Rivitalon pihatyöt talkoilla
Ketään ei voi pakottaa osallistumaan talkoilla, eikä keneltäkään voi periä myöskään maksua vaikkei osallistuisikaan. Jos kukaan ei halua olla se ainoa joka näitä töitä tekee, voi taloyhtiö palkata huoltofirman pihatöihin.
Kommentit (77)
Ihan oikeasti.. ihmisillä on monen tonnin palkat ja silti jotain lumikolia tönitään aamuhämärissä.. Ikinä en ole niin paljon lunta nähnyt aamulla, ettei autolla olisi päässyt pois. Ja tarjotkaa niille naapurin nuorille töitä! Nimimerkillä 750€/vuosi ja ei ole tarvinnut kolaan, haravaan tai ruohonleikkuriin tarttua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole huoltoyhtiötä, mutta lumityöt ja hiekoitukset hoitaa firma (pihan jokainen itse) ja nurmikon ja lehdet nuori opiskelijatyttö. Ei ole kallista ja kenenkään ei tarvitse raataa. Kaksi kertaa vuodessa vapaaehtoiset talkoot, jossa putsataan rännit, jotain maalaus yms. töitä ja laitetaan kesäkukat. Helppoa ja halpaa rivariasumista.
Miten te opiskelijalle maksatte?
Jos veroasiat ei mene oikein ja vakuutusta ette ole ottaneet tytölle, voitte olla joskus ongelmissa. Talkooväellekin pitää olla vakuutus.
Siis ihan palkkana tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaan tähden! On tää ihanaa asua kerrostalossa vuokralla. Näitä juttuja kun lukee...
Minua ei saa kerrostaloon edes kilon palasina, menepäs lukemaan ketjua ”yritetäänkö edes nykyään asua kerrostalossa toiset huomioon ottaen”. Hirveää asumista muitten mölinää kuunnellen.
Vuokralla olen asunut viimeksi 22-vuotiaana, hullun hommaa maksaa vuokraa. Velaton olen ollut 38-vuotiaasta ja aina asunut omassa.
Okt-asujako olet? Omaa kotia ei omista kuin okt-asuja. Rivarissa tai kerristalossa omistat osakkeet, et asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi korottaa vastikkeita ja vuokraa, jos ei kiinnosta.
Tietenkin, kaikilta. Ole hyvä ja lue taloyhtiölaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän rivitalossa tehdään osa pihatöistä talkoilla ja osaan, kuten ruohonleikkaukseen on vuorot. Meillä on lumisena talvena ihan järjetön määrä lumitöitä, mutta ei olla otettu siihen huoltoyhtiötä, vaan yritetään pärjätä itse. Lähitienoolla on samankokoinen rivitalo, jossa otettiin huoltoyhtiö ja maksoivat ihan turhasta. Huoltoyhtiö kävi aina läpi ensin kerrostalojen auraukset ja tulivat viimeiseksi rivitaloon kun ehtivät. Meillä on pakko tehdä lumityöt, jos aikoo päästä autolla pois pihasta, ei voi odotella. Toistaiseksi kaikki asukkaat ovat tämän ymmärtäneet, ja ne, jotka aamuisin ehtivät, tekevät pakolliset, ja se mikä voi odotella, jää sitten iltapäiväksi muille.
Pitäähän omakotitalossakin hoitaa omat lumityöt, ei se rivarissa sen kummempaa ole.
On se.
Me muutimme rivariin kun ikää tuli juuri sen takia, ettei tarvitse tehdä. Miten vaikeaa se on ymmärtää.
Ilmoitin heti ekassa kokouksessa (kyseessä siis uusi rivari), että emme osallistu talkoisiin, kun tuli puheeksi nurmikon leikkuu talkoilla.
Yhden kesä pieni joukko leikkasi silloin kun jaksoi, niitä haluttomia, jotka eivät uskaltaneet suutaan aukaista, oli muitakin kuin me. Piha oli koko kesän hirveän näköinen, siitä saakka on ostettu palvelu.
Ja kyllä on mukavaa elää näin. Oman pihan, jossa iso terassi ja hiukan nurmikkoa, jaksaa leikata, aikaa menee viitisen minuuttia akkuleikkurilla.
Meillä ( kirjoitin tuon aiemman kommentin) ei siis ruohonleikkuu tapahdu talkoilla, vaan siihen on jokaisella kaksi vuoroa kesässä. Ei ole kukaan valittanut tai jättänyt tekemättä. Ihan mielellään itsekin leikkaan nurmikon aurinkoisella säällä. Siihen menee pari tuntia, saa kunnon kuntoilut ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en voi ikinä muuttaa rivitaloon. Miksi ei voi palkata huoltoyhtiötä. Ei se niin paljon voi maksaa.
Ja kaikki rivitalothan ovat talkoohelvettejä eiku...
Meidän rivitalossa ei talkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti.. ihmisillä on monen tonnin palkat ja silti jotain lumikolia tönitään aamuhämärissä.. Ikinä en ole niin paljon lunta nähnyt aamulla, ettei autolla olisi päässyt pois. Ja tarjotkaa niille naapurin nuorille töitä! Nimimerkillä 750€/vuosi ja ei ole tarvinnut kolaan, haravaan tai ruohonleikkuriin tarttua..
Voi olla.
Mutta, jos lumia ei kukaan kolaa... Voi olla että kun on viikon lumet pihalla, niin voi olla haastavaa kruisailla autolla pihassa.
Onneksi meillä on löytynyt jokaiselle osakkaalle sopivia hommia. Kaksi tykkää ajaa ruohoa, yksi nauttii lumitöistä kolalla ja lingolla, kaksi on käteviä käsistään ja hoitavat pieniä korjauksia sekä asunnoissa että ulkona, minä leikkaan pensasaidat ja pihapuut, kaksi tätiä tykkää haravoida, yksi peräkärrillinen kuskaa keväällä leikkuujätteet ja syksyllä lehdet kaatopaikalle. Välillä paikaillaan siellä missä tarvitaan. Hyvin on pyörinyt 6 vuotta mitä oon tässä asunut.
Parkkipaikan auraa huoltoyhtiö. Vastike pysyy mukavana, kaksiot 207 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla.
Mutta, jos lumia ei kukaan kolaa... Voi olla että kun on viikon lumet pihalla, niin voi olla haastavaa kruisailla autolla pihassa.
Me siis maksetaan naapurin nuorelle töistä ja joka tapauksessa tunnin palkka talvisin joka viikolta, kun "päivystää" ja aina ollut lumityöt iltaan mennessä tehty.
Tämän takia minäkin vierastan rivitaloja. Täällä päin lähes kaikki muuten kivat rivariyhtiöt on just näitä pieniä, joissa hommat hoituu talkoilla. Ei kiitos!
Ja on muuten ihan eri asia tehdä ne hommat omakotitalossa, koska silloin saa tehdä just miten ite tykkää ja milloin tykkää. Eikä naapuri ole mäkättämässä oven takana, kun ei ole aamukuudelta aurattu lumia tai lehdetkin on väärin haravoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaan tähden! On tää ihanaa asua kerrostalossa vuokralla. Näitä juttuja kun lukee...
Minua ei saa kerrostaloon edes kilon palasina, menepäs lukemaan ketjua ”yritetäänkö edes nykyään asua kerrostalossa toiset huomioon ottaen”. Hirveää asumista muitten mölinää kuunnellen.
Vuokralla olen asunut viimeksi 22-vuotiaana, hullun hommaa maksaa vuokraa. Velaton olen ollut 38-vuotiaasta ja aina asunut omassa.Okt-asujako olet? Omaa kotia ei omista kuin okt-asuja. Rivarissa tai kerristalossa omistat osakkeet, et asuntoa.
Kyllä, omistan ne osakkeet jotka OIKEUTTAVAT minut asumaan tässä nimenomaisessa osakkeessa.
Tämä on oikein hyvä minulle.
Olen iäkäs, en halua enää tehdä pihatöitä enkä kantaa ison omakotitalon kunnossapitovastuuta.
Se omakotiasuminen on jo nähty, kestikin sitä n. 40 vuotta.
Luulitko sinä, etten ole asiaa ymmärtänyt k7n olen tämän ostanut? Vai mikä on pointtisi? Kateus kenties? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia minäkin vierastan rivitaloja. Täällä päin lähes kaikki muuten kivat rivariyhtiöt on just näitä pieniä, joissa hommat hoituu talkoilla. Ei kiitos!
Ja on muuten ihan eri asia tehdä ne hommat omakotitalossa, koska silloin saa tehdä just miten ite tykkää ja milloin tykkää. Eikä naapuri ole mäkättämässä oven takana, kun ei ole aamukuudelta aurattu lumia tai lehdetkin on väärin haravoitu.
Meillä on erittäin pieni yhtiö, ei mitään ongelmia ole ollut sopia, että ostamme kaikki palvelut. Kustannus on kuukautta kohti niin pieni, ettei sellaisen takia kannata alkaa kolaa työntämään pihalla.
Höpsistä!
Meillä oli talossa niin iso piha, että kesällä ei muuta ehtinyt kuin nurmea ajaa, ja piha sellainen ettei päältä ajettavaa voinut käyttää eikä robotti toiminut, eikä ne silloin, kun meillä talo oli, edes hyviä olleet.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on löytynyt jokaiselle osakkaalle sopivia hommia. Kaksi tykkää ajaa ruohoa, yksi nauttii lumitöistä kolalla ja lingolla, kaksi on käteviä käsistään ja hoitavat pieniä korjauksia sekä asunnoissa että ulkona, minä leikkaan pensasaidat ja pihapuut, kaksi tätiä tykkää haravoida, yksi peräkärrillinen kuskaa keväällä leikkuujätteet ja syksyllä lehdet kaatopaikalle. Välillä paikaillaan siellä missä tarvitaan. Hyvin on pyörinyt 6 vuotta mitä oon tässä asunut.
Parkkipaikan auraa huoltoyhtiö. Vastike pysyy mukavana, kaksiot 207 €/kk.
Mitä vastike sisältää? Siis onko lämmitys ja vesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla.
Voi olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän rivitalossa tehdään osa pihatöistä talkoilla ja osaan, kuten ruohonleikkaukseen on vuorot. Meillä on lumisena talvena ihan järjetön määrä lumitöitä, mutta ei olla otettu siihen huoltoyhtiötä, vaan yritetään pärjätä itse. Lähitienoolla on samankokoinen rivitalo, jossa otettiin huoltoyhtiö ja maksoivat ihan turhasta. Huoltoyhtiö kävi aina läpi ensin kerrostalojen auraukset ja tulivat viimeiseksi rivitaloon kun ehtivät. Meillä on pakko tehdä lumityöt, jos aikoo päästä autolla pois pihasta, ei voi odotella. Toistaiseksi kaikki asukkaat ovat tämän ymmärtäneet, ja ne, jotka aamuisin ehtivät, tekevät pakolliset, ja se mikä voi odotella, jää sitten iltapäiväksi muille.
Pitäähän omakotitalossakin hoitaa omat lumityöt, ei se rivarissa sen kummempaa ole.
On se.
Me muutimme rivariin kun ikää tuli juuri sen takia, ettei tarvitse tehdä. Miten vaikeaa se on ymmärtää.
Ilmoitin heti ekassa kokouksessa (kyseessä siis uusi rivari), että emme osallistu talkoisiin, kun tuli puheeksi nurmikon leikkuu talkoilla.
Yhden kesä pieni joukko leikkasi silloin kun jaksoi, niitä haluttomia, jotka eivät uskaltaneet suutaan aukaista, oli muitakin kuin me. Piha oli koko kesän hirveän näköinen, siitä saakka on ostettu palvelu.
Ja kyllä on mukavaa elää näin. Oman pihan, jossa iso terassi ja hiukan nurmikkoa, jaksaa leikata, aikaa menee viitisen minuuttia akkuleikkurilla.Meillä ( kirjoitin tuon aiemman kommentin) ei siis ruohonleikkuu tapahdu talkoilla, vaan siihen on jokaisella kaksi vuoroa kesässä. Ei ole kukaan valittanut tai jättänyt tekemättä. Ihan mielellään itsekin leikkaan nurmikon aurinkoisella säällä. Siihen menee pari tuntia, saa kunnon kuntoilut ilmaiseksi.
Juu, mutta jos joku ei halua leikata niin pakko ei ole.
Talkoita ne vuorotkin on. Minä en leikannut koskaan, oli vuorot mutta ilmoitin kokouksessa, että en ota. Muut leikkasivat.
Yhtiön hallitus vastaa liukkaudentorjunnasta ja siinä ei mitkään kyltit auta yhtään mitään, jos joku kaatuu yhtiön alueella ja loukkaantuu. Huoltoyhtiöiden kanssa voi tehdä sopimuksen, jolla liukkauden valvontavastuu kuuluu huoltoyhtiölle. Tällöin loukkaantuneelle korvauksen maksanut vakuutusyhtiö vaatii huoltoyhtiöltä selvitystä liukkauden torjunnasta, esim. hiekoituspäiväkirjaa. Jos valvonta on taloyhtiöllä, vakuutusyhtiö voi vaatia korvausta yhtiöltä ja yhtiön osakkaat edelleen hallituksen jäseniltä, mikäli yhtiö on korvausvelvollinen.
Miten te opiskelijalle maksatte?
Jos veroasiat ei mene oikein ja vakuutusta ette ole ottaneet tytölle, voitte olla joskus ongelmissa. Talkooväellekin pitää olla vakuutus.