Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yöllä itkevä alle vuoden ikäinen vauva

Vierailija
16.02.2015 |

Heippa äidit ja isät, tarvitsen apuanne, vinkkejä, kokemuksianne.

Vauvani on nyt 10kk ikäinen. Hän on kuukauden ikäisestä lähtien itkenyt aina yöllä herätessään. Kun hän herää lopulta aamulla klo 8 ja lähtee liikkeelle, niin hän on silloin hymyileväinen ja virkeä.

Ongelma on siis nämä yölliset itkut. Hän ei itke kipuitkua, hänellä ei ole allergioita, mielestäni vain hyvin pieni osa itkusta johtuu painajaisista.. Tuntuu, että hän herää ja alkaa itkemään väsymystään. Siihen auttaa vain se, että hän pääsee rinnalle tai sitten, että hän löytää uuden paremman asennon nukkumiseen. Asennon löytämiseen menee n. 0,5-1 h, ja hän itkee sen koko ajan. Vauvani herää edelleen n. 5-7 kertaa yössä.. itkien.

Onko teidän vauvoilla ollut samaa? Milloin nämä yölliset heräämis-itkut on loppuneet?

Vauvani nukkuu vieressäni. Hän ei suostu nukkumaan yksin pinniksessa edes siten, että pinnis on sänkyni vieressä. Olen sitä yrittänyt- ei toimi- hän itkee niin kauan, kun pääsee viereeni. Joten hän saa vieressäni olla.

Kiitos etukäteen kaikille neuvoista! :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten koirat vieroittaa yösyötöistä. Meillä toimi niin, että aina kun vauva itki niin hellin/pidin sylissä tasan niin kauan kun vauva itki ja heti takas sänkyyn kun rauhoittui. Tätä joutui tehä n. 200 kertaa ekana yönä, mutta kerrat väheni nopeasti seuraavina öinä. Vasta n. 4 aikaan aamusta syötin kun tiesin, että nyt on jo nälkäinen eikä herää vaan tottumuksesta tai halusta päästä muuten vaan tissille. Tsemppiä!

Vierailija
22/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:00"]En luojan kiitos enää muista kuinka monta vuotta valvoimme. 4? 5? Jossakin vaiheessa heräämiset vähenivät 2-3 kertaan yössä ja sitten vain yhteen kertaan. Olemme nyt nukkuneet kai pari vuotta sellaisia 6-7 -tuntisia öitä vasta. Muistikin mennyt niiltäbajoilta. Vanhenimme silkkaa väsymystä muutamassa vuodessa 10 vuoden edestä. - Parhaat rauhoittetelukonstit ovat kuitenkin jokailtainen lämmin kylpy ja hyvin säännöllinen ruokarytmi ja päivän jäsentely. Yöllä emme myöskään enää puhuneet lapsille, heitä vain peiteltiin yhä uudestaan hellästi.
[/quote]
Käsittämätöntä, että noinkin isot lapset valvottavat vanhempia öisin. Huh. En käsitä en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:14"]Pystyisitkö tihentämään iltaa kohden ruokailuja? Ja viimeiseksi iso iltapala? Meillä nyt 5v lapsi joka oli vauvana yö itku heräilijä. Hoksasin antaa tyyliin päivällisen klo 17, välipala klo 18 ja tuhti iltapuuro klo 20.30. Näin nukkui ekat unet pitempään. Nykyisinkin saattaa herätä aamuyöllä ja sanoa että on nälkä vaikka olisi syönyt hyvin päivällä. Annan silloin yölläkin (ei herää edes joka viikko) ruokaa koska muuten ei saa unen päästä kiinni.

Sanokoon kuka vaan, mitä vaan aamuöisiin välipaloihin. Ne auttavat meidän unia :)
[/quote]
Et ole tosissasi??

Vierailija
24/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koitat

Vierailija
25/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi av:lla on säännöllisesti näitä 'vauva herää yöllä' -aloituksia. Minun kokemukseni mukaan kaikki vauvat heräilevät yöllä itkemään ja olen pitänyt sitä enemmän sääntönä kuin poikkeuksena. Onko siinä nyt sitten jotain erikoista?

Olen itse esimerkiksi aina sanonut kaikille, kuinka vauva nukkuu hyvin, vaikka kyllä meilläkin on aina heräilty useita kertoja yössä. Omien lasten kohdalla olen iästä riippuen joko antanut tissiä, ottanut viereen, antanut tutin, silitellyt takaisin uneen, tms. Mutta harva alle 1-vuotias kai öitänsä nukkuu alusta loppuun, ei kai kukaan edes odota sellaista.

Eli ota viereen, syötä ja jatkakaa unia on minunkin neuvoni.

Vierailija
26/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:50"]

Ihan normaalia että tuon ikäinen (tai vanhempikin) heräilee öisin! 10 kk ikäinen on vielä vauva. Maito on alle vuoden ikäisen tärkein energianlähde, älä huolehdi kiinteistä ruuista. Kyllä lapsi oppii niitä syömään. Tarjoaisin energiatiheää ja ravitsevaa ruokaa.

Itse olen saanut parhaiten nukuttua kun lapsi saa rintaa yöllä silloin kun haluaa. En olisi muuten jaksanut yksin kaksosten kanssa. Imetys oli pelastus, nukahdin sen ansiosta itsekin helposti, eikä yöheräilyt rasittaneet.  

[/quote]

Jos jonkun yli 7kk ikäisellä maito on tärkein energianlähde, ei ihme että herää yöllä nälkäänsä... Onko uusavuttomuus nykyisin jo tätä luokkaa? Ruokaa pitäis tuossa vaiheessa mennä jo kunnolla, ja lehmänmaitotuotteisiin pitäis jo totutella. Sori vaan, mut jotenkin on keikahtanut päälaelleen koko ruokailu...

Vierailija
27/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:36"]Anna olla vain vieressä ja anna tissiä. Pikkuinenhan se vielä se sun vauveli :)
[/quote]

Niin just. Miksi et syötä vauvaa ja vauva saisi nukuttua?

[/quote]

Olenkin antanut hälle maitoa aina kun on halunnut yöllä 8kk ikäiseksi saakka. 8kk neuvolassa sain sitten noottia, että vauvaa imetetään liikaa öisin. Sanoin, että hän itkee jos ei saa ruokaa yöllä. Lastenlääkäri sanoi, että jossain vaiheessa on vain kestettävä itkut ja että ei vauva enää nälkäänsä herää vaan tapaan. No, oon lukenut lasten unikouluista (hellistä, ei mistään huudatusunikouluista). Kokeilin pikkuhiljaa että jos vauva nukahtaisi öisin siten, että taputtelen, heijaan yms. Mutta jos huomaan, ettei mikään muu auta, niin rinnalle hän pääsee Joskus on auttanut tosiaan tuo paremman asennon löytyminen, jolloin vauva nukahtaa. En todellakaan "huudata" lastani vaan yritän auttaa nukahtamaan ilman rintaa, mikä ei nyt oo kuitenkaan toiminut aina.

Ap

Vierailija
28/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se syö tarpeeksi päivällä, jos vetää maitoa vatsansa täyteen yöllä. Todella typerää tuollainen, johan tuo yksipuolisuudessaan vaarantaa lapsen kasvunkin. Yösyönnit pois vaikka huutaisi kuinka, päivällä oikeaa ruokaa. Pitäisihän tuon ikäiselle jo antaa maitovalmisteitakin, eikä pelkkää rintaa.

Vierailija
29/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:14"]Pystyisitkö tihentämään iltaa kohden ruokailuja? Ja viimeiseksi iso iltapala? Meillä nyt 5v lapsi joka oli vauvana yö itku heräilijä. Hoksasin antaa tyyliin päivällisen klo 17, välipala klo 18 ja tuhti iltapuuro klo 20.30. Näin nukkui ekat unet pitempään. Nykyisinkin saattaa herätä aamuyöllä ja sanoa että on nälkä vaikka olisi syönyt hyvin päivällä. Annan silloin yölläkin (ei herää edes joka viikko) ruokaa koska muuten ei saa unen päästä kiinni. Sanokoon kuka vaan, mitä vaan aamuöisiin välipaloihin. Ne auttavat meidän unia :) [/quote] Et ole tosissasi??

[/quote]

Olen ihan tosissani. Meillä on myös 9v ja 3v. He nukkuvat yönsä hyvin. Tämä keskimmäinen herää toisinaan yöllä nälkään. Voit toki tulla meille kolmelta yöllä tekemään erilaisia tassu hoitoja ja kertomaan lapselle että aamupala-aika on neljän tunnin päästä. Eipä nukahda. Helpompaa kaikille että mennään lapsen kanssa tekemään pari voi leipää ja sen jälkeen nukkumaan. -11-

Vierailija
30/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla vauvalla oli maitoallergia ja itki. Sitten tuli korvatulehduskierre. Se voi olla, vaikkei olisi mitään flunssaa ollutkaan. Silloin itkee kun sattuu erityisesti makuuasennossa.

Vierailija
31/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama homma kuin ap. En yksinkertaisesti jaksanut enää valvoa ( unta n. 1-2h/yö). Sain vauvan sairaalan unikouluun. 3yötä ja lapsi nukkuu yönsä omassa sängyssä ilman huutoja! Eikä lasta sairaalassakaan huudatwttu. Kerta laakista alkoi siellä nukkumaan, mikä lie taika. Yöllä ei ole enää rintaa vailla, mikä helpottaa omaa nukkumista! Pitää äidinkin levätä! Ja lapsen!

Vierailija
32/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:50"]

Ihan normaalia että tuon ikäinen (tai vanhempikin) heräilee öisin! 10 kk ikäinen on vielä vauva. Maito on alle vuoden ikäisen tärkein energianlähde, älä huolehdi kiinteistä ruuista. Kyllä lapsi oppii niitä syömään. Tarjoaisin energiatiheää ja ravitsevaa ruokaa.

Itse olen saanut parhaiten nukuttua kun lapsi saa rintaa yöllä silloin kun haluaa. En olisi muuten jaksanut yksin kaksosten kanssa. Imetys oli pelastus, nukahdin sen ansiosta itsekin helposti, eikä yöheräilyt rasittaneet.  

[/quote]

Jos jonkun yli 7kk ikäisellä maito on tärkein energianlähde, ei ihme että herää yöllä nälkäänsä... Onko uusavuttomuus nykyisin jo tätä luokkaa? Ruokaa pitäis tuossa vaiheessa mennä jo kunnolla, ja lehmänmaitotuotteisiin pitäis jo totutella. Sori vaan, mut jotenkin on keikahtanut päälaelleen koko ruokailu...

[/quote]

Kuule, tuossa vaiheessa ruokaa ei todellakaan tarvitse mennä reippaasti, syömistähän vasta harjoitellaan. Tärkeintähän on että lapsi söisi tuossa vaiheessa ainakin lihaa tarpeeksi päivttäin, raudansaannin varmistamiseksi. Äidinmaito on vauvan pääasiallinen ruoka ennen vuoden ikää, senkin jälkeen edelleen tärkeä osa ruokavaliota.

Esim. jos vauva painaa esim. 8 kg, energiantarve päivässä on noin 800 kcal. Vauva syö päivässä maitoa vaikkapa n. 700 ml x n. 72 kcal/100 ml= n. 500 kcal + kiinteistä n. 300 kcal =n. 800 kcal. Suurin osa kaloreista tulee siis maidosta. Vielä kaksivuotiaskin saa vähintään kolmasosan energiantarpeestaan juomalla. Äidinmaito on siis tärkeää!

Miksi korvata täydellistä ravintoa huonommalla vaihtoehdolla eli lehmänmaidolla? Ihmislajin luonnollinen vieroittumisikä on noin 2,5-4 vuotta. Perehdy asioihin.

Biologisilla ja fysiologisilla seikoilla ei ole mitään tekemistä uusavuttomuden kanssa.

Vierailija
33/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:16"]

No ei kai se syö tarpeeksi päivällä, jos vetää maitoa vatsansa täyteen yöllä. Todella typerää tuollainen, johan tuo yksipuolisuudessaan vaarantaa lapsen kasvunkin. Yösyönnit pois vaikka huutaisi kuinka, päivällä oikeaa ruokaa. Pitäisihän tuon ikäiselle jo antaa maitovalmisteitakin, eikä pelkkää rintaa.

[/quote]

Maitovalmisteita ei ole pakko antaa. Siellä rinnassahan sitä maitoa on!

Maitoa voi käyttää ruuanlaitossa, syödä hapanmaitotuotteita, juustoja ym. mutta lehmänmaito ei ole ihmiselle välttämätöntä. Se toki monipuolistaa ruokavaliota jos sitä käyttää.

Vierailija
34/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee, minä en kyllä jaksais tommosia öitä! Suosittelisin yötissittelystä luopumista, rauhottais varmasti. Itkeehän se niin kauan kunnes sitä tissiä annat, jos oot niin totuttanut.. Jos päätät että tissiä ei yöllä tuu, niin siinä pitää sit pysyä, kyllä se lapsi oppii että nyt ei itkeminen enää tehoakkaan. Kyllä 10kk ikäsen pitäis jo pärjätä läpi yön ilman ruokaa.

Vierailija
35/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen kaikista kommenteista ja otan kritiikkiä myös vastaan, eli hyvä, kun laitatte niitäkin. Kun saan paljon erilaisia näkökulmia, niin oon pystynyt syvällisemmin analysoimaan, mikä on nyt mennyt pieleen.

Vauvani syö todella monipuolisesti erilaisia kasviksia, erilaisia hedelmiä, liha/kana/kala ja viljavalmisteitakin. Mutta ne määrät mitä hän syö, niin on vähän kerrallaan. Olen tainnut syöttää liian monipuolisesti ruokia eli hän syö, mutta ei välttämättä ole oppinut tykkäämään ruoista vaan syö sen verran kun maittaa. Jos olisin pysynyt pienemmässä ruokavalikoimassa, niin hän varmaankin söisi paremmin.

Yöimetyksestä luovun viimeistään, kun vauva täyttää 1vuotta. Päivällä saisi äidinmaitoa sitten kerran pari vuorokaudessa.

Ap

Vierailija
36/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota.. Tiedoksenne että yli 6kk ikäisellä lapsella ei ole minkään valtakunnan fysiologista tarvetta yösyömiselle.. Onneksi hammashoito on ilmaista täysikäisyyteen asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän