Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoon kirjastoihin kesätöihin 6,9 euron tuntipalkalla!

Vierailija
17.02.2015 |

http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/8637112_fi.htm

Teet täyttä viikkoa, ja tienaat kuukaudessa 1000 euroa. Olettaen, että teet töitä tasan neljä viikkoa, tuntipalkaksi tulee 6,90€. Okei, minimivaatimus iän puolesta on 16 vuotta, kiva että tuonkin ikäisille on kesätöitä tarjolla. Mutta tuntuu silti vähän väärältä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan palkat eivät ole ylipäätään kovin kummoiset. Tienaan kirjastomerkonomina yli kymmenen vuoden työkokemuksella lisineen vajaat 1800 €/kuussa. Eikä työ ole tosiaankaan vaan pelkkää "piippaamista"! Sitähän kirjastotyöstä monesti kuvitellaan. Ainakin tieteellisen puolen kirjastoissa tarvitaan ihan asiantuntijuuttakin.  Jos tonni kuussa ei kelpaa kesätyöntekijälle, niin kannattaa sitten varmaan kysellä hommia sieltä Puhelinmyyjät-ohjelman firmasta...;)

Vierailija
2/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva palkka teinille. Itse tienasin 15 markkaa tunti ensimmäisessä työpaikassani. Muutaman kuukauden päästä tuntipalkka nousi 20 markkaan. Jee! Eikä se keittiöapulaisen palkkakaan päätä huimannut kun olin valmistunut ammattikoulusta, nipin napin 7 euroa tunti ja hommia sai tehdä kieli vyön alla juosten. Nyt on onneksi korkeakoulututkinto ja tienestit paremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä törkeetä? Sairaan hyvä palkkainen kesätyö 16 vuotiaalle.

Vierailija
4/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimistotyöntekijät tienaa 1400 e ja niillä alan kokemusta kymmeniä vuosia + koulutus. Törkeää tässä on vain se miksi 16 v saisi noin hyvää palkkaa.

Vierailija
5/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:32"]

Miksi kirjastoon ei riitä esimerkiksi merkonomi tutkinto? Miten se eroaa esim kaupasta. Hullua koulutuksen tuhlausta.

[/quote]

:D Et ole tainnut olla kirjastossa työssä. Homma kun on vähän muutakin kuin kirjojen lainaamista ja hyllyttämistä. Palkka tosin on pitkästä opiskelusta mitätön, mutta työympäristö on usein mukava ja itse työ kivaa.
[/quote]
Voitko kertoa mitä hommia? Kiinnostaa oikeasti, kun ei tule mitään muuta mieleen...Ei ilmeisesti mitään kovin vaativaa jos samoja hommia voi tehdä 16v teini suoraan peruskoulusta?

Vierailija
6/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:05"]Meillä toimistotyöntekijät tienaa 1400 e ja niillä alan kokemusta kymmeniä vuosia + koulutus. Törkeää tässä on vain se miksi 16 v saisi noin hyvää palkkaa.
[/quote]
Ei, kyllä se törkeys löytyy sieltä teidän firman maksupolitiikasta.

Vierailija
7/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh haistakaa kuulkaa....mä olen 26v maisteri ja aloitin just ekan oikean työni 1500€palkalla ja maksan kaikki lasku ja kaikki itse. Ja sitä ennen olin myyntityössä kesäisin 7€tunti,6pvänä viikossa yht.42hviikossa....

Vierailija
8/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olisin tuossa iässä ja myöhemminkin opiskeluaikana lähtenyt tuolla palkalla lyhyeen työsuhteeseen. Tärkeintähän on saada työkokemusta.

Vierailija
9/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajatelkaas, että suurin osa hakijoista ei tule saamaan edes tuota palkkaa. Se on suurempi epäkohta.

Vierailija
10/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:19"]Huhhuh haistakaa kuulkaa....mä olen 26v maisteri ja aloitin just ekan oikean työni 1500€palkalla ja maksan kaikki lasku ja kaikki itse. Ja sitä ennen olin myyntityössä kesäisin 7€tunti,6pvänä viikossa yht.42hviikossa....
[/quote]
Millä työnantajalla on pokkaa maksaa maisterille tuollaista palkkaa? Toki näinä aikoina saa olla kiitollinen, että edes on työpaikka ja uran alussa työkokemuksen kerääminen on palkkaa tärkeämpää. Olen samanikäinen DI ja palkka vähän yli 3000 €...luulin tätä huonoksi, mutta enpä sano enää mitään :D

Vierailija
11/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa törkeää! Etenkin, kun kirjastoalaa pitää opiskella yliopisto/amk - tasolla ja kesätyöstä pitäisi jäädä rahaa elämään. Ei mikään teinien taskuraha kelpaa siihen.

Vierailija
12/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäiseltä toki tuntuu, mutta tarkoitushan on tarjota työkokemusta ja täytettä cv:hen. Jos tuollaisella palkalla on varaa tarjota sitä useammalle nuorelle on se mielestäni oikeutettua. Ja kirjastohomma on kuitenkin kevyttä ja mukavaa sisätyötä.

Vierailija
13/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti silmään, että on vieläpä 2-vuorotyötä, useat kirjastot menevät kiinni vasta klo 20. Iltalisiä tuskin saa. :D

Vierailija
14/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:13"]

No onpa törkeää! Etenkin, kun kirjastoalaa pitää opiskella yliopisto/amk - tasolla ja kesätyöstä pitäisi jäädä rahaa elämään. Ei mikään teinien taskuraha kelpaa siihen.

[/quote]

Niin. Totta kai nämä 16-vuotiaat teinit tekevät täysin samoja hommia kirjastossa kesätöissä kuin siellä työskentelevät informaatikot yms... Ei suinkaan niitä kevyempiä tarroittamisia, pussittamisia ja hyllyttämistä.

Vierailija
15/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:13"]

[/quote]

Niin. Totta kai nämä 16-vuotiaat teinit tekevät täysin samoja hommia kirjastossa kesätöissä kuin siellä työskentelevät informaatikot yms... Ei suinkaan niitä kevyempiä tarroittamisia, pussittamisia ja hyllyttämistä.
[/quote]

Niin, minun tuntema kiejastotätiopiskelija teki myös noita hommia vaikka onkin yliopistosta. Meinaatko että noihin muka erilliset työntekijät kuuluu ottaa?

Vierailija
16/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, asiat eivät ole ihan yksinkertaisia. Jos minulta kysytään, palkkaako kaupunki mieluummin kymmenen teiniä 1000 e/kk -palkkauksessa vai neljä maisteria 2500 e/kk -palkalla, niin valitsen kyllä teinit. Kotona asuvalle lukiolaiselle 1000 euroa on ihan mukava taskuraha, kyllä sillä parit festarit ja vaateostokset rahoittaa. Siihen päälle saa vielä paljon kaivattua työkokemusta CV:n täytteeksi. Lisäksi on kaikkien etu, että tällaiset lyhytaikaiset kesäsijaisuudet jätetään pääasiassa nuorille.

Vierailija
17/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä, kun omat lapseni olivat muistaakseni 100 € / viikko. Työaika ei tosin ollut 8 tuntia päivässä vaan vähän lyhempi, muistaakseni.

Vierailija
18/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ihan hyvä palkkahan toi on? :D itse muistan tehneeni hoiva-alalla kahden viikon pätkiä, joista taisi jäädä käteen 300e? Laske siitä sitten se tuntiliksa. Toi meni ainakin muutama vuosi sit nimityksellä "koululaissopimus".

Voit myös verrata tuota tuntipalkkaa siiten, että teen opintojen ohessa töitä kaupassa, palkka on n. 9,5e/h. Toihan on siis alin TESin määräämä palkkataso, koska mulla ei varsinaisesta myyntityöstä ole kokemusta - sen sijaan tunnen tasan tarkkaan tuotteet, joita myyn. Kesätyöstä (varsinkin,jos ei ole alan opiskelija) toi tonni kuussa on mielestäni ihan siedettävä.

Ja otetaan huomioon myös se erittäin tärkeä _kokemus_.

Vierailija
19/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahen kaupungilla kesätyöläisille 15-17v tuntipalkka muistaakseni hieman yli 5 euroa

Vierailija
20/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjatyöltä kuulostaa. Mutta onhan 16-vuotiaalle 1000 e enemmän kuin 0 euroa. Jos asuu yhä kotona, on tonni ihan kiva taskuraha, mutta aika paljon sen eteen saa töitä tehdä. Ja lähteehän siitä verot, minkä verran mahtaa jäädä jäljelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme