3. luokkalainen ei vain tee läksyjä
Olen yh ja teen vuorotyötä, en ole neuvomassa kotona. Enkä edes jaksa tehdä montaa tuntia läksyjä ja perehtyä niihin työpäivän jälkeen. Koulussa ei ole läksykerhoa. Opettaja laittaa koka päivä viestiä ja antaa ymmärtää että on minun vastuullani ne läksyt. En valitettavsti jaksa enkä ehdi läksyihin paneutua oman työni lisäksi. Lapsi sanoo ettei osaa. Ei myöskään jaksa keskittyä läksyjen tekoon. Se vaatisi aikuisen istumaan viereen. Tätä tehtiin koko se aika kun lapsi oli etäkoulussa koronan takia. Tällöin otin töitä vapaata jotta läksyt tuli tehtyä ja sain keskittyä opettamiseen. Pakko oli kuitenkin töihin mennä, ei elämästä tule mitään ilman palkkaa.
Kommentit (64)
Eikö open viesteihin voi vastata kuten asia on. "Hei! Pirjon läksyjen tekemättömyys ei johdu siitä ettenkö ehtisi tarkistaa niitä, vaan siitä ettei Pirjo osaa. Hän tarvitsisi varmaan vähän lisää harjoitusta niissä tehtävissä koulussa jotta osaisi sitten kotona tehdä ne"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä läksyt kuuluu sinun vastuullesi. Miksi ihmeessä teet vuorotyötä noin pienen lapsen yksinhuoltajana? Ei raha saa mennä lapsen edelle. Vain päivävuoroja tai sitten työt on lopetettava. Joudut joka tapauksessa lopettamaan iltatyöt sitten, kun lasu astuu kuvaan, ja sehän astuu tuota menoa. Opettaja on jo saattanut tehdä lasun.
Toivottavasti tuo oli vitsi!
Läksyt kuuluvat oppilaan vastuulle, eivät vanhempien!
Lopullinen vastuu on vanhemmilla, niin läksyistä kuin koko koulunkäynnistä (ajoissa kouluun ehtiminen jne.). Huomaa myös, että nyt puhutaan 8-9-vuotiaasta. Vastuu kasvaa pikkuhiljaa iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisikö koulusta pyytämään tukea asiaan? Kyllä normaali 3-luokkalaisen pitäisi jo osata tehdä läksyt omatoimisesti. Jos ei oikeasti osaa niin eihän niiden vastausten oikein tarvitse olla. Kunhan on näyttöä yrittämisestä.
Niin, se kolmasluokkalainen yrittää ja tekee itse. Ja lopuksi äiti tai isä tarkistaa, että kaikki on tehty ja että ne on tehty oikein ja että repussa on kaikki seuraavana päivänä tarvittavat asiat. Se on osa sitä lapsen kasvattamista.
Oppivelvollisuus jatkuu nykyään peruskoulun jälkeenkin. Omatoimisuus ja omien vastuiden otto voi olla aika heikkoa, jos sitä saa edes pienen mahdollisuuden harjoitella ensi kertaa täysi-ikäisenä.
Vanhempia ei informoida siitä, mitä lapselle tulee läksyksi, eikä anneta tarkistuskirjaa. Ei kaikilla aikuisilla ole hyvää matikkapäätä, moni ei tarvitse arjessaan vieraita kieliä tai ole eläissäänkään niitä opiskellut saati muista ulkoa, minkä näköinen on peippo ja tilhi. Kaikkien vanhempien äidinkielikään ei ole suomi.
Isolla osalla lapsista koulunkäynti menee ihan hyvin, osalla jopa oikein hyvin. Kuulostaa aika perusteelliselta keinolta rikkoa lapsen käsitys itsestään pärjäävänä ja osaavana. Koulumaailmassa puhutaan nykyään lapsen osallistamisesta jne., mutta kotona vanhemmat pakkaa repun, koska lapselle annetaan se viesti, että et osaa, et pysty? Se tuskin on palvelus niillekään lapsille, joille koulunkäynti ei niin mieluisaa ole.
Vierailija kirjoitti:
1. Läksyt ovat sinun vastuullasi. Autat ja uhkailet vaikka puhelimen menetyksellä tms. Tai palkitset kivalla jutulla.
2. Pyydä tukiopetusta.
3. Lopeta sekoilu ja keskity lapseesi. Pyydä apua uupumukseen.
Nämä kommentit ovat jostain kuplan sisältä. Olettekos itse vuorotyötä tekeviä yksinhuoltajia, vai millä perusteella olette puhumassa jostain uupumuksesta. Ei se ole uupumusta, että vanhemmalla ei ole oman työnsä ohella aikaa tuntien läksysessioihin työpäivän päätteeksi. Kyllä lapsen lähtökohtaisesti pitää pystyä tekemään läksyt itse. Välillä voi auttaa, mutta tunteja illassa? Ehei. Joku ongelmahan on opetuksessa, jos läksyjä ei oppilas osaa kotona.
Itselläni sama ongelma. Poika neljännellä. Lisäksi minulla on myös nuorempi lapsi. Töiden jälkeen on ruoanlaitto, pyykkejä, laskun maksua ja pienempikin tarvitsee huomiota. Ongelma paheni kun pojan vakkariopettaja jäi opintovapaalle. Sijaiseksi repäistiin jostain kivenkolosta parikymppinen kundi, joka ei edes puhu suomea äidinkielenään. Joskus en itsekään saa puheesta selvää. Juuri koko luokka oli karanteenissa, ja etäopetus oli fiasko. Ei tullut Teams-linkkejä ja tehtäviä ajoissa. Ja kaikesta syytettiin lasta. Ei ihme, jos poika on pudonnut kärryiltä esim. matikassa.
Joo, miksi tein sitten lapsia kun heidän läksynsä eivät ole elämäni keskipiste? Noh, koska kuvittelin jakavani vastuun isän kanssa. Vaan tuli erp, ja isää ei kiinnosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö open viesteihin voi vastata kuten asia on. "Hei! Pirjon läksyjen tekemättömyys ei johdu siitä ettenkö ehtisi tarkistaa niitä, vaan siitä ettei Pirjo osaa. Hän tarvitsisi varmaan vähän lisää harjoitusta niissä tehtävissä koulussa jotta osaisi sitten kotona tehdä ne"
Eihän se noin ollut. Ap sanoi: "En valitettavsti jaksa enkä ehdi läksyihin paneutua oman työni lisäksi." "Enkä edes jaksa tehdä montaa tuntia läksyjä ja perehtyä niihin työpäivän jälkeen."
Nyt laitoit syyn kokonaan lapselle ja lapsen "osaamattomuudelle", kuin vihjaten lapsen olevan tyhmä, joka nyt vai ei osaa. Kyllä se lapsi voi osata, jos äiti olisi hänelle vähän enemmän läsnä, mutta kun äiti omien sanojensa mukaan "ei jaksa eikä ehdi".
Tuo "montaa tuntia läksyjä" on vähän outo, ei kai 8-9-vuotiaalla voi noin paljon olla läksyjä koulun päälle, (jos ei ole etäkoulussa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun vaan tarttis jaksaa kun sen lapsen olet tehnyt.
En jaksa enkä ehdi. Olen sanonut tämän kouluunkin. Realiteetit ovat tällaiset joskus.
Ap
Toivottavasti lapsesi huostaanotetaan. Vastuuton urpo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä läksyt kuuluu sinun vastuullesi. Miksi ihmeessä teet vuorotyötä noin pienen lapsen yksinhuoltajana? Ei raha saa mennä lapsen edelle. Vain päivävuoroja tai sitten työt on lopetettava. Joudut joka tapauksessa lopettamaan iltatyöt sitten, kun lasu astuu kuvaan, ja sehän astuu tuota menoa. Opettaja on jo saattanut tehdä lasun.
Lapseen kuluu rahaa. Ruoka, vaatteet jne. Ne maksaa ja jollakin ne pitää maksaa
Ensiksi pyrkisin joka päivä tekemään lapsen kanssa yhdessä puolisen tuntia läksyjä jotta näkisit ovatko ne oikeasti vaikeita vai voiko vika olla muussa. 3.luokkalaisille on ihan normaalia, että läksyisissä tarvitaan aikuisen apua välillä. Jos läksyissä sinun avusta huolimatta menee pitkään niin sitten olisin yhteydessä opettajaan. Valitettavasti olit yksin huoltaja tai ei kodin vastuulla on huolehtia, että läksyt tulevat tehtyä. Sinulla on vastuu lapsistasi. Kodin askareiden on odotettava läksyt on tehtävä päivittäin.
Heh, en tehnyt minäkään ikinä läksyjä, en koskaan. Jos tiesin että tulee koulussa seuraamuksia, tein ne tunnilla valmiiksi, tai seuraavana päivänä koulussa jollain muulla tunnilla;)
Hyvin olen elämässäni pärjännyt, ja vanhempani kyllä tiesi asiasta. keskiarvo tais olla jotain 7.5-7.7.
Minua vaan kiinnosti niin paljon enemmän musisointi, liikunta sekä videopelit.
Se on ensinnäkin ihan naurettavaa, että koulupäivän jälkeen on lisäks vielä toinen koulupäivä kotona läksyjen kanssa. Kuinka moni tekee töit vielä työajan jälkeen? IHan peräseinästä tollanen perinne.
KOulussa opetellaan asiat, tehdään tehtävät. Kotona keskitytään muihin asioihin ja sit luetaan kokeisiin. Näin .
Kyllä vanhempien pitää voida töissä käydä. EI voi heittäytyä lorvimaan lapsen koulun takia. SIitähän kärsii koko perhe.
Eläminen ku pitää maksaa. EIkä työelmästä kannata olla vuosia pois tai sitte voi jäädä tilanteeseen, ettei saa enää töitä. ELämää, kun toivottavasti on senkin jälkeen ku se tenava oppii tekee ne läksyt tai saa tarvittavaa tukea. Koulusta kannattaa kysyä, onko mahdollista jäädä tekee ne läksyt sinne
semmoisen olet sitten kasvattanut
Pakkoko niitä lapsia on tehdä, jos niitä ei viitsi edes kasvattaa?
Koskahan ihmiset oppii, ettei kaikkien ole pakko lisääntyä??
Vierailija kirjoitti:
Heh, en tehnyt minäkään ikinä läksyjä, en koskaan. Jos tiesin että tulee koulussa seuraamuksia, tein ne tunnilla valmiiksi, tai seuraavana päivänä koulussa jollain muulla tunnilla;)
Hyvin olen elämässäni pärjännyt, ja vanhempani kyllä tiesi asiasta. keskiarvo tais olla jotain 7.5-7.7.
Minua vaan kiinnosti niin paljon enemmän musisointi, liikunta sekä videopelit.
Typerä kommentti tähän ketjuun.
Ajat ovat muuttuneet.
Ennen ei kotia vaivattu oppilaan asioilla, ellei koulussa ollut erityisiä, vakavia ongelmia.
Toisekseen, sinulle koulu ei ollut kovin vaikeaa, kun kykenit tekemään kotitehtävät koulussa.
Toimin itsekin melko pitkälle näin, keskiarvoni oli 8,8.
Ap vaikuttaa asennevammaiselta.
Toki on niin, että ei vuorotyötä noin vain vaihdeta päivätyöksi, ei kaikille todellakaan ole töitä tarjolla valkata asti.
Onko teillä suvussa lähipiirissä ketään muuta, joka osaisi/ehtisi auttaa? Oma lapsi soittaa videopuheluita isovanhemmille, jos ei osaa tehdä läksyjä eikä minulla ole töiden takia aikaa auttaa juuri sillä hetkellä.
Alakoulun läksyt ovat helppoja. Jos lapsesi ei niitä osaa on oppimistaidoissa tai keskittymisessä sellaisia pulmia, jotka estävät oppimisen ja osaamisen.
1. Vie lapsesi koulupsykologille testeihin
2. Kun olette saaneet selville mikä on pielessä hankitte tarvittavat kuntoutukset ja tukitoimet. Osan voi joutua maksamaan itse.
3. Järkkäät lapsellesi apua iltapäiviin.
Kaikki edut pois - telkkari, kännykkä, netti.
Ne saa vaan käyttönsä osoittamalla, että ne on andainnut käyttöönsä. Aivan perus käytös - ja vastuullisuusasioita.
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt aikoinaan itsekään. Suunnilleen noihin aikoihin lopetin kans kokonaan. Ammattikoulussa tein vasta seuraavan kerran, mutta ihan kelpo kansalainen ja veronmaksaja minusta tuli siitä huolimatta.
Puhut roskaa! Se joka noin kolmannella luokalla on lakannut tekemästä läksyjä, ei ole päässyt ammattikouluun! Mene muualle kehumaan!
Nuorin ekalla, keskimmäinen vitosella, vanhin yläkoulussa. Ekana kouluaamuna olen huolehtinut jokaiselle tavarat mukaan ja sen jälkeen ovat saaneet huolehtia itse.