Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihminen ainoa olento joka huutaa ja kiljuu synnyttäessään?

Vierailija
24.11.2021 |

Seuraan pentuliveä ja ihmettelen onko koirilla noin helppoa synnytys. Vähän ähkäisee ja pentu syntyy. Pitää pesänsä puhtaana samalla.

Odotin että koirakin huutaa ja sätkii.. "auauauuuuuu".

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ihme kun tajuaa minne on tullut 😀

Vierailija
62/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiljumiseen ja rääkymiseen ei edes tarvita synnytystä. Ihmiset kiljuvat jatkuvasti jokapaikassa ihan turhan takia. Kakarat ne vasta kiljuvat ja rääkyvät kaupoissa ja leikkipaikoilla. Naiset kiljuvat kuin henkä vietäis kun näkevät hiiren tai hämähäkin. 

Miehet kiljuvat ja lahjoittavat Suomen vierasmaalaisille ilman vastalausetta nykyään. Toista oli miehet ennen vanhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kauheeta

Vierailija
64/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei kilju vaan ovat aika hiljaa. Minut se on yllättänyt koska itse taas karjun kuin kuulantyöntäjä... Harva tosiaan sillä tavalla huutaa.

Vierailija
65/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen tosiaan miettinyt. Toimin kätilönä ja usein tuntuu tv-synnytyksistä otettu mallia omaan synnytykseen. Dramatiikkaa ei tosiaan puutu😁

Öö, ihanko oikeasti oot kätilö ja ajattelet noin? Minäkin olen kätilö ja tiedän, että ihmisen synnytys on eriasia kuin vaikka koiran tai kissan. Ihmislapsi on suhteellisen iso syntyessään.

Ja ap:lle tiedoksi, en muista työssäni synnyttäjien sätkineen.

Vierailija
66/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vain ihmisnaaras uhriutuu ja rääkyy

Ihminen sai kivuliaan synnytyksen syntiinlankeamisen ja eedenistä karkoittamisen yhteydessä.

jeesuksen vika. kaikki miehet on sikoja

Vierailija
67/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oletko koskaan miettinyt miten suuri pää vauvalla on ja miten pieni vagina naisella on... 

Eiköhän luonto ole suhteuttanut kokoa niinkuin muillakin elävillä...

Tietenkin, mutta suhteellisen lyhyt aika on kuljettu kahdella jalalla eli edelleen evoluutio kesken (minkä näkee myös selkävaivojen yleisyydestä). Vertaa ihmisen litteää lantiota koiran pyöreään lantioon, vauvan pään kokoa (halkaisija noin 10 cm) synnytyskanavan kokoon, niin pääset hiukan jyvälle siitä, miksi monta naista edelleenkin kuolee joka päivä synnytyksiin.

Vaikka pojut päivittäin esittävät täälläkin teorioita naisten väljyydestä, niin vauvat pysyvät sisällä naisen kävellessä ja tulevat sangen hitaasti ja kivuliaasti ulos monimutkaisen kiertoliikkeen avulla.

Vierailija
68/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huutanut synnytyksissä. Keskityin hengittämään, nenän kautta sisään, suun kautta ulos. Yhden kerran sattui kovaa ja sanoin, että ”nyt sattuu”. Yllätyin itsekin, ettei ollut tarvetta huutaa yhtään. Ei se kaikilla mene niin kuin väitetään.

Vierailija
69/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kissankin nähnyt huutavan, kun alkoi synnyttää. Kuitenkin kissanpentu on pienempi suhteessa emoon kuin ihmisvauva äitiinsä. Mun lapsilla päänympärys oli 34cm ja ei olleet isopäisiä. Vertailuna vaikka se miehen penis, minkä ympärys on luokkaa 10-15cm yleensä. Siitä voi miehet vähän miettiä. Toki se naisen "reikä" avautuu siinä synnytyksen aikana ja sehän se kivuliain vaihe ainakin minulle oli. Itse ponnistus ei sitten edes sattunut, vaikka ilman puudutuksia menin.

Vierailija
70/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisnaaraan lantio on käsittämättömän ahdas ja lihaksisto tiukka, koska ihminen kulkee pystyssä eikä nelinkontin. Uhmaa painovoimaa.

Jonne tuskin uskaltaa rokottautua, vaikka neula on ohuempi kuin vauvan pää, jossa on eliökunnan suurimmat vastasyntyneen aivot.

Vierailija
71/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen palstajonne pitäisi viedä katsomaan synnytystä. Teipata ja suukapuloida niin, ettei voi olla katsomatta. Saattaisi hiukan valjeta, miksi naiset ovat ihmiskunnan vahvempi ja tarpeellisempi sukupuoli. Löytyisi ehkä hitunen arvostusta omaa äitiäkin kohtaan.

Vierailija
72/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
73/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huutanut, mutta ehkä ähkinyt ponnistaessa ja mulla kaikki mukulat oli noin nelikiloisia. Olen kuullut viereisestä synnytyshuoneesta kamalaa huutoa ja parkua kun itse toisessa huoneessa tein synnytystä.

Kyllä kisutkin voi itkeä, huutaa ja parkua kun eka pentu tulee, kyllä ne tuntee kipua  niinkuin ihminenkin, vaikka synnytys yleensä sujuu helposti.

Vierailija
74/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen. En itse ole kylläkään huutanut ai kiljunut synnytyksissä. Eikä kukaan tutuistakaan ole ainakaan maininnut huutaneensa.

Itse asiassa olen luullut että se on vaan tv-elokuvien tehokeino.

Vierailija
75/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka kertoi ihmetelleensä viereisestä synnytyssalista kuuluneita huutoja.

Niin minä pääsin parin päivän käynnistelyjen jälkeen synnytyssaliin jo hyvin aikaisessa vaiheessa avautumista järjettömien kipujen vuoksi. Siksi esim. minun synnytyssalista saattoi kuulua huutoa.

En toki ponnistusvaiheessa huutanut, mutta toista oli avautumisvaihe. Yritin kyllä keskittyä hengittämään ja puristin mm. puolapuita rystyset valkoisina, mutta kyllä sitä välillä tuli huudettua. "SATTUUUUUUUUUU" ja pahimpien supistusten aikana ihan vain huudettua. Synnytys kesti vuorokauden ja pahimmat supistukset olivat 2min mittaisia. Synnytyssalissa olin melkein 20h ennen vauvan syntymää ja siitä ne 18h oli silkkaa avautumista.

Ponnistusvaiheessa tuntui, että voimat loppuvat muutenkin kesken ja huutaminen olisi vain vienyt niitä lisää. Silloin keskityin vain ponnistamaan ja hengittämään.

Vierailija
76/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisnaaraan lantio on käsittämättömän ahdas ja lihaksisto tiukka, koska ihminen kulkee pystyssä eikä nelinkontin. Uhmaa painovoimaa.

Jonne tuskin uskaltaa rokottautua, vaikka neula on ohuempi kuin vauvan pää, jossa on eliökunnan suurimmat vastasyntyneen aivot.

Näinkö on, isommat kuin 3500kg sinivalasvauvalla?

Vierailija
77/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla synnytys kesti 20 tuntia ja ponnistusvaihe 60 minuuttia. Suurimman osan olin huutamatta. Ne muutamat sekunnit huusin, kun repeämä syntyi ja sen tuskan päälle tuli vielä sietämätön repivä kipu jota ei päässyt mitenkään karkuun.

Että joo, draamakuningattariahan tässä ollaan, vaikka kaikki naiset saman tien.

Kyllä eläimetkin huutavat, jos niiden kudoksia revitään hajalle. Hyvä niille, jos synnytys on edes vähän helpompaa kuin ihmisillä.

Vierailija
78/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ihminen ainoa eläin joka tarvii ryhmän muita eläimiä että voi synnyttää? En kyllä itsekään huutanut synnytyksessä, vaikka ilman kivunlievityksiä mennyt kaikki kolme. Voimat vain vie.

Kai ihminenkin voisi ilman apua synnyttää, mutta pidetään huolta että sekä äiti että lapsi pysyvät hengissä.

En kiljunut minäkään, vaikka olen kaksi ilman kivunlievitystä synnyttänyt, uikutin vain kun niin stnadti sattui, en pystynyt huutamaan, ei ollut voimia.

Eikä nuo jalostetut elukaatkaan ilman ihmisen apua synnytä.

Vierailija
79/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin huusin kuin hullu kun supistuksia tuli. Joo aluksi niistä selvisi hengittelemällä ja kuumassa suihkussa käymisellä, mutta sitten ne yltyivät ihan yhtäkkiä täysin sietämättömiksi.

Itse ainakin koin, että huutaminen (ja itkeminen) auttoi kipuun. Kipu oli aivan järkyttävää, en tajua miten joku pystyy olemaan huutamatta. Toisaalta myös se auttoi kun minua muistutettiin hengittämään syvään etten ihan vaipunut epätoivoiseen itkuun ja huutoon vaan sain ajatukset edes pariksi sekunniksi keskitettyä hengittämiseen. Mutta jos minua olisi kiellettyä huutamasta niin se ei olisi auttanut tilannetta ollenkaan, koska ei sille huudolle voi mitään.

Mitä täällä yksi kätilö naureskeli, että huutajat ovat vain draamanhakuisia ja huutavat, koska televisiossa tehdään niin, niin aika törkeää ja toivottavasti kommentoija ei ole oikeasti kätilö. Ei tuollaisen kätilön kanssa ole synnyttäjällä turvallinen olo, kun synnyttäjän kipua tuolla lailla vähätellään ja naureskellaan.

Vierailija
80/90 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei moni nainenkaan huuda. Jos huutaa, ei ole opetellut hengitystekniikkaa ja kuvittelee huudon olevan tärkeää. Ihmiskeho synnyttää kuten muidenkin eläinten keho, huuto on itse keksitty tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi