Oletko vaihdellut hintalappuja kirppiksellä?
Esim. laukku houkuttaa, mutta hintaa on liikaa. Oletko sortunut vaihtelemaan hintalappuja niin että saat huijattua tuotteen itsellesi edullisemmalla?
Mä en oo kirppiksellä, mutta kerran Siwassa vaihdoin yhden -30% lapun tuotteeseen jossa oli vielä runsaasti päivämäärää jäljellä.
Kommentit (40)
Sellaista se on, kun ajattelee vain omaa etuaan. Eikö yhtään omatunto kolkuta, jos tietäisi esimerkiksi, että petoksen kohteena on joku vähävarainen eläkeläinen tai yksinhuoltaja, joka viikottain joutuu leipäjonosta ruokaa hakemaan tai talvella palelee kodissaan, kun on pakko säästää sähköä? Hyi että minua ällöttää tämä minäminä-yhteiskunta. Onneksi nuoremmat sukupolvet ovat jo kasvattaneet vähän moraalia seitsemänkymmentälukulaisiin verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 08:47"]
Mä olen kerran muynyt kirppiksellä tavaraa ja en tiedä myynkö toiste. Oltiin just menossa hakemaan tilitystä, kun huomasin jonossa edellä olevalla yhden vauvan vaatesetin joka meidän pöydässä oli myynnissä. Eka ajattelin että kiva, tuostakin tulee sit rahaa. Aloin ihmetellä kun kassa laskutti siitä niin vähän ja huikkasin vierestä että "noinko siinä hintalapussa luki?". Tämä tyyppi oli vaihtanut hintalappua ja poliisithan siihen paikalle kutsuttiin :3
[/quote]
Mielenkiinnosta, miten ostaja reagoi?
Kerran yhdessä lasten neuletakissa oli kaksi hintalappua! Euron erotuksella oli ja nyppäsin toisen pois ja ostin takin.
Ettekö te petturipöllijät yhtään mieti muita ihmisiä? Esim. köyhää lapsiperhettä kuten me. Myyn kirppiksellä pieneksi jääneet vaatteet ym. ja sitten ostan niillä rahoilla vastaavaa tilalle. Ja käytettynä siis. Ja ei, rahamme eivät mene alkoholiin tai tupakkaan. Ihan vain asumiseen, ruokaan, vanhan auton ylläpitoon. Kaikilla ei ole suuret tulot.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 08:51"]
Onneksi nuoremmat sukupolvet ovat jo kasvattaneet vähän moraalia seitsemänkymmentälukulaisiin verrattuna.
[/quote]
Itse asiassa se on päinvastoin, 90-luvulla syntyneet on pahimpia. Taannoin luin tutkimuksesta jossa oli n. 16-18-vuotiaita haastateltu, 80 % ei palauttaisi omistajalleen löytämäänsä (seteleitä sisältävää) lompakkoa vaikka siinä olisi omistajan tiedot. 70-luvulla syntyneistä palauttaisi lompakon rahoineen suunnilleen sama osuus...!
monella kirpparilla ainakin turussa on menty siihen et jos tuotteessa ei ole tarkkaa tunnistettavaa selitystä tuotteesta sitä ei myydä.
No en ole, törkeätä ja halpamaisa viedä kanssaihmiseltä. Jos on pakko varastaa tai huijata, tee se muille kuin perussepolle.
En tietenkään varasta keneltäkään.
Kerran oli mahdollista, ettei tuotteessa kiinni ollut hintalappu ollut oikea. Se oli huonosti kiinni, vinossa ja väärin päin (tarralappu). Teksti oli vähän sinnepäin, tyyliin "siniset legginssit" kun kyseessä oikeasti oli joustavat siniset farkut.
Ostin, kun en itse ollut lappua vaihtanut, vaan sellainen oli kun löysin pöydästä. Lapun tekstikin periaatteessa sopi. Tuntui silti vähän pahalta, ihan kuin huijaisi. Myyjä myi.
Tuon takia myydessäni kirppiksellä en kirjoita lappuja tyyliin "laukku 2€", "toppi 1€", koskavnoitahan voi vaihdella ihan miten lystää. Sen sijaan kirjoitan lappuun esim. "tummansininen paita Vero Moda, koko XS, 3€". Ikinä ei oo lappuja vaihdeltu :D
Joku oli vaihtanut hintalappuja minun pöydässä. Me&i legginsseistä pyysin 3€ ja oli ilmeisesti liikaa kun oli toisista housuista otettu 1€ lappu niihin :/ Ja pistetty se 3€ hinta niihin toisiin housuihin!
Ärsytti kun muutenkin olin pistänyt tosi pienet hinnat ja silti piti tolleen tehdä.
Samalla koko pöytä oli kuin pyörremyrskyn jäljiltä ja kaikki vaatteet henkareista revitty pois!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:03"]
Onneksi nuoremmat sukupolvet ovat jo kasvattaneet vähän moraalia seitsemänkymmentälukulaisiin verrattuna.
[/quote]
Itse asiassa se on päinvastoin, 90-luvulla syntyneet on pahimpia. Taannoin luin tutkimuksesta jossa oli n. 16-18-vuotiaita haastateltu, 80 % ei palauttaisi omistajalleen löytämäänsä (seteleitä sisältävää) lompakkoa vaikka siinä olisi omistajan tiedot. 70-luvulla syntyneistä palauttaisi lompakon rahoineen suunnilleen sama osuus...!
[/quote]
Toisaalta aikuisen moraalikäsityksen luulisi jo kehittyneet, teinin on vasta kehitysvaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:55"]
En ole. En halua petosta tililleni. Näpistys kyllä onnistuu. T: Myymälävaras
[/quote]
Miten varastat?
[/quote]
Virallinen termi on näpistys, kun en ylitä varkauteen "vaadittavaa" summaa. Enkä osoita järjestelmällisyyttä esim. käyttämällä foliokasseja, magneetteja, pihtejä ja sivuleikkureita. Jos nyt jotain haluan välttämättä kirppikseltä varastaa, niin tavarat kantoon ja pimeään kulmaan(pois kameran ulottuvilta), hintalaput jne. irti ja tavarat vaatteiden sisään tms. Joskus voi myös irrotella laput jne. ja kätkeä tavarat muihin pöytiin tms. ja hakea vaikka, kun alkuperäinen pöydänpitäjä on jo lopettanut pöytänsä pidon. Tässä nyt pari esimerkkiä ihan yleisistä konsteista. Mitään "ammattisalaisuuksia" en ryhdy valottamaan, enkä yllyttämään ketään rötöstelyyn. Ei tuota tule enää juurikaan tehtyä.
[/quote]
Miksi varastat/varastit?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:03"]
[/quote]
[/quote]
Toisaalta aikuisen moraalikäsityksen luulisi jo kehittyneet, teinin on vasta kehitysvaiheessa.
[/quote]
Totta toki mutta on ihan hullua kuvitella että nuoremmilla polvilla olisi (ikään suhteutettuna) jotenkin korkeampi moraali kuin aiemmilla, mikään ei viittaa sellaiseen. Itsekeskeisyys on monella tapaa lisääntynyt, kovat arvot ovat enemmän pinnalla kuin aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 08:51"]
[/quote]
[/quote]
-00 on jo menetettyä porukkaa.
t. -97 tyttö
Joo, petoshan se on. Nämä lappujen vaihtajat eivät ilmeisesti tiedä mihin oikein syyllistyvät.
Kaupassa pöllit rikkaalta ketjulta. Kirpparilla varastat tavalliselta ihmiseltä. Kirpparivarkaat on alinta kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia myydessäni kirppiksellä en kirjoita lappuja tyyliin "laukku 2€", "toppi 1€", koskavnoitahan voi vaihdella ihan miten lystää. Sen sijaan kirjoitan lappuun esim. "tummansininen paita Vero Moda, koko XS, 3€". Ikinä ei oo lappuja vaihdeltu :D
Mä en ikinä edes lue, mitä lapuissa lukee.
Piippaan vaan tavarat sen enempiä miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Löysin kerran hienon hameen mutta siitä puuttu hintalappu kokonaan niin otin sit samasta pöydästä toisesta hameesta lapun ja laitoin siihen :D
Mäkin tein yksien lasten kenkien kohdalla noin kun halusin ne. Myyjä sai kuitenkin muistaaksen 4,5 € eccon sandaaleista. Ne mistä nappasin lapun oli vikingin ja suunnilleen saman kuntoiset. Että en sinällään koe varastaneeni, enkä kyllä varastaisikaan ikinä kirppikseltä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:24"]
Joskus voi myös irrotella laput jne. ja kätkeä tavarat muihin pöytiin tms. ja hakea vaikka, kun alkuperäinen pöydänpitäjä on jo lopettanut pöytänsä pidon.
[/quote]
Nyt en ihan ymmärrä, mitä järkeä tässä on?