Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöllä itkevä alle vuoden ikäinen vauva

Vierailija
16.02.2015 |

Heippa äidit ja isät, tarvitsen apuanne, vinkkejä, kokemuksianne.

Vauvani on nyt 10kk ikäinen. Hän on kuukauden ikäisestä lähtien itkenyt aina yöllä herätessään. Kun hän herää lopulta aamulla klo 8 ja lähtee liikkeelle, niin hän on silloin hymyileväinen ja virkeä.

Ongelma on siis nämä yölliset itkut. Hän ei itke kipuitkua, hänellä ei ole allergioita, mielestäni vain hyvin pieni osa itkusta johtuu painajaisista.. Tuntuu, että hän herää ja alkaa itkemään väsymystään. Siihen auttaa vain se, että hän pääsee rinnalle tai sitten, että hän löytää uuden paremman asennon nukkumiseen. Asennon löytämiseen menee n. 0,5-1 h, ja hän itkee sen koko ajan. Vauvani herää edelleen n. 5-7 kertaa yössä.. itkien.

Onko teidän vauvoilla ollut samaa? Milloin nämä yölliset heräämis-itkut on loppuneet?

Vauvani nukkuu vieressäni. Hän ei suostu nukkumaan yksin pinniksessa edes siten, että pinnis on sänkyni vieressä. Olen sitä yrittänyt- ei toimi- hän itkee niin kauan, kun pääsee viereeni. Joten hän saa vieressäni olla.

Kiitos etukäteen kaikille neuvoista! :)

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:37"]

Tota.. Tiedoksenne että yli 6kk ikäisellä lapsella ei ole minkään valtakunnan fysiologista tarvetta yösyömiselle.. Onneksi hammashoito on ilmaista täysikäisyyteen asti.

[/quote]

Miten hammashoidon ilmaisuus liittyy yöimetykseen?

Yöimetys ei reikiinnytä hampaita.

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/hammaspeikkojen-herkkuruokaa

Vierailija
2/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla vain vieressä ja anna tissiä. Pikkuinenhan se vielä se sun vauveli :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa edes viiden lapsen kokemuksella mitään vedenpitävää niksiä. Meillä on kolme lasta parkunut öisin todella isoiksi, pahimmillaan 2 lasta heräilivät 15min välein läpi yön. Kaikkien heidän kohdalla on voinut todeta jälkikäteen, että "itkivät erikoisuuttaan".

Vierailija
4/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 9kk ja ihan samanlaiset yö hippalot on täälläkin. Aamun ja päivän on aurinkoinen itsensä, mutta yöllä heräilee jatkuvasti.. Isoveli veteli 6viikkoisesta täydet yö heräämättä joten tämä pienempi maksaa nyt vähän velkoja takaisin:)

Vierailija
5/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:39"]En osaa neuvoa edes viiden lapsen kokemuksella mitään vedenpitävää niksiä. Meillä on kolme lasta parkunut öisin todella isoiksi, pahimmillaan 2 lasta heräilivät 15min välein läpi yön. Kaikkien heidän kohdalla on voinut todeta jälkikäteen, että "itkivät erikoisuuttaan".
[/quote]

:) Ihanasti sanottu tuo "itkivät erikoisuuttaan". Tähän äitiyteen tarvii niin tota huumorintajua, niin se keventää oloa :) Muistatko yhtään minkä ikäisiksi suunnilleen, lapset itkivät öisin? Parivuotiaiksi? Kolmivuotiaiksi?

Kiitos sulle vastauksestasi!
Ap

Vierailija
6/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama 8kk pojan kanssa <3 Puolen vuoden päästä kaikki on jo toisin :)

Vierailija
7/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani alkoi nukkumaan pinniksessä noin 4kk ikäisenä, aluksi ilman laitaa ja pohja samalla tasolla kuin oma sänkyni (eli ylhäällä), mutta 6kk iässä opittuaan seisomaan laitoin laidan ja laskin pohjan. Mutta aina kun vauva on herännyt (ja yleensä itse herään vasta itkuun, en siis unimölinään tai asennonvaihtoihin), olen ottanut viereen (rinnalle).
Nyt vauva on 10kk ja herää noin kerran yössä, aina ei sitäkään, mutta aina otan viereen kun herää. Itse asiassa välillä kun en ole saanut yöllä unta, olen huomannut että vauva havahtuu yöllä, kurkkaa pinniksestä sänkyyni kuin tarkastaakseen että olen lähellä ja jatkaa uniaan. Olen ajatellut, että vauva kaipaa vain läheisyyttä.
Hän on aina ollutkin "takiainen", vaikka oppi ryömimään 5kk ei koskaan mene eri huoneeseen kuin minä ja seuraa minua kuin varjo, ei siis itkien vaan ihan muuten vain :D

Vierailija
8/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luojan kiitos enää muista kuinka monta vuotta valvoimme. 4? 5? Jossakin vaiheessa heräämiset vähenivät 2-3 kertaan yössä ja sitten vain yhteen kertaan. Olemme nyt nukkuneet kai pari vuotta sellaisia 6-7 -tuntisia öitä vasta. Muistikin mennyt niiltäbajoilta. Vanhenimme silkkaa väsymystä muutamassa vuodessa 10 vuoden edestä. - Parhaat rauhoittetelukonstit ovat kuitenkin jokailtainen lämmin kylpy ja hyvin säännöllinen ruokarytmi ja päivän jäsentely. Yöllä emme myöskään enää puhuneet lapsille, heitä vain peiteltiin yhä uudestaan hellästi.

Vierailija
9/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:36"]Anna olla vain vieressä ja anna tissiä. Pikkuinenhan se vielä se sun vauveli :)
[/quote]

Joo, se on totta että hän on pikkuinen vielä. Neuvolasta on sanottu, että tota yöimetystä on liikaa, kun ei vauva päivällä syö kiinteitä ruokaa paljoa.

Jos taas vähennän yöimetystä, niin se yöt on pelkkää itkua..

Eli semmoista. Siksi mietin, että onko toi yöllinen itku-herääminen kuinka pitkä vaihe?

Pullosta oon antanu myös vettä hälle öisin, mutta lopulta haluaa takas rinnalle.

Ap

Vierailija
10/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia teiltä kaikilta. Oon niistä kiitollinen.

Ap

Vierailija
11/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisitkö tihentämään iltaa kohden ruokailuja? Ja viimeiseksi iso iltapala? Meillä nyt 5v lapsi joka oli vauvana yö itku heräilijä. Hoksasin antaa tyyliin päivällisen klo 17, välipala klo 18 ja tuhti iltapuuro klo 20.30. Näin nukkui ekat unet pitempään. Nykyisinkin saattaa herätä aamuyöllä ja sanoa että on nälkä vaikka olisi syönyt hyvin päivällä. Annan silloin yölläkin (ei herää edes joka viikko) ruokaa koska muuten ei saa unen päästä kiinni.

Sanokoon kuka vaan, mitä vaan aamuöisiin välipaloihin. Ne auttavat meidän unia :)

Vierailija
12/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:14"]

Pystyisitkö tihentämään iltaa kohden ruokailuja? Ja viimeiseksi iso iltapala? Meillä nyt 5v lapsi joka oli vauvana yö itku heräilijä. Hoksasin antaa tyyliin päivällisen klo 17, välipala klo 18 ja tuhti iltapuuro klo 20.30. Näin nukkui ekat unet pitempään. Nykyisinkin saattaa herätä aamuyöllä ja sanoa että on nälkä vaikka olisi syönyt hyvin päivällä. Annan silloin yölläkin (ei herää edes joka viikko) ruokaa koska muuten ei saa unen päästä kiinni.

Sanokoon kuka vaan, mitä vaan aamuöisiin välipaloihin. Ne auttavat meidän unia :)

[/quote]

No juu, mut se, että noiden öisien ruokailujen takia saattaa vielä hampaat kiitttää myöhemmin...

Vierailija
14/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeahan se on sanoa, mistä on kyse, kun lapsi ei osaa itse kertoa, mutta listaanpa omien lasten yöheräilyjen syitä:
-nälkä, tätä veikkaisin ensin, niin nälkä ettei saa nukuttua, niin väsy ettei jaksa syödä. Voi hyvin olla syy, kun ei kerran kiinteitä syö paljon.
-hampaiden tulo, voi kestää viikkoja
-vatsakipu, huomaa kyllä jos on ilmavaivaa
-joku muu kipu, flunssa, korvatulehdus tms.
-kauhukohtaus, yleensä vain kerran yössä
-unihäiriö

Itselläni kaksi huonosti nukkunutta lasta. Toisella erilaisia neurologisia ongelmia ja myös unitutkimuksissa todettu unihäiriö. Toinen taas vatsavaivainen. Yöheräilyä aiheuttavat ongelmat eivät valitettavasti ajan kanssa ole kokonaan kadonneet. Vanhempien herättely on kuitenkin vähentynyt.

Vierailija
15/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:14"]Pystyisitkö tihentämään iltaa kohden ruokailuja? Ja viimeiseksi iso iltapala? Meillä nyt 5v lapsi joka oli vauvana yö itku heräilijä. Hoksasin antaa tyyliin päivällisen klo 17, välipala klo 18 ja tuhti iltapuuro klo 20.30. Näin nukkui ekat unet pitempään. Nykyisinkin saattaa herätä aamuyöllä ja sanoa että on nälkä vaikka olisi syönyt hyvin päivällä. Annan silloin yölläkin (ei herää edes joka viikko) ruokaa koska muuten ei saa unen päästä kiinni.

[/quote]

Olen tarjonnut tuhteja iltaruokia. Koitan tästä lähin tarjota vieläkin tuhdimpia annoksia.

Tajusin, että koska hän syö vähän kerrallaan päivisin, niin oon koittanut tarjota niitä ruokia aina parin tunnin välein eli aika tiheästi. Ehkä tää tiheästi syöminen on jäänyt päälle myös yöaikaan. Koitan alkaa harventaa päivällä syömistä pikkuisen ja tuhdintaa ruoka-annoksia.

Ps. Kiitos vastauksestasi!
Ap

Vierailija
16/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viisivuotias herää öisin syömään, ei ole kyse nälästä vaan opitusta tavasta.

Ap:n vauvallakin taitaa vain olla kova nälkä. Sitä se kasvaminen teettää. Kunnolla iltapalaa, ja jos yöllä herää, heti siinä hämärissä maitoa mahan täydeltä.

Vierailija
17/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nukkua vieressä, äläkä edes yritä laittaa omaan sänkyyn, tai sulta loppuu voimat. Oletko varma, että ei ole allergioita? Saattaa sittenkin olla.

Vierailija
18/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia että tuon ikäinen (tai vanhempikin) heräilee öisin! 10 kk ikäinen on vielä vauva. Maito on alle vuoden ikäisen tärkein energianlähde, älä huolehdi kiinteistä ruuista. Kyllä lapsi oppii niitä syömään. Tarjoaisin energiatiheää ja ravitsevaa ruokaa.

Itse olen saanut parhaiten nukuttua kun lapsi saa rintaa yöllä silloin kun haluaa. En olisi muuten jaksanut yksin kaksosten kanssa. Imetys oli pelastus, nukahdin sen ansiosta itsekin helposti, eikä yöheräilyt rasittaneet.

Vierailija
19/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varma, ettei ole allergioita. Mä koitan alkaa syöttää energiatiheämpää ruokaa. Se herättäjä varmaankin on se nälkä. Onhan se kasvaminen suuri fyysinen ponnistus ja kasvaminen tapahtuu lapsen nukkuessa.

Kiitos vastauksistanne.
:)
Ap

Vierailija
20/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:36"]Anna olla vain vieressä ja anna tissiä. Pikkuinenhan se vielä se sun vauveli :)
[/quote]

Niin just. Miksi et syötä vauvaa ja vauva saisi nukuttua?