Silmälasien ettiminen on p*rseestä
Ei vaan jaksa.
En nää enää kunnolla ja pitäs hankkia uuet rillit. Ehkä p*skin homma ikinä. Mun naama on sen mallinen että mulle sopii varmaan vaan joku 1 % maailman laseista. Ihan kaamea homma. Sit että vielä väri ja malli miellyttää/sopii.
Ja se sovitus, peiliin pällistely ja NE MYYJÄT! Inhoan! Tyrkyttävät ihan karmeita laseja ja ylipäätään tulevat siihen "maku tuomariks", mua ei yhtään kiinnosta mitä mieltä joku Pirkko-Anneli on mun silmälaseista.
Ei mulla muuta kiitos ja anteeks... Kai se on vaan lähettävä niitä ettimään... (Silmäleikkaus on tavoitteena mutta ei ihan vielä...)
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt korona-aikana lasien sovittaminen vielä hankalampaa? Jossain vaiheessa kuulemma oli niin, että kehykset piti pyyhkiä aina sovittamisen jälkeen. Sehän tarkoittaa, ettei niitä saa ollenkaan katsella rauhassa vaan joku on aina rätin kanssa vieressä.
On. Ei kehtaa joka ikisiä laseja näpelöijä..🙈
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni 10 vuotta samoilla sangoilla kun uusien valitseminen on niin hankalaa. Sitten kun on joku mielikuva että millaiset ne pitäisi olla niin ei löydy. Nytkin piti tehdä kompromissi, ottaa kahdet "melkein kivat"
Mullakin elämän aikana näön huonontumisen takia ollut monet lasit ja varmaan yhdet ainoat on sellaset mihin olen ollut täysin tyytyväinen. Kaikki muut on olleet melkein kivat.
Piilareita käyttäisin, mutta ei tee silmille hyvää. Esim. töissä ilmastoinnin takia kuivuu silmät niin ei pysty käyttämään...
Nyt pitäisi taas hankkia huonontuneen näön vuoksi uuet lasit mutta ei kiinnosta se rumba... Lisäksi nämä rillit on tosi lähellä hajoamispistettä myöskin että hirvittää millonka ne hajoaa.
Ja vielä tämä muoti, että kaikki lasit on lautasen kokoisia. En ole voinut uusia laseja kolmeen vuoteen, kun ei vaan löydy sopivia malleja. Minulle ei sovi tällaset puoli naamaa peittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkeminen on tärkeintä kuin se miltä ne rillit näyttää. Valkkaan mahdollisimman isot miesten osastolta ja ovat kaikkein parhaimmat.
Ois aika hupaisa lopputulos pieniin kasvoihin.
Lasten osastolta sitten jos niin pieni on.
Sieltä usein olen myös kahtonut, mutta ne usein menee taas liian pieneks...
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä tämä muoti, että kaikki lasit on lautasen kokoisia. En ole voinut uusia laseja kolmeen vuoteen, kun ei vaan löydy sopivia malleja. Minulle ei sovi tällaset puoli naamaa peittävät.
Jep. Pitäisi ottaa huomioon, että ihmiset haluaa erilaisia malleja eikä välttämättä niitä muodin huipulla olevia. Kun mulle ei vaan sovi mikä tahansa.
Just viimeks rillikaupassa sanoin minkä mallisia etsin niin heti oli tyrkyttämässä että "tässä on uus malli, tää on nyt tulossa muotiin" ja tiesin jo heti että ne ei sovi mulle ennen ku ne oli ees mun päässä.
Olen ostanut 3-4 lasit, aina löytynyt n 5-10 min.
Sitten odotus toiset 10 15 min.
Specsavers, sieltä. Voit katsoa itse, älä odota sitä myyjää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useammat halpislasit. Kätevää, kun aina löytyy jotku rillit, vaikka ne parhaat olisi kateissa.
Siinä vaiheessa kun pelkät linssit maksavat kolmesataa ei kovin kiinnosta hankkia useampia laseja.
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi olla kovin hankalaa, jos suhtautuu asioihin niin negatiivisesti kuin ap. Ei minua haittaa se, että myyjä esittelee laseja tai suosittelee erilaisia malleja. Se on hänen työtään. Ja on aika halveksivaa puhetta ap:ltä nimitellä toista ihmistä tuollaisella ”Nimi-Nimi” tyylillä.
Kannattaa varata aikaa sovitteluun ja tarkistaa omaa asennettaan, niin kyllä sieltä aina jotkut kehykset löytyvät. Jos ei löydy, niin sitten kyllä tosiaan kannattaa mennä sinne silmäleikkaukseen. Tosin negatiivinen ihminen löytää siitäkin varmasti jotain hankalaa ja inhottavaa.
Negatiivisuuskin on valinta. Voi elää elämäänsä valittaen asioista, tai sitten suhtautua vähän avoimemmin.
Helppo se on sanoa jos löytyy vaivatta rillit. Ei se ole aina pelkästään asenteesta kiinni.
En ole ap, mutta minulla on myös ollut tosi vaikea löytää silmälaseja. Se on oikeasti työmaa. Sinne kauppaan ei vaan kävellä ostamaan niitä laseja. Olen monet kerrat kiertänyt liikkeitä sekä myyjän opastuksella että ilman. Aina ei vain ole tarjolla oikeanlaisia. On saattanut mennä tosi pitkä aika ennen kuin oikeasti löytyy ne lasit. Se on tosi turhauttavaa..
Jotkut tykkää asiakaspalvelusta, toiset taas tykkää ihan itekseen koitella niitä laseja. Että pitäis osata huomioida asiakas sen mukaan.
Joissain paikoissa se toimii, että saa rauhassa katella kun toisessa taas tyrkytetään vaikka juuri on sanonut haluavansa katsella itse.
Ja ymmärrän myös tuon makutuomaroinnin. Nimim. Itse löysin kerran kivat lasit mitä tapahtuu harvoin ja myyjä kommentoi niistä negatiiviseen sävyyn. Ei jääny hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tunne 😳
Mä olen käyttänyt miinuslaseja nelivuotiaasta asti, nyt olen nelikymppinen. 36 vuotta olen kadottanut silmälasini useampaan kertaan vuodessa. Ja melkein yhtä monta kertaa olen löytänyt ne istumalla ronskisti niiden päälle. No, yhden kerran mies löysi ne pakastimesta ja pari kertaa nenältäni, kun koko huusholli oli pengottu ensin. Enkä milloinkaan löydä edes varalasejani. Syvältä on, juu.
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa etukäteen netistä sopivat mallit ja lähettäkää liikkeeseen kysely, onko niitä saatavilla. Toimin niin ja homma sujui suorastaan loistavasti. Harkitsin myös aiemmin silmäleikkaukseen menoa, mutta luovuin aikeista parin tuttavapiirissä sattuneen tosi hankalan epäonnistumisen takia.
Eivät välttämättä kuitenkaan istu naamalle, vaikka nettisivuilla kuinka hyvältä tahansa näyttäisikin.
Ap, valitettavan tuttu tunne ja tilanne. Mukavaa kuitenkin kuulla, etten ole ainut (vaikkei tätäkään ongelmaa tietysti toivoisi kenellekään).
Vierailija kirjoitti:
Tiiän niin tunteen...
Inhoan omaa naamaa ja sit kaiken sen kokeilemisen jälkeen ku mitkään ei sovi, inhoan vielä enemmän...
Se on juurikin näin 😞.
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa tilannut silmälasit netistä. Kaikki ostoksetnovat onnistuneet hyvin. Ja ihan hyviä silmälasienkehyksiä on halpaan hintaan tarjolla. Mittaan aiemmista laseista tiettyjä mittoja niin näen millaiset kehykset sopii. Resepti lasien vahvuuksista esille ja ei kun tilaamaan. Sitten lasit tulevat voi sankoja muotoilla itse jos on tarvetta. Itse teen siten, että käytän sankaa kuumassa vedessä ja taivutan varovaisesti haluamaani muotoon.
Ok, no sulla ei sitten varmaan ole samaa ongelmaa kuin ap:lla ja meillä muilla. Kyse ei siis ole pelkästään siitä, että joku kehysmalli on liian leveä tai kapea, vaan siitä että mikään malli ei vaan näytä hyvältä ja sillä tavoin sopivalta.
Mmmh. Etenkin kun on niin huono näkö, ettei ole toivoakaan nähdä omaa kuvaansa peilistä, vaan pitää ottaa kännykällä kuvia.
Netistä ei voi oikein tilata kun pitää tutkia että kehykset ovat riittävän järeät, eivätkä liian isot voimakkaille miinus- ja prismalinsseille ja jos ei ole nenätyynyjä, että ne saa varmasti istutettua siihen, että linssi tulee varmasti kohdistettua oikein jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa etukäteen netistä sopivat mallit ja lähettäkää liikkeeseen kysely, onko niitä saatavilla. Toimin niin ja homma sujui suorastaan loistavasti. Harkitsin myös aiemmin silmäleikkaukseen menoa, mutta luovuin aikeista parin tuttavapiirissä sattuneen tosi hankalan epäonnistumisen takia.
Eivät välttämättä kuitenkaan istu naamalle, vaikka nettisivuilla kuinka hyvältä tahansa näyttäisikin.
Mulla tuo meni nappiin Instrun sivuilla, jossa oli tosi kätevästi merkitty kehysten tarkat koot. Niinpä kokosin mieluisista pokista listan, jonka perusteella myyjä toi niitä liikkeessä nähtävilleni. Muuten olisin tuskin uskaltautunut asioimaan, sillä inhoan kuollakseni sitä vaivaannuttavaa tunnetta, kun mitään ei oikeasti löydy.
Suosittelen netistä Favoptic. Otat kuvan itsestäsi ja voit virtuaalisesti sovittaa mieluisiasi laseja kuvaasi. Sitten saat tilata kolmet sovitukseen, vähintäänkin niistä löytyy se yksi mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen netistä Favoptic. Otat kuvan itsestäsi ja voit virtuaalisesti sovittaa mieluisiasi laseja kuvaasi. Sitten saat tilata kolmet sovitukseen, vähintäänkin niistä löytyy se yksi mieluinen.
Voikohan sieltä ostaa pelkät kehykset?
Aika moni niistä Pirkko-Anneleista osaa valita sen mallisia ja muotoisia laseja, että ne istuvat sinulle. Määrität vaan ensi alkuun ehdot, millaisia olet hakemassa ja millaisia ei ainakaan. Hintarajankin voit asettaa. Sitten kannattaa kokeilla jotain ehdotetuistakin, mitkä eivät miltään hyviltä vaikuta. Ne voivat päässä ole hyvät, vähän niinkuin joku vaate voi näyttää hengarilta muodottomalta rätiltä, mutta päälle laitettuna se on täydellinen.
Nyt on ollut paljon kehyksettömiä laseja.
Joskus minäkin olin sitä mieltä, että en tarvitse siihen ketään kyyläämään, mutta oikeasti menee helpommin, kun myyjä poimii niitä sopivia. Viimeksi olin miehen makutuomarina makutuomarina ja helpotti paljon, kun myyjä etsi tarvittavan leveitä malleja, ei tarvinnut turhaan liian kapeita kokeilla.
Oiskin niin yksinkertaista kun on miinusta ja kaikenmaailman hajataittoa yms ni ei auta markettilasit..