Faktat joiden jälkeen et halua syödä kalaa
1) Yhdysvalloissa "tonnikalana" myydyistä tuotteista lähes 60 prosenttia ei ole tonnikalaa.
2) Arvion mukaan 70-80 prosenttia lohista, jotka myydään villinä, on tosiasiassa viljeltyä. Jälkimmäisessä on kymmenen kertaa enemmän syövän syntyyn yhdistettyjä orgaanisia myrkkyjä kuin villilohessa.
Lisäksi viljellyn lohen liha on oikeasti harmaata, mutta se saa vaaleanpunaisen värinsä ja kalan tuoksunsa teollisesti.
3) Viljeltyjä kaloja ruokitaan pääasiassa kanojen ulosteilla.
4) 55 vuoden aikana ihmiset ovat tuhonneet 90 prosenttia valtamerten tyypillisimmistä saalistajista. Näihin kuuluvat muun muassa miekka- ja purjekalat sekä hait.
5) 300 000 valasta, delfiiniä ja pyöriäistä kuolee vuosittain jäätyään satimeen kalastusverkkoihin.
6) Noin 73 miljoonaa haita, joiden evät on leikattu pois, heitetään joka vuosi takaisin mereen.
7) 27 miljoonaa tonnia kalaa heitetään joka vuosi pois. Sillä määrällä täyttäisi Titanicin kokoisen laivan 600 kertaa.
8) Jos edessäsi on annos sushia ja lautasen koko muuttuisi sen perusteella, kuinka paljon eläimiä on kuollut annoksen vuoksi, olisi lautanen reilu puolitoista metriä leveä.
10) Hait tappavat noin 12 ihmistä vuodessa, mutta ihmiset tappavat noin 11 400 haita tunnissa.
11) Tutkimukset ovat osoittaneet, että kalat tuntevat kipua ja stressiä. Niiden pyynti tuottaa eläimille kärsimystä.
12) World Wildlife Fund on ilmoittanut, että noin 90 prosenttia merten suurista kaloista on jo pyydetty.
13) Jos kalastus jatkuu nykyistä tahtia, arvioidaan kaikkien kalakantojen romahtavan vuoteen 2048 mennessä.
.. Itkin kun luin nämä :(
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:29"]Tuli kyllä paha mieli haiden ja pyöriäisten puolesta. :(
Mutta jatkan kyllä kalan syöntiä
[/quote]
Tämä se on se suurin ongelma ihmisissä. Ei mikään määrä tietoa auta, kun useimmat tekee niin kuin on helppoa, eikä niin kuin on oikein.
Syön kalaa jatkossakin ilman tunnontuskia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 02:41"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:29"]Tuli kyllä paha mieli haiden ja pyöriäisten puolesta. :(
Mutta jatkan kyllä kalan syöntiä
[/quote]
Tämä se on se suurin ongelma ihmisissä. Ei mikään määrä tietoa auta, kun useimmat tekee niin kuin on helppoa, eikä niin kuin on oikein.
[/quote]
Määritteletkö sinä sen mikä on oikein, vai määritteleekö sen joku muu?
Luin kyllä tekstin ja tiesinkin noista jo aika monenkin kohdan, vaan silti syön kalaa jatkossakin. Miksikö? Siksi, että tykkään kalasta. En mä lopeta sen syömistä sen takia, että sinä koet sen vääränä.
tuo lista oli jo aiemmin palstalla. jatkan kalansyöntiä kuten ennenkin. Maailmassa on paljon saasteita, myrkkyjä ja epäeettisyyttä, mutta en jaksa yrittää parantaa koko maailmaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 02:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 00:29"]Tuli kyllä paha mieli haiden ja pyöriäisten puolesta. :( Mutta jatkan kyllä kalan syöntiä [/quote] Tämä se on se suurin ongelma ihmisissä. Ei mikään määrä tietoa auta, kun useimmat tekee niin kuin on helppoa, eikä niin kuin on oikein.
[/quote]
No onpas ahdasta päässä nyt.
Minä syön kaikki pyydystämäni kalat. Meidän vesistöt on täynnä kalaa.
Syön kotimaisia kaloja kuten itse mökkijärvestä pyydettyjä kuhia ja muikkuja. Hyvää ja terveelllistä.
Oikeastaan mikään noista kohdista ei tee minusta huonoa ihmistä vaikka syönkin kalaa säännöllisesti
Onneksi en pidä kalasta. Kalaraukat!!!
Itse olen päässyt ruokkimaan allaslohia joskus. Eikä se ruoka ollut kyllä kanankakkaa ,vaikka siltä saattaa näyttää puristerehu. Ja kyllä ne olivat ihan normaalisti punertavan värisiä lihaltaan. Kannattaa syödä sitten eettisemmin pyydettyä tonnikalaa. Muutenhan täällä syödään liki kotimaista kalaa, joiden pyydystyksen yhteydessä ei kuole mikään hai tai delfiini. Ja itsekin voi pyydystää omat kalansa.
Ihmisen jatkuvan liikakalastuksen myötä kaloja syövät eläimet kuolevat ennen pitkää sukupuuttoon. Ihmisen itsekkyyden vuoksi monia upeita eläimiä kuolee sukupuuttoon. Ja siitä saamme syyttää vain itseämme.
Hanki kartta. Tätä palstaa luetaan Suomessa, tuhansien järvien ja jokien maassa! Onko tämä taas jonkun pöhkön iltapäivälehtitoimittajan kopioima juttu Amerikasta? Ymmärrän kyllä huolesi, mutta sinua lohduttanee tieto siitä, että sinäKIN voit tehdä asialle jotain.
Etkö tiedä, että näistä asioista on kerrottu suomalaisissa lehdissä, ja jopa koulun kotitaloustunnilla?
1. En syö tonnikalaa juuri muutenkaan, en varsinkaan Yhdysvalloissa
2. Oletko joskus nähnyt Suomessa myytävänä villilohta? Minä en, enkä edes oikeaa lohta vaan yleensä kirjolohta. Ostan mieluummin Suomessa viljeltyä ja katkaravun kuorilla punaiseksi värjättyä kirjolohta kuin Kiinan kautta kiertänyttä, minusta pahanmakuista norjanlohta.
3. Olen nähnyt kalanruokasäkkejä ja tiedän kyllä, mitä ne syövät. Oletko sinä? Suomessa kanojen uloste käytetään lannoitteeksi.
4.-5.
6. En ole ikinä yhtään hainevää nähnytkään, saati sitten syönyt. Tuskin koskaan tulen edes maistamaan.
7. Minä en heitä pois yhtään kalaa, jos ei ole aivan pilaantunut. No, meneehän joka kesä hukkaan joku katiskaan tai verkkoon kuollut kala.
8.Jos minun edessäni on sushia, takaan että sen lautasellisen vuoksi on kuollut vain se kala, joka on lautaselleni päätynyt. On nimittäin suomalaista järvikalaa ( voihan sushia tehdä mistä kalasta tahansa?)
9. ???
10. En usko, että minun syömäni kalat millään tavalla vaarantavat pyöriäisiä, haita tai valaita. En ole yhtään haita nähnyt, enkä aio niitä pyytää. Jos niitä tähän kotijokeen kulkeutuu, niin silloin on maailmanloppu lähellä muutenkin.
11. Kyllä minä uskon, että kala tuntee kipua. Siksi pyydä&päästä-kalastus pitäisi lailla kieltää! Lopetan välittömästi myös alamittaiset kalat, jotta eivät kärsi suotta kun todennäköisesti takaisin veteen päästettynä kuolevat kuitenkin.
12. Minä haluaisin tavata sen, joka on ne kalat laskenut. Jotain suhteellisuudentajua, kiitos! Maailmassa on sentään aika paljon merialuita, joita tuskin kunnolla tunnetaan.
13. En usko! Suomalaisia sisävesikaloja tuskin onnistutaan milloinkaan kalastamaan loppuun. Niiden tuhon syyt ovat aivan muut, esimerkiksi Kemijoen lohen kohtaloksi koitui kalateiden puuttuminen voimalaitoksista, ei kalastus.
Millä tavalla suomalaisen kalan syöminen haittaa pyöriäisiä, haita ja vaikuttaa maailman merien kalakantoihin?
Tähän kysymykseen kun aloittaja palaisi vastaamaan, voisimme edelleen keskustella siitä, lopetetaanko kalansyönti ja mitä söisimme sen sijaan. Senhän tiedämmekin, että täällä pohjanperillä ei kasva soija eikä monet muut valkuiaispitoiset ruokakasvit, eikä niiden rahtaaminen tuhansien kilometrien takaa ole kovin ekologista.
Lopetin kolme vuotta sitten kaiken lihan (paitsi kalan syönnin), nyt taitais olla hyvä aika lopettaa myös se kalan syönti. Kiitos tästä! :-) Surullista luettavaa.
Tämän vuoksi pyrin syömään vain sellaista kalaa ja lihaa jonka itse olen saalistanut. Ja istarikirjolohi pääsee melkein aina takaisin jos sellainen eksyy siiman päähän.
Ensimmäinen kohta pätee myös Suomessa; säilyketonnikalana myyty kala on yleensä itseasiassa boniittia, jonka kanta on kestävällä pohjalla.
Täysin samaa mieltä 14:n kanssa. Paitsi ettei sitä sushista kannata ihan mistä tahansa kalasta tehdä, esim. raa'asta hauesta saattaa saada ikäviä kavereita...
Söin kerran ulkomaanmatkalla (eräässä vauraassa länsimaassa) makean veden lohta ja siinä oli raakana (siis ihan oikeasti!) sellaisia pieniä läpikuultavia matoja niin paljon, että se kalapala kuhisi ihan niitä! Juoksin yrjöämään vessanpöntölle. Yuck, en ole sen jälkeen enää syönyt mediumiksi jätettyä lohta. Joten kypsentäkää ainakin aina ne kalanne, jos on makeassa vedessä eläneestä kalasta kyse.
Toissa päivänä paistoin lohta ja päätin sen olleen viimeinen kerta. Haisi koko koti niin kalalta vielä eilenkin. :(
Tuli kyllä paha mieli haiden ja pyöriäisten puolesta. :(
Mutta jatkan kyllä kalan syöntiä, vaikka sitä sitten olisikin myrkyillä ja kanankakalla ruokittu.