Ihan terve vauva tuli, vaikka tupakoin raskausaikana.
"– Ainakin ympäristötekijöillä voidaan nähdä olevan asiaan merkitystä. Esimerkiksi äidin tupakanpoltto raskausaikana vähentää 30 prosenttia hänen poikansa tulevia siittiömääriä, ja sen myötä mahdollisuudet tulla isoäidiksi heikkenevät."
Kommentit (89)
Kun odotin esikoista envain osannut oikein suhtautua siihen
Taustalla oli yksi abortti seksuaalisen hyväksikäytön seuraksena. Raskaus nosti pintaan liikaa kaikkea.
Kävin terapiassa, inhosin tunnetta että joku kasvaa sisälläni, potkut olivat hirveitä.
Olin lopettanut tupakoinnin aika alusta, pahoinvoinnin takia. Kun pahoinvointi loppui tartuin taas tyhmänä röökiin. Poltin ehkä 3-5/pvä. Lopetin kokonaan n. kuukausi ennen lapsen syntymää.
Kun lapsi syntyi vasta tajusin miten paljon olin häntä odottanut, ja miten paljon rakastin.
Toista kun odotin poltin 1-2/pvä viikolle16 asti.
Nyt odotan kolmatta, lopetin viikolla 6. Testin tein rv4, parin viikon ajan siis poltin 1-2/pvä.
(Pakko vain sanoa että esikoinen, 4v, on todella terve poika. Ei ollut pienenä itkuinen, vaan hymyilevä ja tytyväinen, osaa jo vähän lukea, on sujuvasti kaksikielinen, on kärsinyt vain kerran korvatulehduksesta eikä ole mitään allergioita.)
Hyi helv.
Tupakointi raskaus JA imetysaikana on pahoinpitelyä. Sikiö kärsii tupakasta PALJON. Ja röökille lemuava imettävä äiti altistaa myös merkittävästi viatonta tupakan HAJULLE. Oksettavaa :( :(
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:01"]
Kun odotin esikoista envain osannut oikein suhtautua siihen
Taustalla oli yksi abortti seksuaalisen hyväksikäytön seuraksena. Raskaus nosti pintaan liikaa kaikkea.
Kävin terapiassa, inhosin tunnetta että joku kasvaa sisälläni, potkut olivat hirveitä.
Olin lopettanut tupakoinnin aika alusta, pahoinvoinnin takia. Kun pahoinvointi loppui tartuin taas tyhmänä röökiin. Poltin ehkä 3-5/pvä. Lopetin kokonaan n. kuukausi ennen lapsen syntymää.
Kun lapsi syntyi vasta tajusin miten paljon olin häntä odottanut, ja miten paljon rakastin.
Toista kun odotin poltin 1-2/pvä viikolle16 asti.
Nyt odotan kolmatta, lopetin viikolla 6. Testin tein rv4, parin viikon ajan siis poltin 1-2/pvä.
(Pakko vain sanoa että esikoinen, 4v, on todella terve poika. Ei ollut pienenä itkuinen, vaan hymyilevä ja tytyväinen, osaa jo vähän lukea, on sujuvasti kaksikielinen, on kärsinyt vain kerran korvatulehduksesta eikä ole mitään allergioita.)
[/quote] Lisään vielä että aloitin uudestaan tupakoimaan kun lopetin imettämisen kun lapsi oli 10kk ikäinen ja olin palannut töihin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"]
Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti!
[/quote]
Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä.
[/quote]
Älä viitsi. Sitten jos joku laittaa, että on terveet, fiksut ja hyvin kasvaneet lapset tupakoinnista huolimatta siitä ei tykkää kukaan. Siitä se sota vasta alkaakin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"] Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti! [/quote] Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä. [/quote] Älä viitsi. Sitten jos joku laittaa, että on terveet, fiksut ja hyvin kasvaneet lapset tupakoinnista huolimatta siitä ei tykkää kukaan. Siitä se sota vasta alkaakin.
[/quote]
Tykkäisitkö sinä, jos kerron, että ajoin ylinopeutta kännissä, mutta kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"]
Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti!
[/quote]
Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä.
[/quote]
Mitä myöntää? Ensinnäkään mikään vamma tai sairaus ei johdu pelkästään tupakoinnista! Tupakointi LISÄÄ sitä riskiä sairastua! Tämän kun tajuaisitte niin hyvä olisi!!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"] Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti! [/quote] Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä. [/quote] Älä viitsi. Sitten jos joku laittaa, että on terveet, fiksut ja hyvin kasvaneet lapset tupakoinnista huolimatta siitä ei tykkää kukaan. Siitä se sota vasta alkaakin.
[/quote]
Tykkäisitkö sinä, jos kerron, että ajoin ylinopeutta kännissä, mutta kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut?
[/quote]
Tottakai olisin iloinen ettei kukaan loukkaantunut. Miksen olisi? Mun puolesta aja kännissä niin paljon kuin sielusi sietää jos siitä ei koidu kenellekään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"] Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti! [/quote] Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä. [/quote] Mitä myöntää? Ensinnäkään mikään vamma tai sairaus ei johdu pelkästään tupakoinnista! Tupakointi LISÄÄ sitä riskiä sairastua! Tämän kun tajuaisitte niin hyvä olisi!!
[/quote]
Niin, miksi ottaa riski?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:15"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"] Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti! [/quote] Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä. [/quote] Älä viitsi. Sitten jos joku laittaa, että on terveet, fiksut ja hyvin kasvaneet lapset tupakoinnista huolimatta siitä ei tykkää kukaan. Siitä se sota vasta alkaakin. [/quote] Tykkäisitkö sinä, jos kerron, että ajoin ylinopeutta kännissä, mutta kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut? [/quote] Tottakai olisin iloinen ettei kukaan loukkaantunut. Miksen olisi? Mun puolesta aja kännissä niin paljon kuin sielusi sietää jos siitä ei koidu kenellekään haittaa.
[/quote]
Sehän siinä onkin, iso riski. Sama kuin tupakoinnissa raskausaikana.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"] Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti! [/quote] Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä. [/quote] Mitä myöntää? Ensinnäkään mikään vamma tai sairaus ei johdu pelkästään tupakoinnista! Tupakointi LISÄÄ sitä riskiä sairastua! Tämän kun tajuaisitte niin hyvä olisi!!
[/quote]
Niin, miksi ottaa riski?
[/quote]
Niin miksi yleensä elämässä otetaan riskejä? Miksi sinä otat riskin, että kuljetat vauvaa autossa? Etkö ajattele yhtään, että saatat ajaa kolarin ja vauvasi saattaa kuolla/vammautua. Melko itsekästä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:21"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"] Miettikää itseänne kaksinaismoralistit! Hävetkää. Paheksutte tupakointia raskausaikana, säälitte niitä lapsiparkoja ja kuitenkin tykkäätte viesteistä joissa lapselle on aiheutunut tupakoinnista johtuen sairauksia tai vammoja. Oikeasti te ootte oksettavampia kuin yksikään tupakoiva äiti! [/quote] Ei kukaan siitä tykkää, että lapsi on saanut vammoja. Yläpeukut ovat siksi, että tupakoitsija myöntää itse aiheuttaneensa lapsensa vammat ja sairaudet, eikä yritä keksiä tekosyitä. [/quote] Mitä myöntää? Ensinnäkään mikään vamma tai sairaus ei johdu pelkästään tupakoinnista! Tupakointi LISÄÄ sitä riskiä sairastua! Tämän kun tajuaisitte niin hyvä olisi!! [/quote] Niin, miksi ottaa riski? [/quote] Niin miksi yleensä elämässä otetaan riskejä? Miksi sinä otat riskin, että kuljetat vauvaa autossa? Etkö ajattele yhtään, että saatat ajaa kolarin ja vauvasi saattaa kuolla/vammautua. Melko itsekästä.
[/quote]
Autossa kuljettaminen on pakollista joissain tilanteissa, tupakointi raskausaikana ei ole pakollista ikinä. Siksi eivät ole verrattavissa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:20"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:16"] Sinä et tiedä minusta tai minun riippuvuuksistani yhtään mitään joten et voi väittää, että se olisi minulle ollut tahdon asia. SINÄ ET OLE MINÄ! Kannattaa sinunkin tutkia ja lukea vähän asiasta faktoja jos vaikka pikkuisen fiksuuntuisit? Luulen kyllä, että turhaa on. Niin typerältä, tyhmältä idiootilta vaikutat. [/quote] Miksi teit lapsen, jos tiesit ettet pysty lopettamaan tupakointia? [/quote] Miksi äitisi teki sinut vaikka tiesi saavansa vammaisen lapsen? [/quote] Tunnetko tämän kirjoittajan vai etkö vain keksinyt muuta? [/quote] Miksi pitäisi keksiä mitään muuta? Typerään kysymykseen typerä vastakysymys. Vain vammainen voi kysyä mitään noin typerää. Nuo minun terveet fiksut lapseni olisivat siis pitänyt jättää tekemättä. Voi luoja. :D [/quote] Jos sanot, että lapsesi ovat fiksuja, tuskin ovat älyään sinulta perineet. Se, että joku on sinun kanssasi eri mieltä tupakoinnista raskausaikana, ei tee hänestä vammaista. Jos olisit fiksu, ymmärtäisit tämän. [/quote] Aina tää sama. :D ja miksi väännätte asian niin että minä hyväksyn tupakoinnin raskausaikana tai että se on hyväksi lapselle? En hyväksy eikä ole. Ja väännetään nyt rautalangasta sinulle tämä asia, en minä tiennyt lasta tehdessäni etten pysty lopettamaan. Yritin kyllä, yritin niin helvetin kovasti mutta heikko olin enkä siihen kyennyt!
[/quote]
Niin, siksi se tupakointi pitää lopettaa ennen ehkäisyn poisjättämistä. Näiden pitäisi olla itsestäänselviä asioita.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:32"]
Yrität sälyttää vastuuta omasta tupakanpoltostasi muille sanomalla "Ja tiedän myös sen kuinka se sai sinut tupakoimaan entistä enemmän kun menit typeryyksissäsi vertaistukea hakiessasi lukemaan keskustelupalstoilta muiden äitien haukkumista ja piikittelyä kuinka pahoinpitelet lastasi ja kuinka huono äiti olet.".
[/quote]
Tähän muuten olen törmännyt valitettavan paljon. Eli sälytetään homam muiden vastuulle. Usein kuuleekin juuri tätä "Tuo ei saa meitä lopettamaan / tuo saa meidät tupakoimaan enemmän".
Kukaan ei pakota röökiä kenenkään suuhun, ja samoin se olisi oma tehtävä miettiä, mikä sitten saisi lopettamaan. Nyt se sälytetään muille.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:16"]
Sinä et tiedä minusta tai minun riippuvuuksistani yhtään mitään joten et voi väittää, että se olisi minulle ollut tahdon asia. SINÄ ET OLE MINÄ! Kannattaa sinunkin tutkia ja lukea vähän asiasta faktoja jos vaikka pikkuisen fiksuuntuisit? Luulen kyllä, että turhaa on. Niin typerältä, tyhmältä idiootilta vaikutat.
[/quote]
Miksi teit lapsen, jos tiesit ettet pysty lopettamaan tupakointia?
[/quote]
Miksi äitisi teki sinut vaikka tiesi saavansa vammaisen lapsen?
Itse lopetin tupakoinnin siihen paikkaan, kun raskaustestin tein ja se oli positiivinen. Myös sen takia, mitä äidin röökaaminen voi sikiölle aiheuttaa, mutta mietin eniten sitä, etten halua että lapseni tunnistaa minut röökin hajusta. Oma äitini tupakoi, ja muistan pienenä yhdistäneeni tupakan katkun äitiin. Hyi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:16"] Sinä et tiedä minusta tai minun riippuvuuksistani yhtään mitään joten et voi väittää, että se olisi minulle ollut tahdon asia. SINÄ ET OLE MINÄ! Kannattaa sinunkin tutkia ja lukea vähän asiasta faktoja jos vaikka pikkuisen fiksuuntuisit? Luulen kyllä, että turhaa on. Niin typerältä, tyhmältä idiootilta vaikutat. [/quote] Miksi teit lapsen, jos tiesit ettet pysty lopettamaan tupakointia? [/quote] Miksi äitisi teki sinut vaikka tiesi saavansa vammaisen lapsen?
[/quote]
Tunnetko tämän kirjoittajan vai etkö vain keksinyt muuta?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:16"] Sinä et tiedä minusta tai minun riippuvuuksistani yhtään mitään joten et voi väittää, että se olisi minulle ollut tahdon asia. SINÄ ET OLE MINÄ! Kannattaa sinunkin tutkia ja lukea vähän asiasta faktoja jos vaikka pikkuisen fiksuuntuisit? Luulen kyllä, että turhaa on. Niin typerältä, tyhmältä idiootilta vaikutat. [/quote] Miksi teit lapsen, jos tiesit ettet pysty lopettamaan tupakointia? [/quote] Miksi äitisi teki sinut vaikka tiesi saavansa vammaisen lapsen?
[/quote]
[/quote]
No ei kyllä minua tunne. Valitettavasti vaan ei näköjään voida pohtia näitä eettisiä valintoja, vaan mielummin solvataan näiden kysyjää.
Tämä on ihan uskomatonta mitä täällä puhutaan. Miten joku voi edes yrittää puolustaa raskausajan tupakointia? Se ei ole ok. Luulisi vähäjärkisenkin tajuavan, ettei myrkkyjen pumppaaminen kehoon tee kenellekkään hyvää. Aikuiselle ihmiselle. Saati sitten vasta kehittyvälle lapselle! Herätkää röökaajat.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
Miksi pitäisi keksiä mitään muuta? Typerään kysymykseen typerä vastakysymys. Vain vammainen voi kysyä mitään noin typerää. Nuo minun terveet fiksut lapseni olisivat siis pitänyt jättää tekemättä. Voi luoja. :D
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:46"]
[/quote]