Miten saada vauva nukkumaan omassa sängyssä?
Vauva on nyt 6kk. Tässä on nyt noin kuukauden verran sairasteltu, ja oli kaikkien kannalta helpompi ottaa vauva viereen nukkumaan. Virhe! Nyt vauva ei suostu enää nukkumaan pinnasängyssä. Nukahtaa kyllä illalla hyvin omaan sänkyyn, mutta herää puoliltaöin eikä syönnin jälkeen enää suostu nukkumaan omassa sängyssä, huutaa vain raivona. Perhepeti ei meillä oikein toimi, koska mieheni ja minun yöunet kärsivät hirveästi. Lisäksi kummallakin on jatkuvasti hartiat ja selät jumissa, kun nukkuu niin varovasti vauvan takia. Onko mitään vinkkejä?
T. Väsynyt zombi-äiti
Kommentit (7)
Kiitos vastauksista! Olen yrittänyt pitää iltarutiinit vähäisinä, iltapesujen jälkeen hämärään makuuhuoneeseen, jossa vauva syö rintaa ja sitten nostan sänkyyn. Välillä vauva on jo unessa tai tokkurainen kun laitan pinnasänkyyn, välillä on hereillä ja hetken pyörii sängyssä ennenkuin nukahtaa.. Olen nostanut myös syliin sängystä kun huutaa (joskus koitettiin myös vain pitää sängyssä vaikka huusikin), mutta tuntuu että vauva rauhoittuu vasta meidän sänkyyn tissi suussa. No, kai tämä(kin) vaatii vain rautaisia hermoja ja tulevilta päiviltä enemmän kahvia :)
Miten te teette asiat niin vaikeiksi?
Vastaus on jo omassa viestissäsi.
Meillä mies yksinkertaisesti nukkuu sohvalla tai vierashuoneessa ja vauva minun kanssa meidän sängyssä. Tiedän, että meitä arvostellaan tästä ratkaisusta, mutta näin me emme ole niitä zombeja. Mies saa nukuttua kokonaiset yöunet joka yö, ja minäkin herään vain imettämään ja vauva nukahtaa saman tien viereen. En tiedä, milloin me tästä järjestelystä luovumme, mutta toistaiseksi kaikki ovat tyytyväisiä tähän ratkaisuun, joten ei kiirettä. Vauva siirtyy omaan sänkyyn ehkä sitten, kun koko yö alkaa mennä heräämättä tai max. yhdellä imetyksellä aamusta.
Pistää omaan sänkyyn ja sillä siisti. ennenmmin tai myöhemmin hiffaa että ei se huutamalla muuksi muutu.
Se on siinä.
Onko illalla nukuttaessa kovsti rituaaleja? (paijaaminen, laulaminen, hämärä valaistus, istutko vieressä jne) Vauva ei ehkä osaa nukahtaa yöllä itsekseen ilman niitä samoja rituaaleja. Sain tämän tiedon neuvolasa kolmannen lapsen kanssa ja totta se oli. Karsin rituaalit minimiin ja se auttoi. Tsenppiä!
Meillä nukku syntymästään lähtien perhepedissä.. 7kk ikäisenä päätettiin siirtää omaan sänkyyn kun tahtoi päästä tissille oarin tunnin välein eikä kukaan nukkunut hyvin. Lopetettiin siis samalla yösyötöt.
Ei ole jätetty huutamaan vaan nostettu syliin jos huutanut ja laitettu takaisin omaan sänkyyn kun rauhoittunut.
Alouttamisesta nyt 1,5vko ja vaihtelevia öitä toki ollut mut viime yönä nukku yhdeksästä seitsämään heräämättö kertaakaan. Pari vkoa sitten ei ois ikinä uskonut ettö tällainen yö voi joskus tulla!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:00"]Miten te teette asiat niin vaikeiksi?
Vastaus on jo omassa viestissäsi.
[/quote]
No, kerro toki lisää meille tyhmille.