Kerrostaloasuntojen koko pienentynyt huolestuttavasti
Vuonna 2000 kerrostaloasunnon keskikoko oli 59,8 neliömetriä.
Vuonna 2020 kerrostaloasunnon keskikoko oli 45,7 neliömetriä.
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Kommentit (70)
Todella ärsyttävää että niistä tehään semmosia pikkulaatikoita, monet on jopa alle 20 neliöisiä, aivan siis turhaa tehdä näin pieniä asuntoja.
En ole varsinaisesti miniasuntojen puolestapuhuja, mutta onhan toki ihmisten makukin muuttunut. Kirjahyllyt loistavat poissaolollaan, ei ikkunalautoja tai pattereita, televisiokin sijaitsee useimmilla seinällä. Aniharvalla on mitään kotiteattereita. Eli siis tilaa käytetään tänä päivänä tehokkaammin hyväksi. Tietysti, jos rakastaa sisustusrojua, nykyiset asunnot tuntuvat äkkiä ahtaalta.
Täällä kirjoittelee ilmeisesti vain sellaisia, jotka eivät ole asuneet ikinä minkään maan isommassa kaupungissa, saati pääkaupungissa. Nyt on alettu rakentamaan taas pienempiä asuntoja, mutta eihän kyseessä ole mitenkään uusi ilmiö. Helsingistäkin löytyy lukuisia kerrostaloja, joissa josko muutama isompi asunto on, ne on tehty jälkikäteen yhdistämällä useampi.
Järkevää, koska puolet aikuisista on sinkkuja. Perheet ai enää tyydy asumaan kerrostaloissa. Maapallo kiittää kun ei tarvii lämmittää hukkakuutioita. Kuutiot on siis sitä asuintilaa lattian ja katon välissä.
Vierailija kirjoitti:
Koskee ilmeisesti vain suurhelsingin aluetta ja ehkä isompia kaupunkeja.
Me asumme tilavasti täällä pikkukaupungeissa. Kaikki lapseni asuvat omistamissaan uusissa omakotitaloissa, jotka isoilla tontilla. Minä olen vanha enkä enää jaksanut isoa taloa hoitaa, ostin uudehkon rivarin päätykolmion 82 m2, yksin asun. Isompi saisi olla, mutta tämä on erinomaisella paikalla ja hyvin tehty.
Tuommoiseen koppi, jos ap uhkuu, minua ei saa kuin kilon palasina.
Lappeenranta ei mikään suuri kaupunki ole ja täällä uusien asuntojen yksiöt ovat sellaisia hotellihuoneita mitä en asunnoksi tai kodiksi voisi nimittää. Yhdellä seinällä "keittiö" ja siihen samaan huoneeseen mahtuukin sitten joko 90cm sänky ja pikku sohva TAI 120cm sänky ja nojatuoli. Alkovit ovat ilmeisesti jääneet kokonaan pois mikä tarkoittaa sitä, että kaikki (myös se keittiön tapainen) on yhdessä pienessä huoneessa. Alkaa muistuttaa siis Helsingin asuntoja myös tämän pikkukaupungin uudet kopit. Ja vuokra tietenkin tuollaisesta, alle 30m2 kopista 700e.
Vierailija kirjoitti:
Järkevää, koska puolet aikuisista on sinkkuja. Perheet ai enää tyydy asumaan kerrostaloissa. Maapallo kiittää kun ei tarvii lämmittää hukkakuutioita. Kuutiot on siis sitä asuintilaa lattian ja katon välissä.
Kyllä sinkkuaikuinenkin haluaa tilaa. Kuka AIKUINEN haluaa asua koirankoppiin verrattavassa asunnossa?
niitä tehdään, joita ihmiset haluavat ostaa. en minä sellaisia rakentaisi, jotka ei mene kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelee ilmeisesti vain sellaisia, jotka eivät ole asuneet ikinä minkään maan isommassa kaupungissa, saati pääkaupungissa. Nyt on alettu rakentamaan taas pienempiä asuntoja, mutta eihän kyseessä ole mitenkään uusi ilmiö. Helsingistäkin löytyy lukuisia kerrostaloja, joissa josko muutama isompi asunto on, ne on tehty jälkikäteen yhdistämällä useampi.
minä asunkin suomessa. ei täällä ole suurkaupunkeja
Vierailija kirjoitti:
Todella ärsyttävää että niistä tehään semmosia pikkulaatikoita, monet on jopa alle 20 neliöisiä, aivan siis turhaa tehdä näin pieniä asuntoja.
kummalle on helsingissä enemmän halukkaita ostajia. 20 neliöiselle vai 200 neliöiselle
Poliitikot kusettaa tässä kansaa.
Eli koska kansalle kelpaa säälittävä pikku koppi niin sitten tehdään yhä pienempiä.
Eli nyt ostajien tulisi vaatia isompia asuntoja.
Mulla 5 h 120 m2 okt eli Oiva homma.
Ostakaa vanha talo tai asunto ja jättäkää nuo kanakopit ostamatta.
Myöskään hki tosiaan ei ole pakko asua.
Hki on huonoin asumisen taso ja huonoin hinta laatusuhde
Pitkäaikaistyötön ei ota 100 neliöistä, koska Kela betalar inte. Eikä työssäkäyväkään mielellään ota 100 neliöistä, jos se sijaitsee muuttotappiopaikkakunnalla, koska taloyhtiöremontin iskiessä päälle rahoitus hoidettava henkilökohtaisella lainalla, koska pankit ei anna lainaa tuollaiselle kohteelle, koska jälleenmyyntiarvo liikkuu nollan ja negatiivisen välillä.
Järkyttävä on tämä kehitys, leikitään jotain ylikansoitettua miljardimaata vaikka lääniä riittäisi rakentaa normaali asuntoja. Mutta, huolestuttavaa on myös alati kasvava joukko jossa nuoret(?) paasaavat kuinka 15 neliön koppi kelpaa elämiseen. Ja vanhemmat jotka höpisevät että ennen asui koko perhe yhdessä pannuhuoneessa ja toimeen tuli joten nytkin pitäisi. Jos oikeasti haluttaisiin muutosta ja edes normaalikokoisia asuntoja nämä sekopäät pitäisi poistaa asuntokeskusteluista. Uskallan väittää ettei 8 neliön komerossa vuosien eläminen tee kenenkään psyykelle hyvää. Ja tarkoitan elämistä, kotona olemista, en vain nukkuma/syömispaikkaa.
Syitä moiseen kirjoitti:
Paljonko asuntokuntien keskikoko on laskenut samassa ajassa? Esimerkiksi opiskelijoille ei kelpaa soluasunnot vaan haluavat asua yksiössä. Samoin lapsiluku laskee koko ajan. Puhumattakaan sinkkujen määrän lisäänytmisestä verrattuna suhteessaoleviin ja perheellisiin.
En ole sinkkuna ollessanikaan asunut yksiössä. Juuri oli Hesarissa juttu siitä, että vuokra-asuntoja tyhjillään n. 8000 ja vuokria jo jouduttu laskemaan. Kohta ei kukaan halua noihin pikkuyksiöihin, ellei vuokra ole todella alhainen tai sijainti ylivoimainen.
Me ostettiin keväällä 100 neliötä kahdelle.
Ei avokeittiötä, koska itse en halua ruuankäryä koko kämppään. Molemmille omat työhuoneet, koska ei tämä varmaankaan viimeinen pandemia ole. Harrastustilaa, koska molemmilla on harrastuksia myös kotona. Iso olohuone, että voidaan viihdyttää vieraita. Kaksi vessaa mukavuuden maksimoimiseksi.
Lapsia ei ole suunnitteilla, mutta jos mieli vielä muuttuu, tänne mahtuu. Samoin lemmikit. Ehkä myös tarvittaessa vanhemmat hoidettavaksi/kuntoutumaan, jos tarpeen on.
Monesta jouduttiin tinkimään lisäneliöiden vuoksi, mutta emme mistään ensiarvoisen tärkeästä. Toiset arvostaa eri asioita kuin toiset, ja itse viihdyn paljon kotosalla. Toivon, ettei vanhanakaan tarvitse 30 neliöön ahtautua.
Pitkään jatkunut sosialismi ei tee hyvää elintasolle.
Heh. Jo meidän olohuone on noin 40 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin uudet asunnot ovat ihan älyttömän pieniä. Pienin kolmio, johon olen törmännyt, taisi olla n. 50 neliötä. Naurettavaa. Asun samankokoisessa kaksiossa, ja tässäkin saisi makuuhuone olla hieman isompi.
Meillä tossa lähistöllä rakennettiin kerrostalo ja seinän plakaatissa esiteltiin asuntojen kokoja. Siinä oli 3h+k+sauna 53 neliötä. Me asutaan vanhassa talossa 3h+k 78 neliötä. Tämä on aika sopiva asunto kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
En ole varsinaisesti miniasuntojen puolestapuhuja, mutta onhan toki ihmisten makukin muuttunut. Kirjahyllyt loistavat poissaolollaan, ei ikkunalautoja tai pattereita, televisiokin sijaitsee useimmilla seinällä. Aniharvalla on mitään kotiteattereita. Eli siis tilaa käytetään tänä päivänä tehokkaammin hyväksi. Tietysti, jos rakastaa sisustusrojua, nykyiset asunnot tuntuvat äkkiä ahtaalta.
Täytää pskaa. Itse roudasin kirjahyllyt pois, koska ei tänne sopinut muuten edes nojatuolia. Tilaa vie myös tietokone pöytineen. Sohva ja ruokapöytä olisivat täysiä mahdottomuuksia, ellen sitten vuodesohvaa laita.
Yksin asuvien määrä lisääntyy. Mitäs siinä tekisi isolla asunnolla? Pieni kaksio on maksimi. Helsingissä asuntojen hinnat ovat sitä luokkaa ettei tonnin vuokran jälkeen ole varaa paljon mihinkään puhettakaan asunnon ostamisesta.
ydinperhe oli valtava moka