EPÄILEN, ETTÄ KONEENI ON KAAPATTU
Huomasin viikonloppuna tietokoneessani epäilyttävää toimintaa ja nyt juolahti mieleen, että onko haittaohjelmat vain passiivisia seuraajia vai voiko ne tehdä jotain siis esim. lähetellä sähköpostia koneeltani tai hankkia minulle bannit keskustelupalstoille?
Onko kenellekään käynyt näin? Ja mitä teen nyt? Olen tietysti vaihtanut kaikki salasanat yms. ja onneksi koneella ei ollut mitään tärkeää. Voiko tästä ilmoittaa poliisille tai siis voiko poliisi edes tehdä mitään?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:12"]
Lataa koneelle Malwarebytes, aja skanni ja poista kaikki, mitä löytää. Pitäisi löytää vahingolliset haittaohjelmat. Hakkereita tällä tuskin koneelta saa pois. Jos kone oikuttelee sittenkin niin ota johonkin yhteyttä.
[/quote]
Miten estän sen ettei tähän enää tule haittaohjelmia?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:35"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:12"]
Lataa koneelle Malwarebytes, aja skanni ja poista kaikki, mitä löytää. Pitäisi löytää vahingolliset haittaohjelmat. Hakkereita tällä tuskin koneelta saa pois. Jos kone oikuttelee sittenkin niin ota johonkin yhteyttä.
[/quote]
Miten estän sen ettei tähän enää tule haittaohjelmia?
[/quote]
Katsot mitä lataat netistä, pidät viruksenturvan ajantasalla ja ajat jonkun ohjelman aina silloin tällöin. Vähintään kerran kuussa ja sitten pidät niiden päivitykset ajantasalla.
Lataa Malwarebytesin Iisäksi SUPERAntiSpyware. Malvarebytes löytää Malwaret ja tuo jälkimmäinen Spywaret. Siis yleisimmät. Koneelle tulee kaikkea paskaa ihan sama missä surffailet.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:13"]Luulin jo että istut kaapatussa lentokoneessa :)
[/quote] mäkin luulin :D
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 01:09"]Onko koneesi vielä paikallaan vai ehtikö se viedä sen jo kokonaan? Jos kone on vielä siinä, ota verkkojohto irti koneestasi tai kytke wifi pois, kun et tarvi sitä. Kaappaajan on hitusen hankalampi käyttää konettasi, jos kone ei ole verkkoyhteydessä ja kaappaaja ei ole teillä kotona.
[/quote] mutta jos se onkin jo sängyn alla odottamassa?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:09"]Heitä päälle vihkivettä ja mantraa Ave Mariaa.
[/quote] ja muista ripustaa valkosipulit ovenkarmiin!
1) kone irti verkosta (wlan kiinni, piuha irti)
2) skannaat koneen vakoiluohjelmien varalta. josbet osaa itse niin ammattilainen apuun
3) jos löytyy (esim. jonkun tutun) asentama seurantaohjelma niin poliisille
Soitin poliisille mutta sieltä sanottiin, että ei koneessa varmaan mitään haittaohjelmaa ole ja jos onkin, niin tekijää ei varmaan koskaan saada kiinni eli se siitä. Sitten otin yhteyttä f-securen tukeen ja ne sanoi, että aja malwarebytes ja tein niin ja sitten vielä latasin sen stopzillan mutta kumpikaan niistä ei löytänyt mitään muuta kuin jotain tracking cookieita. Soitin sitten atk-huoltoon ja ne sanoi, että ne voi asentaa windowsin uudestaan ja sen pitäisi poistaa kaikki epäilyttävät jutut mutta se maksaa. Mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä? Neuvokaa nyt joku joka ymmärtää näistä jotain!
Seuraavaks voisit soittaa psykiatrian poliklinikalle. Ne on aika hyviä näissä jutuissa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 00:47"]hah, maksatteko te kaikki mammat virusohjelmasta? :DDDDDDDDDD
[/quote]
Heh... ei kai sulla ole maksutonta virusohjelmaa? :DDDDD
Heität sen wintoosan jonnen perseeseen ja hommaat MIESTEN vehkeen eli Linuxin.
Avast näytti muuten viime viikonloppuna kaikenlaisia viruksia siellä sun täällä. Itse epäilin voiko edes olla totta, vai väärä hälytys vain. Ei sen jälkeen ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:05"]
Soita Suojelupoliisiin ja pyydä yhdistämään tietosuojarikoksista vastaavalle henkilölle. Siellä selvittävät konekaappauksia ja muita tietosuojarikoksiin viittaavia rikoksia. Rohkeasti vain puhelin käteen ja soittamaan, niin ne asiat selviävät!
[/quote]
Siis oikeasti vai?
[/quote]
Ystäväni työskentelee Suojelupoliisissa ja hän kehoitti ottamaan tällaisissa ongelmissa yhteyttä heille päin. Muutaman kerran olen joutunut tietotekniikkalalla työtä tekevänä turvautumaan heidän apuunsa.
Heillä on parhaat ammattilaiset näitä selvittämässä, joten rohkeasti vain yhteyttä ottamaan, ettet koneesi välityksellä sekaannu mihinkään pahempaan!
[/quote]
Kerrot ihan suoraan, että Koneesi on kaapattu ja tarvitset apua! He ottavat siitä eteenpäin ohjat käsiinsä ja tulet saamaan selvät ohjeet tilanteen hoitamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:14"]
Koita googlettaa STOpzilla ja scannaa sillä, itse löysin vähän haittaohjelmia juuri vähän aikaa sitten kyseisellä scannerilla, muilla en löytänyt ja siinä on 15pv ilmaista trial aikaa scannailla.
[/quote]
Kuulostaa joltain huijauohjelmalta.
[/quote]
Ei se kyllä ole mikään huijjausohjelma.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:05"] Soita Suojelupoliisiin ja pyydä yhdistämään tietosuojarikoksista vastaavalle henkilölle. Siellä selvittävät konekaappauksia ja muita tietosuojarikoksiin viittaavia rikoksia. Rohkeasti vain puhelin käteen ja soittamaan, niin ne asiat selviävät! [/quote] Siis oikeasti vai? [/quote] Ystäväni työskentelee Suojelupoliisissa ja hän kehoitti ottamaan tällaisissa ongelmissa yhteyttä heille päin. Muutaman kerran olen joutunut tietotekniikkalalla työtä tekevänä turvautumaan heidän apuunsa. Heillä on parhaat ammattilaiset näitä selvittämässä, joten rohkeasti vain yhteyttä ottamaan, ettet koneesi välityksellä sekaannu mihinkään pahempaan! [/quote] Kerrot ihan suoraan, että Koneesi on kaapattu ja tarvitset apua! He ottavat siitä eteenpäin ohjat käsiinsä ja tulet saamaan selvät ohjeet tilanteen hoitamiseksi.
[/quote]
Yrität kusettaa.
Älä ainakaan tee mitään sankarileikkejä ellet ole lentäjä! Onko sulla luotiliivit?!?
Olette te kyllä yksiä sankareita, tulette sanomaan että stopzilla olisi huijjausohjelma ja peukutatte mielivaltaisesti ilman edes tarkistamatta onko asia näin. Kyllä mä varmaan olisin huomannut jos se olisi huijjausohjelma ollut ja en olisi sitä suositellut. Pistäkää edes jotain linkkiä että mikä huijjausohjelma se on, tai jotain lähdettä perustelemaan väitteenne ennenkuin tulette valittamaan.
Eikö siellä nyt ole ketään joka ymmärtää näistä jotain?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:49"]
Huomasin viikonloppuna tietokoneessani epäilyttävää toimintaa ja nyt juolahti mieleen, että onko haittaohjelmat vain passiivisia seuraajia vai voiko ne tehdä jotain siis esim. lähetellä sähköpostia koneeltani tai hankkia minulle bannit keskustelupalstoille?
Onko kenellekään käynyt näin? Ja mitä teen nyt? Olen tietysti vaihtanut kaikki salasanat yms. ja onneksi koneella ei ollut mitään tärkeää. Voiko tästä ilmoittaa poliisille tai siis voiko poliisi edes tehdä mitään?
[/quote]
Soita Suojelupoliisiin ja pyydä yhdistämään tietosuojarikoksista vastaavalle henkilölle. Siellä selvittävät konekaappauksia ja muita tietosuojarikoksiin viittaavia rikoksia. Rohkeasti vain puhelin käteen ja soittamaan, niin ne asiat selviävät!