Tein tänään lääkkeellisen abortin omin päin
Ilman lääkärikäyntiä tai mitään muutakaan hoitokontaktia. Kukaan ei siis tiedä, paitsi nyt te.
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:44"]
Läpä, läpä ... Kun nyt kerran aloitit, niin kerro koko tarina.
[/quote]
Vastaan ihan mielelläni asiallisisiin kysymyksiin, mutta koko tarinaa en jaksa kertoa. En usko, että se ketään kiinnostaisikaan. Eikä vointi luonnollisesti ole ihan paras nyt.
-ap
Älä nyt ihmeessä vie niitä lääkeitä apteeekkiin. Jos sulla on jo toinen abortti tehtynä, niin voi hyvinkin olla että tarvit niitä lääkkeitä vielä kolmanteen. Ei näköjään oppi mene perille.
Lääke ei aina johda raskauden keskeytykseen, ja mikä pahempaa, se aiheuttaa joillekin voimakasta veristä vuotoa, joka saattaa kotona aiheuttaa vaaratilanteita. Varaudu siis tarvittaessa lähtemään päivystykseen siellä...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:46"]
No siinäpä saavutus. Mites ois ens kerralla huolehtia siitä ehkäisystä?
[/quote]
Yhtään minipilleriä ei ole jäänyt ottamatta ja ne on otettu 11.45-12.15 välisenä aikana päivittäin, eli ei edes isoa heittoa siinä. Ikää on neljänkymmenen paikkeilla ja olen perheellinen. Ei siis ollut mikään suojaamaton kännipano tai osaamattomuutta/kokemattomuutta iästä johtuen. En tiedä sitten, voiko toimintaani pitää silti riittävänä ehkäisystä huolehtimisena kun näin kävi? Juuri tuollaisten kommenttien todennäköisyyden takia en halunnut lääkäriin ja sairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:51"]
Älä nyt ihmeessä vie niitä lääkeitä apteeekkiin. Jos sulla on jo toinen abortti tehtynä, niin voi hyvinkin olla että tarvit niitä lääkkeitä vielä kolmanteen. Ei näköjään oppi mene perille.
[/quote]
Mikä oppi, se että seksiä ei vaan voi lainkaan, mitenkään harrastaa?
-ap
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:54"]
Lääke ei aina johda raskauden keskeytykseen, ja mikä pahempaa, se aiheuttaa joillekin voimakasta veristä vuotoa, joka saattaa kotona aiheuttaa vaaratilanteita. Varaudu siis tarvittaessa lähtemään päivystykseen siellä...
[/quote]
Totta, tämä oli tiedossa ja tarkkailen tietysti tilannetta. Toki tilanne olisi varsin sama, jos mulle olisi tehty lääkkeellinen abortti sairaalassa ja lähetetty kotiin vuotamaan.
ap
Artrotecissä on tuhannesosa misoprostolia verrattuna misoprostoli-tabletteihin. Aika paljon niistä sais popsia. Kyllä siinä saa jo mahahaavan.
No kai nyt menet kuitenkin ultraan vielä tarkistamaan, ettei ole jäänyt raskausmateriaalia kohtuun? Sairasta kyllä jos tästä ketjusta nyt joku saa inspiraation toteuttaa itse samanlainen kotiabortti. Tuollainen itsepuoskarointi on vastuutonta toimintaa maassa jossa jokainen saa halutessaan abortin ihan lääkärin valvonnassa ja ohjeistuksella.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:11"]
No kai nyt menet kuitenkin ultraan vielä tarkistamaan, ettei ole jäänyt raskausmateriaalia kohtuun? Sairasta kyllä jos tästä ketjusta nyt joku saa inspiraation toteuttaa itse samanlainen kotiabortti. Tuollainen itsepuoskarointi on vastuutonta toimintaa maassa jossa jokainen saa halutessaan abortin ihan lääkärin valvonnassa ja ohjeistuksella.
[/quote]
En halua innostaa muita samaan, päin vastoin. Ja tosiaan, kotiinhan mut sieltä sairaalastakin olisi lähetetty vuotamaan, ohjeistuksena tulla päivystykseen jos jotain ikävää ilmenee. En halunnut sinne sätittäväksi ja ilkeilyn kohteeksi. Olen siinä asiassa herkempi kuin useimmat...
Säästyi veronmaksajien rahojakin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:08"]
...on tuhannesosa misoprostolia verrattuna misoprostoli-tabletteihin. Aika paljon niistä sais popsia. Kyllä siinä saa jo mahahaavan.
[/quote]
Oliko pakko laittaa lääkkeen nimi, kun tarkoituksella jätin sen pois? Ja varmaan arvasit, että tarkoituksella?
Pitoisuus per tbl on muuten sama, toinen on ilmoitettu mikrogrammoissa ja toinen milligrammoissa. Ei oo kovin vaativaa matikkaa.
-ap
Mulla abortti tulossa, en jaksa uskoa että sairaalassa kohdeltaisiin huonosti. Niitähän tehdään nykyään päivittäin...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:23"]
Mulla abortti tulossa, en jaksa uskoa että sairaalassa kohdeltaisiin huonosti. Niitähän tehdään nykyään päivittäin...
[/quote]
Luultavasti kohdellaankin hyvin, mutta muukin on mahdollista. Ei kyse ole siitä, etteikö niitä tehtäisi isommissa sairaaloissa päivittäin. Tehtiin -70, -80 ja -90 luvuillakin. Kaikki lääkärit ja hoitajat eivät niitä vaan halua tehdä ja tekevät sen selväksi, nykyäänkin. Monelle se toimenpide on vastenmielinen, olihan sillä adressillakin paljon allekirjoittajia. Ja ymmärrän kyllä senkin, ettei sille toimenpiteen inholle mitään voi, se sitten, voiko käytökselleen. Aika monet voivat.
Eikä joku pisteliäs lausahdus haavoita kuin mun kaltaisia herkkänahkaisia.
Toivon, että sulla menee hyvin. Ei se ratkaisu ole ikinä helppo.
-ap
[/quote]
Yhtään minipilleriä ei ole jäänyt ottamatta ja ne on otettu 11.45-12.15 välisenä aikana päivittäin, eli ei edes isoa heittoa siinä. Ikää on neljänkymmenen paikkeilla ja olen perheellinen. Ei siis ollut mikään suojaamaton kännipano tai osaamattomuutta/kokemattomuutta iästä johtuen. En tiedä sitten, voiko toimintaani pitää silti riittävänä ehkäisystä huolehtimisena kun näin kävi? Juuri tuollaisten kommenttien todennäköisyyden takia en halunnut lääkäriin ja sairaalaan.
[/quote]
Sulla taitaa olla löysä kakki, ilman, että edes itse tajuat sitä. Kaverini oli ihmeissään, kun minipillerit pettivät, vaikka valitteli mahan olevan sekaisin joka helkatin kerta kun tavattiin.
Käytä jatkossa kumia niiden pillereiden lisäksi.
Siis mistä olet ap saanut päähäsi että abortintekijöitä kohdellaan huonosti? Olen itse ollut harjoittelussa osastolla jossa niitä tehdään ja kohtelu oli kaikille samanlaista ja hyvin asiallista. Sitä paitsi pienillä viikoilla tehty lääkkeellinen aborttihan suoritetaan kotona, naistentautien polilta käydään vain ultrassa ja hakemassa lääkkeet, seuranta tapahtuu verikokein. Hoitajat tekee vain työtään eikä siihen kuulu arvostelu tai huono kohtelu omien mielipiteiden mukaan. Jatkossa toivon että uskallat hoitaa asiasi rehellisesti lääkärillä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:03"]
Käytä jatkossa kumia niiden pillereiden lisäksi.
[/quote]
Ennen tätä vahinkoraskautta oli jo kotona keskusteltu, että kumpi menee hankkimaan sterilisaation, ja sovittu, että mieheni. Vielä hän ei kuitenkaan ollut saanut aikaiseksi varata lääkäriaikaa, kun tapahtui tämä. Tuntuu älyttömältä tarve johonkin tupla-triplaehkäisyyn tässä iässä, varsinkin kun yhteistä aikaa seksille on ollut pari kertaa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Sulla taitaa olla löysä kakki, ilman, että edes itse tajuat sitä. Kaverini oli ihmeissään, kun minipillerit pettivät, vaikka valitteli mahan olevan sekaisin joka helkatin kerta kun tavattiin.
[/quote]
Ei muuten ole, vaan paremminkin päin vastoin. Ripulin ja oksentamisen ehkäisytehoa heikentävä vaikutus kyllä on selitetty kaikissa näkemissäni e-pillereiden pakkausselosteissa, joten jonkun mahataudin tai vastaavan iskettyä jokaisen luulisi pitävän seksissä taukoa, niin kuin on ohjeistettu.
-ap
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:13"]
Siis mistä olet ap saanut päähäsi että abortintekijöitä kohdellaan huonosti? Olen itse ollut harjoittelussa osastolla jossa niitä tehdään ja kohtelu oli kaikille samanlaista ja hyvin asiallista. Sitä paitsi pienillä viikoilla tehty lääkkeellinen aborttihan suoritetaan kotona, naistentautien polilta käydään vain ultrassa ja hakemassa lääkkeet, seuranta tapahtuu verikokein. Hoitajat tekee vain työtään eikä siihen kuulu arvostelu tai huono kohtelu omien mielipiteiden mukaan. Jatkossa toivon että uskallat hoitaa asiasi rehellisesti lääkärillä.
[/quote]
Huonoakin kohtelua on, mainitsin jo aiemmin, että mulla on oma huono kokemus taustalla. Olin 20-vuotias kun mulle tehtiin raskaudenkeskeytys, jolloin mm. en saanut mitään kipulääkettä, "kuuluukin kärsiä", sanottiin siis ihan suoraan. Lisäksi asioitani puhuttiin ihan avoimesti käytävällä, jonne mut jätettiin toimenpiteen jälkeen odottamaan huoneen vapautumista, kun "ei viitsi laittaa tätä keskeytyspotilasta raskaanaolevan kanssa samaan huoneeseen", ja tämäkin ihan kainostelematta käytävällä kulkevien kuultavaksi.
Eli tästä olen saanut päähäni. Viime vuodelta kuulin myös aika ikävän kokemuksen sairaalastamme, henkilöltä johon luotan. Sitä en halua tässä kuvailla.
Itselläni oli nyt minimiviikot keskeytyksen tekemiseen, joten kotiin olisin sieltä päässyt, mutta kuten aiemmin totesin, kotiin vuotamaan evästyksellä tulla päivystykseen, jos jotain ilmenee.
Tietysti haluaisin hoitaa kaikki asiani normaalisti lekurilla jne. Näinkin voi kuitenkin käydä, enkä voi olla miettimättä, olenko edes ainoa.
-ap
Hahaa, kyllä mullekkin vuonna 2011 tuli hieman kehnoa kohtelua terveysasemalla. Huudeltiin pitkin käytävää ""niin täällä oli tää aborttityttö", kiva sitten astua sieltä terveydenhoitajan huoneesta ulos kun odottavat äidit lapsukaisineen tuijottivat minua. (Ok, eivät lapset ehkä tuijottaneet). Abortintekopaikassa (kätilöopistolla) onneksi oli kaikin puolin asiallista ja hyvää kohtelua, antaisin arvosanaksi 9+. Tosin siellä oli oma osastokin pelkästään meitä varten, toki ymmärrän että varmasti eri asia olisi olla juuri joidenkin odottavien/synnyttäneiden äitien kanssa olla samalla osastolla.
Itsekkin aivan varmasti tekisin jos tulisi vielä tarve, ja jos saisin jostain tarvittavat lääkkeet siihen. Mielummin kärsin niistä kivuista sitten yksinäni omassa kodissani.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:44"]
Kannattaa varmistua raskaustestillä muutaman viikon päästä että meni todella kesken.
[/quote]
Kyllä suunnitelmissa. Ehkä jopa ultra.
-ap