Onko ihminen ainoa olento joka huutaa ja kiljuu synnyttäessään?
Seuraan pentuliveä ja ihmettelen onko koirilla noin helppoa synnytys. Vähän ähkäisee ja pentu syntyy. Pitää pesänsä puhtaana samalla.
Odotin että koirakin huutaa ja sätkii.. "auauauuuuuu".
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Lehmät ja hevoset ainakin huutavat kokemusteni mukaan, myös sikaemä ja lampaat ja vuohet.
Minulla oli bmi 18 ja kapea lantio, ei sitä kuuluisaa synnyttäjänlantiota niin kyllä se sattui yli 4-kiloista synnyttää.
Bmi:llä ei ole mitään tekemistä kivun kanssa, eikä myöskään ulkolantion mitoilla. Leveälanteisella voi olla ahdas sisälantio ja toisinpäin. ”Synnyttäjän lantio” ei näy oikeasti ulospäin ollenkaan, vanha sanonta vain.
Vierailija kirjoitti:
"ihmisen evoluutiosta, jonka kuluessa ainakin kaksi ilmiötä on edellyttänyt olennaisia muutoksia myös raskauteen ja synnytykseen. Kun Afrikan savannilla asuva Homo sapiensin varhainen esi-isä nousi kävelemään kahdelle jalalle, kohdunkaulan oli muututtava kireämmäksi. Muutoin painovoima olisi aiheuttanut niin suuren määrän keskenmenoja, että sukupuutto olisi voinut uhata. Nelijalkaiset imettäväiset, niiden joukossa tavalliset kotieläimemme, synnyttävät paljon helpommin, koska kohdunkaula on löysempi.
Toinen syy ihmisen hankalaan synnytykseen on aivojen huomattava kehitys, joka kolmen vuosimiljoonan kuluessa on johtanut niiden tilavuuden kolminkertaistumiseen. Samalla kasvoi pää, jonka koko syntymän hetkellä ratkaisee, kuinka väljä äidin lantion tulee olla, jotta sikiö mahtuisi ulos eivätkä aivot vaurioituisi. Suuret ja toimintakykyiset aivot antavat etua luonnonvalinnan kovassa karsinnassa, mutta liian suuri pää aiheuttaisi kohtuuttoman riskin äidin ja sikiön vaurioitumiseen synnytyksessä. Lantio ei näet voi olla ylettömän leveä ilman että selkärangan tuki ja kävely kahdella jalalla vaarantuisivat. Nykyinen kompromissi on muotoutunut muutamien vuosimiljoonien ja tuhansien sukupolvien saatossa."
https://www.duodecimlehti.fi/duo99925
Ihmisen synnytys on huomattavasti pidempi ja vaarallisempi kuin muilla nisäkkäillä keskimäärin.
Tämä kaikki on teoriaa. Sitä ei ole kukaan todentanut.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihminen jalostettu liian pitkälle? Pienipäisempää väkeä pitäisi saada lisää. Mistähän sellaisia hakisi?
Tämä. Ihmisiä pitäisi saada lisää.
Vieläkin alle miljardi miljardia: https://www.worldometers.info/world-population/
Kissani kehräsi todella kovaa kun synnytys alkoi. Kissahan lievittää kipua kehräämällä (ja sitten on se hyvänmielen kehräys). Lisäksi se rääkäisi kovaan ensimmäisen pennun ulos tullessa.
Koirani ähki todella lujaa kun synnytti ja olen kuullut koirista jotka uikuttaa hiljaa. Koirani tai ainakin sen pennut olisivat kuolleet jos en olisi auttanut. Ensimmäinen pentu oli perätilassa ja iso.
Siis naiselta joko repeää tai leikataan nahkaa siihen tarvitaan kätilö ja kirurgi jos vauva pitää leikata ulos . Tarvitaan myös kipu ja puudutus aineita . Vauvaa pitää hoitaa ja leikata napanuora missä tekin olette roikkunut kiinni kun synnyitte. Kirjastosta voi katsoa videoita ja netissä miten te olette syntyneet . Vauva kasvaa ensin kohdussa ennen kuin syntyy ja lastenhoitajat lääkärit sitten hoitaa vauvaa eli teitä on hoidettu . Hyvin kipeää tekee monta tuntia synnyttää uusi ihminen . Ajatelkaa jos mies kakkaisi 3-4 kilon kakan kokonaisena ...sitä ennen olisi kovat vatsakivut ....noin vertauskuvaa .
Se joka varastaa muilta koiria on tulikivijärvessä YouTube LA PALMA . Katso tulilaavaa.
Minä en huutanut, kiroilin kyllä mumisten aivan saakelisti. Muutoin en koskaan kiroile.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen tosiaan miettinyt. Toimin kätilönä ja usein tuntuu tv-synnytyksistä otettu mallia omaan synnytykseen. Dramatiikkaa ei tosiaan puutu😁
Oletpa ilkeä. En usko, että olet kätilö. Jos jostain syystä oletkin, niin vaihda ammattia vaikka koneiden pariin.
Vierailija kirjoitti:
Lehmät ja hevoset ainakin huutavat kokemusteni mukaan, myös sikaemä ja lampaat ja vuohet.
Minulla oli bmi 18 ja kapea lantio, ei sitä kuuluisaa synnyttäjänlantiota niin kyllä se sattui yli 4-kiloista synnyttää.
Oman kokemukseni perusteella taas sanoisin, että harvemmin normaalissa varsomisessa tamma huutaa jos kaikki on kunnossa ja varsa tulossa oikeassa asennossa. Tyypillisempää on ollut hiljainen hörinä ja yleinen levottomuus tai huohotus, toki ensimmäistä varsaa saavat ovat olleet keskimäärin levottomampia. Ne tapaukset sitten erikseen, joissa on tarvittu elliä paikalle.
Minä olen mies ja katsonut kaksi synnytystä hyvin läheltä. Kallon luut muokkautuvat vasta kun ollaan ulkona osaltaan varmaan tästä syystä vauvoilla on "aukile" jota pitää varoa ja joka sulkeutuu n. 6 kuukautisena.
Kiljumiseen ja rääkymiseen ei edes tarvita synnytystä. Ihmiset kiljuvat jatkuvasti jokapaikassa ihan turhan takia. Kakarat ne vasta kiljuvat ja rääkyvät kaupoissa ja leikkipaikoilla. Naiset kiljuvat kuin henkä vietäis kun näkevät hiiren tai hämähäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen vauvan pääympärys on todella suuri suhteessa synnyttäjän lantion kokoon. Toisin kuin koirilla.
Gynen mukaan iso pää helpottaa synnytystä, kun avaa tilaa muulle, kunhan mahtuu lantiosta läpi. Pienikokoisimman hartiat oli aika paha paikka.
Mulle sanottiin että ei huudeta. Olin suu kiinni koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään huutanut ja kiljunut, mutta sattuihan se s***t*n*sti ja kesti melkein vuorokauden. Ei millää eläimellä synnytys ole tällaista 🙄 delfiinikin vaan uiskentelee eteenpäin rauhassa ja poikanen törähtää yhtäkkiä jostain reijästä. Onko synnytys millekään eläimelle myöskään niin vaarallista kuin ihmiselle? Kyllähän äitikuolleisuus ilman nykylääketiedettä on tosi iso…
Hyeenoilla on hyvin vaarallinen synnytys, sillä naaraat synnyttävän ns. pseudopeniksen kautta. Poikasten kuolleisuus synnytyksessä on 60% ja synnyttävistä naaraista kuolee n. 18%. Tuota vaarallisempaa synnytystä ei taida eläinkunnasta löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli bmi 18 ja kapea lantio, ei sitä kuuluisaa synnyttäjänlantiota niin kyllä se sattui yli 4-kiloista synnyttää.Bmi:llä ei ole mitään tekemistä kivun kanssa, eikä myöskään ulkolantion mitoilla. Leveälanteisella voi olla ahdas sisälantio ja toisinpäin. ”Synnyttäjän lantio” ei näy oikeasti ulospäin ollenkaan, vanha sanonta vain.
Minulla on kuulema se synnyttäjän lantio. Äitiyspolilla ei mihinkään kuvauksiin edes laitettu, kun käsipelillä totesi, että kyllä täältä mahtuu tulemaan isokin. Ja iso on tuli.
Olen nähnyt sekä lehmän että koiran huutavan kivusta synnyttäessään.
vain ihmisnaaras uhriutuu ja rääkyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lehmä ainakin huutaa poikiessaan.
Ensisynnnyttäjä yleisimmin.Ja sitten vastasyntynyt vauva otetaan äidiltä ja viedään teuraaksi ja sille tarkoitettu maito annetaan ihmislapselle lutkutettavaksi.
No ei se tuollai mene kuin vegaanisesti suuntautuneen cityvihreän mielestä. Vasikoista kasvaa uusia lehmiä, sonneja ja lihakarjaa.
Vierailija kirjoitti:
vain ihmisnaaras uhriutuu ja rääkyy
Ihminen sai kivuliaan synnytyksen syntiinlankeamisen ja eedenistä karkoittamisen yhteydessä.
Onko ihminen jalostettu liian pitkälle? Pienipäisempää väkeä pitäisi saada lisää. Mistähän sellaisia hakisi?