Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaiva, alapään limakalvot tulessa, suussa tulehdus, silmäluomet kesii

Vierailija
15.02.2015 |

Kenellä olisi kokemusta, voisiko olla Stephen Johnsonin syndrooma? Vaivat alkoivat oletetusta virtsatulehduksesta. Alapää vaivannut kuukauden aaltoillen. Alkuun luulin virtsatulehdukseksi, mutta virtsa ollut puhdas. Tulehdusta ei myöskään verikokeissa ollut. Kurkun imusolmukkeet oli alussa tosi turvonneet. Streptokokkia ei ollut. Kurkku helpotti, mutta alapää meni vain pahemmaksi. Yhdessä välissä en pystynyt edes istumaan, häpyhuulissa oli kuin ihottuma. Pimafucort on ainut joka siihen on auttanut, vaikka ei paranna kokonaan. Kipein kuitenkin ollut klitoris. Viime aikoina suu on vaivannut, ollut turvonnut ja ärtynyt. Erityisesti huulet ovat ajoittain turvonneet sisäänpäin. Hammaslääkäri epäili punavihoittumaa mutta ei pitänyt pahana. Samalla kun suu vaivasi niin silmät tuntuivat kun olisi ollut hiekkapaperia, joka onneksi meni ohi. Luulin jo saaneeni silmätulehduksenkin. Viimeiseksi huomasin että iho hilseili silmäluomista. Ja nyt taas alapää vaivaa, tosin polttaa. Tähän mennessä olen käynyt kerran päivystyksessä, yhteensä 5krt 2eri yleislääkärillä, kerran ihotautilääkärillä ja kerran gynegologilla. Tietenkään kaikki vaivat eivät ole olleet vielä lääkärikäynneillä päällä. Antibiootteja olen syönyt alussa virtsatulehdukseen ja välissä vain summamutikkaan annetuksi avuksi. Epäilin että antibiootit ovat osittain tämän takana, mutta kun antibiootit loppuivat niin vaivat pahenivat. Ihovaivoja ei muualla ole ja nyt parina viime iltana ollut kipeä olo ja lämmönnousua. Olen ottanut antihistamiiniakin ja jatkoin virtsatulehduksen estolääkitykseksi saamaani antibioottia. Jotain tälle on tehtävä, huomenna yritän päästä lääkäriin, mutta nyt pelottaa riittääkö... Alapää kuin tulessa. Suu ei kovin paha ja silmät ei vielä pahentuneet eikä polttele.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen reaktio varmaankin, sitähän tuo Steven Johnsonin syndroomakin käsittääkseeni on. Tää alkoi kuukausi sitten kun söin antibiootteja virtsatietulehdukseen ja sairastin jonkun flunssan. Voisi olla tuo yhteisvaikutus, mutta outoa että pahenee kun antibiootit on loppu. Tänä aikana olen lisäksi syönyt maitohappobakteereita sekä normi että emättimeen, lisäksi omegaa, d-vitamiinia, karpalotabletteja.

Aalloittain on vaivannut ja pikkuhiljaa edennyt. Nyt antibioottien lopettamisen jälkeen on pahentunut muutamassa päivässä niin että on nostanut kuumetta ja olen tuntenut itseni kipeäksi muualtakin kuin limakalvoilta.

Vähän pelottaa nukkua. Alapää polttelee ajoittain, suu nyt normivaivainen (en usko että hengitystiet nyt pahimmat), mutta eniten pelkään noiden silmien kanssa (punoitus siedettävää, tuntuvat kuivilta, mutta turvottavat). Mutta pitää yrittää nukkua, kuitenkaan kuume ei ole vielä mikään mielettömän kova.

Vierailija
22/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolitautitestit otettu, ei ollut. Hiivaakaan ei ollut. Papa puhdas. Gynen mielestä häpyhuulet vaan ärtyneet. Kohtu ja emätin, kuten munasarjat siistit. Normiaviolemää vietetty saman miehen kanssa 20v. Tosin nyt ei näillä vaivoilla tosiaan ole ollut seksiä kuukauteen. Yleislääkäri näki tulehduksen ja sain häneltä pimafucortin, mutta ei voinut laittaa työpaikkalääkärinä jatkotutkimuksiin. Ihotautilääkäri ei nähnyt mitään, mutta epäili kipua vulvodyniaksi. Gyne diagnosoi yliaktiivisen rakon ja yleislääkäri pahasti ladkeutuneen virtsarakon, jonka gyne kumosi. Hammaslääkäri epäili punavihoittumaa. Ihotautilääkäri, gyne ja hammaslääkäri sanoi ettei näytä jäkälältä. Häpyhuulissa musta yhteneväistä punoitusta, hammaslääkärin mukaan suussa kokardimaisia kuvioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai haavoja, eikä kutinaa. Enemmän kipuja ja nyt kuumotusta. Virtsaaminen ei satu, mutta kipujen aikana jatkuva virtsaamisen tarve. Pidätyskyky kuitenkin hyvä.

En ole vaihdevuosi-ikäinenkään ja emättimen limakalvot ovat hyvät. Ongelma on selvästi nyt ulkosynnyttimissä ja suussa, sekä alkavana silmissä. Kun tauti alkoi niin söin antibiootteja virtsatietulehdukseen, olin etelässä ja sairastin flunssan joka lapsillakin oli.

Vierailija
24/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka olen viime aikoina kuvannut alapäätäni joka päivä. Muutama vaalentunut ihokohta klitoriksessa. Ja juuri tuon tulessaolon jälkeen oli nyt ilmeisesti suonikohjuja häpyhuulten sisäpuolella (muutama tumma pilkku) ilmestynyt. Turvotusta, mutta tuolla voiteella helpottanut. Suu ei vielä niin paha. Alkuun oli kuiva ja kieli turvonnut. Sitten huulien sisäpinnassa ja myöhemmin poskissa punaisia verestäviä kohtia, jotka muuttuvat turvotukseksi. Silmäluomet hilseilivät ja nyt ovat turvonneet. Kuume nousussa, mutta olo parempi antihistamiinin ja virtsaestoantibiootin jäljiltä. Pahin on vaan tuo alapää.

Vierailija
25/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites olisi allerginen reaktio jollekin?

Voi tulla kaikille limakalvoille.

Vierailija
26/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa Sjögrenin oireyhtymältä. 

Sjögrenin oireyhtymään (syndroomaan) kuuluu monenlaisia oireita, mutta keskeisintä on silmien, suun ja sukuelinten limakalvojen kuivuminen. Tämä johtuu limakalvojen kostutuksesta huolehtivien rauhasten tuhoutumisesta hitaan tulehduksen seurauksena. Kymmenestä oireyhtymään sairastuneesta potilaasta on yhdeksän naisia. Tavallisin sairastumisikä on 50 ikävuoden paikkeilla, mutta sairaus voi tulla nuorillekin. Esiintyvyydestä on esitetty hyvin erilaisia arvioita. Joidenkin väestötutkimusten perusteella on päädytty siihen, että jopa 3 – 4 prosenttia aikuisista sairastaa Sjögrenin oireyhtymää.

Vierailija
27/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-14 jatkaa. Vaikeaksi menee. Näkyvien oireiden puolesta tulee mieleen punajäkälä. Mutta jos mukana on virtsarakko ja lisääntynyt virtsaamisen tarve niin hämmentävältä kuulostaa.

Et ilmeisesti ole ollut gynellä silloin kun oireet ovat pahimmillaan jos tekstissä sanotaan että häpyhuulet vain ärtyneet.

Vierailija
28/58 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erythema multiforme tai lupus erythematosus eli punahukka? Tai sitten allergia.

Vierailija
29/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT:

Mulla hoidettiin virtsatulehdusta, söin vahvoja antibioottikuureja vaikka testit näytti puhdasta mutta oireet jatkuivat. Lopulta menin gynekologille, joka totesi kirvelyn ja alavatsakipujen johtuvan iän tuomista hormoonimuutoksista. Viikon kuluttua estrogeenin aloittamisesta oireet loppuivat. Tämä vaan vinkiksi, että virtsatulehdusoireet ei aina välttämättä ole sitä.

Vierailija
30/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:13"]

Mites olisi allerginen reaktio jollekin?

Voi tulla kaikille limakalvoille.

[/quote]

Ei oikein kuulosta siltä.

Vierailija
31/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla stewens johnsson. Silloin pitäis lopettaa antibiootit ja burana, koska voi aiheuttaa oireyhtymää. Mutta mene nyt vielä lääkäriin... T. Lääkäri

Vierailija
32/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:22"]

OT:

Mulla hoidettiin virtsatulehdusta, söin vahvoja antibioottikuureja vaikka testit näytti puhdasta mutta oireet jatkuivat. Lopulta menin gynekologille, joka totesi kirvelyn ja alavatsakipujen johtuvan iän tuomista hormoonimuutoksista. Viikon kuluttua estrogeenin aloittamisesta oireet loppuivat. Tämä vaan vinkiksi, että virtsatulehdusoireet ei aina välttämättä ole sitä.

[/quote]

Miten selität ap:n silmäoireet?

Vierailija
33/58 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlaisia oireita (lisäksi lihaskipuja) ollut n. 2 vuoden ajan. En tiedä mistä johtuu, mutta epäilen omalta osalta työpaikan huonoa sisäilmaa. Aina kun olen työpaikalla niin tulee noita oireita ja ne häviävät pidempien lomien aikana (kun olen poissa töistä ainakin 3 päivää).

Vierailija
34/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sjögreniä mietin, mutta siihen kuuluvia niveloireita ei ole. Lisäksi tää limakalvo-oireet on muutakin kuin kuivumista. Jäkälää itse ensin epäilin, mutta tosiaan lääkärit ovat sanoneet ettei näytä siltä. Gynellä käydessä oireet ei olleet pahimmasta päästä, mut oli selkeät kuitenkin. Kuunteli mua huonosti ja kuittasi punoituksen ja turvotuksen liialla pesulla ja haukkui virtsarakonlaskeuman antaneen lääkärin lausunnon ja käski peruuttaa gynen polille viikkojen päähän saamani ajan sanoen että ne nauravat minut sieltä ulos. Yliaktiivisen virtsarakon diagnoosin antoi ilman mitään rakon tutkimista tai lähetettä urologille.

Nyt odotan tuota gynepolin aikaa, mutta oireet pahenee liikaa. Lisäksi tosiaan allerginen reaktio tai ihotautipuolelle menevä sairaus tuntuisi osuvan oikeampaan. Mutta ilman tiettyjä verikokeita, joissa mitataan vasta-arvoja ja koepaloja tätä tuskin voi diagnosoida. Mutta mistä helvatusta saan sellaiset?

Vierailija
35/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 20:22"]

OT:

[/quote]

Miten selität ap:n silmäoireet?

[/quote]

no mä laitoin alkuun OT. Voihan ne silmäoireet olla ihan oma juttunsa, jolla ei ole mitään yhteyttä muihin vaivoihin. Huono yleiskunto voi altistaa muillekin vaivoille. En ole lääkäri, halusin vaan kertoa miten mulle annettiin väärää hoitoa. Harmitti kun söin kolme vahvaa ab-kuuria ihan turhaan.

Vierailija
36/58 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tauti pahentunut levosta ja lomasta huolimatta. Kasvojen punoitus meni ohi, mutta tulehdus iski kaulan ja hartioiden väliin sivuille. Ovat kipeät ja selkeästi turvonneet. Lääkäriaika, tosin yleislääkärille tänään.

Niveloireita ei ole ja pahimmat oireet olleet limakalvoilla, etenkin alapäässä. Varsinaista ihottumaakaan muuten ei iholla ole.

Vierailija
37/58 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sai varoiksi limakalvoja vahvistamaan estrogeenitabletitkin, jotka gyne käski heivata koska ovat turhat... Ainoa kunnossa oleva limakalvo näyttääkin olevan sisällä olevat emätin ja kohtu.

No toi silmäluomien hilseily ja turvotus on nyt uusin vaiva, joten jospa pääsen niitä lääkärille valittamaan huomenna. Katsotaan minkä diagnoosin sitten saan...

Sjögren ja Steven-Johnsonin syndroomat olivat ainoita jotka osuvat alapään, suun ja silmien limakalvoille. Tosin Sjögrenin nivelkipua ei ole eikä hammaslääkärin epäilemän punavihoittuman iho-oireita. Steven-Johnson vaan voi olla nopeasti vaarallinen ja siksi tässä mietityttää mitä tehdä kun tauti tuntuu vaan pahenevan... Jos jollakulla olisi kokemuksia noista tai jostain muusta missä ollut vastaavia oireita, niin olisin kiitollinen kaikesta tiedosta ja vinkeistä.

Vierailija
38/58 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiterin syndrooma.

Vierailija
39/58 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan klassinen sellainen

Vierailija
40/58 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on antibioottikuuri välillä aiheuttanut ruoka-allergioita. Eli joku aikaisemmin sopiva aine on muuttunut sopimattomaksi. Ja oireita on ollut kaikilla limakalvoilla ja joskus joku ruoka-aine on saanut minut hyppäämään vähän väliä pissallakin. Myös silmäluomeni ovat olleet ihottumassa sopimattoman ruoan seurauksena.

syötkö vieläkin sitä katpalojuttua jonka aloitit ilmeisesti näiden oireiden alkamisen aikoihin? Jätä kaikki ylimääräinen pois ja seuraa helpottaako. Ja kierrätä ruokia eli et syö jokapäivä maitoa ja vehnää jne.

meillä muuten lapsi allergisoitui käytössä olevalle vessapaperille kun alapään limakalvot oireilivat sopimattomasta ruuasta. Nykyään huutaa kivusta jos pyyhitään keltaisella serlalla. Eli jos limakalvosi ovat kovin herkässä vaiheessa kannattaa huomioida siteiden, vessapaperin ym aiheuttama ärsytys joka tuskin on alkuperäinen syyllinen vaan tulee lisänä kun muita ongelmia.

tsemppiä. Toivottavasti löytyy apu pian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan