Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että oli hyvää ruokaa, eikä edes kauhean työlästä tai kallistakaan...

Vierailija
23.11.2021 |

Aikaa meni tietysti kypsyttelyyn, mutta jos ette tätä ehdi kokeilla arkena, niin viikonloppuna se kypsyy ihan itsekseen siinä kun ulkoilette tai siivoilette.

Nimittäin gulassi ja perunarieskat munavoilla.

Gulassi on maukas unkarilainen keitto. Minä laitan siihen valkosipulihapankaalia, mutta se ei ole välttämätöntä, jos ei tykkää siitä. Osta halpaa naudanlihaa, pari sipulia, kiinteitä perunoita. Lisäksi tomaattimurskaa tölkillinen ja sitä hapankaalta, jos tykkäät - mausteeksi runsaasti paprikajauheta, teelusikallinen kuminaa (ei siis jeeraa, vaan kuminaa), pari laakerinlehteä, suolaa, persiljaa, mauste- ja mustapippuria. Paista kuutioitu liha ja pane kuullotetun sipulisilpun, tomaattimurskan ja mausteiden kanssa uunipataan, peitä hyvin vedellä ja muhita lihat pehmeäksi kolmessa tunnisa uunissa. Tarkista pari krt, ettei kuivu. Voit lisätä kaalit jo alussa. Lopussa lisäät kuutioudun perunan ja kypsytät ne kypsäksi. Aktiivista tekoaikaa menee puolisen h.

Ja rieskathan syntyvät muusijämistä, parista munasta, lorauksesta öljyä, suolasta, parista desistä maustamatonta jogurttia/rahkaa/kermaviiliä (tämä ei ole pakollista, mutta antaa hyvää makua ja mehevyyttä) ja ohrajauhoista. Sekoita, muotoile kostein käsin ohuita rieskoja leivinpaperilla peitetylle pellille ja paista 220 asteessa ruskeiksi, älä kumminkaan kuiviksi. Aktiivista tekoaikaa 5 min.

Tarjoa keiton ja munavoin kanssa. Hintaa tuli viidelle aikuiselle yhteensä parisen kymppiä.

Olkaa kilttejä ja jakakaa ihmeessä oma reseptinne, hyvää ja melko helppoa/halpaa. Olisi kiva saada ideoita!!

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tavallinen ihminen näe noin paljon vaivaa jonkun aterian takia.

Todellakin näkee. Oiva rentoutumiskeino, pääsee jopa flow-tilaan keskittyessä. Hauskaa ajanvietettä.

T. Eri

Erittäin samaa mieltä. Tein tänään etätyötä ja on hyväkin välillä nousta hetkeksi tietokoneen äärestä keittiöön. Tuohon gulassiinkin meni siis "peräti" puolisen h aikaa aktiivisesti. Ei todellakaan iso vaiva, mutta ah että oli hyvää.

Mutta kukin kokkaa ja harrastaa mitä tykkää. Minusta ruuanlaitto on kiva harrastus.

Ap

Vierailija
22/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Farfalle alla mandorlaa. Ite tein eikä ollut vaikeaa. Siinä on curryöljyssä paistettuja kinkkusuikaleita, joihin tehdään Béchamel. Perhospastaa sekaan, persiljaa ja paahdettuja mantelilastuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto on kivaa kun siihen on aikaa ja inspistä.

Vierailija
24/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruisjauhoilla leivitetyt silakkapihvit, muusi ja pihvien päälle voisulaa ja kapriksia. Nams!!

Ah, siinä on mun viikonloppuruoka, ei olekaan tullut vähään aikaan tehtyä silakkapihvejä. Kiitos.

Ap

Miten joku voi olla noin innostunut ruoanlaitosta??

Mistä sitten, jos ei hyvästä ruuasta?

Tosin minä nyt olen innostunut hyvin monista asioista. Taiteesta, kirjoista, elokuvista, uutisista voin puhua tuntitolkulla.

Ap

Vierailija
25/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisooko ihmiset siis ihan huvikseen keittiössä puolen päivää saadakseen aikaan päivällisen + mahdollisesti tähteistä seuraavan päivän lounaan?

Mulla ei ainakaan kärsivällisyys riitä tuommoiseen.

Vierailija
26/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei paisti parane eikä reseptiä tarvita: sian kylki maustetaan suolalla ja uuniin, annetaan muhia ja syödään potattien kanssa, tai ruisleivän. Parempaa kuin kinkku!

Vierailija
27/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain lihapataa voiskin vkonloppuna tehdä, joko ihan perinteistä kauan uunissa muhivaa karjalanpaistia jota rakastan (olen Pohjois-Karjalan tyttöjä alunperin) tai vaikka tosiaan jotain tomaattipyrepohjaista kermaista lihapataa..

Mutta ainakin täytetyt crepit on menuussa ja sitruunalohi (1kg lohifilee jonka pinnalle sitruunaviipaleita/mehua, tilliä ja tuorejuustoa).

Vierailija
28/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seisooko ihmiset siis ihan huvikseen keittiössä puolen päivää saadakseen aikaan päivällisen + mahdollisesti tähteistä seuraavan päivän lounaan?

Juu juu. Toki hyvin harvassa ne ruoat joitten tekemiseen saa puoli päivää kulumaan mutta tunti pari alkuvalmisteluista loppusiivoukseen voi joskus hurahtaa. Välissä tulee odottelua jolloin voi puuhailla muuta. Tietenkin painottuu viikonloppuun pidemmät sessiot.

Vierailija
29/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näemmä riitä lukemiseenkaan. Yksikään ketjun ruuista ei kestä pitkään tehdä. Minunkin menyyni siis reilut puoli h.

Ap

Vierailija
30/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei paisti parane eikä reseptiä tarvita: sian kylki maustetaan suolalla ja uuniin, annetaan muhia ja syödään potattien kanssa, tai ruisleivän. Parempaa kuin kinkku!

Toki! Possuhan on hyvää ja uunissa siitä saa mehevää. Minulla on vanhanaikainen Rommertopf savivuoka, siinä se ruskistuu, muttei pala. Laitan siihen mukaan lohkottua sipulia, valkosipulinkynsiä, pari kuorittua ja lohkottua porkkanaa, mustapippuria, pari laakerinlehteä ja sitä suolaa. Lihasta irtoavat mehut yhdessä noiden tykötarpeiden kanssa tekee hyvän soosin vaikkapa muusiin.

Ja aikaa menee kymmenen minuuttia valmisteluun.

Vierailija
31/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gulassi on mahtavaa!

Itse käytän siihen nautaa, possua , vasikkaa tai vaikka tuoremakkaraa (esim chorizoa). Normikasvisten lisäksi hapankaalia. Suurustaa padan ihanasti!

Kevyttä ja todella terveellistä ruokaa!

Eikä tuossa llw mitään tekemisen vaivaa, kasvikset silppuaa samalla kun lihat ruskistuu. Kaikki pataan vartissa ja muhii itsekseen kypsäksi

Vierailija
32/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jouluna seison puoli päivää mutta muulloin max 30 min. Sen verran menee monimutkaisenkin ruuan valmisteluun tai arkiruuan valmistukseen alusta loppuun.

Hautumisaikaa en seiso vieressä

Tänään tein 5 minuutissa lounaan eilisen tähteistä: muussinjämiin sekoitin jauhoja ja kananmuan, läpytin rieskat pellille ja tuuppasin uuniin.

Voita ja juustoa päälle ja ääntä kohti!

Vierailija
33/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dal, kukkakaali-perunacurry ja riisi. Daliin lisään itse hiukan sitruunamehua.

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/dahl-eli-linssimuhennos

Tässä curryn ohje, käytän itse valmiin curryjauheen sijasta korianteria, kurkumaa, jeeraa, inkivääriä ja chiliä. Pinaatin sijasta lohkon sekaan pieniä perunakuutioita. Kookosmaito ei ole must, mutta antaa tietysti hyvää makua.

https://www.meillakotona.fi/reseptit/kukkakaalicurry

Eikä kaipaa edea riisiä, taivaallisen hyvää sellaisenaan

Vierailija
34/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä curryn ohje, käytän itse valmiin curryjauheen sijasta korianteria, kurkumaa, jeeraa, inkivääriä ja chiliä. Pinaatin sijasta lohkon sekaan pieniä perunakuutioita. Kookosmaito ei ole must, mutta antaa tietysti hyvää makua.

Minulla on jo pari viikkoa ollut suunnitelmissa tehdä dahlia, mutta enpä ole saanut aikaiseksi, kun on tullut tehtyä jotain muuta. Nyt on kyllä huomenna pakko tehdä.

Olisiko muuten ideoita, mihin käyttää pari purkkia vihreitä linssejä, olin sellaisia näköjään ostanut, ja dahlin teen aina punaisista.

Vierailija
35/62 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin todella paljon tästä bataattikeitosta: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/bataattikeitto

Melko halpaa (toki riippuu bataattien sen hetkisestä hinnasta) ja todella maukasta. 

Vierailija
36/62 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin ohutsilavaista porsaan laparullaa, se on edullista ja kypsyy kätevästi uunissa. Lisukkeeksi keitettyjä perunoita sekä kurkku- ja tomaattilohkoja.

Vierailija
37/62 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo pari viikkoa ollut suunnitelmissa tehdä dahlia, mutta enpä ole saanut aikaiseksi, kun on tullut tehtyä jotain muuta. Nyt on kyllä huomenna pakko tehdä.

Olisiko muuten ideoita, mihin käyttää pari purkkia vihreitä linssejä, olin sellaisia näköjään ostanut, ja dahlin teen aina punaisista.

Kyllä ne vihreät maistuu dalissa samalta. Ne voi myös tehdä linssikeitoksi: kuullota sipulia, muutamaa lohkottua porkkanaa ja yhtä palsternakkaa ruokalusikallisessa currya, lisää huuhdotut linssit ja vettä ja purkki tomaattimurskaa, keitä kypsäksi ja lopussa lisää koskenlaskijaa ja hiukan suolaa. Mausteinen ja täyteläinen keitto.

Ap

Vierailija
38/62 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin todella paljon tästä bataattikeitosta: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/bataattikeitto

Melko halpaa (toki riippuu bataattien sen hetkisestä hinnasta) ja todella maukasta. 

Sosekeitot ovat mainioita! Ja helppoja tehdä melkein mistä vaan juureksesta.

Ap

Vierailija
39/62 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vihreät maistuu dalissa samalta. Ne voi myös tehdä linssikeitoksi: kuullota sipulia, muutamaa lohkottua porkkanaa ja yhtä palsternakkaa ruokalusikallisessa currya, lisää huuhdotut linssit ja vettä ja purkki tomaattimurskaa, keitä kypsäksi ja lopussa lisää koskenlaskijaa ja hiukan suolaa. Mausteinen ja täyteläinen keitto.

Ap

Kiitos, teidan kokata noista sen dahlin, niin tuleepahan sekin testattua sitten. Tähän mennessä kokeilevan keittiön tuotokset ovat olleet aina vähintäänkin syömäkelpoisia.

Vierailija
40/62 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gulassi on mahtavaa!

Itse käytän siihen nautaa, possua , vasikkaa tai vaikka tuoremakkaraa (esim chorizoa). Normikasvisten lisäksi hapankaalia. Suurustaa padan ihanasti!

Kevyttä ja todella terveellistä ruokaa!

Eikä tuossa llw mitään tekemisen vaivaa, kasvikset silppuaa samalla kun lihat ruskistuu. Kaikki pataan vartissa ja muhii itsekseen kypsäksi

Jep! Itselläni meni lihan paistamiseen vähän enemmän aikaa, oli aikalainen köntsä, mutta tosiaan ei siinä ole paljon hommaa, muuna pilkottavana on vain sipuli ja potut.

Gulassi voi olla myös keitto, mutta ihan yhtä hyvin myös pata, ja kaikka reseptejä on sallittua muunnella. Itse käytän siihen vain nautaa, mutta jos olet joskus syönyt puolalaista bigosia, niin siinä on juurikin monenlaisia lihoja ja mausteista makkaraa - ja hapankaalin ohella usein tavallista kaalia. Itse asiassa se on puolalainen versio pytipannusta eli jämäruokaa, johon voi upottaa melkeinpä mitä vaan kaapissa sattuu olemaan. Kerrassaan mainio haudutettava pata sekin.

Ap