Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylään tulevilla lapsilla aina nälkä?

Vierailija
16.02.2015 |

Onko kellään muulla samanlaista kokemusta siitä, että lastenne vierailla olisi aina nälkä? Meillä 7-ja 8-vuotiaat lapset ja paljon käy kavereita kylässä. Jos tulevat suoraan koulusta, on normaalia, että on nälkä ja tietenkin kaikki saavat meillä välipalaa.

Mutta jos tulevat kodin kautta esim. illemmalla tai viikonloppuna, niin minusta on erikoista kun suurinpiirtein ensimmäisenä pyydetään ruokaa? Tänäänkin tuli kuuden maissa lapsen kaveri, ja viiden minuutin jälkeen oli jo keittiössä pyörimässä, ensin pyysi herkkuja ja kun niitä ei ollut, niin sitten muuta syötävää. Toki aina ruokaa annan, leivät ja maidot vähintään ellei ole lämpimän ruoan aika, mutta ihmettelen, että miten näillä lapsilla on ruoka mielessä ensimmäisenä. Suurin osa kavereista tulee kuitenkin ns. hyvistä perheistä missä ei pitäisi olla ruoasta puutetta.

Ei tämä asia nyt mikään iso ongelma ole, mutta itse kyllä aina pidän huolen siitä, ettei omat lapset lähde nälkäisinä kavereilleen vaan ensin on syöty kotona mahat täyteen. Minusta vain on erikoista, että esim. leikkimistä ja pelaamista tärkeämpää on se, että saisi syötävää, joskus useammankin kerran parin tunnin kyläilyn aikana. Minusta se on vähän erikoista.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo on enemmänkin tapa. Kaverit voivat "kyläluutailla" monessakin naapurissa ja kokeilevat aina, että missä perheessä annetaan jotain. Ei se välttämättä liity siihen, että olisi oikeasti nälkä. Kiva vain kysyä ja kokeilla, mitä hyvää annetaan. Tai oisko jossain just se pannaripäivä.

Yksikin tyttö tuntui melkein haistavan, että meillä oli omenapiirakkaa. Annoin sitten palaset hänelle ja omalle muksulleni, niin kysyi vielä onko lisää. Äitinsä tuli myöhemmin hakemaan ovelta ja ihmetteli, kun tyttö oli väittänyt, ettei heillä ollut ketään kotona. Olivat jo odotelleet kotiin.

Eri asia sitten ne, joilla on oikeasti nälkä. Mulla on kyllä se periaate, että kotiin mennään syömään oikeaa ruokaa. Pientä välipalaa voin antaa kavereillekin.

Vierailija
22/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ymmärrä, miten ruisleipä ja maitolasi on jotenkin "parempaa ruokaa" kuin kotona? Ymmärtäisin varsin hyvin, jos tarjoaisin aina ranskalaisia ja jätskit päälle. Yritän juurikin tarjota jotain sellaista, mikä pitää nälkää, muttei ole liian hyvää, että menisi ns. herkusta tai jostain erikoisemmasta jutusta mitä ei ehkä kotonaan niin usein saa.

Puurosta tuli minullakin mieleen, että se ei kyllä pidä kovinkaan pitkään nälkää, ainakaan itselläni tai omilla lapsillani. Proteiinipitoinen aamupala, vaikka munakas, rahka tms. toimii meillä ainakin paremmin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy pari tenavaa joiden kotona ei oikeasti syödä. Jos tulevat esim. Klo 15 lauantaina niin ovat syöneet aamulla kupin kahvia ja leivän. Jos sitäkään. Monesti valittavat nälkää ja syövät kuin hevoset. On se jännä ettei ruokaa saada pöytään mutta kolmea autoa voidaan pitää. Yks teinille..

Vierailija
24/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aikaan kotiin.

Vierailija
25/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:05"]

Mahdetaankohan puhua mun lapsesta? Mä en ymmärrä, mihin mahaan tuo poika oikein syö. Tehdään ravitsevaa ja terveellistä ruokaa mutta silti on aina nälkä. Tosin veikkaan, että on joku tapa vain. Eli olisikohan sama homma noillakin lapsilla?

nimim. lapsi söi aamulla kaksi lautasellista kaurapuuroa ja valitti kahden tunnin kuluttua nälkää.

[/quote] onko sun lapsi lihava? Nykyään näkee liikaa lihavia lapsia. Älkää antako liikaa herkkuja. Kunnon kotiruokaa ja liikuntaa.

Vierailija
26/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 18:55"]

Onko kellään muulla samanlaista kokemusta siitä, että lastenne vierailla olisi aina nälkä? Meillä 7-ja 8-vuotiaat lapset ja paljon käy kavereita kylässä. Jos tulevat suoraan koulusta, on normaalia, että on nälkä ja tietenkin kaikki saavat meillä välipalaa.

Mutta jos tulevat kodin kautta esim. illemmalla tai viikonloppuna, niin minusta on erikoista kun suurinpiirtein ensimmäisenä pyydetään ruokaa? Tänäänkin tuli kuuden maissa lapsen kaveri, ja viiden minuutin jälkeen oli jo keittiössä pyörimässä, ensin pyysi herkkuja ja kun niitä ei ollut, niin sitten muuta syötävää. Toki aina ruokaa annan, leivät ja maidot vähintään ellei ole lämpimän ruoan aika, mutta ihmettelen, että miten näillä lapsilla on ruoka mielessä ensimmäisenä. Suurin osa kavereista tulee kuitenkin ns. hyvistä perheistä missä ei pitäisi olla ruoasta puutetta.

Ei tämä asia nyt mikään iso ongelma ole, mutta itse kyllä aina pidän huolen siitä, ettei omat lapset lähde nälkäisinä kavereilleen vaan ensin on syöty kotona mahat täyteen. Minusta vain on erikoista, että esim. leikkimistä ja pelaamista tärkeämpää on se, että saisi syötävää, joskus useammankin kerran parin tunnin kyläilyn aikana. Minusta se on vähän erikoista.

[/quote]

Ap, jos lähtivät kotoa ennen ruoka-aikaa? Meillä syödään arkisinkin aika myöhään, vasta kuuden hujakoilla. Lapset syövät välipalaa koulusta tullessaan, joten jos koulusta on tultu puoliltapäivin, kuuden hujakoilla on kova nälkä. En kyllä aktiivisesti lähetä lapsia kylään enää illalla muutenkaan, mutta entä, jos kaveri pyysi, enkä ollut paikalla kieltämässä...?

Minä sinuna ihan suoraan kysyisin, mistä "kana pissii". Eli kysy, eivätkö ole syöneet iltaruokaa vielä, ja koska heillä syödään sitä, jotta osaat lähettää lapsen kotiin ajoissa. Ainakin minä olisin sellaisesta kiitollinen, meillä arvostetaan perheen yhteisiä illallisia, enkä halua, että lapsi pilaa ruokahalunsa juuri ennen ateriaa.

Vierailija
27/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa yksi kaveri, joka pyytää aina ruokaa lapseltani "voinko syödä teillä" välillä jopa tulee multa kysymään "mitä ruoaksi"
Välillä ärsyttää, koska tiedän että syö kotona ja syö paljon (ottaa useita kertoja lisää)
Oon sanonutkin, että etkö just syönyt kotona? "Nii joo"
Meillä taas lasta saa usein muistuttaa syömisestä ja annoskokojakin on kouluterkkari pyytänyt suurentamaan..

Vierailija
28/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:18"]

Meillä käy pari tenavaa joiden kotona ei oikeasti syödä. Jos tulevat esim. Klo 15 lauantaina niin ovat syöneet aamulla kupin kahvia ja leivän. Jos sitäkään. Monesti valittavat nälkää ja syövät kuin hevoset. On se jännä ettei ruokaa saada pöytään mutta kolmea autoa voidaan pitää. Yks teinille..

[/quote]

Pistä kotiinsa syömään.

Vierailija
29/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä meidän vierailijat ovat vielä sen verran nuoria, että tulevat vanhempiensa kyyditseminä, varsinkin näin talvella. Luulisi, että vanhemmat voisivat lapsen tuodessaan sanoa, että eivät ole vielä syöneet ja voi olla nälkä tms. 

Itse pidän huolen, että meidän lapset lähtee kavereilleen hyvin syötettynä, oli se lämpimän ruoan aika milloin tahansa. Jos ei ole syöty niin ei ole kaverillekaan mitään asiaa.

ap

Vierailija
30/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19: teilläkö oikeasti saattaa olla lapsilla kuuden tunnin tauko ruokailussa (välipala puolilta päivin ja lämmin ruoka kuudelta)? Sinuna antaisin lapsille viimeistään kun tulet töistä (16 maissa?) toisen kerran välipalaa, ei tuollainen kuuden tunnin tauko ole hyväksi.

Vierailija
31/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna ja vanhemmat kuule oppii sen hetkessä ettei teille kannata päästää nälkäisenä. Tiedän tämän ihan kokemuksesta. Meillä ei enää ruokita kuin harvoin. Ihan siksi ettei kavereille pääse koskaan kylään ja ovat kyllä kaikki hyviä perheitä.

Lapsen yksi kaveri söi usein meillä mutta lopetin sen, kun heille ei enää päässyt kyläilemään. Nykyään tuo lapsi tulee  meille takuuvarmasti syötettynä.

Vierailija
32/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen yksi kaveri söi usein meillä mutta lopetin sen, kun heille ei enää päässyt kyläilemään. Nykyään tuo lapsi tulee  meille takuuvarmasti syötettynä.
[/quote]

Tällainen kaveri myös meillä NAAPURISSA. Haluaa syödä täällä, urheilee paljon ja syö myös paljon. Ei siinä mitään mutta heille ei saa koskaan mennä!

Vierailija
33/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset laittaa ilman ruokaa kaverille, saa olla omassa rauhassa ja ruokitaan se siellä kuitenkin. Meillä lapsi syö ensin jotain kun kaveri tulee ja sitten syö kun kaveri on lähtenyt. Toimii hyvin koska ei meillä joka päivä olla kylässä, kun on paljon treenejäkin. 24

Vierailija
34/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti tarjosi ruokaa aina mun kavereille vaikkei pyydetykään:) tosin osa kavereista oli sellasista oloista että sitä hyvää kotiruokaa ei kotoa löytyny

Vierailija
35/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en enää ruoki kun sain kerran huudot kun annoin ruisleipää ja maitoa lapselle. Kun heidän perheessä ei syödä viljoja eikä varsinkaan juoda maitoa, koska ne ovat "myrkkyä". Ja siis tähän syynä ei ollut esim. allergia. Lapselle kyllä hyvin maistui eikä maininnut sanallakaan tästä ruokavaliosta. Kyseessä kuitenkin jo koululainen.

Vierailija
36/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:32"]

Nämä meidän vierailijat ovat vielä sen verran nuoria, että tulevat vanhempiensa kyyditseminä, varsinkin näin talvella. Luulisi, että vanhemmat voisivat lapsen tuodessaan sanoa, että eivät ole vielä syöneet ja voi olla nälkä tms. 

Itse pidän huolen, että meidän lapset lähtee kavereilleen hyvin syötettynä, oli se lämpimän ruoan aika milloin tahansa. Jos ei ole syöty niin ei ole kaverillekaan mitään asiaa.

ap

[/quote]

No, sinä olet sinä, ja vähän hassu olet mielestäni. Minä haluan saada lapset kotiin syömään, joku toinen taas ei pidä niitä perheen yhteisiä illallisia tärkeinä, vaan pitää ruokailua tankkaamisena, joka sujuu hyvin missä milloinkin - ja tällaisilla perheillä on omassa kodissaankin vähän väliä lasten kavereita syömässä. Eivät siis pidä nolona, vaan itsestäänselvänä, että kaverien vanhemmat ruokkivat lasten ystävät siinä missä omansa, no big deal! 

Itse oudoksun vain sitä, jos lapsille ei anneta kotona iltaisin kunnon ruokaa tai jos lapset tyrkätään aina jollekin kaverille syömään eikä omaan kotiin oteta lasten kavereita koskaan syömään. Vastavuoroisuus kuuluu käytöstapohin!

Ihan turhaan nolostelet sitä, jos lapsillasi on nälkä kylässä. Ei se ole mikään huonon äidin merkki, vaan merkki siitä, että perheen ateriarytmit ovat erilaisia.

Älä sinäkään "lue" asiasta mitään sen enempää.

19

Vierailija
37/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:35"]

19: teilläkö oikeasti saattaa olla lapsilla kuuden tunnin tauko ruokailussa (välipala puolilta päivin ja lämmin ruoka kuudelta)? Sinuna antaisin lapsille viimeistään kun tulet töistä (16 maissa?) toisen kerran välipalaa, ei tuollainen kuuden tunnin tauko ole hyväksi.

[/quote]

Jos he ovat kotona, he ottavatkin jotain pientä siinä neljän hujakoilla. Hedelmän vaikkapa. Pointti olikin, että jos he ovat hipsaisseet kaverille siihen aikaan, heillä saattaa olla nälkä, koska kotona syödään vasta kuuden maissa, eivätkö he ole ottaneet sitä kakkosvälipalaa ennen lähtöään.

Minä ja mies ehditään kotiin vasta siinä viiden maissa, aletan heti tehdä ruokaa, mutta kun tekee kunnon ruokaa itse, siihen menee helposti semmoinen noin tunti. Siitä tuo hiukan myöhäinen ruokailuajankohta.

19

Vierailija
38/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:32"]

ap

[/quote]

No, sinä olet sinä, ja vähän hassu olet mielestäni. Minä haluan saada lapset kotiin syömään, joku toinen taas ei pidä niitä perheen yhteisiä illallisia tärkeinä, vaan pitää ruokailua tankkaamisena, joka sujuu hyvin missä milloinkin - ja tällaisilla perheillä on omassa kodissaankin vähän väliä lasten kavereita syömässä. Eivät siis pidä nolona, vaan itsestäänselvänä, että kaverien vanhemmat ruokkivat lasten ystävät siinä missä omansa, no big deal! 

Itse oudoksun vain sitä, jos lapsille ei anneta kotona iltaisin kunnon ruokaa tai jos lapset tyrkätään aina jollekin kaverille syömään eikä omaan kotiin oteta lasten kavereita koskaan syömään. Vastavuoroisuus kuuluu käytöstapohin!

Ihan turhaan nolostelet sitä, jos lapsillasi on nälkä kylässä. Ei se ole mikään huonon äidin merkki, vaan merkki siitä, että perheen ateriarytmit ovat erilaisia.

Älä sinäkään "lue" asiasta mitään sen enempää.

19

[/quote]

Anteeksi, mutta en ymmärtänyt tästä kirjoituksesta yhtään mitään, ihan kuin kirjoittaisit jostain ihan toisesta henkilöstä. 

ap

Vierailija
39/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pitäen opitaan kerjäämään? Anna mulle, anna mulle... Käsi ojossa mangutaan jo ruokaakin kyläpaikassa? Ei hyvät hyssykät. Opettakaa nyt jo niille lapsillenne jotain käytöstapoja. Ja tietenkin (tämähän pitäisi olla itsestään selvää): ruokkikaa ne omat lapsenne (tai annatte eväitä mukaan, jos ei ole kotona).

Vierailija
40/47 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, oi niin tuttua... Tietysti lapsilla on erilaiset ruokahalut. Meidän toista lasta ei voisi vähempää ruoka kiinnostaa, ei syö kavereillakaan koskaan (kysytty on) ei edes vaikka kerran oli lättyjä ja kermavaahtoa naapurissa tarjolla. Tätä vaan ei kiinnosta syöminen, muuta kuin just sen verran ettei nälkään kuole. 

Toisella sit olis aina nälkä, vaikka just olisi vetänyt kaksi satsia lihapullia ja muusia, niin vartin päästä kinuaa jo jotain muuta. On myös valitettavasti vähän pullea ja tähän yritetään kiinnittää huomiota. Ja olen kavereiden vanhemmille sanonut lasta viedessäni, että ruokaa ei tartte antaa, just syötiin kotona. Avoimesti siis olen kertonut, että pojalla on pohjaton ruokahalu ja saa kyllä tarpeeksi kotona ruokaa.

Meidänkin lasten kavereissa on tosi paljon niitä, jotka on koko ajan vailla jotain ja notkuvat keittiössä enemmän kuin leikkivät omien lasten kans. Jotkut jopa ratsaa itse kaappeja kun silmä välttää. Ja pyytävät koko ajan silmät suurina jotain. Se on aika rasittavaa. Mäkin annan yleensä jotain pientä ja terveellistä, kuten vaikka omenat, ja sanon muuten, että kunnon ruoka syödään sitten kotona. Olen senkin huomannut että näillä kinuajilla ei muutenkaan ole käytöstavat oikein hallussa, "kiitos" ei ainakaan sanavarastoon kuulu, jos jotain saa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi