Huudetaanko teillä? onko normaalia?
Huudetaanko teillä? Onko normaalia? Kuka huutaa?
.
Meillä viimeisen vuoden aikana mies on päivittäin huutanut useasti ja ihan tyhjästä. Paiskoo tavaroita ja rähjää, komentaa ja pomottaa. Minä en siedä huutamista, en ole kuurokaan ja kkeskustella voi, eikä huudolle ole mitään syytä. Sitten tuosta saattaa mennä 5 min ja mies on taas ihan normaali. Raivoaminen ei kestä kauan, mutta on jatkuvaa ja hirveän esimerkin antaa meidän 1v:lle. On meillä joitain muitakin oongelmia ja jos väläyttelen eroa, mies matkii ääntäni ja pilkallisesti sanoo "Ai haluat erota vain koska huudan?" Minusta huuto ei ole "vain" eikä normaalia eikä pikkujuttu, mutta mitä mieltä te olette? Huudetaanko teillä? Kaipaan jotain vertailupohjaa. Minusta jatkuva huuto ja riitely ei ole normaalia, mutta mistäs minä tiedän mikä on. LLapsi on maailman parasta, mutta mies vie voimia kymmenen lapsen edestä...
Kommentit (62)
Oikeastiko ihmiset on näin herkkiä huutamiselle?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:04"]
Minä kyllästyin miehen kiukutteluihin ja sanoin, että seuraavan kerran kun mulle huutaa, avioeropaperit lähtee maistraattiin. Tämä tapahtui viime syyskuussa. Sen jälkeen hän on huutanut kerran, mutta annoin anteeksi, koska se johtui siitä, että jäin kiinni pettämisestä, joten en ollut ihan puhdas pulmunen itsekään (toki se pettäminenkin johtui miehen huutamisesta eli minun täydellisestä vittuuntumisesta miehen idioottiin käytökseen). Nyt on mennyt jo pari kuukautta huutamatta ja huomaan, että nään miehessä taas hyviäkin piirteitä, joiden olemassaolon olin vuosien huutamisen aikana täysin unohtanut.
[/quote]
Onko siis pettäminen ja huutaminen sinusta ihan samanarvoiset "rikokset"? Ja huutaminen on sinusta oikeutus pettämiselle? Ja jalosti annoit huutamisen anteeksi, kun jäit kiinni? Tsiisus.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:20"]
[/quote]
Minä en nuorempana ollut yhtä herkkä. Palautumisaika oli nopeampi. Mutta kun 40 vuotta tuli täyteen, ajattelin ettei minun enää tarvitse kuunnella lapsellista huutoa ja kiukuttelua. Ei tarvitse, enkä halua. Mieluummin asun yksin alaikäisten lasteni kanssa kuin yhdessä täysikäisen taaperon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:04"]
Minä kyllästyin miehen kiukutteluihin ja sanoin, että seuraavan kerran kun mulle huutaa, avioeropaperit lähtee maistraattiin. Tämä tapahtui viime syyskuussa. Sen jälkeen hän on huutanut kerran, mutta annoin anteeksi, koska se johtui siitä, että jäin kiinni pettämisestä, joten en ollut ihan puhdas pulmunen itsekään (toki se pettäminenkin johtui miehen huutamisesta eli minun täydellisestä vittuuntumisesta miehen idioottiin käytökseen). Nyt on mennyt jo pari kuukautta huutamatta ja huomaan, että nään miehessä taas hyviäkin piirteitä, joiden olemassaolon olin vuosien huutamisen aikana täysin unohtanut.
[/quote]
Onko siis pettäminen ja huutaminen sinusta ihan samanarvoiset "rikokset"? Ja huutaminen on sinusta oikeutus pettämiselle? Ja jalosti annoit huutamisen anteeksi, kun jäit kiinni? Tsiisus.
[/quote]
Rakkaus kuolee siihen huutoon. Jos et sitä itse ymmärrä, olet yksinkertainen. Mies kyllä tajusi sen, joten sinun mielipiteelläsi ei ole mitään väliä. Ja enpä ole ainoa nainen, joka on pettänyt juuri siksi, että mies on hylännyt tunnetasolla, ja sitähän se huutaminen juuri on. Toisen mitätöintiä ja henkistä väkivaltaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:20"]
[/quote]
On. Huutaminen on vastenmielistä, typerää ja turhaa. En halua omassa kodissani kuunnella mitään raivoamista ja huutamista, koska asiat pystyy aivan hyvin selvittämään rauhallisestikin. Inhoan tyhmyyttä, ja tyhmyys näkyy mielestäni siinä, ettei pysty säilyttämään itsekontrolliaan ja puhumaan asioista, vaan pitää reuhata kurkku suorana. En katsele sellaista.
Ihan yhtä tyhmää kuin huutaminen, on erolla uhkailu. Tavaroiden paiskominen (rikkominen?) menee kyllä jo noitten molempien yli.
Ihanaa, että täällä tavan tallaajat kertovat mikä on "normaalia". Huutaminen on ihan normaalia. Joissain perheissä huudetaan, joissain ei. Jotkut kestävät huutamista, jotkut eivät. Loukkaavia, henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja ei pitäisi sanoa, tavaroita ei pitäisi heitellä, mutta joillain pariskunnilla sekin kuuluu riitelyyn. Jotkut menevät nollasta sataan ja takaisin viidessä minuutissa, kun jotkut kyräilevät hiljaa viikko tolkulla.
Kysymys kaikkinensa on siitä, että ap ei kestä tätä riitelymuotoa. Silloin se on pahasta ja ap:n pitäisi miettiä hakeako ulkopuolista apua vai harkitako eroa. Normaalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan omalla hyvinvoinnilla.
Meillä huudetaan ja liikaa... lapsetkin ovat sen "jalon" taidon oppineet enkä ole siitä yhtään ylpeä. Olen menossa lähiaikoina terapiaan, koska tämän mallin olen oppinut lapsuudenkodistani (siis huutamisen) ja siitä on todella vaikea päästä muuten eroon.
t.kolmen äiti
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:52"]
Meillä huudetaan ja liikaa... lapsetkin ovat sen "jalon" taidon oppineet enkä ole siitä yhtään ylpeä. Olen menossa lähiaikoina terapiaan, koska tämän mallin olen oppinut lapsuudenkodistani (siis huutamisen) ja siitä on todella vaikea päästä muuten eroon.
t.kolmen äiti
[/quote]
Samaa olen ajatellut. Itse en huuda enää kovin usein, mutta lasten kanssa joskus tulee huudettua vaikka tiedän tavan tyhmäksi ja tarpeettomaksi, mutta kun se tulee selkäytimestä. Sitten pitää pyydellä anteeksi ja nolottaa. Pahinta olisi jos lapsistakin tulisi omissa perheissään huutajia.
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ihmiset on liian herkkiä. Mä huudan, lapset huutaa välillä mut mitä sitte? Se on elämää eikä siihen hajoo. Ei se ole ku kovempi ääni jolla puretaan tunteita. Parempi se kun tunti turpaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:57"]
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ihmiset on liian herkkiä. Mä huudan, lapset huutaa välillä mut mitä sitte? Se on elämää eikä siihen hajoo. Ei se ole ku kovempi ääni jolla puretaan tunteita. Parempi se kun tunti turpaan.
[/quote]
Rajansa silti kaikessa. Kun se huutaminen on päivittäistä tai muuten jatkuvaa, se vie kaiken ilon elämästä ja kaikilla on paha olla. Siihen turtuu ja eron huomaa vasta kun pääsee pois siitä mölystä.
Kuulostaa mielenvikaiselta. Ei ole normaalia ja lapsikinhan tuosta kärsii!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 01:00"]Huutaminen ei ole normalia, ei myöskään rähjääminen, komentaminen, pomottaminen, tavaroiden paiskominen, sinun puheittesi matkiminen eikä sekään, että miehen mielenkuohuja ei ilmeisesti puida jälkeenpäin.
Sano sille ukonturjakkeelle, että kyseessä ei ole vain huutaminen vaan sarja henkisen ja fyysisen (tavaroiden viskely on fyysisen väkivallan uhkaa) väkivallan tekoja. Sano hänelle, että hänellä on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko hän etsii apua omaan vihanhallitaongelmaansa tai muuttaa kotoa pois. Ja voit sinä käskeä hänet poistumaan elämästäsi vaikka hän etsisikin itselleen apua. Tuollainen käytös tympäisee ja latistaa rakkauselämän. Ei olisi ihme, jos olisit lakannut rakastamasta häntä.
[/quote]
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:57"]Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ihmiset on liian herkkiä. Mä huudan, lapset huutaa välillä mut mitä sitte? Se on elämää eikä siihen hajoo. Ei se ole ku kovempi ääni jolla puretaan tunteita. Parempi se kun tunti turpaan.
[/quote]
Olisiko aiheellista oppia purkamaan ne tunteet jotenkin muuten kuin äänihuulia rasittamalla? Ja toisten korvia. Lapsillekin vois olla korkea aika opettaa
Ei huudeta eivätkä lapsetkaan huuda kun ovat tottuneet keskustelemaan. Sinun täytyy jotenkin saada miehesi poisoppimaan huonot tapansa. Ehkä joku terapeutti osaisi auttaa.
Jätin aloitusviestistä mainitsematta, että minunkin mieheni on puoliksi italialainen, mutta asuinmaasta huolimatta kasvatettu enemmän italialaiseksi kuin suomalaiseksi. Meillä osoitetaan myös rakkautta, mutta viime aikoina huuto ym on saanut suuremman osan suhteesta. Kyllä se malli on varmaan kotoa opittu osin, mutta siitä voi oppia eroon. Kuten joku sanoi, ei mies käyttäydy noin työpaikallakaan. Ap
Ehkä ero voisi olla helpotus molemmille osapuolille. Mies ei selvästi kestä eikä hallitse nykyistä elämäntilannettaan, mutta on kyvytön myös arvioimaan asioita pidemmällä tähtäimellä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:45"]
Huudetaanko teillä? Onko normaalia? Kuka huutaa? . Meillä viimeisen vuoden aikana mies on päivittäin huutanut useasti ja ihan tyhjästä. Paiskoo tavaroita ja rähjää, komentaa ja pomottaa. Minä en siedä huutamista, en ole kuurokaan ja kkeskustella voi, eikä huudolle ole mitään syytä. Sitten tuosta saattaa mennä 5 min ja mies on taas ihan normaali. Raivoaminen ei kestä kauan, mutta on jatkuvaa ja hirveän esimerkin antaa meidän 1v:lle. On meillä joitain muitakin oongelmia ja jos väläyttelen eroa, mies matkii ääntäni ja pilkallisesti sanoo "Ai haluat erota vain koska huudan?" Minusta huuto ei ole "vain" eikä normaalia eikä pikkujuttu, mutta mitä mieltä te olette? Huudetaanko teillä? Kaipaan jotain vertailupohjaa. Minusta jatkuva huuto ja riitely ei ole normaalia, mutta mistäs minä tiedän mikä on. LLapsi on maailman parasta, mutta mies vie voimia kymmenen lapsen edestä...
[/quote]
Aikaisemmin huusin miestystävälle,kun meni hermot.En nyt paiskonut sentään tavaroita mutta kiruin niin paljon kuin keuhkoista lähti.Sitten tajusin,että huudan hänelle aivan samalla tavalla kuin äitini huutaa minulle,ja aivan kuten minä suljen korvani huudolta,ei mieskään tee niin kuin haluan jos kirun hänelle,se on huonoin mahdollinen tapa kommunikoida.Nyt ole alkanut kiinnittää käytökseeni huomiota ja yritän säilyttää itsehillinnän,vaikka kuinka vituttaisi.Ei todellakaan ole normaalia riitelyä,ei nyt ehkä eron paikka,mutta yritä saada mies ymmärtämään ettei noin voi jatkua.
Olin ihan ällikällä lyöty kun kaveri kertoi että heillä äiti huutaa koko ajan. Olen myös itse kuullut. Saattaa siis huutaa vaikka että "KUKA JÄTTI TÄMÄN KAHVINKEITTIMEN TIPPALUKON PÄÄLLE?!?!?" Mun vanhemmat ei huuda koskaan! Ei siis ikinä. Meillä osataan kyllä keskustella ilman karjumista. Minäkään en oo koskaan huutanut vanhemmilleni. Ei näköjään niin itsestäänselvää kaikkialla :O
N19
Nauhota miehen huutamista ja näytä hänelle videopätkä. Josko tajuaisi mitä lapsenne joutuu kestämään. Haluaako hän olla sellainen isä? Tuo erolla uhkailu sinulta on yhtä paha asia ja henkistä väkivaltaa joten josko alkaisitte yhdessä tai terapeutin avulla miettimään mitä haluatte suhteeltanne ja elämässänne, rakastaminen on tahdon asia.