Kätilö vastaa kysymyksiin klo 12.15 saakka
Kommentit (24)
kohdun omaavat joutua aina synnyttämään käynnistettynä? KOhtu ei ikäänkuin tajua alkaa töihin.
Ei ole epätavallista,etteivät kuukautiset ole alkaneet. Tuskin olet raskaana, mutta testihän sen varmistaa.
klö
On termi inertia uteri, joka tarkoittaa kohdun heikkoa, huonoa, laiskaa supistelua. Saattaa toistua samalla henkilöllä eri synnytyksissä, mutta ei välttämättä. Toisissa synnytyksissä voi olla, toisissa taas käynnistyy ja synnytys edistyy.
klö
huomaako sen jälkitarkistuksessa lääkäri näin pian jos odottaa.. kohtu ei oo supisutunut paljoakaa navan alapuolelle ja aina ennekin synnytysten jälkeen kuukautiset on heti alkanut.
Taju jotenkin hämärtyi, en itse muista kunnolla, ja siksi haluaisin tietää, mitä ihmettä lääkäri ja kätilöt tekivät, kun vuoto sitten saatiin kuin saatiinkin loppumaan. Pari litraa ainakin lainehti lattialla, lääkäri käski laittaa " isontipan" - mikä se muuten on? Muuta muistikuvaa mulla ei ole, olin kai jotenkin shokissa, mutta sitten tilanne oli yhtäkkiä ohi.
tms. revetä ja aiheuttaa suuren verenvuodon? Miten tälläista voi tapahtua?
Entä millä tavoin ehkäistä/estää?
Riippuu mahdollisen raskauden kestosta jälkitarkastusvaiheessa, huomaako raskauden vai ei. Aina ennekin, siis kerran on alkaneet heti?
klö
ja aina ennenkin alkanut heti, mut nyt ei näy ja rinnat on kipeet ja väsyttää enemmän. kestoa en osaa sanoa mut jälkitarkastus olis tänään
Yleensä kuvaamassasi tilanteessa annetaan enemmän supistavia lääkkeitä sekä suoneen (iso tippa ona vahvempi oksitosiinitippa) että lihakseen ja peräsuoleen, kohtua painetaan ja hierotaan, tiputetaan vuotoa korvaavaa ravintoliuosta ja joskus muös istukan napasuoneen ruiskutetaan supistavaa lääkettä. Usein vuoto rauhoittuu kun istukka irtoaa tai sitten se irrotetaan nukutuksessa käsin ja kaapimalla.
klö
Ei kovin yleistä, mutta joskus niitäkin tapahtuu. Kohdun kaulan repeämää voidaan estää ettei ponnisteta ennenkuin kohdunsuu on varmasti täysin auki.
Kohdun repeämää edeltää yleensä joku kohtuun tehty leikkaus, jolloin arpikudos yleensä pettää.
klö
Pudendaali on ponnistusvaiheen puudutus.
klö
Sittenhän sinulla on mahdollisuus saada lääkärin kannanotto asiaan jo tänään.
klö
itse " poistattaa" alkion kohdusta, esim. jos kakatessa ponnistaa kovasti? Kysymys ei ole provo!
noin pian,kun tuo yksi jolla jo 6 lasta, huhuhuh
Yleensä hoitava lääkäri merkitsee hedelmöityspäivän neuvolakorttiin. Asia olisi kyllä hyvä olla tiedossa, vaikka käytäntö ei kaikkialla sama olisikaan, sillä keinoalkuista raskautta seurataan hieman tarkemmin ainakin aluksi.
klö
Hei
Olen reippaasti ylipainoinen. voinko laihduttaa imetysaikana? Kuinka paljon keskimääräinen viikkopudotus voi olla?
Kuinka niitä seurataan aluksi tarkemmin? Miksi?
Suhtaudun positiivisesti ja varmaankin olisin itsekin hakeutunut. Tosin harkitsimme adoptiota, kun kolmatta lasta ei muutamaan vuoteen alkanut kuulua.
klö
jälkeen oli 3 viikkoa jälkivuotoa, kuukautisia ei ole tullut. olenkohan raskaana? imetystä ei ollut ollenkaa, nuorimmat lapseni syntyneet 08/05 ja 08/06