Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te hyväpalkkaiset

Vierailija
17.02.2015 |

Olen itse pienipalkkainen, ansaitsen noin 1200e/kk. Olen miettinyt, miltä tuntuu kun on varaa kaikkeen mitä haluaa (tai melkein kaikkeen). Miltä tuntuu esim. kaupoissa shoppailu kun on mitä tuhlata?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se yksi stressin aiheuttaja vähemmän, kun ei tarvi hintoja katsella.

Vierailija
2/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:58"]

Mielestäni merkillepantavaa on, että pienituloiset usein höveleitä rahan suhteen kun samaan aikaan isompituloiset osaavat vaatia rahoillensa parempaa vastinetta.

[/quote]

Totta. Rahalla ei ole itseisarvoa pienituloisen näkökulmasta. Jos olisi, niin ei olisi pienituloinen :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meillä on melko hyvät tulot, emme osta mitään turhaa. Oikeastaan emme osta mitään muuta kuin ruokaa ja bensaa. Ehkä kerran vuodessa menemme "väkisin" vaatekauppaan ja sitten ostetaan kerralla enemmän. Lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. He asuvat omistamissamme asunnoissa edullisesti vuokralla.

Meillä on kausikortit RSO:n konsertteihin, leffassa käydään joskus kuten teatterissakin. Kumpikin matkustaa tarpeeksi työssään, lomat ollaan mökillä.

Säästetään ehkä kolmasosa nettotuloista osakerahastoihin ja suoraan osakkeisiin. Asuntolaina on ja lainaa myös kahteen sijoitusyksiöön.

Vierailija
4/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:23"]

Olen itse pienipalkkainen, ansaitsen noin 1200e/kk. Olen miettinyt, miltä tuntuu kun on varaa kaikkeen mitä haluaa (tai melkein kaikkeen). Miltä tuntuu esim. kaupoissa shoppailu kun on mitä tuhlata?

[/quote]

Missä työssä tuollaista palkkaa saa?

[/quote]

olen kokoonpanijana tehtaassa
[/quote]

Niin minäki, mutta saan käteen joka kuukausi n. 1900e. Bruttopalkka vaihtelee välillä 2100-2500e. Minulla ei ole alan koulutusta. Saatko jotakin opiskelijan palkkaa? Tai sitten sinua kusetetaan tai olet vasta aloittanut ja olet alkuportaassa palkkataulukossa.

Vierailija
5/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä kukaan mitään Nalleja olla. 

Kyllä ne rajat tulee hyväpalkkaisella yllättävän nopeasti vastaan. 

Vierailija
6/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapauttavalta

Vierailija
7/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn orjat sorron yöstä nouskaa,
maan ääriin kuuluu kutsumus
Nyt ryskyin murtuu pakko valta,
tää on viime ponnistus.
Pohja vanhan järjestyksen horjuu.
Orjajoukko taistohon!
Alas lyökää koko vanha maailma
ja valta teidän silloin on

Tää on viimeinen taisto,
rintamaamme yhtykää
niin huomispäivänä kansat
on veljet keskenään.

Ei muuta johtajaa, ei luojaa
kuin kansa kaikkivaltias.
Se yhteisonnen säätää, suojaa,
se on turva tarmokas.
Eestä leivän, hengen, kunniamme
yössä sorron, turmion
kukin painakaamme palkeitamme,
kun käymme työhön, taistohon.

Tää on viimeinen taisto,
rintamaamme yhtykää
niin huomispäivänä kansat
on veljet keskenään.

Lait pettää, hallitukset sortaa,
verot köyhälistön verta juo,
ja köyhän ihmisoikeuskin
ompi tyhjä lause tuo.
Pois jo kansat holhouksen alta.
Veljeyden sääntö on:
kellä velvoitusta, sillä valtaa
ja oikeutta olkohon.

Vierailija
8/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta lasta, joilla on kalliita harrastuksia ja merkkivaate- ja matkatoiveita. En tuhlaa itseeni kovinkaan paljon. 

Vierailija
9/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mukava, kun ei tarvitse ruokakaupassa hintalappua katsoa tai tarjousten perässä juosta. Mutta eivät minun tuloni sentään mihin tahansa riitä.

Vierailija
10/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:23"]

[/quote]

Missä työssä tuollaista palkkaa saa?

Vierailija
11/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissahan on kamalaa.

Vierailija
12/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:27"]

[/quote]

No ei tule, jos omaa yhtään itsehillintää.

Vierailija
13/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni tienaa parikymmentä tonnia kuussa, mutta on kyllä sellainen "kaupoissakävijä" että varmaan ostaa maidon toisesta kaupasta ja leivän toisesta jos vaan säästää 10 senttiä...

Kun olin lapsi, ja äitini osti minulle uuden pyörän niin isä ei suostunut antamaan siihen rahaa kun kirppariltakin olisi saanut :D

Että hyvät tulot ei automaattisesti tarkoita aivotonta shoppausta. Sitä tekee varmaan enemmänkin bloggarit lainarahalla!

Vierailija
14/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka hyväpalkkainen pitäisi olla, että pääsisi tilaan, jossa voi ostaa mitä tahansa.

Minulla netto 3000 € ja seuraan tarjouksia ja mietin tarkkaan mitä ostan. Rahaa tosin jää säästöön, mutta en olekaan kiinnostunut kuluttamisesta.

Vierailija
15/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä menot suhteutuu tuloihin. Meillä jo asumismenot 1500. Ja auto 600 ja ruoka 500 ja ja ja... Mutta juu, ihan kiva on kun voi ostaa vaikka jotkut housut miettimättä tai sisäfilettä tuosta vaan. Aika vähän ruokakaupassakaan hintoja katson. Meillä siis brutto yhteensä 8500, en tiedä ollaanko hyvätuloisia, keskituloisia kai.

Vierailija
16/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolimatta siitä että rahan riittävyyttä ei tarvitse miettiä, olen kyllä hyvin hintatietoinen ja käytän rahaa harkiten. Eli ostan ruokaa tarjouksista, ostan punaisten lappujen tuotteita reilumminkin pakastimeen, en osta tuoretta kalaa lohta lukuunottamatta, ja hedelmissä ja vihanneksissakin suosin kyllä halvempia kauden tuotteita.

Saatan kyllä siis ostaa jotain tarpeellista esim. kodin sisustukseen yms. vaikka parillasadalla eurolla ihan hetken mielijohteesta, mutta sekin siis jos sattuu kohdalle jotain sellaista mitä haluan. Myös vaatteiden suhteen olen hintatietoinen, mutta pääasiallisesti kyllä ostammekin kaikki vaatteet ja kengät ulkomailta, siis lähinnä jenkeistä. ja tämäkin taas johtuu paljolti siitä, että sieltä vaan saa niin paljon paremmin kaikkia merkkituotteita, ja hinnat ovat aivan eri luokkaa.

Tottakai elämää helpottaa paljonkin, kun ei tarvitse miettiä että voinko nyt ostaa sitä ja tätä tarpeellista, eli jos pesukone tai kännykkä särkyy, mennään ja ostetaan tilalle uusi. Samoin lomareissut eivät ole rahasta kiinni, mutta niissäkin tykkään kyllä varata itse lennot ja hotellit, enkä maksaa turhasta matkatoimistoille. En kyllä usko että lähtisimme muutenkaan mihinkään massaturistikohteisiin, vaan suosimme enemmän omatoimimatkoja.

Rahasta on tullut siis jonkinlainen itsestäänselvyys. Se ei tarkoita siis että ostellaan ihan mitä sattuu hintalappuun katsomatta, koska sellainen ei vaan kuulu peruskäyttäytymiseen. Kuitenkin sen tietää että rahaa vaan on, eikä sitä tarvitse laskea. Ja esim. jossakin tapahtumassa kun ollaan kavereiden kanssa menossa, niin ei sitä nyt sen kummemmin tarvitse ajatella jos hakee koko porukalle tarjottimellisen ylihintaisia (siis tarkoitan jotain 7-8e) siidereitä tai oluita, itsekukin hakee vuorollaan ja rahaa menee. Mutta tietenkään kukaan tuttavapiiristä ei myöskään ala pröystäilemään joten jokainen tarjoaa suurinpiirtein vuorollaan.

Lapsille ostetaan myös mitä haluavat/tarvitsevat, ja lapset ovat tottuneet siihen että pääsevät useamman kerran vuodessa ulkomaille, heille siinä ei ole mitään ihmeellistä tai ekstraa. Saisi olla vähän enemänkin, koska vähän liian useinkin kuuluu sitten jotain tyyliin että "en mä ainakaan haluu mihinkään Floridaan enkä NYCiin, mä haluun että mennään johonkin muualle" ja siis tarkoitan tällä että kun jokapaikassa on käyty, niin missään ei ole silleen mitään hienoa että olisivat tosi onnessaan ja vaikkapa valmiita säästämään. Koska tiedän että joissakin perheissä lapset voisivat olla valmiita tinkimään jostakin ja onnessaan jos pääsisivät joskus vaikka Kreikkaan tai Kanarialle.

Mutta siis tavallaan aivan peruselämää se on siitäkin huolimatta että rahaa on, onpahan vaan sekin murhe vähemmän mietittävänä :)

En tiedä osasinko nyt kuvata miltä tämä tuntuu, mutta jotenkin siis näin minä sen koen :) 

Vierailija
17/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukset ajalta kun palkka oli "riittävä":

- Kokonaisvastuullisuus tarkoitti vapaa-ajan vähenemistä, jolloin ei ollut aikaa tehdä mitään itse vaan kaikki oli ostettava (kalliilla).

- Kun rahaa oli olevinaan, niin sitä myös kului huomattavasti enemmän.

- Veroprogressio puree suurempituloisiin, eli vaikka brutto nayttäisikin suurelta, niin ei se käteen jäävä osuus kasva läheskään samassa suhteessa - Palkan pitää olla jo aika iso että 3000eur saisi kuukaudessa käteen.

Vierailija
18/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:09"]

Omat kokemukset ajalta kun palkka oli "riittävä":

- Kokonaisvastuullisuus tarkoitti vapaa-ajan vähenemistä, jolloin ei ollut aikaa tehdä mitään itse vaan kaikki oli ostettava (kalliilla).

- Kun rahaa oli olevinaan, niin sitä myös kului huomattavasti enemmän.

- Veroprogressio puree suurempituloisiin, eli vaikka brutto nayttäisikin suurelta, niin ei se käteen jäävä osuus kasva läheskään samassa suhteessa - Palkan pitää olla jo aika iso että 3000eur saisi kuukaudessa käteen.

[/quote]

Tässä puhutaan nyt enemän juuri keskituloisten ongelmista. Oikeasti jos sitä rahaa on enemän, niin palveluja kyllä käyttää ihan automaattisesti, eikä niitä mieti kalliina. Ja jos rahaa jää nettona 300e/kk, ei kyllä puhuta hyvätuloisesta.

Vierailija
19/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3500e netto, mutta suurin osa rahoista menee asuntolainaan ja sijoituksiin/säästöihin. Elän aika vaatimattomasti muuten, enkä törsäile. Matkusteluun tulee tosin törsättyä. Normaaliin elämiseen olen budjetoinut 600e /kk mutta käytännössä yleensä menee noin 450e/kk ja loput jää säästöön. Reissussa käytän rahaa kyllä hövelimmin ja on mukavaa, kun tietää, että voi (kohtuuden rajoissa) tehdä ja nähdä ne jutut kohteessa mitä haluaa ja syödä siellä missä huvittaa eikä tarvitse murehtia hinnoista.

Vierailija
20/26 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:27"]

[/quote]

No ei tule, jos omaa yhtään itsehillintää.

[/quote]

AP:han nimenomaan sanoi, että on "varaa kaikkeen mitä haluaa (tai melkein)".

Faktahan on se, että hyväpalkkainen erikoislääkäri saa kiristellä aika merkittävästi jos vaikka mielii loistoautoa. Eikä silti riitä niihin prameimpiin. Kaikki on suhteellista, muttei hyväpalkkainen todellakaan vietä mitään taloudellisesti vapaata mielihalujen mukaan ostelua.