Vaalikone: kenet sait ehdokkaaksi?
http://www.vaalikone.fi/eduskunta2015/
Ja kenelle aiot antaa äänesi?
Nyt siis ehdokkaiden nimiä eikä pelkkiä puolueita :)
Kommentit (93)
IPU Susanna Kaukinen. PItää blogia Uusi Suomessa joten tiedän, että vastustaa mm. orjatyöjärjestelmää ja Natoa.
Teuvo Hakkarainen... Ou jee! Persut ei ole mulle ykköspuolue, mutta voisin jossain tilanteessa äänestää, mutten sentään Hakkaraista.:)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 06:51"]
Enpä muista nimeä, joku Piraattipuolueen nörtti, en äänestä. Piraattipuolue oli ykkösenä ja Vihreät kakkosena. Taidan äänestää ensimmäisen kerran elämässäni Vihreitä, Ville niinistö taisi olla listassa kolmantena, joten ehkä häntä. Vihreissä ei ole muuta vikaa kuin se että vastustustavat jostain käsittämättömästä syystä ympäristöystävällistä ydinvoimaa ja toinen kivi kengässä on autoilu ja kolmantena energian yltipäinen verotushinku ja onhan seilä vielä se ykstysautoilun demonsointi jne.
Tarvii varmaan harkita vielä...
[/quote]
Kaikki Piraattipuolueen edustajat eivät muuten ole tällä kertaa nörttejä tai foliohattuja, niillä on myös Viskipuolueen jampat listoillaan. Liberaalina en suostu äänestämään mitään kirkko ja kyykytyspuolueista, mutta ääntäni en halua myöskään millekään yksisarviselle antaa.
Sain Terhi Koulumiehen Helsingissä, kokoomuksen ehdokas. Näyttää fiksulta ja maltilliselta muihin verrattuna. Saatan hyvin äänestääkin. Kaukaisin vaihtoehto oli SKP...
Olen yli viiskymppinen mies ja vaalikoneet tyrkyttää minulle aina nuoria nättejä demarinaisia. Tällä kertaa ykkösenä oli Inna Rokosa niminen 22 vuotias tamperelainen opiskelija, joka oli 89% samoilla linjoilla kanssani, eli aika paljon on meillä yhtäläisiä mielipiteitä. Kyseisestä neidistä en ollut aiemmin kuullut sanaakaan. Toisena heti peesissä oli Sanna Marin 88 prosentilla. Sanna Marin tuli minun tietoisuuteeni melkolailla tasan neljä vuotta sitten, kun vaalikoneet tarjosi häntä silloin ykkösvaihtoehdoksi. En ollut hänestäkään ennen vaalikoneen tulosta kuullut sanaakaan. Sittenminhän Marin on noussut puolueensa kärkikastiin, onhan hän nykyään SDP:n varapuheenjohtaja ja Tampereen kaupunginhallituksen puheenjohtaja.
Vaikka molemmat olisi varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja, niin kumpakaan tuskin äänestän, nimittäin puolue on väärä. Sain 80-luvun alussa äänioikeuden ja olen siitä lähtien äänestänyt aina SKDL/Vasemmistoliittoa, eikä puolue tule vaihtumaan näissäkään vaaleissa.
Siitä ei ole hajuakaan, ketä äänestän, kun en ole vielä tarkemmin katsonut, ketä on Vasemmistoliitolla vaalipiirissäni ehdolla. Eikä sillä niin suurta väliäkään, koska puolue on selvillä, eli puoluetta äänestän, niin kuin suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä kuuluukin tehdä, koska yksittäiset ehdokkaat ei mitään päätä, vaan puolueen linja ratkaisee. Tämä on syytä kaikkien pitää mielessä.
Olen rasvanahkaduunari, joten sen puolesta ei luonnollisesti ole kuin vasemmistopuolueet vaihtoehtona, koska enhän halua äänestää omien etujeni vastaisesti. En kuitenkaan voi demareille ääntäni antaa, koska se on liian oikeistolainen vasemmistopuolue, vaikka olenkin ilokseni pannut merkille, että vasemmistolaisempaa ajatusmaailmaa edustavia nuoria naisia on demareilla ollut viime vuosina nousemassa mukaan valtakunnan politiikkaan, siitä vaikkapa Sanna Marinkin hyvänä esimerkkinä. Jos tuo suuntaus jatkuu, niin voin toki demareitakin ihan tosissani harkita, mutta siihen asti mennään tukevasti Vasemmistoliitolla eteenpäin.
Amos Ahola, 85%, Piraattipuolue: http://www.vaalikone.fi/eduskunta2015/helsinki/ehdokas/1711/
Ketä tahansa paitsi kepulaisia tai persuja, ja mielipiteet näytti olevan ihan järkeviä - komea poika muutenkin : )
Elina Lepomäki 83%
Samat ajatukset: talous vapaammaksi, turha sääntely minimiin, Nato-jäsenyys harkintaan ja ylisuuri julkinen sektori kuriin. Kannattaa myös tasa-arvoista avioliittolakia ja haluaisi karsia humanitaarista maahanmuuttoa, nappiehdokas.
Kah perus-suomalaisten ehdokasta 77% tyrkytti, sdp viherhihhulit ja muut vasurit jäi juboiksi, hyvä niin.
Kimmo Toroska 73% (Muutos2011)
Todennäköisesti äänestän Laura Huhtasaarta (PS)
Enpä muista nimeä, joku Piraattipuolueen nörtti, en äänestä. Piraattipuolue oli ykkösenä ja Vihreät kakkosena. Taidan äänestää ensimmäisen kerran elämässäni Vihreitä, Ville niinistö taisi olla listassa kolmantena, joten ehkä häntä. Vihreissä ei ole muuta vikaa kuin se että vastustustavat jostain käsittämättömästä syystä ympäristöystävällistä ydinvoimaa ja toinen kivi kengässä on autoilu ja kolmantena energian yltipäinen verotushinku ja onhan seilä vielä se ykstysautoilun demonsointi jne.
Tarvii varmaan harkita vielä...