Mitä täytyy tietää ennen kissan hankintaa?
Minulla ei ole siis koskaan ollut kissaa, ja nyt olisin sellaista hankkimassa. Mitä minun on tiedettävä kissoista ja niiden hoidosta? :)
Kommentit (51)
Jos et ole vielä valinnut kissaa, kannattaa katsastaa paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen tarjonta. Myös tori.fissä on myynnissä aikuisia kissoja.
Syötä kissaasi hyvin, niin se pysyy terveenä. Kunnon ruoka on siis mahdollisimman lihapitoista. Sokeria ja viljaa kissat eivät ruokavalioonsa kaipaa, joten mitä vähemmän ruuat niitä sisältävät sen parempi. Halvat kissanruuat sisältävät usein paljon viljaa. Itse syötän omalle kissalleni kuiva- ja märkäruokaa (Animonda Carny -märkäruokaa) sekä päivittäin raakaa lihaa, yleensä kanaa. Eläinkaupoissa neuvotaan ruokinta-asioissa :)
Myös kissanhiekkaan kannattaa panostaa. Halvempi hiekka pölisee paljon, eikä sido hajuja niin hyvin. Se pitää myös vaihtaa kokonaan uuteen useammin kuin laadukas hiekka. Compact Care ja Extreme Classic ovat merkkejä, joista olen pitänyt. Laatikoksi suosittelen umpinaista (http://www.lemmikkitukku.fi/images/categories/hiekkaboksi_orig.jpg). Tuollainen on hyvä, jossa alalaatikossa on korkeat reunat. Hiekat eivät lentele joka suuntaan, mutta niitä kyllä kulkeutuu ympäri kämppää kissantassujen mukana.
Kun kissa muuttaa luoksesi, kotisi on myös kissan koti. Kissan omistaminen saattaa rajoittaa sisustamista, esim. kaikkia koriste-esineitä tai kasveja ei voi välttämättä pitää vanhoilla paikoillaan. Kissalle voi tietenkin opettaa, ettei kaikkialle saa mennä, mutta joskus on mentävä kissan ehdoilla. Kissat tykkäävät tarkkailla asunnon ja ulkomaailman tapahtumia korkeilta paikoilta. Hanki kiipeilypuu tai pari ikkunoiden viereen. Ne eivät ole kauneimpia sisustuselementtejä, mutta kissa kiittää. Voihan niitä tuunata tai rakentaa itse :)
Muista, että kissat ovat yksilöitä. Eivät kaikki raavi huonekaluja tai kuseksi vääriin paikkoihin. Kaikki eivät tykkää syödä raakaa lihaa, osa suostuu syömään vain kuivaruokaa. Hyvin se menee!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 01:33"]Nro 9 lisää vielä, että usein kissoja luovutetaan aivan liian pieninä. Muista ettet ota alle 3kk ikäistä kissaa. Emon täytyy ehtiä opettaa pennulle tarvittavat taidot.
[/quote]
Tää on tärkeä!
Meillä on nyt kolme vuotias kissa joka tuli meille vähän yli kuukauden ikäisenä.. Ihana kissa totta kai mutta ihan hakusessa se kissana olo.. välillä tuntu että raukka luuli olevansa ihminen.. Tosi arka myös, ei uskalla tulla piilosta ulos jos on vieraita. Vasta kun hankimme toisen kissan hän oppi vähän olemaan kissa eli hyppimään ja leikkimään kuin kissa.
Joo se on totta, että koriste-esineet kissa hups vaan pudottelee lattialle. Johtuu varmaan siitä, että kissa on niin hienon näköinen olento että taloudessa jossa on kissa ei tarvita muita koriste-esineitä.
Monta oleellista asiaa sanottu jo :) Meillä tuli leikatulle narttukissalle iän myötä hormonihäiriö, karva alkoi lähteä mahan alueelta. Terve kissa ei kaljuunnu, turkki on "normaali" ja puhdas. Kissoilla voi myös olla ruoka-aineallergioita, jotka saattavat aiheuttaa karvanlähtöä.
aamuisin on vaikea pestä käsiä ja hampaita kun lavuaarissa makaa kissa joka tuijottaa silmät pyöreinä.
Minä en ole eläessäni nähnyt yhtäkään sisäsiistiä kissaa. Kusi haisee jokaisessa kissakodissa. Hakeutuvat vielä pehmeisiin paikkoihin tarpeilleen eli varaudu siihen että petivaatteet on kusessa jatkuvasti
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:40"]Minä en ole eläessäni nähnyt yhtäkään sisäsiistiä kissaa. Kusi haisee jokaisessa kissakodissa. Hakeutuvat vielä pehmeisiin paikkoihin tarpeilleen eli varaudu siihen että petivaatteet on kusessa jatkuvasti
[/quote]
Äläs nyt viitsi. Meillä on ollut kissoja yhteensä viisi kappaletta (ei kaikki samaan aikaan), eikä muuten ole yksikään pissinyt petivaatteisiin tai vastaaviin. Yksi pissaili kerran lavuaariin kun oli virtsatietulehdus, meni lääkkeillä ohi.
Eikä muuten haise kissanpissa, kun on laadukasta hiekkaa ja ennen kaikkea putsaa laatikon päivittäin. Jos laatikko haisee niin ei siellä kissakaan tykkää käydä, kissa on siisti eläin.
että kun sinulla on kissa, eivät koriste-esineesi ole enää koskaan turvassa :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 01:31"]
Se, että kissaa ei voi kouluttaa kuten koiraa. Kissaa ei voi rankaista tai kurittaa kuten koiraa. Kissa oppii vaan pelkäämään sillälailla, ja alkaa häiriökäyttäytyä.
Tutustuminen kissaan tapahtuu kissan ehdoilla. Kissa leimautuu ensisijaisesti paikkaan, eikä ihmiseen. Eli reissaamiset, kyläilyt ja kodin vaihtamiset on kissalle hyvin stressaavia ja pelottavia toisinkuin koiralle, joka leimautuu ihmiseen.
Kissa täytyy rokottaa, madottaa, leikkauttaa ja hoitaa muut eläinlääkärikustannukset, joita tulee PALJON kissan vanhetessa. Useampi satanen vuodessa, ainakin meillä. Vakuutus kannattaa lemmikille ottaa ajoissa, se kattaa kalliit eläinlääkärit.
Kissa täytyy leikata/kastroida tullessaan kiimaan/sukukypsäksi. Muuten se tekee haittaa kissalle itselleen, joka mouruaa tuskaisena ympäriinsä kun ei voi toteuttaa viettiään.
Lisäksi kissa pidetään aina turvallisesti sisällä, aidatusti tai valjaissa ulkona. Ei päästetä vaeltelemaan ulos, koska riskit ovat suuret.
Lisäksi kissat eivät ehkä suhtaudu lapsiin niin myötämielisesti kuin koirat. Kannattaa siis kysellä vaikka eläinsuojeluyhdistyksestä itselleen luonteeltaan sopivaa kissaa. Kodittomia kissoja on paljon, ei siis kannata tukea pentutehtailua, vaan adoptoida koditon.
Kissasta saa mahtavan kumppanin kun antaa kissalle kunnioitusta ja tilaa. Lähestyy kissan ehdoilla.
Oma jäljellä oleva ainokaiseni makaa aina vierelläni hievahtamatta jos sairastan, tai minulla on pahamieli.
Terkuin neljän rescuekissan entinen omistaja, nykyisin vain yhden 11v seniorin. :)
[/quote]
Onpas sulla ollut rahanmenoa! Meillä kaksi maatiaista, jotka ovat olleet pennusta. Molemmat ovat leikattu, sirutettu, rokotettu ja matokuurit annetaan kerran kk, koska ulkoilevat halunsa mukaan.
Vanhemmalla kissalla on ikää 13 vuotta ja ainoa kulu hänestä on ollut viimeisien vuosien aikana rokotuskulut. Sama toisen kissan kohdalla, joka on 10-vuotias. Onnekas? Kyllä varmaan, mutta minusta keskivertokissa on aika terve.
Jos nyt saisin valita, niin ottaisin mieluumin koiran. Kissat tekevät paljon pahaa, raapivat huonekaluja, joskus tapettia, pissaavat vääriin paikkoihin elleivät saa tahtoaan läpi tai joku harmittaa (kissat todella viestivät kuseksimalla), niistä lähtee karvoja ja jos käytät huonoa kissanhiekkaa, koko asuntosi lemuaa pissalle. Niin, vaikka et sitä itse huomaisikaan.
[/quote]
Täällä pelkät labrat on reilun satasen. Jos tarvitsee kuvata niin monta sataa. Tähän perus klinikkamaksu lisäksi, eli jokainen käynti on noin 200-400€.
Meidän kissalla vanhemmiten on tullut patteja, joista otetaan koepaloja.
Hammaskivet poistetaan 2vuoden välein. Toimenpide tehdään rauhoituksessa, joten sekin maksaa ihan mukavasti.
Kyllä vain, useampi satanen vuodessa. Kun edellinen kissamme menehtyi oli lasku oli 3000€ kun joutui olemaan tarkkailussa ja nesteytyksessä. Lisäksi piti ottaa labroja ja keuhkokuva.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hankkimassa rotukissaa niin tuolta vaikka ensin.http://www.kissaliitto.fi/kissarodut nuo kun ovat kovinkin erilaisia luonteeltaan.
2 viestin kirjoittajalla oli erittäin hyviä hyviä vinkkejä. Itse hakisin kissani eläinhoitolasta vaikkahttp://www.tesy.fi/ siellä on paljon tosi tosi söpöjä hylättyjä kissoja jotka kaipaavat rakastavaakotia.
Tuo kissaliiton sivusto on hyvä ja kun siitä pääsee vielä rotukissojen omille sivuille.
Eläinsuojelu kissat on aika haastavia kaikki, jotain vaivaa kropassa tai pääkopassa lähes kaikilla kissoilla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:40"]Minä en ole eläessäni nähnyt yhtäkään sisäsiistiä kissaa. Kusi haisee jokaisessa kissakodissa. Hakeutuvat vielä pehmeisiin paikkoihin tarpeilleen eli varaudu siihen että petivaatteet on kusessa jatkuvasti
[/quote]
Aha. Koska SINÄ et ole jotain nähnyt niin sitä ei voi olla olemassa? Meillä ei ikinä haise kissan kusi, kissat käyvät laatikkolla asioillaan jos kodissa kaikki hyvin eikä terveydellisiä ongelmia. Eikä haise kavereidenkaan kotona...