Minkä ikäisenä pois vaipoista? Vinkkejä kaivataan =)
Mulla on 2vuotias poika. Käy pissalla aina kun vie potalle tai pöntölle. Vaippaa ei kotona yleensä sisällä pidetä vaan käydään tiheään tahtiin potalla. Kuitenkin housut kun vetää jalkaan poika pissii saman tien melkein housuun. Onko 2vuotiaalla jo kiire irti vaipoista? Jos kokeilisi että pitäisi vaippaa vaan yöllä ja ulkosalla, kotona ei ollenkaan.
Kommentit (12)
Heissan!
Ajattelin vastata viestiisi, koska jotenkin tuntuu, että yleensä nämä vastaukset ovat alle kaksivuotiaiden tyttöjen äideiltä, jotka kertovat, kuinka heidän Tiinu-Liinunsa on oppinut jo puolitoistavuotiaana kuivaksi viikon pottaharjoittelulla. Meillä meni hieman toisin.
Poikamme oli vuosi sitten kesällä aika lailla kuten teilläkin. Jos oli paljaalla pyllyllä, osasi mennä itse potalle tai puskaan pissalle. Nousi jopa uimasta kuivalle maalle pissan takia. Mutta jos oli housut jalassa, niin taito unohtui. Urakoin kesällä pian kuukauden pyykäten monet pikkarit ja housut päivässä, vaan ei, tulosta ei tullut. Syksyn viiletessä annoin periksi. Ajatus syyshaalareiden pesusta ei innostanut.
Tänä kesänä aloitimme homman uudestaan, n. kuukausi kolmevuotissynttäreiden jälkeen. Viikon verran jälleen riitti pesukoneella töitä, mutta sitten, simbsalabim, poikamme älysi, mistä on kyse. Sen jälkeen on toki tullut pari pientä vahinkoa ja päivittäin on pikkarit pikkasen märät, kun aina ei muista potalle menoa ennen kuin ehtii pieni tiraus jo pöksyihinkin. Mutta pääosin on mennyt hyvin.
Jostain lehtiartikkelista luin, että on yleisempää, että kolmivuotias ei ole päiväkuiva, kuin että kaksivuotias on. Vai oliko se yksivuotias? Pääasia kuitenkin on, että kaksivuotiasta voi toki opettaa kuivaksi ja jos hyvin käy, hän jopa oppiikin kuivaksi, mutta ei kannata liian kauan aikaa hakata päätään seinään. Jotkut vaan eivät vielä ole siinä iässä kypsiä ja sillä hyvä. Koitetaan kestää lastamme sellaisena lapsena kuin hän on!
lapset (tyttö ja poika) ovat syntyneet keväällä, joten kaksivuotisena kesällä oli todella helppo opetella kuivaksi. Ensin niin, että heti ruuan jälkeen potalle + noin vajaan tunnin välein. Ja kun vaippa pysyi kuivana koko päivän, jätettiin se pois. Helposti myös itse oppii lukemaan lasta eli milloin pissahätä tulossa. Ulkona oli helppo käydä puskapissalla, eikä vahingon sattuessa tullut kovasti pyykkiä tai siivousta. Uniaikaan käytettiin vielä vaippoja alkusyksystä, mutta sitten luovuttiin niistäkin ensin päikkäriaikaan ja sitten yöllä. Vajaassa puolessa vuodessa molemmat oppivat pois vaipoista. Tyttö oli silloin 2v 6kk ja poika 2v 5kk. Pottailu ylipäätään aloitettiin reilun vuoden ikäisinä.
Toinen oppiessaan 2v10kk ja toinen oppi pari kuukautta aikaisemmin. Täytyy sanoa, että meillä asia hoitui ihan itsestään. Poikia ei pottareenaukset kiinnostaneet enkä ottanut kovia paineita asiasta. Toinen poika tosin mielestäni oli hallinnut jo rakkonsa lähes puoli vuotta aikaisemmin, mutta periaatteen miehenä hän ei istunut potulle vaan meni nurkkaan. Toisesta taas ajattelin, ettei hänellä ole hajuakaan asiasta, mutta hän sitten vaan itse jätti vaipan alkamalla mennä omatoimisesti potulle, kun oli hätä ja jätti vaipan ensimmäisenä. Toinen päätti kesällä yhden pulikoinnin jälkeen ettei enää otakaan vaippaa. Molemmat olleet myös yökuivia yhtä kauan kuin päiväkuivia. Mielestäni pääsin itse tosi helpolla.
Rakon kypsymistähän ei voi nopeuttaa. Pojilla varsinkin voi mennä vaikka 4v asti vaipoissa ja se on vielä normaalia. Varsin yksilöllisiä asioita nämäkin.
muutama kuukausi myähemmin myös yövaippa jäi pois....
pojilla kuivaksi opetteluun menee kauemmin kuin tytöillä, älä stressaa asiasta! suurin osa pojista on kuivia vasta n.3-vuotiaana. 2-vuotiaalla alkaa olla fysiologisesti taitoja pidättää ja tunnistaa hätä- alle 2-vuotiailla tätä harvemmin vielä on. tämä on kypsymisasia.
meillä harjoiteltu 3kk pottailua, nyt sujuu jotenkuten, vielä tulee vahinkoja. potalle menee useimmiten itse, ei aina. ja poika nyt siis 2v3kk. yöllä+ päikillä on vielä vaippa, tosin päikillä usein kuiva.
sitruska ja naperot 2kk+ 2v3kk
Ei 2v:lla mikään kiire ole ja jos ei ole kypsynyt vielä tuo rakonhallinta, niin vaikka teet mitä, niin jos lapsi ei ole kypsä niin ei ole.
Meillä tehtiin helpomman kautta, eli lapset opettelivat ensimmäiseksi kuivaksi ja vaipat otettiin vasta sitten pois (olivat olleet pari viikkoa päiväkuivia ennen kuin vaipat otettu pois, sama yöllä). Ei tarvinnut pyykätä, eikä stressata. Potalla käytiin lähinnä herättyä, syötyä ja ennen ulos lähtöä- ei sentään ihan tunnin välein. Ja kun lapset oppivat kuivaksi, ei heiltä tullut tuota pissalirahdusta ensin että huomasivat käydä vessassa- tuo tosin taitaa kertoa sen että kun teillä poika huomaa pissahädän siitä osaa kuitenkin pidättää tuon lopun pissan. Taitaa olla yksi etappi tuossa kuivaksi oppimisessa (muutaman kaverin lapsella ollut samaa, kun ovat pitäneet ilman vaippoja ja yrittäneet opettaa sitä kautta kuivaksi).
Nyt on tullut kauppoihin Lierolta sellaisia Potty Training-vaippoja, jotka siis jättävät vaipan pinnan inhottavan kosteaksi ja näin lapsi tunnistaa, kun pisu tulee ja ehkäpä haluaa jatkossa jo potallekin..;)?
En tiedä, toimiiko, mutta eihän se maksa vaivaa kokeilla!
sitruska
Kovasti Avoimen päiväkodin tädit selittelivät miten menee 3-5 vrk:tta kuivaksi opetteluun kun hallitsee rakon: " Ei KOSKAAN pidempään!" . Joopa, joo. Jos on omapäinen ja uhmaikäinen ja voimakastahtoinen pikku poitsu, niin tämä ei kyllä onnistu. 3 viikkoa jaksoin hinkata lattioita ja pestä pikkareita kunnes luovutin. Poika hallitsee rakon erinomaisesti: Panttailee pissaa ja lorauttelee metrin välein oikein tahallaan ihastellen naureskellen omaa aikaansaannostaan. Päätin kyllä että meillä ei ainakaan ole mikään kiire tämän asian kanssa.
Meidän pojalta jäi vaipat pois 3v4kk ikäisenä ja silloin oli kyllä niin kypsä siihen hommaan ettei vahinkojakaan tullut ja hyvin tunnistaa tarpeensa ja osaa myös pidättääkin. Kyllä ne vaipat jää pois sitten, kun lapsi on siihen valmis, ihan helpostikin.
mutta mun viesti on se, että kannattaa " kuunnella" enemmänkin lasta kuin yrittää väkisin opettaa kuivaksi. Mun tyttö tuntui oppivan aivan itsekseen, pidettiin pitkään vielä vaippoja vaikka vaipat oli jo ihan kuivia, siis kävi säännöllisesti potalla eikä enää pissinyt vaippaan. Itsekin ihmettelen miten oppi niin nopeasti, helposti ja aivan kuin itsekseen.
Jostain luin että kehitykselle on tärkeää että lapsi itse alkaa hoksata jutun, opettaminen ei välttämättä tehoakaan.
Siskollani on useampi lapsi ja heistä yksi alkasi itsekseen käydä potalla ja oli alle 2v. päiväkuiva. Muut lapsoset oppivat vasta paljon myöhemmin.
Jokainen siis oman kehityksensä mukaan!
Poika nyt pian 1v 10kk. Heinäkuussa jätettiin vaipat päivällä pois ja nyt
käytössä yövaippa ja välillä päiväunilla, yleensä kuitenkin kuiva. Kesällä helppo opettaa kun voi ulkonakin pissiä kukille :) Välillä tulee vahinkoja, mut tän ikäiset ei osaa pidättää. 1v 3kk tajusi pottahomman aivan selkeesti. Välillä unohtaa kertoa hädästää, mut esim autossa sanoo aina jos hätä ja sit vaan tien viereen. Tosi yksilöllistä ja monesti kuulema tulee takapakkia, sitäkin ollut. Välillä voi olla 2 märät housut ja silloin kun taidon oppi kertoi aina kun pissatti. mut ei kiirettä.
Tähtivyö
Näyttää siltä että poikasi on hyvää vauhtia oppimassa potalle, mutta ei kuitenkaan ole vielä valmis. Jatkakaa vielä harjoittelua puolisen vuotta kunnes poikasi oppii pidättelemään ja osaa itse sanoa että pitää mennä vessaan.
Välillä voi tulla sellainen kausikin, että poikasi kieltäytyy menemästä potalle. Älä pakota, lapsi kyllä oppii kuivaksi kun on itse siihen valmis.