Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemuksia henkilöstä, jolla sekä ADHD että Asperger?

Vierailija
14.02.2015 |

Miten piirteet ilmenevät? Miten eroaa pelkästä ADHD:sta tai pelkästä Aspergerista?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD:n ja as:n ero on monesti veteen piirretty viiva. Näissä on paljon yhteisiä piirteitä. Ehkä kärjistäen voi sanoa, että ADHD: hen liittyy enemmän ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia, kun taas aspergeriin sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia. Voi tosiaan olla myös piirteitä molemmista.

Vierailija
2/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd vou olla myös ilman ylivilkkautta. (Mitä ennen sanottiin add:ksi.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd vou olla myös ilman ylivilkkautta. (Mitä ennen sanottiin add:ksi.)

Vierailija
4/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:46"]

ADHD:n ja as:n ero on monesti veteen piirretty viiva. Näissä on paljon yhteisiä piirteitä. Ehkä kärjistäen voi sanoa, että ADHD: hen liittyy enemmän ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia, kun taas aspergeriin sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia. Voi tosiaan olla myös piirteitä molemmista.

[/quote]

No ei todellakaan ole yhteisiä piirteitä, ovat kuin yö ja päivä; ADHD on ylivilkas sählääjä, Asperger puolestaan hidas ja jäykkä, mutta äärettömän huolellinen.

Vierailija
5/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:56"]Adhd vou olla myös ilman ylivilkkautta. (Mitä ennen sanottiin add:ksi.)
[/quote]

Tuo h tarkoittaa juuri hyperaktiivisuutta. Siis ero ADD:hen. Vai onko joku tässä muuttunut?

Vierailija
6/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat autismin kirjoin kuuluvia häiriöitä. En usko, että voivat samalla henkilöllä olla, mutta esim ADHD-henkilöllä voi olla asperger-tyyppisiä piirteitä.

Vierailija
7/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:46"]

[/quote]

No ei todellakaan ole yhteisiä piirteitä, ovat kuin yö ja päivä; ADHD on ylivilkas sählääjä, Asperger puolestaan hidas ja jäykkä, mutta äärettömän huolellinen.
[/quote]

No ei ainakaan meidän as-lapsi, joka on kaukana huolellisesta....

Vierailija
8/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add on tarkkaavaisuushäiriö, ihminen ei pysty keskittymään. Adhd ei saa oltua paikallaan, pakkoliikkeitä ja keskittymisvaikeuksia

Vierailija
9/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:02"]

Add on tarkkaavaisuushäiriö, ihminen ei pysty keskittymään. Adhd ei saa oltua paikallaan, pakkoliikkeitä ja keskittymisvaikeuksia

[/quote]

Vähän kannattaa vielä opiskella.

Vierailija
10/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerilla on ongelmia sosiaalisessa kanssakäymisessa, ei esim tunnista toisen ihmisen tunnetiloja. Usein aspergerit kiinnostuvat yhdestä tai muutamista asioista, joista hankkivat kaiken tiedon ja ovat asiantuntijoita tällä saralla

Vierailija
11/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä näille on ainakin jonkinasteiset toininnan ohjauksen vaikeudet.

Vierailija
12/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole niin, että assit jumiutuvat yksityiskohtiin, mutta eivät hahmota kokonaisuuksia kun taas addeilla asia on juuri päinvastoin?

Vierailija
13/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:02"]

[/quote]

Vähän kannattaa vielä opiskella.
[/quote]

Meneppä itse googlaamaan add ja avaa eka linkki, siellä se lukee.

Vierailija
14/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikenlaisia sekavia diagnooseja. Asperger on yksi niistä. Olen epäillyt ADHD:ta, mutta mitään ei ole diagnosoitu. Muut diagnoosit on kattaneet tän kaiken. En ole juuri tavannut ihmisiä, jotka muistuttaisi mua paljoakaan. Mä olen ylivilkas sählääjä, mutta myös hidas, jäykkä ja äärettömän huolellinen. Vaikutan todella sosiaaliselta ja olen puhelias. Usein olen sosiaalisissa tilanteissa aika taitavakin. Ihmiset saa musta aina väärän kuvan. Kuitenkin olen todella rajoittunut. En oikeasti osaa lukea ihmisiä mitenkään. Läheiset ihmissuhteet on kaikki ongelmallisia. Syö ruoka-ainekset erikseen ja aina yksin, muutokset tuttuihin kävelyreitteihin saa mut pois raiteiltani koko päiväksi, olen kasvosokea, siivoaminen on vaikeaa, koska en hahmota ympäristöä kunnolla, autolla ajaminen on mahdotonta, mulla on kaikenlaisia maneereita, esim. vääntelen käsiäni jatkuvasti. Nuo on esimerkkejä. Olen eläkkeellä, koska en ole työ- tai opiskelukykyinen näiden takia. En siis ole mikään lievä tapaus, vaikka se saattaa helposti näyttää siltä.

Vierailija
15/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:00"]

Molemmat ovat autismin kirjoin kuuluvia häiriöitä. En usko, että voivat samalla henkilöllä olla, mutta esim ADHD-henkilöllä voi olla asperger-tyyppisiä piirteitä.

[/quote]

ADHD ei kuulu Autismin kirjoon. Molemmat ovat toki neuropsykiatrisia poikkeavuuksia.

Vierailija
16/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:46"]

[/quote]

[/quote]

Toisaalta myös ADHD ja ADD voivat olla kuin yö ja päivä. ADD voi jopa muistuttaa enemmän aspergeria kuin ADHD:ta, kun ADHD:n ylivilkkaus ja impulsiivisuus puuttuu.

Vierailija
17/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tupladiagnoosi kai aika yleinen, mutta mielestäni silloinkin tulisi määritellä, että kumpi on ns. päädiagnoosi. Niin paljon on kuitenkin päinvastaisia piirteitä noissa kahdessa oireyhtymässä.

Vierailija
18/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:00"]

[/quote]

ei ole. Adhd ei kuulu autismin kirjoon toisin kuin asperger.

Vierailija
19/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla asseista voi olla liitännäisenä keskittymisvaikeuksia. Yleensä se on kyllä nimenomaan ADD, varsinkaan aikuisilla asseilla ei useimmiten juuri hyperaktiivisuutta esiinny.

Vierailija
20/48 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velipoika sai vuosia kestäneiden väärien diagnoosien ja lääkekuurien jälkeen lopulta 30-vuotiaana Asberger diagnoosin. Voin tapaamiini ADHD tyyppeihin verrattuna todeta, ettei noista kahdesta voi puhua saman viikonkaan aikana.

Asberger näkyy selvimmin sosiaalisten taitojen puutteena, käsitteet "toisen saappaisiin astumisesta" ja "toisen silmin näkemisestä" ovat AS:lle täyttä hebreaa, mielenkiinto ja sitäkautta koko maailma kohdistuu johonkin tiettyyn aihealueeseen, josta kyllä osaa lähes kaiken vaikka unissaan.

Koska mielenkiinto kohdistuu johonkin kapeaan alueeseen, niin normaalit jokapäiväiset rutiinit eivät luonnistu, eikä mielenkiintoa saa helposti heräämäänkään mihinkään muuhunkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi