Maksatko yhteisiä kuluja, jos miehesi tienaa yli 10000e/kk
Tai vastaavasti vaimosi.
Mun ei tarvi maksaa mitään asumiskuluja. Maksan vain omat vaatteet, harrastukset ja ruokakaupassa silloin, kun käyn yksin.
Palkasta jää yli puolet sijoitettavaksi.
Kommentit (34)
Rahat ovat yhteisiä ja molemmat käy töissä. Ei ongelmaa
Kaikki rahat ja tilit on yhteisiä joten ihan sama mitä kukakin tienaa.
Olen maksanut kaikki kulut vaikka mies on tienannut 3 kertaa enemmän kuin minä. Olin pienipalkkainen vieläpä silloin. Ensiksi elätin yli työttömyysajan ja sitten kun sai töitä muutaman vuoden loisimisen jälkeen niin elättinä olo jatkui. Ainoa mikä lisääntyi oli valitus siitä jos hankin itselleni edes mitään pientä ja miten söin liikaa. Hän söi paljon enemmän kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mies tienaisikin 20k tai 30k kuukaudessa. Vieläkö maksaisitte puolet kuluista? Se teidän puolikas yhtiövastikkeesta tai ruokakulut on hyttysen pissi miehen rahoissa.
Kyllä. Miksi hänen pitäisi maksaa enemmän vain siksi, että tienaa enemmän? Eihän hän nyt ilkeyttään ja epätasa-arvoisuuttaan enemmän tienaa! En ymmärrä ongelmaa.
Terveisin tuo alapeukkuja kerännyt 4480€/kk
Niin ja tässä täytyy muistaa, että vaikka mieheni tienaa bruttona 11200, verottaja vie siitä aika mehevän osan, joten verojen jälkeen olemme "hieman lähempänä toisiamme", koska minulta verokarhu ottaa pienemmällä tassulla.
Jatkaa alapeukkuja kerännyt 4480€/kk.
En maksa mistään mitään, enkä tienaa mitään. Mies maksaa kaiken ja tekee sen enemmän kuin mielellään. Hän ei välitä rahasta, eikä halua sitä kuluttaa. Minä siis hoidan raha-asiat ja laskut, mutta hän tienaa rahat. En koe olevani typerä nainen, joka on heittäytynyt miehen varaan, olemme olleet yhdessä 30 vuotta ja toki olen aikanaan töitä tehnyt, mutta viimeiset viisi vuotta on menty näin. Alkuaikoina mies oli työttömänä, joten tasataan kai nyt sitten.
Jos itse tienaisin paljon ja puoliso haluaisi jäädä pois töistä niin se olisi täysin ok, mutta aina pitää olla siltä varalta takaportti ja varasuunnitelmia, että sen hyvin tienaavan työt loppuu tai sairastuu vaikka niin ettei voi enää työskennellä. Siispä lainat ym. mitoitetaan aina sen mukaan, että varmasti selviää, vaikka joutuis tuille.
Tuntusin oloni epämukavaksi jos en maksaisi edes jotain. Tuloihin suhteutettuna tietenkin. Toisaalta verotus tasottaa suurimmat tuloerot eli ei 10te palkasta nyt niin kauheasti jää käteen. Mutta jos halutaan pitää elintaso enemmän tienaavan tulotason mukaisena niin silloin isotuloisempi maksaa enemmän kaikesta. Tai etsii paremmin tienaavan uuden puolison.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en maksaisi? Miksi minulle pitäisi jäädä enemmän rahaa itselleni/säästöön kuin puolisolleni?
Mun miehellä jää enemmän säästöön kuin minulla, vaikka hän maksaakin kaiken. Hänellä on muutenkin jo merkittävä omaisuus ja saa pääomatuloja.
Ymmärrän, mutta kun meillä miehen tulot ennen veroja noin 11000 ja omat tuloni ennen veroja noin 9000 niin maksamme yhteiset kulut puoliksi. Ero verojen jälkeen ei nimittäin ole iso.
En maksaisi. Jos ei sen vertaa tahtoa löydy että noilla tuloilla puoliso maksaisi, niin parempi lähteä eri teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mies tienaisikin 20k tai 30k kuukaudessa. Vieläkö maksaisitte puolet kuluista? Se teidän puolikas yhtiövastikkeesta tai ruokakulut on hyttysen pissi miehen rahoissa.
Kyllä. Miksi hänen pitäisi maksaa enemmän vain siksi, että tienaa enemmän? Eihän hän nyt ilkeyttään ja epätasa-arvoisuuttaan enemmän tienaa! En ymmärrä ongelmaa.
Niin ja tässä täytyy muistaa, että vaikka mieheni tienaa bruttona 11200, verottaja vie siitä aika mehevän osan, joten verojen jälkeen olemme "hieman lähempänä toisiamme", koska minulta verokarhu ottaa pienemmällä tassulla.
Heh. 11200... Kukaan joka tienaa bruttona yli 10000€ ei tienaa täsmälleen 11200, koska palkka/palkkiot eivät perustu mihinkään taulukoihin joiden mukaan sitä maksetaan.
Oma palkkasi voi olla 10,70€/h. ja nousee aina täsmälleen esim. 1,25%
Mun mies ei nosta palkkaa vaan osinkoja omasta yrityksestään. Verotus on näin paljon kevyempää. Oliko se nyt 150000e/v mitä saa nostaa alhaisella veroprosentilla.
Vierailija kirjoitti:
No jos mies haluaisi asua kalliimmin ja edelleen mun kanssa samassa osoitteesa, niin toki se sitten maksaa sen erotuksen.
Me maksetaan yhteiset noin 50-50, mutta eletään elintasoa joka on yhdessä sovittu ja vuosittain budjetoitu. Mulla on kakkosasunto, jonka juoksevat kulut on yhteisessä budjetissa ja mies käyttää sitä kuin omaansa. Jos ei ottaisi osaa kuluihin, niin olisin laittanut lyhytaikaiseen vuokraukseen vaikka forenomille kun ollaan työpaikkakunnalla ja miehen omat lomat siellä ei aina onnistuisikaan.
Maksan, itsellä on myös ihan hyvä palkka eikä minua tarvitse elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. 11200... Kukaan joka tienaa bruttona yli 10000€ ei tienaa täsmälleen 11200, koska palkka/palkkiot eivät perustu mihinkään taulukoihin joiden mukaan sitä maksetaan.
Oma palkkasi voi olla 10,70€/h. ja nousee aina täsmälleen esim. 1,25%
Meillä pomo aina tasaa yleiskorotukset täysiin kymppeihin.
Mun miehellä jää enemmän säästöön kuin minulla, vaikka hän maksaakin kaiken. Hänellä on muutenkin jo merkittävä omaisuus ja saa pääomatuloja.