Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tilanteista joissa asiakas on alkanut opastaa työntekijää

Vierailija
23.11.2021 |

Spinoffina tuosta Pippa Laukka-ketjusta, kertokaa "opastustilanteista", joissa asiakas on alkanut opastaa työntekijää. Joko omalle tai muiden kohdalle sattuneita.

Yksi tutuntuttu nainen 50+ on todella jyrä ja besserwisser. Se on mm. tunkenut täysin vieraassa kahvilassa tiskin taakse opastamaan kuinka joku latte tehdään oikeaoppisesti (sillä on itsellään kahvila ja on omasta mielestään joku kahviguru).

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei nyt ehkä ole kyse asiakkaista, mutta huoltajat kovin mielellään aina ajoittain neuvovat, miten koulussa pitäisi asiat hoitaa. Esim. lukujärjestyksen ja tukiopetusten suhteen ohjeistetaan luokanopettajaa, miten hän voisi tehdä paremman lukujärjestyksen, ettei omien mielihalujensa mukaan tulisikaan yhdeksään tai kymmeneen, vaan aloittaisi jo kahdeksalta (siitäkin huolimatta, että on jo muun luokan opetusta klo 8-9-10) tai että jos tukiopetusta voisi pitää samoin iltapäivällä luokan tuntien päätteeksi (vaikka onkin aina joku muu tunti tai johtoryhmä tai joku muu työ aina siihen aikaan). Tai että jos tunteja häiritsevälle oppilaalle voisi sanoa, että ei häiritsisi, vaan olisi hiljaa, niin ei tarvitsisi vanhempien kanssa siitä keskustella tai mitä nyt milloinkin.

Vierailija
22/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman kerran olen joutunut kassaa opastamaan, kuinka vaihtorahasta annetaan takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin uusimassa passin paikallisella poliisin palvelupisteellä. Virkailija ei saanut tulostinta toimimaan, hirveän kauan meni, lopulta pelitti.

No jouduin uusimaan henkilökortin jonkin ajan kuluttua ja taas sama juttu. Minulla meni hermo ja totesin, että työvälineet laitetaan aamulla ensimmäiseksi käyttövalmiiksi ja testataan. Eipä tykännyt näppästokka nainen, ja edelleen on kuulema sama ongelma, minun siellä käynnistä on vuosia.

Vierailija
24/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä "aasiakas" jouduin taannoin opettamaan neuvontapisteen nuorehkolle naiselle prosenttilaskua, monta minuuttia ko nainen yritti ennen kuin viimein osui oikeaan lopputulokseen. Piti käyttää paperia ja kynää sekä askel askeleelta neuvoa, miten asia lasketaan laskimella. Ihmettelen yhä, miten perustason yhteen-, vähennys-, kerto ja jakolaskut voivat joillekin oletettavasti lukionkin läpi kahlanneille kassahenkilöille täyttä hepreaa!

Tilanne oli sellainen että alennus oli annettu korkeammasta lähtöhinnasta kuin hyllynreunahinta oli ja se liikaa laskutettu osuus piti palauttaa asiakkaalle. Lähtöhinta 95 euroa ja siitä annettu alennusta 15%. Tuotteen oikea hinta 60€ ja siitä piti antaa vielä 15% alennusta. Paljonko siis asiakkaalle piti palauttaa?

0,85 x 95 - 0,85 x 60 = 29,75 euroa

Vierailija
25/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten eräs mieskunnanjohtaja oli kahvilassa pitkähkössä kassajonossa ja määräsi sieltä tiskin takaa toisenkin naisen palvelemaan asiakkaita.

Tiedän erään johtajan, joka teki aina tuollaista.

Miksi on VÄÄRIN opastaa kahvilan henkilökuntaa keskeyttämään toissijaisen puuhastelun ja tulla hoitamaan MAKSAVIEN asiakkaiden palvelua? Sen tuoksukynttilöiden asettelun visuaalisesti miellyttävään järjestykseenn voi hoitaa sulkemisajan jälkeenkin, mutta myyntiä ei voi tehdä, jos asiakkaita ei ole.

Taas joku boomer luulee, että kahvilassa joku ei tee mitään oikeaa vaan pelkästään huvikseen jotain puuhastelee, jos ei satu sillä hetkellä palvelemaan kassalla.

Vierailija
26/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten eräs mieskunnanjohtaja oli kahvilassa pitkähkössä kassajonossa ja määräsi sieltä tiskin takaa toisenkin naisen palvelemaan asiakkaita.

Tuota pitäisi tehdä useammankin.  Joskus sitä ihmettelee, kun on pitkät jonot ja toinen työntekijä on aivan muissa hommissa.

Mutta toisaalta, siinä tiskillä on vain yksi kassa.  Ettei se rahastus käy yhtään nopeammin, vaikka siinä tiskin takana olisi viisi ihmistä.

Mutta jos se 1 ja sama ihminen ojentelee pullia, tekee latteja ja rahastaa, niin kyllä lisäkäsistä olisi apua.

Vierailija
27/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota pitäisi tehdä useammankin.  Joskus sitä ihmettelee, kun on pitkät jonot ja toinen työntekijä on aivan muissa hommissa.

Mutta toisaalta, siinä tiskillä on vain yksi kassa.  Ettei se rahastus käy yhtään nopeammin, vaikka siinä tiskin takana olisi viisi ihmistä.

Mutta jos se 1 ja sama ihminen ojentelee pullia, tekee latteja ja rahastaa, niin kyllä lisäkäsistä olisi apua.

Ei mitään latteja vaan Juhlamokkaa.

Vierailija
28/35 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, olen itse neuvonut pyytämättä nuorta miespuolista harjoittelijaa. Sattuipa kerran, että menin tuttuun kauppaan, jossa pomo käski harjoittelijaa korjaamaan erän bensakäyttöisiä koneita, vikana niissä oli se, etteivät sammuneet ennenkuin bensa loppui. Poika seisoi orpona työkalut käsissä vailla hajuakaan mistä vikaa pitäisi etsiä, niinpä neuvoin hänelle mistä etsiä vikaa, purimme sammuttimen johdot esille ja niinhän oli kuin arvelinkin, sammuttimen johto irti rungosta ja sama vika todennäköisesti koko erässä mutta nuorimies varmaan pärjäsi yksinään loppuerän kanssa.

Vierailija
29/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saksalaisessa ulkomaalaistoimistossa joutunut virkailijalle kertomaan, mihin toimistoihin ( sairaalassa, työvoimatoimisto) hänen vielä piti ottaa yhteyttä että au-pairimme oleskelulupaa varten olisi kaikki se mitä tarvittiin. Ei ollut tiennyt. Oli kiitollinen.

Puoli vuotta sen jälkeen kun Suomesta oli tullut EU:n osa, jouduin samassa toimistossa sen kertomaan virkailijalle. Oli taas kyse au-pairista. Virkailija väitti ensin vastaan mutta kun en antanut periksi, opasti meidät ulos käytävään odottamaan ja meni pomonsa puheille. Naama kirjkaanpunaisena tuli sitte takaisin, mutisten ”No kyllä tämä olisi pitänyt jossain sisäisessä memossa kertoa...”

Ja nämä jutut ovat totta!

Vierailija
30/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: sairaskassa (ei sairaalassa)

Vierailija
31/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena, just tänään kävin kahvilassa, jossa on vain yksi kassa, mutta toinen myyjä tuli palvelemaan minua sillä aikaa, kun toinen palveli toista asiakasta. Tilasin niin paljon kaikenlaista mukaan, että se alkuperäinen myyjä ehti palvella 2 asiakasta sillä aikaa, kun se minua palvelemaan tullut keräsi minulle haluamani tuotteet. Sitä kassakonetta kun voi käyttää vuorotellen, etenkin näissä kahviloissa.

Samoin eräällä (jäätelö-)kioskilla on vain yksi kassa, mutta parhaimmillaan 3 työntekijää palvelemassa asiakkaita kesäruuhkan aikaan ja hyvin sujuu + yksi takahuoneessa valmistamassa lämmitettäviä tuotteita, kuten lihapiirakoita. Tuotteet kerätään/tehdään asiakkaalle valmiiksi ja sitten isketään vuorotellen kassaan. Toimi jo silloin, kun itse olin töissä siellä 13 vuotta sitten ja toimii edelleen.

Vierailija
32/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman kerran olen joutunut kassaa opastamaan, kuinka vaihtorahasta annetaan takaisin.

Juu, jo alkaen siitä, että ENSIN asiakkaan käteen ladotaan kolikot ja sitten vasta setelit ja kuitti. "Viisikymmentä kolme ja yhdeksänkymmentä. Viiteenkymmeneen neljään, viiteenkymmeneen viiteen, kuuteenkymmeneen ja sataan euroon, olkaa hyvä."

Vierailija
33/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo hygieniasyistä annosten jakajan ja rahastajan pitäisi olla eri henkilöt. Ei se kahvilan typy kuitenkaan "ehdi" käsiään pesemään tai suojakäsineitään vaihtamaan sen jälkeen, kun on rahoja käsitellyt.

Vierailija
34/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään johtajan, joka teki aina tuollaista.

Miksi on VÄÄRIN opastaa kahvilan henkilökuntaa keskeyttämään toissijaisen puuhastelun ja tulla hoitamaan MAKSAVIEN asiakkaiden palvelua? Sen tuoksukynttilöiden asettelun visuaalisesti miellyttävään järjestykseenn voi hoitaa sulkemisajan jälkeenkin, mutta myyntiä ei voi tehdä, jos asiakkaita ei ole.

Taas joku boomer luulee, että kahvilassa joku ei tee mitään oikeaa vaan pelkästään huvikseen jotain puuhastelee, jos ei satu sillä hetkellä palvelemaan kassalla.

Joskus siellä on vaan pakko puuhastella, että siinä tiskissä riittäisi edes jotain myytävää (purkaa uusia tarjottavia esille, täyttää sämpylöitä jne.). Itse olin opiskeluaikaan kaupan palvelutiskillä töissä ja ärsytti nämä komentelevat asiakkaat. Ei se myyjä ihan huvikseen käveleskele tiskin takana, vaan täydennyksiä on pakko tehdä, että sinäkin saisit sen tarjouslohesi.

Vierailija
35/35 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä "aasiakas" jouduin taannoin opettamaan neuvontapisteen nuorehkolle naiselle prosenttilaskua, monta minuuttia ko nainen yritti ennen kuin viimein osui oikeaan lopputulokseen. Piti käyttää paperia ja kynää sekä askel askeleelta neuvoa, miten asia lasketaan laskimella. Ihmettelen yhä, miten perustason yhteen-, vähennys-, kerto ja jakolaskut voivat joillekin oletettavasti lukionkin läpi kahlanneille kassahenkilöille täyttä hepreaa!

Tilanne oli sellainen että alennus oli annettu korkeammasta lähtöhinnasta kuin hyllynreunahinta oli ja se liikaa laskutettu osuus piti palauttaa asiakkaalle. Lähtöhinta 95 euroa ja siitä annettu alennusta 15%. Tuotteen oikea hinta 60€ ja siitä piti antaa vielä 15% alennusta. Paljonko siis asiakkaalle piti palauttaa?

0,85 x 95 - 0,85 x 60 = 29,75 euroa

Lopputulos oikein, vaikka laskulauseke väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi