Mikä vaiva, alapään limakalvot tulessa, suussa tulehdus, silmäluomet kesii
Kenellä olisi kokemusta, voisiko olla Stephen Johnsonin syndrooma? Vaivat alkoivat oletetusta virtsatulehduksesta. Alapää vaivannut kuukauden aaltoillen. Alkuun luulin virtsatulehdukseksi, mutta virtsa ollut puhdas. Tulehdusta ei myöskään verikokeissa ollut. Kurkun imusolmukkeet oli alussa tosi turvonneet. Streptokokkia ei ollut. Kurkku helpotti, mutta alapää meni vain pahemmaksi. Yhdessä välissä en pystynyt edes istumaan, häpyhuulissa oli kuin ihottuma. Pimafucort on ainut joka siihen on auttanut, vaikka ei paranna kokonaan. Kipein kuitenkin ollut klitoris. Viime aikoina suu on vaivannut, ollut turvonnut ja ärtynyt. Erityisesti huulet ovat ajoittain turvonneet sisäänpäin. Hammaslääkäri epäili punavihoittumaa mutta ei pitänyt pahana. Samalla kun suu vaivasi niin silmät tuntuivat kun olisi ollut hiekkapaperia, joka onneksi meni ohi. Luulin jo saaneeni silmätulehduksenkin. Viimeiseksi huomasin että iho hilseili silmäluomista. Ja nyt taas alapää vaivaa, tosin polttaa. Tähän mennessä olen käynyt kerran päivystyksessä, yhteensä 5krt 2eri yleislääkärillä, kerran ihotautilääkärillä ja kerran gynegologilla. Tietenkään kaikki vaivat eivät ole olleet vielä lääkärikäynneillä päällä. Antibiootteja olen syönyt alussa virtsatulehdukseen ja välissä vain summamutikkaan annetuksi avuksi. Epäilin että antibiootit ovat osittain tämän takana, mutta kun antibiootit loppuivat niin vaivat pahenivat. Ihovaivoja ei muualla ole ja nyt parina viime iltana ollut kipeä olo ja lämmönnousua. Olen ottanut antihistamiiniakin ja jatkoin virtsatulehduksen estolääkitykseksi saamaani antibioottia. Jotain tälle on tehtävä, huomenna yritän päästä lääkäriin, mutta nyt pelottaa riittääkö... Alapää kuin tulessa. Suu ei kovin paha ja silmät ei vielä pahentuneet eikä polttele.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:16"]
Kuulostaa Sjögrenin oireyhtymältä.
Sjögrenin oireyhtymään (syndroomaan) kuuluu monenlaisia oireita, mutta keskeisintä on silmien, suun ja sukuelinten limakalvojen kuivuminen. Tämä johtuu limakalvojen kostutuksesta huolehtivien rauhasten tuhoutumisesta hitaan tulehduksen seurauksena. Kymmenestä oireyhtymään sairastuneesta potilaasta on yhdeksän naisia. Tavallisin sairastumisikä on 50 ikävuoden paikkeilla, mutta sairaus voi tulla nuorillekin. Esiintyvyydestä on esitetty hyvin erilaisia arvioita. Joidenkin väestötutkimusten perusteella on päädytty siihen, että jopa 3 – 4 prosenttia aikuisista sairastaa Sjögrenin oireyhtymää.
[/quote]
Juuri näin. Itse sairastuin Sjögrenin syndroomaan parikymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:14"]Tämä tauti pahentunut levosta ja lomasta huolimatta. Kasvojen punoitus meni ohi, mutta tulehdus iski kaulan ja hartioiden väliin sivuille. Ovat kipeät ja selkeästi turvonneet. Lääkäriaika, tosin yleislääkärille tänään.
Niveloireita ei ole ja pahimmat oireet olleet limakalvoilla, etenkin alapäässä. Varsinaista ihottumaakaan muuten ei iholla ole.
[/quote]
Tutkit itseäsi liikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:14"]
enterorokko
[/quote]
Ei enterorokko kai noin kauan voi kestää?
Ap jatkaa näin aikojen jälkeen, jos joku epätoivoinen googlettaa mahdollisia keskusteluja kuten itse olen tehnyt. Tieni kävi gyneltä ihotautilääkärille ja sieltä suukirurgiseen sairaalaan. Verikokeissa näkyi selvästi kohonneet ihon välivasta-aineet (yli 5:set viitearvoihin), lisäksi suussa oli rakkuloita. Lisäverikokeilla ja koepaloilla on poissuljettu rakkulatauti ja muut mahdolliset kyseistä ihon vasta-ainearvoa nostavat taudit. Vaivaa alapäässä on edelleen ja suussa ajoittain rakkuloita ja arvot eivät ole parantuneet. Lääkärit yrittävät edelleen miettiä mikä on, mutta siitä ei taida olla nyt aavistustakaan mikä tuon angeoödeemaksi nimetyn vaivan aiheuttaa. Syön edelleen hermokipulääkettä Lyricaa, psen alapääni vedellä usean kerran päivässä ja rasvaan aamuin illoin hydrokortisonilla, hampaat psen myös aamuin illoin ja käytän apteekista ostettua suuvettä. Lisäksi syön Omegaa, d-vitamiinia ja maitohappobakteereita. Käytän lähinnä vain hameita ilman pikkuhousuja, jotta alapäähän ei tule mekaanista rasitusta. Kyllä sitä näin pystyy elämään, mutta olisin mielelläni kyllä ihan kunnossa.
Stevens Johnsson tsekkiin - ehdottomasti. Katso syömiesi lääkkeiden baroitukse
Olen tässä muutaman kerran vastaillut sinulle, mutta en valitettavasti osaa ratkaista onglemaasi, varsinkaan näkemättä sinua. Kehotan sinua menemään -oireiden ollessa pahimmillaan- uudelleen gynelle (jollekin toiselle) ja/tai kokeneelle infektiolääkärille.
Allerginen reaktio voisi selittää osan oireista, mutta ei virtsarakon onglemaa.
Onko sinusta varmasti testattu kaikki sukupuolitaudit?
Veikkaisin Sjögrenin oireyhtymää.
Juu lääkäriin tarkoitus mennä. Nyt vaan on laitettu rahaa lääkäreihin ja lääkkeisiin sekä erilaisiin voiteisiin. Ennen kuin saan edellisten käyntien korvaukset vakuutuksesta, niin ei ole varaa käydä yksityisellä. Lisäksi minulla ei ole tietoa kuka voisi olla guru tälläisissä asioissa jotka menevät usean eri alan puolelle (gyne, hammaslääkäri, silmälääkäri, mahdollinen ihotautilääkäri tai reumalääkäri). Mutta toivottavasti saan yleislääkäriltä verikokeita... Ja gyne sairaalassa on tulossa kahden viikon päästä, jospa selviäisin siihen asti. Tähän mennessä olen käynyt vaivojen kanssa 10kertaa eri lääkäreillä. Turhauttavaa, silmämääräisesti diagnoosia tuskin saa tehtyä vaan pitäisi testatakin ja muutakin kuin sukupuolitaudit ja tulehdusarvot, pissanäytteen ja hemoglobiinin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:33"]
Sjögreniä mietin, mutta siihen kuuluvia niveloireita ei ole. Lisäksi tää limakalvo-oireet on muutakin kuin kuivumista. Jäkälää itse ensin epäilin, mutta tosiaan lääkärit ovat sanoneet ettei näytä siltä. Gynellä käydessä oireet ei olleet pahimmasta päästä, mut oli selkeät kuitenkin. Kuunteli mua huonosti ja kuittasi punoituksen ja turvotuksen liialla pesulla ja haukkui virtsarakonlaskeuman antaneen lääkärin lausunnon ja käski peruuttaa gynen polille viikkojen päähän saamani ajan sanoen että ne nauravat minut sieltä ulos. Yliaktiivisen virtsarakon diagnoosin antoi ilman mitään rakon tutkimista tai lähetettä urologille. Nyt odotan tuota gynepolin aikaa, mutta oireet pahenee liikaa. Lisäksi tosiaan allerginen reaktio tai ihotautipuolelle menevä sairaus tuntuisi osuvan oikeampaan. Mutta ilman tiettyjä verikokeita, joissa mitataan vasta-arvoja ja koepaloja tätä tuskin voi diagnosoida. Mutta mistä helvatusta saan sellaiset?
[/quote]
Ei Sjögrenissä todellakaan ole aina mitään niveloireita.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 21:29"]Veikkaisin Sjögrenin oireyhtymää.
[/quote]
Rakko-oire voisi selittyä tuolla nk. Reumarakolla. Ja suvussa on alttiutta reumasairauksille. Eli onhan se mahdollista. Mutta ihmetyttää miten kuivat limakalvot voisivat aiheuttaa noin hankalia oireita, joihin mitkään rasvatkaan ei auta.
Punajäkälä, hiiva, herpes, allerginen reaktio?
Jos kunnallinen ei tutki mene yksityiselle. Joissain paikoissa voi nykyään maksaa myös osissa.
Aika vauhdilla nyt etenee. Kasvot lehahtivat punaiseksi poskista, otsasta ja leuasta. Ovat myös vähän turvonneet.
Huomenna siis ehdottomasti lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:58"]
Aika vauhdilla nyt etenee. Kasvot lehahtivat punaiseksi poskista, otsasta ja leuasta. Ovat myös vähän turvonneet. Huomenna siis ehdottomasti lääkäriin.
[/quote]
No jos noin nopeasti etenee niin pitäis mennä suht äkkiä. Jos yhtään tuntuu, että suu turpoaa niin päivystyskeikka. Seuraavaksi voi turvota hengitystiet ja se on sitten moimoi ilman nopeaa apua.
Sjögrenin syndrooma voi liittyä reumaoireisiin. Ei tässä varmaan voi enää auttaa kuin Brad Pitt.
Jätin varoiksi jo eilen ne karpalotabletit pois. Alushousunsuojina herkälle iholle sopivat ja kotona en käytä housuja ollenkaan.
Lääkärissä kävin ja epäili ettei oireet välttämättä liity toisiinsa. Lisäksi sanoi että ne vahvat antibioottikuurit on voineet sekoittaa kehon. Alapäässä ei näkynyt mitään kun olen käyttänyt taas reilusti pimafucorttia. Suussa oli sisällä poskissa näppyjä, mutta sanoi jättävänsä niiden diagnosoimisen hammaslääkärille. Mietti jo jotain suu ja sorkkatautia, sekä enterorokkoa josta varmisti useampaan kertaan että iholla ei ole ollut mitään. Lisäksi kyseli niveloireista joita nyt ei ole ja kaulan turvotuksen osalta mietti kilpirauhasen toimintaa. Lopputuloksena verikokeita sisältäen ne kilpirauhasarvot, mutta ei mitään muuta kovin erikoista. Pimafucortia sain taas ja kehoituksen käyttää 2viikkoa ja tarvittaessa varata ajan sen jälkeen uudestaan. Silmistä totesi vain että punoittavat. Hiivaa epäili noiden antibioottikuurien vuoksi vaikka hiivanäyte ollutkin puhdas ja haisevaa/kokkareista vuotoa ei ole ollut.
No epätietoisuus jatkuu, toivottavasti vaan olo helpottuisi. Näin päivällä olo taas toiveikkaampi, ilta vaan voi olla jotain muuta.