Parhaat weaponized incompetence-kauhutarinat
Onko sinulla kokemusta siitä että aikuinen ihminen heittäytyy avuttomaksi tavallisen arkisen tehtävän edessä päästäkseen tekemästä sitä?
Kommentit (19)
Mikä helvetin englannista väännetty räkäotsikko tuokin nyt taas oli?!??
I wonder, could there be a suomenkielinen ilmaus for this? I mean it would be a lot helpompaa to keskustella tästä, if you told what you mean suomeksi.
Julkisella on paljonkin näitä, ja ovat yleensä keski-ikäisiä naisia, jotka eivät vaan voi tehdä jotain vaativampaa tehtävää "kun mä oon hirveen huono näiden tietokoneiden kanssa".
Haluavat siis vain olla töissä tekemättä itse töitä. Eli palkka kelpaa, mutta heitä ärsyttää suunnattomasti jos jotain pitää oikeasti tehdä eikä vain olla paikan päällä, puhua työkavereille ja juoda kahvia juttelun ohella.
Olen itse nainen mutta 23v ja nämä boomerit ottavat aika kovasti pannuun välillä.
Jos olet joskus miettinyt miksi esim. lupa-asioissa menee 2 päivän sijasta 2 viikkoa, ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Julkisella on paljonkin näitä, ja ovat yleensä keski-ikäisiä naisia, jotka eivät vaan voi tehdä jotain vaativampaa tehtävää "kun mä oon hirveen huono näiden tietokoneiden kanssa".
Haluavat siis vain olla töissä tekemättä itse töitä. Eli palkka kelpaa, mutta heitä ärsyttää suunnattomasti jos jotain pitää oikeasti tehdä eikä vain olla paikan päällä, puhua työkavereille ja juoda kahvia juttelun ohella.Olen itse nainen mutta 23v ja nämä boomerit ottavat aika kovasti pannuun välillä.
Jos olet joskus miettinyt miksi esim. lupa-asioissa menee 2 päivän sijasta 2 viikkoa, ole hyvä!
Työnantajan pitää myös perehdyttää työntekijät uusiin järjestelmiin ym., ei vain olettaa, että kaikki osaavat niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavat siis vain olla töissä tekemättä itse töitä. Eli palkka kelpaa, mutta heitä ärsyttää suunnattomasti jos jotain pitää oikeasti tehdä eikä vain olla paikan päällä, puhua työkavereille ja juoda kahvia juttelun ohella.Olen itse nainen mutta 23v ja nämä boomerit ottavat aika kovasti pannuun välillä.
Työnantajan pitää myös perehdyttää työntekijät uusiin järjestelmiin ym., ei vain olettaa, että kaikki osaavat niitä käyttää.
Osa heistä ollut siellä töissä jo ennenkuin olen edes syntynyt. Haluavat siis vain tälläytyä ja tulla seurustelemaan sinne ja työntekoa jaksetaan korkeintaan tunti niistä 8 työtunnista. Paras "nakkisuoja" on tietenkin se että keksitään palaveria toisensa perään jossa avataan läppärit, luetaan sähköposteja ja uutisia samalla kun Ritva tai Pirjo esittelee jotain yhdentekevää tilastokaaviota kalvolta.
Sielu kuolee hieman sisältä kun työskentelee tällaisessa yhteisössä, kun se koko työpäivä on oikeastaan yhtä teatteria ja tyhjänjauhantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa heistä ollut siellä töissä jo ennenkuin olen edes syntynyt. Haluavat siis vain tälläytyä ja tulla seurustelemaan sinne ja työntekoa jaksetaan korkeintaan tunti niistä 8 työtunnista. Paras "nakkisuoja" on tietenkin se että keksitään palaveria toisensa perään jossa avataan läppärit, luetaan sähköposteja ja uutisia samalla kun Ritva tai Pirjo esittelee jotain yhdentekevää tilastokaaviota kalvolta.
Sielu kuolee hieman sisältä kun työskentelee tällaisessa yhteisössä, kun se koko työpäivä on oikeastaan yhtä teatteria ja tyhjänjauhantaa.
Ne järjestelmät eivät varmastikaan ole olleet siellä käytössä ennen kuin olet syntynyt.
Tuo kyllä kuulostaa niin kummalliselta, että toisille maksetaan siitä, että he eivät tee mitään. Mulla on 4 työnantajaa ja toiminimi, ja saan palkkaa vain tasan tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne järjestelmät eivät varmastikaan ole olleet siellä käytössä ennen kuin olet syntynyt.
Tuo kyllä kuulostaa niin kummalliselta, että toisille maksetaan siitä, että he eivät tee mitään. Mulla on 4 työnantajaa ja toiminimi, ja saan palkkaa vain tasan tehdystä työstä.
En ole tuo kelle vastaat mutta yksityinen sektori, firma, toimini on täysin eri asia kuin julkiset hommat. Julkisella tosiaan riittää että tulee vaan paikan päälle, viis tuloksista. Ainoa vaativa julkisen alan työ on terveydenhuolto.
Kaikki nuo paperihommat ovat sellaisia että siellä voi käytännössä vetää lonkkaa ison osan päivästä ja kahvitella/palaveritella parin työtunnin jälkeen iltapäivään asti, kun ei kukaan jaksa 8 tuntia tehdä niitä oikeita työtehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian eläköityvän työntekijäsukupolven palaverit ovat ainakin naisporukassa kyllä ihan vihoviimeistä. Kikatetaan, juodaan kahvia ja vaihdetaan kuulumiset ja kuvat lapsenlapsista, juorutaan vähän, ja sitten siellä tulee ehkä 15 minuuttia asiaa, jonka vuoksi palaveriin piti tulla. Jos asiasta koettaa jutella ja kysyä enemmän, vastaus on, että katsotaan ensi kerralla. Savu nousee korvista istua noissa tapaamisissa, kun ainakin itsellä olisi oikeitakin töitä tehtävä sillä aikaa…
"Pian eläköityvän työntekijäsukupolven palaverit ovat ainakin naisporukassa kyllä ihan vihoviimeistä. Kikatetaan, juodaan kahvia ja vaihdetaan kuulumiset ja kuvat lapsenlapsista, juorutaan vähän, ja sitten siellä tulee ehkä 15 minuuttia asiaa, jonka vuoksi palaveriin piti tulla. Jos asiasta koettaa jutella ja kysyä enemmän, vastaus on, että katsotaan ensi kerralla. Savu nousee korvista istua noissa tapaamisissa, kun ainakin itsellä olisi oikeitakin töitä tehtävä sillä aikaa…"
Kun kerran kaikki eläköityvät naiset ovat tällaisia, niin mitäköhän siitä seuraa sinulle? Oletko yhtään miettinyt :D.
Vierailija kirjoitti:
"Pian eläköityvän työntekijäsukupolven palaverit ovat ainakin naisporukassa kyllä ihan vihoviimeistä. Kikatetaan, juodaan kahvia ja vaihdetaan kuulumiset ja kuvat lapsenlapsista, juorutaan vähän, ja sitten siellä tulee ehkä 15 minuuttia asiaa, jonka vuoksi palaveriin piti tulla. Jos asiasta koettaa jutella ja kysyä enemmän, vastaus on, että katsotaan ensi kerralla. Savu nousee korvista istua noissa tapaamisissa, kun ainakin itsellä olisi oikeitakin töitä tehtävä sillä aikaa…"
Kun kerran kaikki eläköityvät naiset ovat tällaisia, niin mitäköhän siitä seuraa sinulle? Oletko yhtään miettinyt :D.
Toivon, että heidän lopulta eläköidyttyään ainakin palaverikäytännöt tehostuvat.
Vierailija kirjoitti:
I wonder, could there be a suomenkielinen ilmaus for this? I mean it would be a lot helpompaa to keskustella tästä, if you told what you mean suomeksi.
Indeed! Oot kyllä so damn oikeassa.
Palaverikäytännöt tehostuvat ja minusta ei ainakaan tule eläkettä lähestyessä sellainen missään tapauksessa....
Vierailija kirjoitti:
Palaverikäytännöt tehostuvat ja minusta ei ainakaan tule eläkettä lähestyessä sellainen missään tapauksessa....
Kuvittelisin tuon ”palaveeraamisen” olevan jäänne ajoilta, kun työtahti ei ollut niin kova kuin nykypäivänä. Uskoakseni nämä leidit ovat siis tottuneet käyttämään suuren osan työpäivästä ihan vain sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis niin tämä!
Kovasti uusia järjestelmiä moititaan, mutta arvatkaa mikä on vielä enemmän peräpäästä? Kun työ joka on 90% tietokoneella tehtävää pitää tehdä iänikuisilla koneilla ja ohjelmistoilla, joita ei ole päivitetty sitten 90-luvun. Yhdessä työpaikassa en yksinkertaisesti pystynyt tekemään yhdellä ohjelmistolla tehtäviä työtehtäviä, koska ohjelmisto joko käsitteli joka valintaa 5min tai kaatoi koko koneen. En siis liioittele, vaan tuo oli oikeasti käyttökelvoton.
Olematta itse "boomer", sanoisin että aika vaativaa ja kohtuutonta olettaa, että kaikki osaavat kaikkea tai pystyvät kärryillä jatkuvan muutoksen ja kehityksen vallitessa työmarkkinoilla. Ihmisen evoluutio on hidasta ja suurin osa ei todellakaan yllä siihen tahtiin mitä kirjoituksessasi vaadit. Kaikki ei vaan voi olla niin tehokkaita ja ylivoimaisia kuin sinä ja minä.
Enemmän ymmärrystä ja vähemmän syyllistystä kiitos. Kehitä empatiaa. Samat sanat teille muille myös.
Ps. Boomer-sanan käyttö kertoo kirjoittajasta, ei sen kohteesta. Ylimielistä potaskaa, niin kuin suurin osa kirjoituksista näillä roska-foorumeilla, missä tervettä kunnioitusta ei näillä ihmisillä näytä kehittyneen elämän varrella. Eipä siinä, hauskaa seurailla sivusta miten huudatte tuskaanne täällä.
En tiedä mistä on kyse, mutta jospa joku kertoisi hyvän esimerkin!