Koululiikuntako ei ole kilpailua?
Olen se sama yläasteikäinen tyttö, joka on tänne ennenkin kirjoitellut. Haluaisin nyt sanoa muutaman sanan niille, joiden mielestä koululiikunta ei ole kilpailua, vaan opettaa yhteistyötä ja tutustuttaa uusiin liikuntamuotoihin.
Meillä oli tänään koululiikunnassa telinevoimistelua. Ajattelin, että ei ihan lempilaji mutta yritän silti osallistua täysillä. Heti tunnin alussa opettaja kertoi, että jokaisen tulee opetella permantosarja, joka sitten arvostellaan. Tämän arvostelun numero vaikuttaa todistukseen saatavaan numeroon. Permantosarja piti jokaisen esittää n. 20 tytön edessä, opettajan arvostellessa. Jokainen varmaan tietää, että kaikissa lajeissa ei voi loistaa. Jokaisella on oma juttu, jossa on hyvä. Itselleni telinevoimistelu ei kuulu vahvuuksini.Tämä yhdistettynä ujouteeni ja esiintymispelkoon ei tuottanut kovin hyvää, mutta sinnittelin. Voin kuvitella, kuinka arvostelu musertaa monta nuorta.
Sama muilla liikuntatunneilla - kuka juoksee nopeiten, kuka hyppää pisimmälle jne. Yleisurheilussa jokaisen piti suorittaa esim. pituushyppyä ja suoritus piti kirjata tietokoneelle kaikkien nähden. Tulokset näkyivät kaikille - sieltä katsottiin, kenelle tuli huonoin tulos.
Omasta mielestäni on myös hyvin väärin, että se, kuinka nopeaa juoksee, tai se, kuinka pitkälle hyppää, on numeronantoperuste. Eikö koululiikunnassa ollutkaan tärkeintä se, että yrittää parhaansa ja osallistuu?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:49"]Aika hurjaa, jos liikunta on tosiaan vieläkin tuollainen villi länsi jossa opettaja voi tehdä mitä tahtoo. Omina kouluaikoinani meillä ei ollut tuollaista, ainoastaan kuntotesteissä kirjattiin tuloksia mutta ei niissäkään mitenkään koko luokan toljottaessa. Nekin tehtiin viiden hengen pienryhmissä ja oppilaat mittasivat toistensa tuloksia ilman opettajan haukankatsetta. Hiihdossa ei kilpailtu vaan jokainen hiihti omaan tahtiin. Yleisurheilussa arvosana parani jos osallistui kisaan mutta ei ollut pakko
[/quote]
Meillä esim. hiihdossa kaikki lähtevät samaan aikaan kiertämään saman reitin, suunnistuksessa kerrotaan koko ryhmän kuullen kuinka monta rastia löysi jne.
Ei se arvostelu oikeastaan haittaa, vaan se nöyryytys kun pitää kertoa kaikille.
[/quote]
Tämä siis ap.
Ihmeellistä, ettei tähän ole vieläkään tullut muutosta. Tästähän seuraa vain se, että ne jotka ei pärjää noissa mittauksissa, alkaa vihata liikuntaa ja uskovat, että ovat niin huonoja, ettei mitään kannata harrastaakaan. Itelläni ainakin kävi näin ja varmaan 80% tutuistani, ja nää koululiikunta-keskustelut täyttyy ihmisten traumoista siihen malliin että kovin marginaalinen ongelma ei ole kyseessä. Ja sit ihmetellään, kun kansa lihoo eikä liiku.
Sen verran on pakko kommentoida, että ei se kilpailu nyt kaiken pahan alku ole. Pikemminkin päinvastoin. Monissa maissa,(esim. USA,Japani, Kiina ym.) kilpailu on osa elämää lapsesta asti. Koska elämä on joka tapauksessa sitä! Suomalaistenkin olisi jo korkea aika oppia kilpailemaan muiden kanssa ainaisen tasapeli, tasapää,nuori suomi, kaikki pelaa kukaan ei ole toista parempi, tuskin niinkään hyvä -LÄSSYTYKSEN sijaan!
Pahoittelen tekstipötköä, rivivälit eivät näköjään onnistu mobiililaittella kirjoittaessa..
- Ap
Kuulostaa typerältä. Ei ole sit paljon omista kouluajoista Parannusta tapahtunut
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]
Olen se sama yläasteikäinen tyttö, joka on tänne ennenkin kirjoitellut. Haluaisin nyt sanoa muutaman sanan niille, joiden mielestä koululiikunta ei ole kilpailua, vaan opettaa yhteistyötä ja tutustuttaa uusiin liikuntamuotoihin. Meillä oli tänään koululiikunnassa telinevoimistelua. Ajattelin, että ei ihan lempilaji mutta yritän silti osallistua täysillä. Heti tunnin alussa opettaja kertoi, että jokaisen tulee opetella permantosarja, joka sitten arvostellaan. Tämän arvostelun numero vaikuttaa todistukseen saatavaan numeroon. Permantosarja piti jokaisen esittää n. 20 tytön edessä, opettajan arvostellessa. Jokainen varmaan tietää, että kaikissa lajeissa ei voi loistaa. Jokaisella on oma juttu, jossa on hyvä. Itselleni telinevoimistelu ei kuulu vahvuuksini.Tämä yhdistettynä ujouteeni ja esiintymispelkoon ei tuottanut kovin hyvää, mutta sinnittelin. Voin kuvitella, kuinka arvostelu musertaa monta nuorta. Sama muilla liikuntatunneilla - kuka juoksee nopeiten, kuka hyppää pisimmälle jne. Yleisurheilussa jokaisen piti suorittaa esim. pituushyppyä ja suoritus piti kirjata tietokoneelle kaikkien nähden. Tulokset näkyivät kaikille - sieltä katsottiin, kenelle tuli huonoin tulos. Omasta mielestäni on myös hyvin väärin, että se, kuinka nopeaa juoksee, tai se, kuinka pitkälle hyppää, on numeronantoperuste. Eikö koululiikunnassa ollutkaan tärkeintä se, että yrittää parhaansa ja osallistuu?
[/quote] urheilu nro todistuksessa yx hailee, tärkeimmät on lukuaineet
Älä jaksa trollata, et todellakaan ole yläasteikäinen! Teinit ei kirjoita noin....
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:16"]
Älä jaksa trollata, et todellakaan ole yläasteikäinen! Teinit ei kirjoita noin....
[/quote]
Mites teinit sitten kirjoittaa??? Voi olla trolli, voi olla olematta, mutta et taida hirväesti teinien kanssa hengata.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:16"]Älä jaksa trollata, et todellakaan ole yläasteikäinen! Teinit ei kirjoita noin....
[/quote]
Miten sitten pitäisi kirjoittaa? Ilman isoja kirjaimia ja pisteitä? Kerro toki.
- Ap
Mun yläasteaikainen liikunnanopettaja oli entinen olympiaurheilija. Hän ei ikinä laittanut meitä kilpailuasetelmaan (tai no pesäpallossa yms. se tulee väkisinkin) ja antoi muutenkin olla rauhassa. Mä en ollut hyvä liikunnassa tai ahkera liikkuja, mut muistan, kun joskus uinnissa opettaja tuli sit ihan oikeasti ohjaamaan ja neuvomaan miten saisin parannettua suoritustani. Kai hän näki, että se oli mulle mieluinen laji
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:22"]ei liikunnannumerolla ole vaikutusta mihinkään
[/quote]
Paitsi keskiarvoon
No saathan sä matikassakin numeron siitä kuinka hyvä olet, et yrittämisestä. Entä pitäisikö kielissä saada kiitettävä jos on kiinnostunut kielistä, mutta huono niissä? Eiköhän liikunnassa kuitenkin asenne ole iso osa numeroa. Miksi ihmeessä liikan numero ei pitäisi olla taitojen mukaan? Joillekin se vaikuttaa jatko-opintoihinkin, jos hakee alalle missä liikuntaa painotetaan.
Tosin olen kanssasi samaa mieltä tuössa. että tuloksia ei tarvitse jakaa koko ryhmälle, se voi olla nöyryyttävää.
Aika hurjaa, jos liikunta on tosiaan vieläkin tuollainen villi länsi jossa opettaja voi tehdä mitä tahtoo. Omina kouluaikoinani meillä ei ollut tuollaista, ainoastaan kuntotesteissä kirjattiin tuloksia mutta ei niissäkään mitenkään koko luokan toljottaessa. Nekin tehtiin viiden hengen pienryhmissä ja oppilaat mittasivat toistensa tuloksia ilman opettajan haukankatsetta. Hiihdossa ei kilpailtu vaan jokainen hiihti omaan tahtiin. Yleisurheilussa arvosana parani jos osallistui kisaan mutta ei ollut pakko
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:49"]Aika hurjaa, jos liikunta on tosiaan vieläkin tuollainen villi länsi jossa opettaja voi tehdä mitä tahtoo. Omina kouluaikoinani meillä ei ollut tuollaista, ainoastaan kuntotesteissä kirjattiin tuloksia mutta ei niissäkään mitenkään koko luokan toljottaessa. Nekin tehtiin viiden hengen pienryhmissä ja oppilaat mittasivat toistensa tuloksia ilman opettajan haukankatsetta. Hiihdossa ei kilpailtu vaan jokainen hiihti omaan tahtiin. Yleisurheilussa arvosana parani jos osallistui kisaan mutta ei ollut pakko
[/quote]
Meillä esim. hiihdossa kaikki lähtevät samaan aikaan kiertämään saman reitin, suunnistuksessa kerrotaan koko ryhmän kuullen kuinka monta rastia löysi jne.
Ei se arvostelu oikeastaan haittaa, vaan se nöyryytys kun pitää kertoa kaikille.