Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leirikoulu

Vierailija
14.02.2015 |

Lapseni luokka on järjestämässä puolentoista vuoden päästä leirikoulua. Leirikoulun rahoitus on päätetty järjestää siten että järjestetään myyjäisiä, disco, kaupitellaan kaikennäköistä tavaraa jne... Leirikoulun voi myös maksaa kokonaan itse jos ei halua osallistua muuhun varainkeräyksee. Kerätyt varat menevät jokaisen lapsen henk.kohtaiselle tilille eli joka tekee talkoita saa myös itse keräämänsä rahat oman matkan maksamiseen. Kahvimyyjäisien tuotto menee yhteiseen kassaan.

Nyt kuitenkin yksi vanhemmista ei suostu osallistumaan rahankeräykseen eikä maksamaan leirikoulua. Kyse ei ole rahasta vaan periaatteesta. Hän on periaatteessa oikeassa.

http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/perusopetuksen_jarjestaminen/kouluretket_ja_leirikoulut

Eli jos koulu ei suostu maksamaan tämän lapsen leirikoulua, täytyykö leirikoulu perua?

Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli kotikoulussa ja hän ei halunnut leirikouluun ja olla yötä pois kotoota. Hänellä lievä kehitysvamma ja me ei häntä haluttu pakottaa. Olisi myös saanut opetusta toisessa luokassa. Ei ollut mikään ongelma kellekkään ettei esikoinen mukaan lähtenyt.

Kuopuskin saa valita että haluaako lähteä vai ei. Hänelle jo vaikeita valmennusleirit ja on myös sellainen kotona viihtyvä. Hänellä toki hyvät kaverit luokassa niin sitten sen näkee lähteekö vai ei.

Vierailija
2/53 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että aika harva kommentoineistakaan ajattelee lapsia. Lapsilla mahdollisesti kiva reissu peruuntuu joissakin kouluissa juurikin näiden "mulla on oikeus" -vanhempien vuoksi. Suomessa on perusosa, joka jää jokaiselle käteen. Kuinka vaikea voi olla säästää siitä, jotta lapsi saisi mukavan kokemuksen? Tai tehdä juurikin tuota mainittua talkootyötä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 01:35"]

Tuntuu, että aika harva kommentoineistakaan ajattelee lapsia. Lapsilla mahdollisesti kiva reissu peruuntuu joissakin kouluissa juurikin näiden "mulla on oikeus" -vanhempien vuoksi. Suomessa on perusosa, joka jää jokaiselle käteen. Kuinka vaikea voi olla säästää siitä, jotta lapsi saisi mukavan kokemuksen? Tai tehdä juurikin tuota mainittua talkootyötä!

[/quote]

Mikä helvetin perusosa? Voi hemmetti tätä yksinkertaisuutta. 

Vierailija
4/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun omassa opetussuunnitelmassa on varmasti jonkinlainen maininta leirikoulussa. Meidän koulumme nettisivuilla sanotaan, että leirikoulu ei ole pakollinen, mutta se voidaan järjestää, mikäli tarpeeksi halukkaita löytyy, ja leirikouluun voivat lähteä ne oppilaat, jotka itse maksavat leirikoulunsa. Koulu ei maksa leirikoulua vaan vanhemmat itse päättämällään tavalla. Leirikoulun opetussuunnitelma on sama kuin koulun opetussuunnitelma, joten ne oppilaat, jotka eivät lähde leirikouluun, opiskelevat samat asiat koulussa.

Vierailija
5/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan missään muussa maassa näin järjetöntä "minulla on oikeus" -porukkaa? Miten kukaan kehtaa vaatia lapsensa mukaan tekemättä mitään PERIAATTEEN takia. Ymmärrän vähävaraisuuden mutta silloinkin yleensä voi osallistua talkoisiin

Vierailija
6/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, omituisia änkyröitä nuo, jotka eivät halua periaatteen vuoksi maksaa, mutta mieluusti maksattaisivat sitten muilla.
Varmaan hauskaa sitten tuon änkyrän lapsella, kun kaikki saavat tietää, että muut maksavat hänetkin periaatteen vuoksi.

Vierailija
7/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni (5 kpl) luokilla on systemaattisesti ollut sama periaate. Luokan vanhemmat yhdessä päättävät järjestetäänkö leirikoulua (jos siis opettajakin on asiaan myötämielinen, ei kuulu automaattisesti OPS:n mukaan). Kun päätös on tehty, kaikille on tehty tiettäväksi, että rahaa kerätään yhteiseen tiliin ja koko luokka lähtee, riippumatta yksittäisten oppilaiden vanhempien panoksesta. Nuorimman lapseni kohdalla koteihin lähetettiin kirje, jossa kukin sai ruksia valitsemansa vaihtoehdon. Näitä vaihtoehtoja oli mm. maksaa tietty summa kerralla, maksaa pienempi summa kerralla/erissä ja osallistua yhteisiin tempauksiin tai "en halua osallistua ollenkaan". Kukaan kenenkään viiden lapseni luokan vanhemmista ei ole valinnut tuota en osallistu. Tähän toki olisi ollut oikeus, mutta onneksi näitä periaatteen ihmisiä ei ole mukaan sattunut.

Tosiasia on, että kouluilla ei ole varaa tällaisiin leirikouluihin. Jos me vanhemmat niitä lapsillemme haluamme, me keräämme yhdessä rahaa riittävästi, jotta koko luokka pääsee matkaan. Kaikkein köyhimmilläkin perheillä on varaa leipoa vaikkapa mokkapaloja myyjäispuffaan tai tulla myymään sitä muiden tekemää piirakkaa.  Yllättävän erilaisia käytäntöjä on eri kunnissa ja kouluissa. Itse opettajana en lähtisi leirikouluun, jonka järjestäminen ja varainkeruu jää opettajan vastuulle tai jossa osa oppialista jäisi koululle, koska heillä ei ole varaa lähteä mukaan.

Vierailija
8/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 19:33"]

Onkohan missään muussa maassa näin järjetöntä "minulla on oikeus" -porukkaa? Miten kukaan kehtaa vaatia lapsensa mukaan tekemättä mitään PERIAATTEEN takia. Ymmärrän vähävaraisuuden mutta silloinkin yleensä voi osallistua talkoisiin

[/quote]

Talkoilla ei vain paljoa maksella. Tai myymällä niitä kalliita tuotteita jollei ole tuttavia joille myydä, jos noita nyt ilkeää kellekään. Meilläkin tuli tiedote että on myytävänä karkkia, jonka myyntihinta on 15 euroa, siitä oppilaan tilille 4 euroa. Saman satsin hinta tarjouksessa tällä hetkellä lähikaupassa on 6,25e. Kuka ihmeen pösilö noita ostaisi, enkä ainakaan kehtaisi myydä, jos vaikka minulla olisikin tuttavia, joita ei ole.

Ja vaikka kuinka ilkeäisi, tuolla 4 e/kpl on varsin hidasta kerätä se seuraavaan reissuun tarvittava 440e.

Talkootilin kertymä on oppilaskohtainen, sen mitä myyt vähennetään reissun summasta.

En tiedä joudunko hankaluuksiin, jos ostan lähimmästä kaupasta karkkia ja lähden kaupustelemaan sitä oville ylihintaan, jotta minun ei tarvitsisi toiveikkaalle lapselleni sanoa, että ei, nyt et lähde reissuun vaikka muut lähtevätkin?

t. sairaseläkeläinen

Vierailija
9/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki ovat avoimia uusille rahankeruuideoille jos tämän hetkinen on huono. Tai siihen kassaan auttaa vaikka 2€/kk summa tai voi etsiä paikallisia säätiöitä/ järjestöjä/yrityksiä tms. josta rahaa voisi jollain perusteella leirikoulua varten saada. Mutta se, ettei periaatteesta halua osallistua mitenkään varainhankintaan, on tyhmää. Ihan sama olisi kieltäytyä veroista ja käyttää silti kaikkia palveluita.

Vierailija
10/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:09"]

Koulun omassa opetussuunnitelmassa on varmasti jonkinlainen maininta leirikoulussa. Meidän koulumme nettisivuilla sanotaan, että leirikoulu ei ole pakollinen, mutta se voidaan järjestää, mikäli tarpeeksi halukkaita löytyy, ja leirikouluun voivat lähteä ne oppilaat, jotka itse maksavat leirikoulunsa. Koulu ei maksa leirikoulua vaan vanhemmat itse päättämällään tavalla. Leirikoulun opetussuunnitelma on sama kuin koulun opetussuunnitelma, joten ne oppilaat, jotka eivät lähde leirikouluun, opiskelevat samat asiat koulussa.

[/quote]

Mikä koulu? Peruskoulussa kun ei voi valita, ottaako maksullinen leirikoulun vai maksuttoman tavispäivän, joten tuo on laitonta. Luokkaa ei saa jakaa sillä perusteella, kuka maksaa ja kuka ei.

Vierailija
11/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:09"]

[/quote]

Mikä koulu? Peruskoulussa kun ei voi valita, ottaako maksullinen leirikoulun vai maksuttoman tavispäivän, joten tuo on laitonta. Luokkaa ei saa jakaa sillä perusteella, kuka maksaa ja kuka ei.

[/quote]

Kaikilla oppilailla on oikeus osallistua leirikouluun, tämähän todettiin jo ap:n liitteessä. Kysymys onkin siitä, käytetäänkö hyväksi lakia ilmaisesta perusopetuksesta ja maksatetaan kulut muilla. Jokainen pystyy osallistumaan talkoisiin ja/tai myymään jotain, ja usein lapset itse suorittaa omasta tahdostaan myyntityön. Mutta jos periaate on "Minulla on oikeus" siis muut maksakoon, ollaan moraalisesti heikoilla jäillä. Aikaa rahan keräykselle on yli kaksi vuotta, eli ~15€/kk. Mutta kun mikään ei sovi eikä mistään neuvotella. Olen varma jos kyseessä olisi varattomuus, kaikki osallistuisivat ko. perheen osuuden keräämiseen.

Vierailija
12/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäänpä mielenkiinnolla odottelemaan vastauksia. Meillä jäävät reissusta pois jollei maksa, ja minä en ainakaan kehtaa mennä valittamaan, ei kai tuossa liene ole sitten vaihtoehtoja kuin lopettaa leirikoulut jos joku kehtaa öykkäröidä.

Vierailija
13/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä vanhempi ei tahdo lastaan leirikouluun, joten miksi maksaa turhasta? Koulu voisi järjestää lapselle muuta opetusta korvatakseen leirikoulun.

Vierailija
14/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu ei maksa, pitää leirikoulu perua. Toinen mahdollisuus on, että vanhemmat ja lapset tekevät "leirikoulureissun" ilman opettajaa jonain viikonloppuna kouluajan ulkopuolella.

Onneksi on olemassa tuo ohje! Näin lapsia ei eriarvoisteta vaan opetetaan siihen, että leirikoulun sijaan voidaan tehdä yhden päivän mittainen luokkaretki paljon edullisemmin.

Vierailija
15/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:21"]

Jäänpä mielenkiinnolla odottelemaan vastauksia. Meillä jäävät reissusta pois jollei maksa, ja minä en ainakaan kehtaa mennä valittamaan, ei kai tuossa liene ole sitten vaihtoehtoja kuin lopettaa leirikoulut jos joku kehtaa öykkäröidä.

[/quote]

Pakko ne sinne on ottaa mukaan, valitettavasti. Ei voi jättää pois. Turha änkyröidä vastaan.

Vierailija
16/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaalle tulee järjestää leirikoulun ajaksi opetusta omalla koululla.

Vierailija
17/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätte vain sitten rimpulan pois matkalta.

Vierailija
18/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:21"]

[/quote]

Pakko ne sinne on ottaa mukaan, valitettavasti. Ei voi jättää pois. Turha änkyröidä vastaan.
[/quote] voi jättää, täytyy vain olla opetusta koululla.

Vierailija
19/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät tahdo että lapsi menee leirikouluun, lapselle voidaan osoittaa normaalia luokkatyöskentelyä toisessa luokassa.

Tässä tapauksessa vaaditaankin jotain muuta maksamaan lapsen leirikoulu.

Vierailija
20/53 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:21"]

[/quote]

[/quote] Siis tarkoitin että meidän koulussa jäävät pois ne jotka eivät maksa, ja meidän lapsi on jäänyt pois, kuten muutama muukin. Meillä on useampia 300- 450e hintaisia leirikouluja alakoulun aikana, meillä ei ole varaa, mutta ei ole kehdattu mitään meteliä nostaa. Opettajalta tulee yksiselitteisesti viesti "maksakaa 450 siihen ja siihen mennessä tai ilmoittakaa jääkö lapsenne pois".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme