Miksi jotkut tukkii koko kulkuväylän eikä edes väistä?
Taas kun on talvi ja paljon lunta, monet kävelytiet on melko kapeita kun lumivallit vie leveyttä. Mikä ihme siinä on, että jotkut ihmiset kävelee keskellä muutenkin kapeaa tietä ja kun joku tulee vastaan, eivät siirry senttiäkään kumpaakaan laitaan, jotta vastaantulijakin mahtuisi tielle ilman että loikkaa penkkaan tai ajotielle? Tai kävellään rinnakkain ja sama ilmiö, ei voida sitä hetkeä kulkea peräkkäin että vastaantulija(t) mahtuisi ohittamaan. Tähän vielä kävelysauvoilla huitominen niin onko itsekkäämpää minäminä-asennetta olemassakaan.
Samanlainen ilmiö on yleinen kaupassa; jäädään johonkin hyllyn väliin arpomaan, otetaanko sitä vai tätä ja räpelletään tuotteita ja kärryt on keskellä käytävää poikittain, niin että ohi ei mahdu kärryjen kanssa eikä oikein ilmankaan. Kun sitten siirtää niitä kärryjä sivuun päästäkseen ohi, saa kauhean mulkaisun ja mahdollisesti tiuskaisun kera ne poikittain olleet kärryt tempaistaan sivummalle. Olisiko ne ehkä voinut alunalkaenkin ottaa siihen viereensä sivuun kun kaupassa yleensä kuitenkin on muitakin?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:44"]Itse kaaduin pyörällä tuollaisen käytöksen takia. Kaksi n. 50 v naista käveli vierekkäin eikä voinut yhtään väistää. Kuralammikkoon suoraan valkosella takilla kaaduin ja kouluun olin menossa. Kyllä vitutti ja naiset eivät edes vilkaisseet vaikka näkivät tilanteet juoruivat vaan keskenään jotain. Että pistää viäkin vihaksi [/quote] Ja viä jatkan että tilaa heillä oli väistää. Tie oli leveä, mutta onnistuivat valtaamaan koko tien. Olen nähnyt muutaman kerran heidät tapahtuneen jälkeen ja mulkaissut heihin päin. Samanikäiset kehtaavat valittaa minun ikäisille kyllä kuinka hirveitä nuoret ovat mutta eivät ainakaan täälläpäin ole sen parempia käytökseltään >:(
[/quote]
Miksi et noussut pyörän selästä ja taluttanut?
[/quote]
Olettaen, että tuo tapahtui kevyenliikenteenväylällä, jolla saa sekä ajaa fillarilla että kävellä, miksi ihmeessä olisi pitänyt taluttaa? Siinä saa ihan ajaa pyörällä siinä missä kävelläkin. Kelloa tosin olisi kannattanut soittaa tai huutaa että sivummalle kun on muitakin tiellä.
[/quote]
Tilannetajukin on sallittu!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:06"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:44"]Itse kaaduin pyörällä tuollaisen käytöksen takia. Kaksi n. 50 v naista käveli vierekkäin eikä voinut yhtään väistää. Kuralammikkoon suoraan valkosella takilla kaaduin ja kouluun olin menossa. Kyllä vitutti ja naiset eivät edes vilkaisseet vaikka näkivät tilanteet juoruivat vaan keskenään jotain. Että pistää viäkin vihaksi [/quote] Ja viä jatkan että tilaa heillä oli väistää. Tie oli leveä, mutta onnistuivat valtaamaan koko tien. Olen nähnyt muutaman kerran heidät tapahtuneen jälkeen ja mulkaissut heihin päin. Samanikäiset kehtaavat valittaa minun ikäisille kyllä kuinka hirveitä nuoret ovat mutta eivät ainakaan täälläpäin ole sen parempia käytökseltään >:(
[/quote]
Miksi et noussut pyörän selästä ja taluttanut?
[/quote]
Olettaen, että tuo tapahtui kevyenliikenteenväylällä, jolla saa sekä ajaa fillarilla että kävellä, miksi ihmeessä olisi pitänyt taluttaa? Siinä saa ihan ajaa pyörällä siinä missä kävelläkin. Kelloa tosin olisi kannattanut soittaa tai huutaa että sivummalle kun on muitakin tiellä.
[/quote]
Tilannetajukin on sallittu!
[/quote]
Ja kävelijöillä ei tarvitse sellaista olla?
Nämä kävelijät olivat ilmeisesti niitä, joilla on vain oikeuksia. Kun minulla on oikeus kävellä keskellä tietä niin kävelen. Mutta jos tuleekin tilanne, että joku toinen pitää kiinni oikeuksistaan, jo alkaa vänkytys siitä kuinka muilla on velvollisuuksia. Koska vain itsellä on oikeuksia.
Tätä ollaan ihmetelty täälläkin jo useamman aloituksen voimin samasta aiheesta. Koska minäminäminä-ihmisiä on liikaa.
Saman ilmiön olen huomannut. Kesälläkin leveällä pyörätiellä joku saattaa kävellä tai pyöräillä tasan tarkkaan keskellä tietä. Ihana lähteä pyörällä ohittamaan sellasta, pitää arpoa ohittasko vasemmalta vai oikeelta, kun ei tiedä jos se vaikka yhtäkkiä päättääkin poukkaista jompaan kumpaan laitaan. Mokomat kuvittelevat omistavansa koko pyörätien.
Kohteliaampaa tuossa kauppa-tilanteessa olisi avata suu ja kysyä, että anteeksi, pääsisinkö ohi... Kyllä muakin vituttaisi jos joku alkaa mun kärryjä tempomaan. Suomalaisten passiivis-aggressiivisuus on välillä aivan uskomatonta. Monesta tilanteesta selviäisi ihan vain pelkällä kohteliaalla pyynnöllä. Aina ei tajua olevansa jonkun tiellä.
Vastaantulijoiden väistämisen vaikeutta kyllä ihmettelen itsekin päivittäin. Ja mikä siinä on, ettei voida kävellä tien oikeaa laitaa, ettei joutuisi koko ajan väistelemään ja pujottelemaan ihmisten väleistä päästäkseen eteenpäin.
Kävelytien tukkijoissa on enemmistönä varttuneemmat rouvashenkilöt. Sivuaskeleen ottaminen on jostakin syystä mahdotonta.
Kesällähän nämä kävelytien tukkijat kävelevät samalla tavalla keskellä tietä. En pyöräile, mutta pyöräilijät eivät varmasti ole innoissaan. Ja tokihan pyöräilijät "kaahaavat liian läheltä", kun tukkijat eivät voi itse kulkea reunassa jolloin sivulle jäisi tilaa ohittaa.
Ne kaupan käytäväjumittajat on useimmiten miehiä. Ostoskärryt poikittain siihen käytävälle, niin kukaan ei pääse mihinkään. "Mut hei, mun pitää saada rauhassa miettiä ostanko tänään tummaa vai vaaleeta leipää."
Jotkut jää odottamaan, että ne siirtäisivät kärryjään tai huomauttavat asiasta hienovaraisesti. Itse en enää jaksa, jyrään omilla kärryillä tyynesti ohi. Yleensä siinä vaiheessa heräävät koomastaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:24"]
Kohteliaampaa tuossa kauppa-tilanteessa olisi avata suu ja kysyä, että anteeksi, pääsisinkö ohi... Kyllä muakin vituttaisi jos joku alkaa mun kärryjä tempomaan. Suomalaisten passiivis-aggressiivisuus on välillä aivan uskomatonta. Monesta tilanteesta selviäisi ihan vain pelkällä kohteliaalla pyynnöllä. Aina ei tajua olevansa jonkun tiellä.
Vastaantulijoiden väistämisen vaikeutta kyllä ihmettelen itsekin päivittäin. Ja mikä siinä on, ettei voida kävellä tien oikeaa laitaa, ettei joutuisi koko ajan väistelemään ja pujottelemaan ihmisten väleistä päästäkseen eteenpäin.
[/quote]
Niin no, jos ne sun käyttämät kärryt siirtää vähän sivummalle että pääsee ohi, onko se tempomista. Ne on kaupan kärryt, ei sun.
Olen kaupassa nähnyt kärryillätukkijan, joka kyllä itse vahtasi mitälie kärryt poikittain koko käytävän leveydeltä, mutta kun toisessa välissä olikin sen tiellä joku samanlainen kärryillätukkija, jo pamautti päin kärryjä mulkaisun kera. Että minä saan tukkia ja muiden on nöyränä pyydeltävä lupaa päästä ohi, mutta kun sama kohdistuu itseen, ei kun kolinalla päin ja mulkkaus.
Tää on niin totta! Olin eilen kaupassa ja joku mamma oli jättänyt kärrynsä poikittain ja siirsin niitä vähän, että pääsin ohi. Tämä mamma mulkaisi mua ja tiuskaisi vittuuntuneena että NO ANTEEKS :D Tsiisus..
Kuvaillut henkilöt ovat ihmistyyppiä, joiden kohdalla voi vain huokaista, että kaikki eivät sovellu ihmisyhteisöissä asumiseen.
Tolloja, mitä tolloja.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:34"]
[/quote]
Niin no, jos ne sun käyttämät kärryt siirtää vähän sivummalle että pääsee ohi, onko se tempomista. Ne on kaupan kärryt, ei sun.
Olen kaupassa nähnyt kärryillätukkijan, joka kyllä itse vahtasi mitälie kärryt poikittain koko käytävän leveydeltä, mutta kun toisessa välissä olikin sen tiellä joku samanlainen kärryillätukkija, jo pamautti päin kärryjä mulkaisun kera. Että minä saan tukkia ja muiden on nöyränä pyydeltävä lupaa päästä ohi, mutta kun sama kohdistuu itseen, ei kun kolinalla päin ja mulkkaus.
[/quote]
Pointtini oli, että kaikilla olisi kivempaa, jos muistettaisiin sellainen peruskohteliaisuus. Toisten kärryjen siirtely tai ihmisten tuuppiminen (tätäkin tapahtuu kaupassa, bussissa ym, kun ei voida millään pyytää päästä ohi vaan pitää väkisin tunkea ja töniä toisia) mitään puhumatta ei ole kohteliasta, vaan junttimaista käytöstä. Asiallinen huomauttaminen on aina paljon parempi. Opetelkaa kommunikoimaan, ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:34"]
[/quote]
[/quote]
Pointtini oli, että kaikilla olisi kivempaa, jos muistettaisiin sellainen peruskohteliaisuus. Toisten kärryjen siirtely tai ihmisten tuuppiminen (tätäkin tapahtuu kaupassa, bussissa ym, kun ei voida millään pyytää päästä ohi vaan pitää väkisin tunkea ja töniä toisia) mitään puhumatta ei ole kohteliasta, vaan junttimaista käytöstä. Asiallinen huomauttaminen on aina paljon parempi. Opetelkaa kommunikoimaan, ihmiset.
[/quote]
Ja toisten kulkemisen haittaaminen tukkimalla kärryillä kaupan käytävät ei ole junttimaista vai? Ei liene kauheasti varaa arvostella muiden käytöstä jos ei itsekään osaa ottaa muita huomioon ja tajua, että kaupassa on muitakin kuin minäminäminä ja niillä muilla on samanlaiset oikeudet tehdä ostoksia ja liikkua kaupassa kuin minäminäminälläkin.
Ehkä ei tarvitsisi olla vaatimassa muilta käytöstapoja jos itsekin vähän ajattelisi. Miksi kärryjen siirtäjä on juntti, mutta se joka jättää ne keskelle käytävää tukkimaan kaikkien muiden kulkemisen, ei ole? Samanlaiset juntit siinä kohtaa, se joka olettaa voivansa jättää kärrynsä miten haluaa ja se joka jyrää ne tieltään.
Ei kaikkien kanssa toimi kohteliaisuuskaan. Vaikka kuinka sanoisi, että siirrätkö kärrysi että pääsee ohi (anteeksipyytelyssä nyt ole mitään järkeä - miksi kenenkään pitäisi pyytää toiselta asiakkaalta lupaa kulkea kaupassa ja anteeksi sitä, että haluaa mennä ohi kohdasta jonka toinen on tukkinut??????), on niitäkin, jotka ei kärryjään siirrä vaan tiuskaisevat, että kyllä siitä pitäisi mahtua. Selvä, sitten mahdutaan ja voi sitä mulkoilua kun kolisee kärryt yhteen siinä "mahtuessa".
Kai se on jotenkin nöyryyttävää väistää muita. Huono itsetunto ehkä syynä tai liiat luulot.
Rautalangasta:
1) Kaupan käytävien tukkiminen ON huonoa käytöstä ja ihmiset voisivat ottaa siellä kaupassa huomioon, että siellä oletettavasti on muitakin, mutta
2) JOS joku sen käytävän kärryillään tukkii, fiksu ihminen avaa suunsa eikä mitään puhumatta ala jyrätä omien kärryjensä kanssa toisen päälle ja tunkea väkisin ohi. Kyllä, jos toinen tukkii ja toinen jyrää, on kaksi junttia kaupassa.
3) Kadulla rinnakkain kävely niin ettei väistä vastaantulijoita on junttimaista ja ihmiset voisivat ottaa huomioon, että kadulla on muitakin, jotka haluavat päästä eteenpäin, mutta
4) JOS edessäsi on tällainen läpitunkematon ihmisrivi, on kohteliaampaa avata suunsa kuin alkaa mitään puhumatta väkisin raivaamaan kyynärpäilään tietään ihmisten läpi.
2