Henkilötunnuksen kertominen sähköpostitse
Uskaltaaka sähköpostitse antaa osoitteen ja henkilötunnuksen?
Kommentit (20)
Ihmiset näyttävät jakautuneen kahteen päinvastaisesti ajattelevaan ryhmään tämän osalta. Mielenkiinnosta kyselisin vielä lisää mielipitetä.
No peruspulliaiselle on ihan ok pitää huolta omista tiedoistaan tuolla tavalla huolta, mutta tietotekniikkaan ja asiaan perehtyneet voivat oman harkintakykynsä mukaan lähettää ne tai olla lähettämättä. Minä lähetin sen automaattisesti kyselyni yhteydessä esim. työkkärille, koska sitä kautta he löysivät tietoni ilman ylimääräisiä puheluita ja pystyivät vastaamaan minulle sitä kautta(s-posti).
Onko tuo puhelimessa kertominen sitten yhtään turvallisempaa, jos ei sähköpostiinkaan luota?
Riippuu vähän kysyjästä. Ei se sähköposti minnekään julkiseen levitykseen mene, jos vaikka ilmoitat sotusi kummillesi.
Mutta tuntemattomalle se voi olla vähän harkinnanvaraisempaa.
Mitään sotuja ei kannata antaa sähköpostilla, vaikka kyse olisi sinun siiamilaisesta sisaruksesta. Sähköpostit voidaan myös kaapata jne.
Kyseltiin työsopimusta varten, joten jotenkin ne pitäisi toimittaa perille...
Ap
Up!
Entä olisiko turvallisempaa laittaa nuo tiedot esim pdf-liitteenä?
Harvemmin niitä sp:lla mihinkää viralliseen on "lupa" kysellä. Laita viesti että voinko soittaa, en halua laittaa niitä sp:lla.
Kyllä mä uskaltaisin, mutta jos sä et uskalla, niin voithan laittaa puhelimitse.
Minä olen antanut usein eri tilanteissa eikä "mitään" ole tapahtunut. Siis negatiivisessa mielessä. Pidän äärimmäisen epätodennäköisenä että joku hakkeri vaanii juuri minun s-posti liikennettä.
Niin itsekin mietin että pidetäänkö ihan outona ja hysteerisenä, jos sitä ei suostu antamaan...
Ap
Hetuhan ei ole mikään salassapidettävä tieto ja kyllä sen voi työpaikalle välittää sähköpostillakin. Jos olet tosi varovainen, niin sitten soitat tai laitat tekstarin. Vieraille tai epäilyttäville tahoille henkilötietoja ei tietenkään pidä lähettää minkään välineen avulla, mutta oma työnantaja ei ole epäilyttävä taho. Jos joku pyrkii keräämään henkilötietoja, niin ei hän silloin kaappaa mitään yksittäisiä sähköposteja vaan pyrkii joko kalastamaan niitä jonkun sivuston kautta, lähettämään huijausviestejä tai murtautuu järjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Kyseltiin työsopimusta varten, joten jotenkin ne pitäisi toimittaa perille...
Ap
Mitä jos soittaisit?
Henkilötunnus ei ole mikään salasana. On hölmöä että sitä sellaiseen kuitenkin rinnastetaan.
Tuo uusi työnantajasi rikkoo GDPR:ää pyytäessään henkilötunnusta suojaamattomassa sähköpostissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo uusi työnantajasi rikkoo GDPR:ää pyytäessään henkilötunnusta suojaamattomassa sähköpostissa.
Saako karenssin jos käräyttää työnantajan ja työpaikka jää sen takia saamatta?
Jos niitä kyselevä taho on luotettava (työnantaja ym), voit *kohtuudella* olettaa, että sähköposti käy nimen, osoitteen ja henkilötunnuksen välittämiseen. Pieni riski on, mutta en olisi siitä kovin huolissani. Henkilötunnus ei kuitenkaan ole salaista tietoa, ja jos joku haluaa niitä selvittää, se onnistuu parhaiten kiertämällä Suomen verotoimistot.
Tietosuojaan liittyviä ohjeita on tulossa saataville www.tietosuojaklinikka.fi palveluun, ja myös vastauksia kiperimpiin kysymyksiin. Ilmaiseksi tottakai.