Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oksentaminen synnytyksessä

Vierailija
17.02.2015 |

Kärsin emetofobiasta ja rv. 29. Onko kenelläkään kokemusta oksentelusta synnyttämisessä? Hoitajalta sain ympäripyöreän vastauksen asiaan. Mietin kuinka yleistä oksentelu on. Vaikuttaako esim. Ilokaasu, käynnistys tai muut lääkkeet huonon olon tulemiseen? Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oksensin ekassa synnytyksessäni, joka käynnistettiin. Supistuskivut olivat erittäin kovia, ja koen, että oksensin kivusta. Olin siinä vaiheessa saanut vain ilokaasua, mutta en usko, että ilokaasu aiheutti pahoinvointia. Epiduraali ei minulle aiheuttanut missään tapauksessa pahoinvointia. Ikäväähän se oli, mutta olin ehtinyt varoittaa miestä joka piteli jotain kippoa, ja tilanne meni siististi.

Toka synnytys käynnistyi luonnostaan, otin myös ilokaasua ja epiduraalin, en oksentanut enkä voinut pahoin.
En valitettavasti tiedä kuinka yleistä se on.
Tsemppiä synnytykseen, yritä olla huolehtimatta etukäteen!

Vierailija
2/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen ei voi tietää, reagoitko juuri sinä oksentamalla johonkin. Ilokaasu mm aiheuttaa joillekin pahoinvointia, itse en kuitenkaan siitä kärsinyt lainkaan.
Kuinka herkästi oksennat yleensä? Itse en oksenna kuin vasta "pakosta" koska sen verran voimakkaan fobian omaan. En ole tosin koskaan ollut huolissani oksentamisesta synnytyksen aikana, kaksi synnytystä takana ja kolmas kesällä edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentaminen on kuule sun murheista pienin synnytyksessä.
T.oksennuskammosta kärsivä

Vierailija
4/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oksensin kerran synnytyksen aikana ihan pelkästä kivusta ja pyörrytyksestä. Olin noussut ylös sängystä ja se olikin liikaa kropalle siinä kovien supistusten kohdalla. Ymmärsin, että oksentaminen synnytyksen aikana on aika yleistä ja ainakin ilokaasu saattaa aiheuttaa pahoinvointia. Muista en tiedä sen tarkemmin, mutta itsellä ainakin oli pää niin sekaisin ilokaasusta, etten edes oikeastaan tajunnut koko asiaa. Mutta tsemppiä tulevaan ja toivottavasti selviät ilman pahoinvointia! :)

Vierailija
5/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oksentanut eikä tietääkseni kukaan synnyttäneistä ystävistänikään.

Vierailija
6/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ilokaasu aiheutti pahoinvointia, mutta vain liiallisesti nautittuna. Eli kaksi henkäystä kärsi ottaa putkeen ilman yrjöä.

Vierailija
7/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon synnyttäny neljä kertaa enkä oo oksentanu millään kerralla. Yks on ihan normaalisti käynnistyny ja kolme käynnistettyjä. Ilokaasua en oo kokeillu, oon kuullu että joitain se oksettaa.

Vierailija
8/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oksentanut, 3 synnytystä joista 2 luomuna.

Vierailija
9/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut siis mitä tos oksennuskammossa tapahtuu? Tuleeko se kammo ennen vai jälkeen oksennuksen? ja synnyttäessä se oksennus vaan tulee jos on tullakseen. Ei sitä voi estellä.

Vierailija
10/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oksentelin alussa ennen kivunlievitystä tai ilokaasua. En usko, että johtu kivusta, vaan vatsa jotenkin reagoi muutoksiin. Ei ollut varsinaisesti edes kovaa pahoinvointia siinä vaiheessa.

Vierailija
11/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse meinasin oksentaa kivusta toisessa synnytyksessä, mutta ennen kuin sain astian eteeni, kipu yltyi niin kovaksi, ettei oksentamaan enää pystynyt.

Vierailija
12/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilötkinhän puhuvat "seitsemän sentin oksennuksesta". Juuri seitsemässä sentissä oksensin yhdessä todella nopeassa synnytyksessä. Kaksi synnytystä hitaita ja en oksentanut vaikka oksetti. :)

Vierailija
13/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytystä, en ole oksentanut, ei ole edes oksettanut.

Ystäväni oksensi aina supistuksen tullessa, niin kauan kuin oksennettavaa riitti.Ei oksentanut siis kivusta, vaan se supistus sai aikaan oksennusreaktion. Oli kyllä aika heikkona kun nestehukka ja sokerit alhaiset kun kaiken oli oksentanut.

Vierailija
14/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:07"]

Mut siis mitä tos oksennuskammossa tapahtuu? Tuleeko se kammo ennen vai jälkeen oksennuksen? ja synnyttäessä se oksennus vaan tulee jos on tullakseen. Ei sitä voi estellä.

[/quote]

Pahimmassa tapauksessa emetofoobikko saattaa jättää lapset hankkimatta kun oksentaminen pelottaa niin paljon. Tuttavani kärsii emetofobiasta ja se rajoittaa hänen elämäänsä todella paljon. Jos opiskelukaveri kertoo sairastuneensa vatsatautiin, hän joutuu ottamaan rauhoittavia eikä uskalla mennä kouluun ainakaan viikkoon.

Vierailija
15/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oksensin supistusten takia kaikissa kolmessa synnytyksessä: kun vatsa kramppaa, niin tulee oksennus. Myös kivulla saattoi olla osuutta asiaan. Oksennus tuli aina heti supistuksen jälkeen ja kun kolme päivää supisteli eikä mikään pysynyt sisällä, niin vähän heikotti synnytyksen jälkeen :/

Vierailija
16/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:07"]Mut siis mitä tos oksennuskammossa tapahtuu? Tuleeko se kammo ennen vai jälkeen oksennuksen? ja synnyttäessä se oksennus vaan tulee jos on tullakseen. Ei sitä voi estellä.
[/quote]

Minä en esim oksenna kuin vain silloin kun se tulee väkisin. Viimeiseen saakka yritän pitää oksennuksen sisällä. Joskus se on niin raju reaktio että mennyt leukanivel sijoiltaan (minulta mennyt muutaman kerran ihan muissa yhteyksissä joten lähtee helposti) Minulla ainakaan ei pelko ole tiedostettua vaan se ilmenee tarpeena olla oksentamatta "missään tilanteessa" ja ahdistavana kamppailuna oksennusta vastaan. En ole ap, hänestä en tiedä.

Vierailija
17/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin ensimmäisen synnytyksen alusta loppuun. Vesitilkkakaan ei pysynyt alhaalla. Toisille vaan tulee tuollainen reaktio, eikä sille voi mitään. Toisessa synnytyksessä ei tullut edes paha olo.

Vierailija
18/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin 7 sentin kohdalla ja lisäksi koko synnytystä seuraavan päivän.

Vierailija
19/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oksentanut, mutta aloin kyllä voida ilokaasusta niin pahoin, että dumppasin sen heti kokeiltuani. Se taas lienee ihan tapauskohtaista, miten siihen reagoi. Toisille iso apu, toiset valittaa pahaa oloa. Muuten en muista voineeni pahoin.

Vierailija
20/44 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:07"]Mut siis mitä tos oksennuskammossa tapahtuu? Tuleeko se kammo ennen vai jälkeen oksennuksen? ja synnyttäessä se oksennus vaan tulee jos on tullakseen. Ei sitä voi estellä.
[/quote]

Jo pelkkä ajatus oksentamisesta ahdistaa ja pelottaa minua. Alan tärisemään, kylmä hiki nousee ja peitän korvani jos vaikkapa kuulen jonkun oksentavan. Pelkään jopa tauteja, joissa on oksentamisen mahdollisuus (influenssat sun muut) vatsatautiepidemioiden käynnistyminen saa minut ahdistumaan, välttelemään julkisia paikkoja ja pesen käsiäni. Elokuviin en ole uskaltautunut pitkään aikaan esimerkiksi. Mikäli kuulen ystäväni tai läheiseni saaneen vatsataudin saan siitä joskus itselleni vatsan sekaisin, varsinkin jos olemme tavanneet päivää tai paria ennen sairastumista. En ole koskaan pystynyt juomaan yhtä annosta alkoholia enempää, koska pelkään saavani huonon olon. Pahoinvointi aiheuttaa paniikkia ja oksennan vasta aivan pakosta.

Raskaaksi halusin, koska rakastan lapsia. Raskauden alkuvaiheessa oli pahoinvointia, mutta sain oltua oksentamatta mutta nyt pelkään että synnytyksessä en ehkä voi asialle mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi