Avioero ja kotihoidontuki
Olen nyt kotihoidontuella ja ero olisi suunnitteilla, jolloin muuttaisin lasten kanssa vuokra-asuntoon. Tässä nyt pähkäilin, että miten selviäisin taloudellisesti. Ilmeisesti voisin saada asumistukea ja joitain korotettuja tukia. Nyt saan nettona noin 550 eur kotihoidontukea ja kelan laskurin perusteella uuden asunnon vuokrasta jäisi noin 230 euroa maksettavaksi. Lapsilisät olisivat noin 300 eur yhteensä. Saisin ilmeisesti myös jotain hoitolisää, noin 140 eur. 760 jäisi kolmelle ihmiselle käyttörahaa kuukaudeksi, mikä on ihan kohtalainen summa ja tuohon ei ole vielä elatusrahoja laskettu, tosin mies haluaisi maksaa matalampaa summaa kuin mikä on se virallinen. Menikö arvioni oikein?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:00"]
En tiedä itkiskö vain nauraisko?! Ihan oikeasti näitä itsensä lapsen tasolle typistäneitä naisia on. Olkoo tämä elävää oppimateriaalia näille hiihtolomalaisille, että ennen perheen perustamista pitää turvata oma talous ja selusta näiden elämän "yllätysten"varalle ja koeajaa se mies kunnolla seurustelemalla riittävän pitkään ja ottaa vähän taustoistakin selvää, eikä vaan hypätä kohti tuntematonta, jonkun puolitutun sekopään kanssa.
[/quote]
Mies ei aluksi vaikuttanut ihan niin kamalalta, vaan osasi teeskennellä mukavaa ja lempeää. Lisäksi minulla _oli_ ihan hyvät usean tuhannen (noin 6000 eur oli alunperin ja ne ovat nyt kuluneet hoitovapaan aikana) säästöt, mutta ne ovat nyt huvenneet hoitovapaan aikana, sillä menot omalta osaltani ovat olleet paljon suuremmat kuin ne noin 550 euron tulot. Myönnän, että menin hänen kanssaan liian hätäisesti naimisiin, mutta oma ongelmani oli ikäni, sillä päälle kolmekymppisenä en olisi enää ehtinyt perustaa perhettä, jos olisin vielä valkkaillut miestä tarkemmin. Toisaalta nuorempana en edes jotenkin tajunnut sen kummemmin etsiä miestä, vaan elelin yksikseni, opiskelin ja tein töitä. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:04"]
Grow up!
[/quote]
Ehdit ensin. :D Olisiko jo ap aika kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu itsestään ja lapsistasi. Tee teistä lastensuojeluilmoitus! Ei tuo ole terveympäristö lapsille!
Mies sitä ja mies tätä, blaa blaa. Oletko sinä kotiarestissa rajatussa vankilassa, jota miehen sorto ja epätasa-arvo aitaa.
Olet tehnyt paljon virheitä ja nyt on tullut aika ottaa niistä vastuu!
Omassa tapauksessani maksaisin sen takuuvuokran varmaan luottokortilla, sillä tosiaan säästöni ovat huvenneet tässä hoitovapaan aikana nolliin. Samaan aikaan mies on pistänyt ylimääräisiä rahojaan sijoituksiin, lähinnä osakkeisiin noin 10 000 euron arvosta. Ei ole kyllä reilua tämä tilanne, mutta mies on niin itsepäinen, että en voi hänen päätöksiinsä vaikuttaa mitenkään, vaikka siis tekisin mitä. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:11"]
Omassa tapauksessani maksaisin sen takuuvuokran varmaan luottokortilla, sillä tosiaan säästöni ovat huvenneet tässä hoitovapaan aikana nolliin. Samaan aikaan mies on pistänyt ylimääräisiä rahojaan sijoituksiin, lähinnä osakkeisiin noin 10 000 euron arvosta. Ei ole kyllä reilua tämä tilanne, mutta mies on niin itsepäinen, että en voi hänen päätöksiinsä vaikuttaa mitenkään, vaikka siis tekisin mitä. T. Ap
[/quote]
Lapsiko olet?!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 10:56"]
No herran jee, JOS TÄÄ EI OO PROVO, muuta pois
[/quote]
Kyllä muutto itsekseen pelottaa. Mies sanoi, että ei aio auttaa muutossa lainkaan (vaikka auto on yhteinen ja aikoinani olen maksanut siitä puolet - vain miehelläni tosin on ajokortti), vaan joudun toki tilaamaan palvelut vähillä rahoillani muuttofirmalta. Lisäksi olisin sitten kuulemma nolo sossupummi (jos otan tukia vastaan) ja mies on puhunut minusta valheita vanhemmilleen, joten pelkään, että hänen vanhempansa saattaisivat tehdä minusta lastensuojeluilmoituksen, jos kuulevat, että muutan lasten kanssa pois. Myös yksinhuoltajiin suhtaudutaan muutenkin väheksyen. Toisaalta tämä arki hänen kanssaan on todella vaikeaa monella tavalla (ajoittainen väkivalta, mies halveksii minua ja lyttää itsetuntoani sekä joudun kituuttamaan todella pienellä rahalla enkä saa päättää juuri mistään). T. Ap
[/quote]
Okei, no sitten ymmärrän. Kyllä tuossa sun tilanteessa kannattaa varmasti jäädä sen miehen luokse. Se on oikeasti tämän yhteiskunnan yksi vaikeimpia ongelmia tuo yksinhuoltajien väheksyntä. Siihen ei saa oikein mitään kriisitukeakaan, vaikka kaikki koko ajan halveeraa ja kivittää kun liikkuu kaupungilla. Ja yhteiskunnan tuilla eläminen siihen lisäksi! Ei ei, susta tulee kuule täysin arvoton luuseri, jonka kuva julkaistaan joka päivä facebookissa ja lähikaupan seinällä, tekstillä: VAROKAA tätä naista! Hän elää tuilla ja on YKSINHUOLTAJA! Pidä nyt oikeasti vain hyvää huolta miehestäsi, ettei se vaan jätä sinua. Varmaan voisit vielä puolittaa ne makaroniannoksesi, kuulostaa että olet liian tuhlaavainen. Äläkä unohda suihinottoa aamuin illoin.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:08"]
Grow up!
[/quote]
Ehdit ensin. :D Olisiko jo ap aika kasvaa aikuiseksi ja ottaa vastuu itsestään ja lapsistasi. Tee teistä lastensuojeluilmoitus! Ei tuo ole terveympäristö lapsille!
Mies sitä ja mies tätä, blaa blaa. Oletko sinä kotiarestissa rajatussa vankilassa, jota miehen sorto ja epätasa-arvo aitaa.
[/quote]
Jostain syystä tilanne on lipsahtanut sellaiseksi, että mies päättää käytännössä kaiken lastenkasvatuksesta omien rahojeni käyttöön saakka. Vaikka olisin jossain asiassa oikeassa, niin mies ei vain usko minua, jos ei satu olemaan jo valmiiksi samaa mieltä. Jopa silloin, kun kävin töissä, mies määräsi kaikesta rahankäytöstäni. Mies ei halua, että haen muita töitä tai opiskelisin lisää (edes vielä paremmin työllistävää alaa), mikä katkeroittaa itseäni myös. Mies vetoaa siihen, että on parempi rahankäyttäjä, sillä on rakentanut omaisuutensa. Itse olen ihan kohtalainen rahankäyttäjä, mutta palkkani on huomattavasti miehen palkkaa pienempi ja nyt saan vain kotihoidontukea. Hän myös mielivaltaisesti muuttaa mieltänsä yhtäkkiä - esim. olisin saanut syksyllä vielä hakea yhteen koulutusohjelmaan, johon hain pääsykoekirjankin, mutta nyt en enää saakaan hakea, sillä se on miehen mielestä huono idea taloudellisessa mielessä. Tämä katkeroittaa, joten senkin vuoksi olen harkinnut eroa. T. Ap
[/quote]
Luottaraja sinulla ainakin on kohdallaan.
Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja! Pari suhde on muuten aina kahden kauppa, et kaikesta syyttää miestäsi. Sinä olet ihan itse tehnyt ratkaisuja, valintoja ja päätöksiä omassa elämässäsi.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:08"]
Grow up!
[/quote]
[/quote]
Jostain syystä tilanne on lipsahtanut sellaiseksi, että mies päättää käytännössä kaiken lastenkasvatuksesta omien rahojeni käyttöön saakka. Vaikka olisin jossain asiassa oikeassa, niin mies ei vain usko minua, jos ei satu olemaan jo valmiiksi samaa mieltä. Jopa silloin, kun kävin töissä, mies määräsi kaikesta rahankäytöstäni. Mies ei halua, että haen muita töitä tai opiskelisin lisää (edes vielä paremmin työllistävää alaa), mikä katkeroittaa itseäni myös. Mies vetoaa siihen, että on parempi rahankäyttäjä, sillä on rakentanut omaisuutensa. Itse olen ihan kohtalainen rahankäyttäjä, mutta palkkani on huomattavasti miehen palkkaa pienempi ja nyt saan vain kotihoidontukea. Hän myös mielivaltaisesti muuttaa mieltänsä yhtäkkiä - esim. olisin saanut syksyllä vielä hakea yhteen koulutusohjelmaan, johon hain pääsykoekirjankin, mutta nyt en enää saakaan hakea, sillä se on miehen mielestä huono idea taloudellisessa mielessä. Tämä katkeroittaa, joten senkin vuoksi olen harkinnut eroa. T. Ap
[/quote]
Et voi olla tosissasi. :D Vai oikein harkitset eroa?! :D
Tää taitaa olla sellainen ns. menetetty tapaus. :D
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:15"]
No herran jee, JOS TÄÄ EI OO PROVO, muuta pois
[/quote]
Kyllä muutto itsekseen pelottaa. Mies sanoi, että ei aio auttaa muutossa lainkaan (vaikka auto on yhteinen ja aikoinani olen maksanut siitä puolet - vain miehelläni tosin on ajokortti), vaan joudun toki tilaamaan palvelut vähillä rahoillani muuttofirmalta. Lisäksi olisin sitten kuulemma nolo sossupummi (jos otan tukia vastaan) ja mies on puhunut minusta valheita vanhemmilleen, joten pelkään, että hänen vanhempansa saattaisivat tehdä minusta lastensuojeluilmoituksen, jos kuulevat, että muutan lasten kanssa pois. Myös yksinhuoltajiin suhtaudutaan muutenkin väheksyen. Toisaalta tämä arki hänen kanssaan on todella vaikeaa monella tavalla (ajoittainen väkivalta, mies halveksii minua ja lyttää itsetuntoani sekä joudun kituuttamaan todella pienellä rahalla enkä saa päättää juuri mistään). T. Ap
[/quote]
Okei, no sitten ymmärrän. Kyllä tuossa sun tilanteessa kannattaa varmasti jäädä sen miehen luokse. Se on oikeasti tämän yhteiskunnan yksi vaikeimpia ongelmia tuo yksinhuoltajien väheksyntä. Siihen ei saa oikein mitään kriisitukeakaan, vaikka kaikki koko ajan halveeraa ja kivittää kun liikkuu kaupungilla. Ja yhteiskunnan tuilla eläminen siihen lisäksi! Ei ei, susta tulee kuule täysin arvoton luuseri, jonka kuva julkaistaan joka päivä facebookissa ja lähikaupan seinällä, tekstillä: VAROKAA tätä naista! Hän elää tuilla ja on YKSINHUOLTAJA! Pidä nyt oikeasti vain hyvää huolta miehestäsi, ettei se vaan jätä sinua. Varmaan voisit vielä puolittaa ne makaroniannoksesi, kuulostaa että olet liian tuhlaavainen. Äläkä unohda suihinottoa aamuin illoin.
[/quote]
No joo, tiedän, että pelkoni saattaa olla liioiteltu. P*skassa avioliitossamme on vielä sellainenkin puoli, että vähän alle 40-vuotias mieheni on käytännössä impotentti, joten seksiäkään ei ole lainkaan (ja siis itse olen ihan kohtuullisen näköinen ja hoikka - meikkehin tai kampaamoon tai uusiin vaatteisiin ei ole juurikaan mahdollista käyttää rahaa, mutta muuten olen ok-kunnossa siis). Viimeksi oli intiimimpää kanssakäymistä, kun lapsi sai alkunsa - sen jälkeen olen ollut selibaatissa tässä avioliitossa. Vaikka en ole kovinkaan rakkaudenkaipuinen, niin on minun mielestäni totaalinen seksinpuutekin huonon liiton merkki (=yksi hyvä syy eroon). Hyviäkin puolia miehessäni on: hän on raitis, koulutettu ja käy (hyväpalkkaisissa) töissä, tosin todellakaan itse en niistä hänen rahoistaan hyödy senttiäkään, sillä hän pistää ne kiinni niihin osakkeisiin ja ei kustanna minulle yhtään mitään. Ja tämä on oikeasti fakta. T. Ap
Jos ei ole provo,iin miehesihän on selvä narsisti. Nyt oikeasti äkkiä pois sen luota lapsien kanssa. Ei tuommoinen tilanne ole lapsillekaan terveellinen kasvuympäristö. Eikö sinulla ole omia vanhempia taisisaruksia, jotka voisivat auttaa?
Apua, mitä mä just luen. Päähän sattuu ja kovaa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:16"]
[/quote]
Luottaraja sinulla ainakin on kohdallaan.
Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja! Pari suhde on muuten aina kahden kauppa, et kaikesta syyttää miestäsi. Sinä olet ihan itse tehnyt ratkaisuja, valintoja ja päätöksiä omassa elämässäsi.
[/quote]
Tosiaan töissä käydessäni palkkani on ihan hyvä kyllä ja velkoja ei ole muuta kuin se auton puolikas, mutta nyt tuloni ovat tosiaan minimaaliset menoihin nähden. Se luoton määrä perustuu työssäkäynnin aikaiseen tilanteeseeni, kun olen kuitenkin pitänyt luottotietoni kunnossa. Mutta tili näyttää laskujen jälkeen nollaa pääosin nyt, kun säästöt ovat menneet. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No joo, tiedän, että pelkoni saattaa olla liioiteltu. P*skassa avioliitossamme on vielä sellainenkin puoli, että vähän alle 40-vuotias mieheni on käytännössä impotentti, joten seksiäkään ei ole lainkaan (ja siis itse olen ihan kohtuullisen näköinen ja hoikka - meikkehin tai kampaamoon tai uusiin vaatteisiin ei ole juurikaan mahdollista käyttää rahaa, mutta muuten olen ok-kunnossa siis). Viimeksi oli intiimimpää kanssakäymistä, kun lapsi sai alkunsa - sen jälkeen olen ollut selibaatissa tässä avioliitossa. Vaikka en ole kovinkaan rakkaudenkaipuinen, niin on minun mielestäni totaalinen seksinpuutekin huonon liiton merkki (=yksi hyvä syy eroon). Hyviäkin puolia miehessäni on: hän on raitis, koulutettu ja käy (hyväpalkkaisissa) töissä, tosin todellakaan itse en niistä hänen rahoistaan hyödy senttiäkään, sillä hän pistää ne kiinni niihin osakkeisiin ja ei kustanna minulle yhtään mitään. Ja tämä on oikeasti fakta. T. Ap
[/quote]
Näin ulkopuolisen silmin miehesi impotenttius on melkeinpä ainoa hyvä asia teidän suhteessanne. Ajattele, jos joutuisit kynnysmattona olon lisäksi vielä harrastamaan seksiäkin hänen kanssaan!
Ja siis koko tilanne alkoi pahasti kriisiytyä hetkellä, jolloin säästöni loppuivat, sillä iski käytännössä ihan oikeasti nälkä, kun ei voinut enää syödä kunnollista ruokaa. Siihen päälle miehen kontrollointi ja muut avio-ongelmat, niin ero tuli hyvin konkreettisesti mieleeni. Mies jopa ehdotti, että voisin mennä leipäjonoon tai keräämään ulkoa pulloja, tosin uskoisin, että hänkin saattaisi siinä vaiheessa jo heltyä ja sanoa, että sentään sellaisa ei tarvitse tehdä. Mutta tilanteeni on kyllä todella nurinkurinen, sillä selviäisin ihan kohtalaisesti yksinhuoltajana, kun taas hyvätuloisen miehen kanssa elämä on köyhäilyä ja kituuttamista (=ei enää hoitovapaan aikana uusia vaatteita muualta paitsi kirppikseltä ja ruoaksi halvinta mahdollista sekä kaikki muut menot minimiin). Tässä on muuten sellainenkin hassu juttu, että jos hakisin vaikka kaupungin asuntoa, niin siinäkin katsottaisiin miehen tuloja ja oletettaisiin, että minä siitä jotenkin hyötyisin, vaikka totuus on toinen. Uskon vieläpä, että kaltaisiani on Suomessa muitakin. T. Ap
Tää on provo. Kukaan ei tekisi k o l m e a lasta tuollaiselle miehelle. Ja lasten teon yhteydessä maksaisi vastikkeita, käyttäisi säästöjään ja kartoittaisi miehen omaisuutta. Provo tulee mieleen siitäkin, ettei ap ole pystynytt turvaamaan kolmen lapsen hyvinvointia, vaan pitänyt heitä ahdingossa JA TEHNYT LISÄÄ ja nyt miettii yhteiskunnan tukia :D Tämän pitäisi niiiiin suututtaa meitä tavan tallaajia :D
Vaikka täällä nyt provoksi ristittiinkin tämä aloitus ni vastaamapa kuitenkin asiallisesti koska tilanne on minulle tuttu. Minä marssin eron aikana Kelaan ja kysyin kaikki mahdolliset avut sieltä,pistin myös asunto hakemuksen ja varmistin että kaikki paperit oli oikein täytetty. Sieltä sanoivat että sossun puoleen kannattaa kääntyä jos tarve on,(käännyinkin mutta vasta kun oli ihan pakko). Erossa talomme myytiin joten sain sillä maksettua takuu vuokran ja huonekalut jouduin myös kaikki ostamaan koska mies ei antanut viedä talosta kun vaatteet ja lapsen kamppeet sekä tasan puolet kaikista astioista.
Huh huh. Selittää ap ainakin jaksaa, mutta sen vastuunottamiseen hänestä ei taida olla.
Olemme jälleen kuuleet vain ap:n puolen tästä suhteesta. Miksi ap on tehnyt useamman lapsen miehen kanssa, jonka kanssa ei kuitenkaan pysty elämään? Miksi ap ei ole kouluttautunut ja hankkinut työpaikkaa ja säästänyt, ennen kuin on ruvennut lisääntymään? Miksi ap ajattelee, että yhteiskunnan rahat vain tupsahtavat jostain hänen tililleen, jotta hän voi elää mukavaa elämää lastensa kanssa, kun ei enää huvitakaan yritys nimeltä perhe. Toivottavasti ap ei levittele haarojaan tämän jälkeen, ennen kuin hänen taloutensa on kunnossa ja hän seisoo tukevasti omilla jaloillaan. Ymmärtääkö ap, että vanhukset makaavat tuntitolkulla paskassa ja koululaiset käyttävät kymmenen vuotta vanhoja oppikirjoja, koska Suomi joutuu elättämään ap:n kaltaisia itsekeskeisiä pölvästejä?
Grow up!