoinen että on olemassa esim sairauksia jotka estävän normaalin vastustuskyvyn toimimisen? Lisäksi monet sairaudet voivat pitkittää flunssaa ja sairastelua

Vierailija
52/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikäähän mistä johtuu että noita rajoja on työpaikoilla jouduttu asettaa? no siitä että on ihmisiä jotka juoksee lääkärissä joka hiivatin yskähdyksen takia ja sitten sairaslomaillaan niin ettei "tervettä" kuukautta väliin mahdu. Aikuinen ihminen kestää olla töissä vaikkei aina ihan täydessä iskussa olekaan, nyt en tarkota mitään kuumepotilaita vaan "ihankuin olisi flunssa tulossa" "kurkkua karhii" tapauksia. Toivon että edes joku näistä ikisairastajista kokisi jonkun sortin herätyksen tätä lukiessaan ja tajuaisi että aikuisten ei tarvitse samaa tahtia juosta lääkärissä ja keräämässä sairaslomia mitä pikkuvauvan oirehtiessa. 

Vierailija
53/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jyllästi pari vuotta eräs perussairaus tietämättäni, ja silloin olin jatkuvasti flunssassa. Tämän jälkeen kun sairaus todettiin, niin en ole ollut kertaakaan kipeä. Jos on jatkuvasti kipeä, kannattaa mennä tutkimuksiin...monesti syy voi löytyä jostakin sairaudesta. Normaali ihminen ei ole jatkuvasti flunssassa. (Max 2krt/vuosi normaalia) Syynä voi olla esim home ja sisäilmaongelmatkin.

Asia erikseen on pienten lasten vanhemmat, joille lapset tartuttavat jatkuvasti tauteja.

Kannattaa myös miettiä omia elintapoja, meidän töissä esim. tupakoijat ovat jatkuvasti pois flunssaisina. Rööki heikentää vastustuskykyä. Monet ei myöskään vaivaudu pesemään juuri käsiään.....monet flunssat on ihan itseaiheutettuja.

Vierailija
54/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:17"]Miettikäähän mistä johtuu että noita rajoja on työpaikoilla jouduttu asettaa? no siitä että on ihmisiä jotka juoksee lääkärissä joka hiivatin yskähdyksen takia ja sitten sairaslomaillaan niin ettei "tervettä" kuukautta väliin mahdu. Aikuinen ihminen kestää olla töissä vaikkei aina ihan täydessä iskussa olekaan, nyt en tarkota mitään kuumepotilaita vaan "ihankuin olisi flunssa tulossa" "kurkkua karhii" tapauksia. Toivon että edes joku näistä ikisairastajista kokisi jonkun sortin herätyksen tätä lukiessaan ja tajuaisi että aikuisten ei tarvitse samaa tahtia juosta lääkärissä ja keräämässä sairaslomia mitä pikkuvauvan oirehtiessa. 

No, itse olen asiakaspalvelussa töissä, eikä kipeänä pysty palvelemaan asiakkaita. Itse sen tietää milloin on tarpeeksi kipeä ettei töihin pysty. Sit kyllä löytyy ihmisiäkin jotka ei jää pois, vaikka pitäisi. Lopulta tartuttavat työkaveritkin. Sepä se vasta fiksua on.
[/quote]

Vierailija
55/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:19"]

Normaalia on sairastaa 2-3 flunssaa vuodessa. Enempi pn liioittelua.

[/quote]

Oletko tosissasi noin tyhmä ? Oletko tietoinen että on olemassa esim sairauksia jotka estävän normaalin vastustuskyvyn toimimisen? Lisäksi monet sairaudet voivat pitkittää flunssaa ja sairastelua

[/quote]

Nythän puhuttiin vaan ns normaalista määristä, ei sairauksista, jotka sairastuttavat helposti ja koko ajan...

Vierailija
56/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten vanhemmat ovat useammin pois kuin lapsettomat/isojen lasten vanhemmat, luonnollisesti.

Perusflunssaa meidän töissä sairastetaan keskimäärin kerran vuodessa, osa kahdesti. Vakavat sairastumiset ovat erikseen. Selkäkipuja potee osa, ja niissä saikut ovat kuukausiakin. Muutama psyykkinen tapaus vuodessa.

Ja sitten tämä marginaalinen ryhmä, jotka eivät käytännössä tee vuodessa puhtaita viikkoja kuin muutaman... Niillekään nämä kolmikantakeskustelut auta, kun ovat "sairaita", niitä kutsutaan alatisairaiksi, taudit vaan vaihtuu.

Vierailija
57/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut sairaslomalla monta lyhyttä pätkää ja epätoivoisesti yrittänyt päästä jatkotutkimuksiin, mutta ei niihin niin helpolla ja heti pääse. Nyt yli kuukauden juossut lääkäreissä ja odotan vasta jatkotutkimusaikaa. Varmaan menee tällä tahdilla puoli vuotta et vaiva on hoidossa, jos sekään auttaa. Oletusarvo on parantumattomasta autoimmuunisairaudesta, jossa voi olla pahojakin vaivoja vaihdellen.

Asiaa ei auta yhtään että työpaikkalääkäri ei voi laittaa lähetettä kun tutkimukset eivät kuulu työterveydenhoidon piiriin. Sieltä saa vaan peruskokeet ja yleislääkärin ei muuta. Sitten olenkin juossut kunnallisella vähän väliä.

Tässä olotilassa ei voisi vähempää kiinnostaa mitä työnantaja on mieltä sairauspoissaoloistani. Haluan vaan pystyä elämään normaalisti ja nukkua yöni. Teen kaikkeni ja juoksen vaikka 100kertaa lääkärillä jotta saan selvitettyä vaivani ja sitä kautta toivoa oireiden lääkitykseen.

Vierailija
58/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:39"]Mä olen ollut sairaslomalla monta lyhyttä pätkää ja epätoivoisesti yrittänyt päästä jatkotutkimuksiin, mutta ei niihin niin helpolla ja heti pääse. Nyt yli kuukauden juossut lääkäreissä ja odotan vasta jatkotutkimusaikaa. Varmaan menee tällä tahdilla puoli vuotta et vaiva on hoidossa, jos sekään auttaa. Oletusarvo on parantumattomasta autoimmuunisairaudesta, jossa voi olla pahojakin vaivoja vaihdellen.

Asiaa ei auta yhtään että työpaikkalääkäri ei voi laittaa lähetettä kun tutkimukset eivät kuulu työterveydenhoidon piiriin. Sieltä saa vaan peruskokeet ja yleislääkärin ei muuta. Sitten olenkin juossut kunnallisella vähän väliä.

Tässä olotilassa ei voisi vähempää kiinnostaa mitä työnantaja on mieltä sairauspoissaoloistani. Haluan vaan pystyä elämään normaalisti ja nukkua yöni. Teen kaikkeni ja juoksen vaikka 100kertaa lääkärillä jotta saan selvitettyä vaivani ja sitä kautta toivoa oireiden lääkitykseen.
[/quote]

Sä voit maksaa toki itse tutkimukset yksityisellä.

Vierailija
59/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri on joka ikinen kuukausi vähintään kolme päivää saikulla. Eikä sitä vaivaa yhtään mikään. Vituttaa

Vierailija
60/74 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:39"]Mä olen ollut sairaslomalla monta lyhyttä pätkää ja epätoivoisesti yrittänyt päästä jatkotutkimuksiin, mutta ei niihin niin helpolla ja heti pääse. Nyt yli kuukauden juossut lääkäreissä ja odotan vasta jatkotutkimusaikaa. Varmaan menee tällä tahdilla puoli vuotta et vaiva on hoidossa, jos sekään auttaa. Oletusarvo on parantumattomasta autoimmuunisairaudesta, jossa voi olla pahojakin vaivoja vaihdellen.

[/quote]

Sinuna menisin jo yksityiselle. Oma terveys on kuitenkin aika kallisarvoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan