Kylään tulevilla lapsilla aina nälkä?
Onko kellään muulla samanlaista kokemusta siitä, että lastenne vierailla olisi aina nälkä? Meillä 7-ja 8-vuotiaat lapset ja paljon käy kavereita kylässä. Jos tulevat suoraan koulusta, on normaalia, että on nälkä ja tietenkin kaikki saavat meillä välipalaa.
Mutta jos tulevat kodin kautta esim. illemmalla tai viikonloppuna, niin minusta on erikoista kun suurinpiirtein ensimmäisenä pyydetään ruokaa? Tänäänkin tuli kuuden maissa lapsen kaveri, ja viiden minuutin jälkeen oli jo keittiössä pyörimässä, ensin pyysi herkkuja ja kun niitä ei ollut, niin sitten muuta syötävää. Toki aina ruokaa annan, leivät ja maidot vähintään ellei ole lämpimän ruoan aika, mutta ihmettelen, että miten näillä lapsilla on ruoka mielessä ensimmäisenä. Suurin osa kavereista tulee kuitenkin ns. hyvistä perheistä missä ei pitäisi olla ruoasta puutetta.
Ei tämä asia nyt mikään iso ongelma ole, mutta itse kyllä aina pidän huolen siitä, ettei omat lapset lähde nälkäisinä kavereilleen vaan ensin on syöty kotona mahat täyteen. Minusta vain on erikoista, että esim. leikkimistä ja pelaamista tärkeämpää on se, että saisi syötävää, joskus useammankin kerran parin tunnin kyläilyn aikana. Minusta se on vähän erikoista.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:14"]Aah puhut varmaan mun pikkusisaruksista :D ne on ainaki aina kerjäämässä ruokaa vaikka äiti käskeeki syyä ennen kuin lähtevät kyläileen.
Kylässä saa kuulemma parempaa :D
[/quote]Toi on kyl totta. Kylässä pelkkä ruisleipäkin maistuu niin makoisalta :D näin muistan omasta lapsuudestakin. Ja sain kotonakin ruokaa, herkkujakin. Ja opastuksen ettei kylässä "kerjätä", enkä koskaan muista et oikeasti nälkääni olisin syönyt (tarkoitan et maha kurnii ja on jo huono olo kun ei ollut syönyt), mut jotain kivaa siinä oli.
Meillä kaverit pyydetään aina pöytään, jos on välipala- tai ruoka-aika - jos kaveri kieltelee, sanon, että tule vaan ottamaan vaikka jotain pientä tai istumaan seuraksi, jos on vaikka jo syönyt kotona. Pojan kaverit ovat hyvin nälkäisiä isokokoisia poikia ja poika itse elää pelkällä pyhällä hengellä. Siitä tulee minulle huolta, kun olen kuullut kavereiden ädeiltä, että ei se heidän tarjoamansa ruoka oikein maistunut. Ja ainakin toisen kaverin perheessä on terveellisiä ja hyviä kunnon ruokia. Toisessa perheessä taas on makaroonia ja pitsaa, mutta aina ei pojallemme tarjota päivällistä, vaikka muu perhe syö ja kyläily on kestänyt jo muutaman tunnin - tämä huolettaa minua, mutta en kehtaa kysyä, miksi näin on. Ehkä ruokaa ei riitä... Meillä kylläkin aina jaetaan vaikka kuinka oieni atrria ja aina voi ottaa enemmän vaikka leipää, kasviksia tai hedelmiä.
Ehkä jotkut luulevat, että lapsi ruokitaan aina ennen kyläilyä, mutta eihän se niin mene: joskus vanhemmat eivät ole kotona ja lapsi ei ole itse tajua ottaa välipalaa ennen lähtöään. Minusta on hienoa syödä yhdessä ja haluan aina, että kaverit saavat ruokaa.
Itse ole laittanut kuitenkin huonosti käyttäytyvät lapset ruotuun eli jos kaveri on puhunut minulle nokkavasti vaikka käsipesusta ( ei mun tartte pestä), olen selventänyt, että meillä kaikki pesevät, sinäkin. Olen myös sanonut yhdelle kaverille eräässä tilanteessa, että sinä et voi puhua minulle noin - minusta tuntuu, että hän kunnioittaa nyt minua ja ei kukkoile enää, vaan tykkää minusta. Heti ruokaa pyytävälle lapselle sanoisin, että ei ole kohteliasta pyytää kylään tullessa ruokaa, ja ole hyvä ja syö ensi kerralla kotona ennen lähtöäsi, jos tulet tähän aikaan, sillä meillä ei ole nyt ruoka-aika. Antaisin lasin vettä ja kertoisin, milloin on seuraava ruoka-aika. Meillä on aika tarkat ruoka-ajat, jotka lasten kaveritkin tietävät.
Yleisin harmi meillä on, että kaverien pitää lähteä niin pian kotiin - meillä saa olla ja touhuta, välillä syödään ja sitten taas leikitään! Eivät kaverit ole riesa, vaan ilo! Vanhemmat ovat kai vain varovaisia, ettei heidän lapsistaan vain ole vaivaa.
Ei JOKAINEN lapsi AINA kysy heti ensimmäisenä ruokaa, huoh. Lukisit viestini, niin selviäisi mistä tässä oli kysymys. Olen jo kirjoittanut, että aina annan nälkäisille jotain syötävää, ja ettei se ole varsinaisesti mikään ongelma. En jaksa nyt alkaa kertaamaan enempää asioita, jotka jo aiemmista viesteistä ovat (suurimmalle osalle) selväksi tulleet.
Nyt nukkumaan.
ap
Ap, minusta hienoa, että annat näille lapsille ruokaa. Kiitos. Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:38"]
Enemmän kuin nälkää, ihmettelen eikö ole kotona opetettu ettei kylässä kysellä ruuan perään. Jos tulee nälkä, lähdetään kotiin syömään. Jos tarjotaan, voi ottaa, mutta mieluummin silloinkin kieltäytyy kohteliaasti ja syö kotona.
[/quote]
Voi luoja noita sun käytöstapojasi. *tyrsk*
minäkin ihmettelen ihan samaa asiaa. ei meilläkään joka lapsivieras ruokaa kysy, mutta tosi paljon on niitä jotka kysyy. Montakin kertaa yhden kyläilyn aikana. ja meillä on kyläilyaika aina 2h jos ei muuta olla sovittu.
No, jotkut lapset vaan tykkää syödä, se on nautinto niin kuin ruoka on sitä meille aikuisillekin usein. Mutta kyllä lähtisin minäkin siitä, että etupäässä lapset ruokitaan kotona ja ne kyläilyn järjestetään niin, ettei lapsi sinne tyhjillä mahoilla lähde. Koskaan ei voi olla varma että saako se lapsi siellä sit kuitenkaan mitään ruokaa. monessa perheessä esim. välipala on joku sokerivanukas...
varsinkaan jos lapsi aina kyyditään kaverille (kuten meillä maalla tehään, pitkät matkat joka paikkaan) niin eihän se lapsi silloin ole yksi kotoaan lähteny ja varmaan vanhemmat olisi voineet halutessaan pitää huolen siitä, että lapsi on ennen lähtöään syönyt. On kai se sitten eräänlaista piittaamattomuutta ja lapsen huolenpitoa (sitä ruokkimista) sysätään muille. tuleehan se halvemmaksikin.
kyllä minäkin omille lapsille olen sanonut, että vieraspaikoissa ei kinuta mitään, ja jos tarjotaan niin silloin voidaan ottaa vähän (ei syödä koko keksilautasta yksin) ja KIITTÄÄ. mikää ei hävetä enempää ku lapsi joka kinuaa ja ei edes sitä kiitosta osaa sanoa. Mutta se on meidän kaikkien aikuisten tehtävä kasvattaa, niitä vieraitakin lapsia.
ja mä olen sitä mieltä, että kyllä sitä saa vähän jo paheksuakin, jos ollaan heti kyläpaikassa käsi jääkaapin kahvassa ja kinutaan monta kertaa kyläilyn aikana syötävää. Ja vaikka meidänkin lasten kaverit on suurimmaksi osin hyvistä perheistä joissa ei ruoan puutetta ole, niin eipä niissä kaikissa kuitenkaan vieraille lapsille ruokaa anneta! vieraat lapset istuu lastenhuoneissa kun omat lapset on syömässä. että on se ihan hyvän vanhemman merkki, ettei päästä omia muksuja liikenteeseen tyhjin vatsoin. ap kuitenkin antaa aina näille nälkäisille ruokaa ja on ilmeisesti antanut jo vuosien ajan. että jos nyt niin syvästi paheksuis niin ei varmaan sitä ruokaakaan tippuis? taitaa vaan se omatunto joillakin kolkuttaa kun on tullu laitettua oma lapsi muiden ruoille turhan usein...
Niiden äiti on tyypillinen av-palstan ruokanatsi, joka ei anna lapsille tarpeeksi tai ainakaan maistuvaa ruokaa, herkuista nyt puhumattakaan. Tottahan sitä sitten kylässä ahmitaan senkin edestä, jos vaan annetaan. Minä en ravintolaa pidä muiden muksuille.
No ei se siitäkään voi olla kiinni, usein annan ruoan pyytäjille ruisleivän päällisillä ja lasin maitoa. Ei kovin erikoista siis. Toki joskus voi olla pannaria tms. mutta harvemmin.
ap
Jep.
Naapurin poika asuisi meillä jos en pistäisi kotiin. Parhaimmillaan ollut 7 tuntia ilman että vanhemmat kyselleet perään. Joskus ruokaa on vain eilisen jämät omille pojille enkä ala uutta tekee naapurille vaan käsken kotiin syömään. Tulee vartin päästä ja kertoo syöneensä leivän ja sitten taas leikitään meillä 5 tuntia.
Toiset on esikoisen kaksoskaverit joilla äiti ollut välillä katkolla jne. Heille annan ruokaa aina ja otan yökylään kun tuntuu että kotona on "tilanne päällä". Välillä harmittaa kun itsekään en rahassa kylve mutta olen miettinyt että tämä on minun osa auttaa, en sitten laita järjestöille rahaa.
Kuka voisi jättää nälkäiset lapset toistuvasti ruokkimatta? Ilmeisesti joissain tapauksissa lasten oma äitikin, mutta minä en.
Ja jos joku jäi miettimään enkö puutu juoppoäidin lasten kotioloihin niin olen kyllä soittanut sossuille useamman kerran ja puhunut äidille. Mutta tämä on Suomi.
Voi olla myös tapa. Tietävät, että teillä saa. Lapset voivat nirsoilla kotona ruoka-aikaan ja sitten pummata teillä leipää, herkkuja tms. Meidän lapset ainakin valitsevat mielummin leipää, jogurttia tms. eikä lämmintä ruokaa jos saisivat valita.
No minusta leivän ja juomisen antaminen on ok. 7-ja 8-vuotiaat kuitenkin sen verran pieniä, ettei kehtaa sanoa, että syöt sitten kotona. Isompia, murkkuikäisia, tuskin alan suuremmin kestitsemään, nehän syö yhden paahtoleipäpaketin kerralla :D
Ihmettelen vain, että miten se ruoka on niin usein kyläilijöillä mielessä, lähes tulkoon ensimmäisenä asiana. Ja omat lapset sitten odottelee huoneissaan milloin kaveri palaa keittiöstä takaisin leikkeihin....
ap
Mahdetaankohan puhua mun lapsesta? Mä en ymmärrä, mihin mahaan tuo poika oikein syö. Tehdään ravitsevaa ja terveellistä ruokaa mutta silti on aina nälkä. Tosin veikkaan, että on joku tapa vain. Eli olisikohan sama homma noillakin lapsilla?
nimim. lapsi söi aamulla kaksi lautasellista kaurapuuroa ja valitti kahden tunnin kuluttua nälkää.
Voisi tietenkin myös kasvattaa niitä lapsia olemaan kerjäämättä ruokaa kylässä. Joillekin kai mahdoton tehtävä sekin. Häpeäisin silmät päästäni, jos omat lapseni kerjäisivät ruokaa kaverien luona.
Kasvavat ja touhuavat lapset kuluttaa energiaa.
Lisäks kylässä voi olla eri ruokia ku kotona ja se on myös lapsista mieluista.
Tottakai kasvavalla lapsella on parin tunnin päästä puurosta nälkä, Vai kuinka kauan pitäisi jaksaa?
Aah puhut varmaan mun pikkusisaruksista :D ne on ainaki aina kerjäämässä ruokaa vaikka äiti käskeeki syyä ennen kuin lähtevät kyläileen.
Kylässä saa kuulemma parempaa :D
Olen itsekin ajatellut, että kyseessä on vain tapa, ovat oppineet että kylässä pyydetään ruokaa. Se vain tuntuu erikoiselta, koska omat lapset syö vain henkensä pitimiksi, kaikki muu tekeminen on syömistä tärkeämpää. En siis ole tottunut lapsiin, joille syöminen menee kaiken muun edelle.
On meidänkin toisella lapsella kaveri, joka tulee perheestä jossa on rahat tiukilla. Tämä poika onkin meillä paljon yökylässä ja ruokin häntä tietenkin mielelläni koska tiedän, että kotona ruokaakaan ei ylenmäärin ole tai ainakan kovin terveellistä. Tämä poika ei myöskään koskaan pyydä ruokaa, mutta on selvästi iloinen kun tarjoaa. Tämän lapsen tilanne on kuitenkin poikkeuksellinen ja useimmat kaverit tulevat ihan tavallisista perheistä joissa varmasti ruokaa on riittävästi.
Ei tällaisesta asiasta voi vanhemmillekaan sanoa, sehän olisi jossain määrin tökeröä. En halua antaa sellaista kuvaa, että meillä joutuu kaverit olemaan kuivin suin tai jopa nälissään. Olen vain pitemmän aikaa seuraillut tätä meininkiä ja usein sanonkin miehelleni vitsillä, kun joku kaveri on tulossa kylään, että mistä veikkaa, että pyytää ruokaa ekan viiden minuutin sisällä...
ap
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:13"]No minä en enää ruoki kun sain kerran huudot kun annoin ruisleipää ja maitoa lapselle. Kun heidän perheessä ei syödä viljoja eikä varsinkaan juoda maitoa, koska ne ovat "myrkkyä". Ja siis tähän syynä ei ollut esim. allergia. Lapselle kyllä hyvin maistui eikä maininnut sanallakaan tästä ruokavaliosta. Kyseessä kuitenkin jo koululainen.
[/quote]
Ei oo todellista :D
Mistä näitä ihmisiä sikiää..