Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unelma-alalla on surkea työllisyys, hakisinko silti?

Vierailija
17.02.2015 |

Kyseessä siis biologia, kemia tai ehkä jopa fysiikka. Biologia ehkä mieluiten kuitenkin. 

.... Eli kannattaako hakea opiskelemaan sitä mikä kiinnostaa vaikka työllisyysnäkymät on kauniisti sanottuna rajalliset? 

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt täytyy antaa vanhan naisen (olen 39 v) kokemuksella neuvo, jonka sain itse aikoinaan kun mietin ammattia.

Opiskele ammatti, joka työllistää ja josta saat palkkaa. Palkkaa tarvitset elämiseen ja lasten elättämiseen.

Itse haaveilin arkeologin ammatista, mutta luojan kiitos uskoin isääni ja valitsin diplomi-insinöörin opinnot. Töitä on riittänyt aina, palkka hyvä ja tälläkin hetkellä head hunterit soittelevat ja vonkuvat töihin muualle.

Jos olisin arkeologi, olisin varmaan kortistossa.

Ja nyt kun on useampi lapsi on mukavaa tarjota itselle ja lapsille vakaa talous, kiva omistusasunto ja matkustella huolettomasti ympäri maailmaa. Eipä onnistuisi arkealogina...

Voithan harrastaa biologiaa vapaa-aikanasi, luet kirjallisuutta jne. Opiskele vaikka diplomi-insinööriksi, siinä koulutuksessa saa lukea fysiikkaa ja kemiaa yllin kyllin ja silti saa jonkun työllistävän ammatin. Lisäksi saat pääaineen mukaisen opettajanpätevyyden ammattikorkeakouluihin (pedagogiset voi tehdä opetustyön ohessa jos sille alalle haluaa).

Vierailija
42/66 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja on biologeille tarjolla todella todella vähän.

Biologiasta saa hienon harrastuksen, mutta sillä eläminen on hyvin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi biologi komppaa. En lähtisi opiskelemaan biologiaa, koska työllistyminen on todella vaikeaa. Alanvaihto on myös tehty niin vaikeaksi esim. sisäänpääsyn ja opintojen rahoituksen kannalta, että itse tekisin ensin tutkinnon, joka työllistäisi paremmin.

Vierailija
44/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta, että joku biologiaa miettivä tätä lukee, niin pakko kommentoida. Biologian työllisyystilanne on nykyisin ihan hyvä ja töitä varmasti löytyy! Minä ja monet muut ollaan työllistytty jo opintojen aikana. Erityisesti ekologien tilanne on erittäin hyvä. Metsähallitukseltakin yksi isompi jehu oli pitämässä meille joskus seminaaria ja kertoi, että nykyisin ekologeilla on varma työllistyminen. Tärkeintä on, että valitset suuntautumisen, sivuaineen, ja unelmaasi tukevat kurssit vain oikein.

Vierailija
45/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen että kouluttaudut biologintutkintosi jälkeen lähihoitajaksi tai olet pitkään työttömänä. t. biologi

Vierailija
46/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siltä varalta, että joku biologiaa miettivä tätä lukee, niin pakko kommentoida. Biologian työllisyystilanne on nykyisin ihan hyvä ja töitä varmasti löytyy! Minä ja monet muut ollaan työllistytty jo opintojen aikana. Erityisesti ekologien tilanne on erittäin hyvä. Metsähallitukseltakin yksi isompi jehu oli pitämässä meille joskus seminaaria ja kertoi, että nykyisin ekologeilla on varma työllistyminen. Tärkeintä on, että valitset suuntautumisen, sivuaineen, ja unelmaasi tukevat kurssit vain oikein.

Miksi valehtelet räikeästi lapselle? Totuushan on aivan toinen.

Vierailija
47/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi päättää puolestasi. Joko lähdet opiskelemaan ja otat riskin työttömyydestä, tai sitten et. Totuus on, että kyllä niitä työpaikkoja muutama on, sinun vain täytyy olla parempi kuin kukaan opiskelupiireistäsi. Jos et jaksa olla paras, ei kannata lähteä opiskelemaan. 

Terveisin toinen, joka opiskeli ns. kortistomaisteriksi mutta päätyi hyvään ja hyväpalkkaiseen työhön. Toisaalta näin vaivaa opintojen eteen, sain hyvät arvosanat kaikessa, valmistuin ensimmäisenä vuosikurssilta, tein alan töitä jo opiskeluaikana jne. 

Vierailija
48/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos hakisitte ammattikoulusta ensin ammatin? Tässä tapauksessa vaikka metsätyökoneen kuljettaja tai eräopas. Sen jälkeen yliopistoon rentoutumaan vuosiksi. Ja sitten kun on aika ottaa vastuu elämästään niin voitte mennä töihin ja hankkia elannon mahdolliselle perheelle.

Vierailija
49/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:55"]

No nyt täytyy antaa vanhan naisen (olen 39 v) kokemuksella neuvo, jonka sain itse aikoinaan kun mietin ammattia.

Opiskele ammatti, joka työllistää ja josta saat palkkaa. Palkkaa tarvitset elämiseen ja lasten elättämiseen.

Itse haaveilin arkeologin ammatista, mutta luojan kiitos uskoin isääni ja valitsin diplomi-insinöörin opinnot. Töitä on riittänyt aina, palkka hyvä ja tälläkin hetkellä head hunterit soittelevat ja vonkuvat töihin muualle.

Jos olisin arkeologi, olisin varmaan kortistossa.

Ja nyt kun on useampi lapsi on mukavaa tarjota itselle ja lapsille vakaa talous, kiva omistusasunto ja matkustella huolettomasti ympäri maailmaa. Eipä onnistuisi arkealogina...

Voithan harrastaa biologiaa vapaa-aikanasi, luet kirjallisuutta jne. Opiskele vaikka diplomi-insinööriksi, siinä koulutuksessa saa lukea fysiikkaa ja kemiaa yllin kyllin ja silti saa jonkun työllistävän ammatin. Lisäksi saat pääaineen mukaisen opettajanpätevyyden ammattikorkeakouluihin (pedagogiset voi tehdä opetustyön ohessa jos sille alalle haluaa).

Etkö ole huomannut diplomi-insinöörien valtavaa työttömyyttä? katsopa Akavan tilastoja....

No katsotaanpa (tai siis TEK:n tilastoja): https://www.tek.fi/fi/uutishuone/tutkimukset/tyollisyystilastot

Eli työttömyys oli 3,4 %. Tilastokeskuksen mukaan yleinen työttömyysaste on 8,1 %. Eli ei mitenkään huono? Käytännössä vain lääkärit ja hammaslääkärit voivat olla varmoja työllistymisestä, mutta kyllä heti noiden jälkeen DI on varmimmasta päästä. Toki yksityisellä sektorilla nyt aina on suhdannetyöttömyyttä. 

Vierailija
50/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos hakisitte ammattikoulusta ensin ammatin? Tässä tapauksessa vaikka metsätyökoneen kuljettaja tai eräopas. Sen jälkeen yliopistoon rentoutumaan vuosiksi. Ja sitten kun on aika ottaa vastuu elämästään niin voitte mennä töihin ja hankkia elannon mahdolliselle perheelle.

Eräopas ja sillä hankkia elatusta perheelle? Älä nyt oikeasti viitsi. 

Vierailija
51/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen että kouluttaudut biologintutkintosi jälkeen lähihoitajaksi tai olet pitkään työttömänä. t. biologi

Mitä hittoa alapeukuttelet? Olen biologi ja tiedän alan surkean työllistävyyden.

Vierailija
52/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha koulukaverini opiskeli biokemiaa ja työskentelee nykyään tutkijana ulkomailla. Olisiko biokemia parempi valinta? En osaa itse vastata, kunhan heitän ajatuksen ilmaan.

Vierailija
53/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hakea. Sulla on surkea tulevaisuus jos on työttömyyttä ja pieniä pätkiä tiedossa. Älä vaan tee sitä virhettä että menet. Se on raskasta kituuttaa kun ei pysty elättään itseä.

Vierailija
54/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Nyt näyttää yhä enemmän, että teollisuudessa kehitellään mikrobiologiaan, biokemiaan ja entsyymeihin perustuvia ratkaisuja. Näiltä aloilta töitä voi hyvinkin löytyä, kunhan hakee osaamista ja kokemusta soveltavilta aloilta. Toki biokemisteille on nytkin jo töitä sekä bioinformaatikkojen tilannekin on käsittääkseni hyvä. 

Vierailija
55/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alan suhteen todella intohimoinen ja valmis tekemään töitä uransa eteen, niin voihan asian ajatella niin, että kyllä alalle kuitenkin tarvitaan ihmisiä täyttämään ne harvat työpaikat. Rajattu määrä todella hyviä ammattilaisia saa ne työpaikat. Pitää vain olla niiden joukossa.

Jos uskoo tähän, niin hakemaan vain.

Itse lähdin heti lukion jälkeen liikkeelle tällä taktiikalla. Pääsin ekasta yrityksestä heittämällä sisään opiskelemaan unelma-alaani, ja olen myös työllistynyt unelma-alalleni yli 15 vuotta yhtäjaksoisesti. Eli kyllä mille tahansa alalle parhaat pääsee, ja parhaille riittää kyllä myös töitä.

Vierailija
56/66 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku trollaaja nosti 6 vuotta vanhan ketjun.

Biologien työtilanne on edelleen yhtä surkea kuin silloinkin.

Vierailija
57/66 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin te ootte suuntautunu jotka sanotte et biologien tilanne huono? Tai missä te asutte? Ite opiskelen neljättä vuotta ja itsellä työpaikka. Just pari viikkoa sitten yhdestä firmasta soiteltiin, että voinko pliis tulla töihin heille, kun heillä hirveä pula työntekijöistä, ja olin sinne joskus hakenut. Myös pohjois-suomen ely keskuksen johtohenkilöt kertoivat, että heillä pula osaavista ekologeista, ja joutuneet palkkaamaan maantieteilijöitä

Vierailija
58/66 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et aio tutkiaks vaan työllistyy kunnalle tai erilaisille yrityksille, saat varmasti töitä. Biotieteilijöiden työllisyystilanne on huonompi

Vierailija
59/66 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen näitä unelmienjahtaajia nähneet niin kyllä opiskeluvaiheessa ollaan rohkeita mutta kun sitten ei niitä töitä ole niin se valinta ykskaks onkin muiden vika. Valitse unelma-ala jos olet niin aikuinen että kestät sen että sinulla oli valitessa tiedot vähäisistä tuloista. Älä tule jälkeenpäin suoltamaan soopaa toisten niskaan että et tykkää omista valinnoistasi. Kukaan jaksa sitä kuunnella.

Vierailija
60/66 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysikot usein työllistyvät koodareiksi jos ei omalle alalle. Alalla arvostetaan matemaattisesti lahjakkaita ja loogisesti ajattelevia ihmisiä, ja fyysikot on tällaisia. Eli jos fysiikka kiinnostaisi, niin sitten voisin opiskella, jos ei olisi mahdoton ajatus mysö vaikka koodata työkseen jos tarve tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi