Onko kokemuksia henkilöstä, jolla sekä ADHD että Asperger?
Miten piirteet ilmenevät? Miten eroaa pelkästä ADHD:sta tai pelkästä Aspergerista?
Kommentit (48)
Asperger-henkilöllä vaikeudet painottuvat sosiaalisen kanssakäymisen alueelle, ADHD-henkilöllä puolestaan ongelmat ovat keskittymisessä ja hyperaktiivisuudessa. Asperger-henkilö on myös tietyllä tavalla jäykempi ja hitaampi kuin ADHD-henkilö. Samalla henkilöllä voi kuitenkin olla piirteitä molemmista diagnooseista (mutta olen samaa mieltä siitä, että silloinkin tulisi laittaa jompi kumpi ensisijaiseksi diagnoosiksi).
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:45"]
Asperger-henkilöllä vaikeudet painottuvat sosiaalisen kanssakäymisen alueelle, ADHD-henkilöllä puolestaan ongelmat ovat keskittymisessä ja hyperaktiivisuudessa. Asperger-henkilö on myös tietyllä tavalla jäykempi ja hitaampi kuin ADHD-henkilö. Samalla henkilöllä voi kuitenkin olla piirteitä molemmista diagnooseista (mutta olen samaa mieltä siitä, että silloinkin tulisi laittaa jompi kumpi ensisijaiseksi diagnoosiksi).
[/quote]
AS:n hitaus johtuu ehkä osittain myös siitä, että joutuu erikseen muistelemaan, miten tilanteissa kuuluisi toimia jotta oma reaktio olisi sosiaalisesti hyväksyttävää ja tilanteeseen "sopivaa"
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:33"]
Velipoika sai vuosia kestäneiden väärien diagnoosien ja lääkekuurien jälkeen lopulta 30-vuotiaana Asberger diagnoosin. Voin tapaamiini ADHD tyyppeihin verrattuna todeta, ettei noista kahdesta voi puhua saman viikonkaan aikana.
Asberger näkyy selvimmin sosiaalisten taitojen puutteena, käsitteet "toisen saappaisiin astumisesta" ja "toisen silmin näkemisestä" ovat AS:lle täyttä hebreaa, mielenkiinto ja sitäkautta koko maailma kohdistuu johonkin tiettyyn aihealueeseen, josta kyllä osaa lähes kaiken vaikka unissaan.
Koska mielenkiinto kohdistuu johonkin kapeaan alueeseen, niin normaalit jokapäiväiset rutiinit eivät luonnistu, eikä mielenkiintoa saa helposti heräämäänkään mihinkään muuhunkaan.
[/quote]
Mitä sulla on p-kirjainta vastaan?
Kumpikohan meidän pojalla voisi olla, kun hänellä on keskittymisvaikeuksia, joka näkyy sekä vilkkautena että omiin ajatuksiin uppoutunisena mutta myös tietynlaisena impulsiivisuutena (toimii ennen kuin ajattelee), Hänellä on myös vaikeuksia sosiaalisissa suhteissa ja esimerkiksi asioiden näkemisessä muuta kuin omalta kannaltaan. Kavereita on vaikea saada. Herkkä haju- ja makuaisti, mutta toisaalta hyvin huolimaton esimerkiksi ulkonäkönsä tai vaatteittensa suhteen. Sorminäppäryyttä vaativissa asioissa hankaluuksia, samoin vartalon koordinaatiossa. Älykäs ja hoksaava lapsi kuitenkin, koulu menee ihan hyvin.
Kärjistetysti voisi sanoa, että ADHD on "Pikku Myy" tai "Tiuhti ja Viuhti", Asperger puolestaan "Nuuskamuikkunen" tai "Niisku".
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:09"]
Kärjistetysti voisi sanoa, että ADHD on "Pikku Myy" tai "Tiuhti ja Viuhti", Asperger puolestaan "Nuuskamuikkunen" tai "Niisku".
[/quote]
Nuuskamuikkunen voisi kai periaatteessa olla myös ADD (siis ADHD ilman ylivilkkautta).
Tiuhti ja Viuhti oli musta myös kuitenkin aika asperger-tapauksia.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:46"]
ADHD:n ja as:n ero on monesti veteen piirretty viiva. Näissä on paljon yhteisiä piirteitä. Ehkä kärjistäen voi sanoa, että ADHD: hen liittyy enemmän ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia, kun taas aspergeriin sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia. Voi tosiaan olla myös piirteitä molemmista.
[/quote]
No ei todellakaan ole yhteisiä piirteitä, ovat kuin yö ja päivä; ADHD on ylivilkas sählääjä, Asperger puolestaan hidas ja jäykkä, mutta äärettömän huolellinen.
[/quote]
Miksi niin paljon alapeukkuja tällä? Kyllä se fakta nyt vain on, että ADHD:n ja Aspergerin ydinoireet ovat jokseenkin päinvastaisia.
Mulla on nuo molemmat diagnoosit, aikuisiällä saatu, kun masennustani ja ahdistushäiriötäni alettiin selvittelemään.
En kyllä kauheasti vastaa kuvauksia joita täällä on annettu. Silloin kun olin masentunut, toki olin sulkeutunut ja minulla oli pakonomaisia kiinnostuksia joita käytin viedäkseni huomiota pois sisäisestä ahdistuksestani. Oli myös erilaisia pakkokäytöksiä joilla hallitsin pahaa oloani, esim. jos ahdistuneena tuntui hengitysvaikeutta, kehitin uskomuksen että niin kauan kuin imeskelen karkkia suussani, ei voi tulla pahempaa - mikä tietysti johtui siitä että panikoiduin jos karkkia ei enää ollut. Myös keskittyminen oli ihan mahdotonta ja ulkoinen olemukseni hyvin levoton, johtuen siitä taustalla olevasta ahdistuksesta.
Toisaalta nykyisin kun en ole enää masentunut, en ole ollenkaan tuollainen. Ei ole enää pakkokäytöksiä eikä pakonomaista paneutumista johonkin asiaan. Pystyn keskittymään ja hoitamaan asiani töissä ja kotona, kun ennen minun oli ihan mahdotonta saada esim. laskuja maksettua ajallaan tai pitää asuntoa edes jotenkuten siistinä. Erakkoluonne olen vieläkin, mutta ei introverttiys mikään sairaus ole, se että viihtyy paljon yksin. En kyllä oikeastaan taida uskoa noihin diagnooseihin asperger ja ADD omalla kohdallani ollenkaan, luulen että nitiä muistuttavat oireet oli vain masennuksen ja yleisen ahdistuneisuuden aiheuttamia minun tapauksessani.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 00:44"]
Mulla on nuo molemmat diagnoosit, aikuisiällä saatu, kun masennustani ja ahdistushäiriötäni alettiin selvittelemään.
En kyllä kauheasti vastaa kuvauksia joita täällä on annettu. Silloin kun olin masentunut, toki olin sulkeutunut ja minulla oli pakonomaisia kiinnostuksia joita käytin viedäkseni huomiota pois sisäisestä ahdistuksestani. Oli myös erilaisia pakkokäytöksiä joilla hallitsin pahaa oloani, esim. jos ahdistuneena tuntui hengitysvaikeutta, kehitin uskomuksen että niin kauan kuin imeskelen karkkia suussani, ei voi tulla pahempaa - mikä tietysti johtui siitä että panikoiduin jos karkkia ei enää ollut. Myös keskittyminen oli ihan mahdotonta ja ulkoinen olemukseni hyvin levoton, johtuen siitä taustalla olevasta ahdistuksesta.
Toisaalta nykyisin kun en ole enää masentunut, en ole ollenkaan tuollainen. Ei ole enää pakkokäytöksiä eikä pakonomaista paneutumista johonkin asiaan. Pystyn keskittymään ja hoitamaan asiani töissä ja kotona, kun ennen minun oli ihan mahdotonta saada esim. laskuja maksettua ajallaan tai pitää asuntoa edes jotenkuten siistinä. Erakkoluonne olen vieläkin, mutta ei introverttiys mikään sairaus ole, se että viihtyy paljon yksin. En kyllä oikeastaan taida uskoa noihin diagnooseihin asperger ja ADD omalla kohdallani ollenkaan, luulen että nitiä muistuttavat oireet oli vain masennuksen ja yleisen ahdistuneisuuden aiheuttamia minun tapauksessani.
[/quote]
Valitettavasti hoitoala on suomessa siinä tilassa, ettei alalla työskenteleviä oikeasti kiinnosta vastausten löytäminen, heitetään arpaa ja koitetaan millaisia vaikutuksia seuraavalla lääkkeellä on.
Veljen fyysinen terveys meni ikuisiksi ajoiksi noiden kokeilujen seurauksena.
ADHD:n ja as:n ero on monesti veteen piirretty viiva. Näissä on paljon yhteisiä piirteitä. Ehkä kärjistäen voi sanoa, että ADHD: hen liittyy enemmän ylivilkkautta ja keskittymisvaikeuksia, kun taas aspergeriin sosiaalisen kanssakäymisen ongelmia. Voi tosiaan olla myös piirteitä molemmista.
[/quote]
No ei todellakaan ole yhteisiä piirteitä, ovat kuin yö ja päivä; ADHD on ylivilkas sählääjä, Asperger puolestaan hidas ja jäykkä, mutta äärettömän huolellinen.
[/quote]
Mikähän minä sitten olen, kun olen hidas sählääjä :D
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:09"]
[/quote]
[/quote]
Mikähän minä sitten olen, kun olen hidas sählääjä :D
[/quote]
ADD kenties?
"Naamioivat" helposti toisiaan. Ei välttämättä osata epäillä assiksi, jos on jatkuvasti äänessä ja huomion keskipisteenä. Eikä välttämättä osata epäillä addiksi, jos rakastaa rutiineita ja sitä, että asiat toistuvat samanlaisina.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:46"]"Naamioivat" helposti toisiaan. Ei välttämättä osata epäillä assiksi, jos on jatkuvasti äänessä ja huomion keskipisteenä. Eikä välttämättä osata epäillä addiksi, jos rakastaa rutiineita ja sitä, että asiat toistuvat samanlaisina.
[/quote] Jep. Addiassi saattaa olla ulkomuistinen ylivilkas addiktoituva vahva itsekuri levoton seurallinen vetäytyvä säteilevä ujosteleva. Sellainen sekoitus että moni ei tajua ja siksi selaperäinen.
Oma kokemukseni on, että ADHD peittää helposti ulospäin Asperger-piirteet ja tekee jäykähköstä ja rauhaarakastavasta Assista puheliaamman ja menevämmän. Toki ammattitaitoinen lääkäri osaa erottaa nämä toisistaan ja määritellä, että mikä johtuu mistäkin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:46"]"Naamioivat" helposti toisiaan. Ei välttämättä osata epäillä assiksi, jos on jatkuvasti äänessä ja huomion keskipisteenä. Eikä välttämättä osata epäillä addiksi, jos rakastaa rutiineita ja sitä, että asiat toistuvat samanlaisina. [/quote] Jep. Addiassi saattaa olla ulkomuistinen ylivilkas addiktoituva vahva itsekuri levoton seurallinen vetäytyvä säteilevä ujosteleva. Sellainen sekoitus että moni ei tajua ja siksi selaperäinen.
[/quote]
Tuo kuvauksesi addiassista on aivan kuin minä. Aloin sattuman kautta vasta aikuisena miettiä, mikä hemmetti mua oikein vaivaa. Syitä löytyi mutta ei mulla ole mitään diagnoosia. Olen pärjäillyt muuten ihan kivasti, elämä järjestyksessä ym, mutta ihmissuhteissa usein kovaa kitkaa. Olen usein hyvin ulkopuolinen, kun tuntuu että juttuni ovat monille kuin vierasta kieltä. Älykkäitten kanssa tulee paremmin toimeen, kun he jaksavat kai päässään täyttää puheestani puuttuvat lauseet. Tunne-elämä on yhtä kaaosta ja ikuista harjoittelua. Tuntuu, etten kasva ikinä ja kaikkien kanssa pitää aina aloittaa ihan nollasta. Mulla on hyvä äö, mutta en ole ikinä osannut käyttää sitä mihinkään. Olen hirveän epävarma ja toisaalta ulospäin pokerinaama hymytyttö.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:46"]"Naamioivat" helposti toisiaan. Ei välttämättä osata epäillä assiksi, jos on jatkuvasti äänessä ja huomion keskipisteenä. Eikä välttämättä osata epäillä addiksi, jos rakastaa rutiineita ja sitä, että asiat toistuvat samanlaisina. [/quote] Jep. Addiassi saattaa olla ulkomuistinen ylivilkas addiktoituva vahva itsekuri levoton seurallinen vetäytyvä säteilevä ujosteleva. Sellainen sekoitus että moni ei tajua ja siksi selaperäinen.
[/quote]
Tuo kuvauksesi addiassista on aivan kuin minä. Aloin sattuman kautta vasta aikuisena miettiä, mikä hemmetti mua oikein vaivaa. Syitä löytyi mutta ei mulla ole mitään diagnoosia. Olen pärjäillyt muuten ihan kivasti, elämä järjestyksessä ym, mutta ihmissuhteissa usein kovaa kitkaa. Olen usein hyvin ulkopuolinen, kun tuntuu että juttuni ovat monille kuin vierasta kieltä. Älykkäitten kanssa tulee paremmin toimeen, kun he jaksavat kai päässään täyttää puheestani puuttuvat lauseet. Tunne-elämä on yhtä kaaosta ja ikuista harjoittelua. Tuntuu, etten kasva ikinä ja kaikkien kanssa pitää aina aloittaa ihan nollasta. Mulla on hyvä äö, mutta en ole ikinä osannut käyttää sitä mihinkään. Olen hirveän epävarma ja toisaalta ulospäin pokerinaama hymytyttö.
[/quote] Sama. Tuntuu kuin puhuisi toista kieltä. Älykkäät ihmiset ovat ainoat joiden kanssa tulen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Adhd vou olla myös ilman ylivilkkautta. (Mitä ennen sanottiin add:ksi.)
Vanhetessa taitaa monesti muuttua pelkäksi add:ksi...
Mulla molemmat diagnoosit. ADHD tekee sen että olen levoton, impulsiivinen, taipuvainen addiktioihin (erit. alkoholi saa minut myös pystymään keskittymään paljon normaalia paremmin), sotkuinen. Asperger tekee sen että olen päivästä riippuen muista välinpitämätön erakko, välillä ihmisvihamielinen äksyilijä. Luulen että olen aika sietämätön työkaveri, koska tosiaan aspergerin sosiaalinen tumpelous ja mun tapauksessa jonkinlainen pelokkuuskin yhdistyy ADHD:n äänekkyyteen ja impulsiivisuuteen, eli en vaan hiljaa vetäydy syrjään vaan paukutan suoraan kaiken mitä ajattelen, ennen kuin edes tajuan mitä sanoin.
On varmaan niin, että aikuisilla näiden kahden ero on usein selkeämpi, kun taas lasten kohdalla voi olla vaikeampaa määritellä kummasta on kyse.