Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini ei vastannut kun kysyin

Vierailija
13.02.2015 |

Että miten heidän perheessä jaetaan kulut miehen kanssa. Heillä on 2 lasta ja kaveri ollut kotona 3 vuotta eikä halua nyt palata töihin. Taisi suuttua mun kysymykselle, kun ei ole kuukauteen vastannut.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on.
Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska mulla menee miehen kanssa talous puoliksi. Toki olis kiva, jos munkin mies maksaisi kaiken ja ite olisin kotona lapsien kanssa. Onko nyt sit vittuilua vai kateutta vai muuten vain ajankohtainen kysyttävä asia :).
Ap

Vierailija
2/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:03"]

Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska mulla menee miehen kanssa talous puoliksi. Toki olis kiva, jos munkin mies maksaisi kaiken ja ite olisin kotona lapsien kanssa. Onko nyt sit vittuilua vai kateutta vai muuten vain ajankohtainen kysyttävä asia :). Ap

[/quote]

Kysytkö myös ihmisiltä, paljonko he tienaavat tai paljonko heillä on asuntolainaa? Olisi tärkeää hallita sen verran sosiaalisten tilanteiden lukutaitoa, että ymmärtäisi tällaisten kysymysten olevan yleensä sopimattomia. Kulttuurissamme raha-asiat eivät vain kuulu muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:03"]Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on.
Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska mulla menee miehen kanssa talous puoliksi. Toki olis kiva, jos munkin mies maksaisi kaiken ja ite olisin kotona lapsien kanssa. Onko nyt sit vittuilua vai kateutta vai muuten vain ajankohtainen kysyttävä asia :).
Ap
[/quote]

Ihmisiä on erilaisia yhtä paljon kun on erilaisia parejakin. Toiset loukkaantuu eri kysymyksistä helpommin ja se mikä käytäntö jonkun toisen taloudessa toimii mainiosti, ei välttämättä muualla tulisi kuuloonkaan.

Vierailija
4/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa oman kokemukseni. Olemme uusioperhe ja kummatkin aikuiset käymme töissä. Työtoverini totesi että kai mies kustantaa oman lapsien menot. Vastasin että kyllä ne menot ja tulot on yhteisiä vaikka olemmekin uusioperhe. Mietimme aika tarkkaan mitä hankimme ja varsinkin onko se tarpeellista

Vierailija
5/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tätä pitäisi voida kysyä kaverilta, eihän tässä kysytä mitään rahasummia, vaan miten menot jaetaan. Ja ainahan sitä voi vastata ylimalkaisesti jos ei kiinnosta tarkempia tietoja antaa. 

Vierailija
6/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaisessa tilanteessa kuluja voi jakaa, ellei ystävälläsi ole säästöjä. Työssäkäyvä maksaa kaiken.

Vierailija
7/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sulle muiden asiat

Vierailija
8/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:03"]

Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska mulla menee miehen kanssa talous puoliksi. Toki olis kiva, jos munkin mies maksaisi kaiken ja ite olisin kotona lapsien kanssa. Onko nyt sit vittuilua vai kateutta vai muuten vain ajankohtainen kysyttävä asia :). Ap

[/quote]

Kysytkö myös ihmisiltä, paljonko he tienaavat tai paljonko heillä on asuntolainaa? Olisi tärkeää hallita sen verran sosiaalisten tilanteiden lukutaitoa, että ymmärtäisi tällaisten kysymysten olevan yleensä sopimattomia. Kulttuurissamme raha-asiat eivät vain kuulu muille.
[/quote]
Kyllä nääkin on aika yleisiä keskustelunaiheita. Asuntolainasta en nyt suoraan kysele, vaan että paljonko asunto maksoi.
Ap

Vierailija
9/46 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:03"] Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska mulla menee miehen kanssa talous puoliksi. Toki olis kiva, jos munkin mies maksaisi kaiken ja ite olisin kotona lapsien kanssa. Onko nyt sit vittuilua vai kateutta vai muuten vain ajankohtainen kysyttävä asia :). Ap   [/quote]   Kysytkö myös ihmisiltä, paljonko he tienaavat tai paljonko heillä on asuntolainaa? Olisi tärkeää hallita sen verran sosiaalisten tilanteiden lukutaitoa, että ymmärtäisi tällaisten kysymysten olevan yleensä sopimattomia. Kulttuurissamme raha-asiat eivät vain kuulu muille. [/quote] Kyllä nääkin on aika yleisiä keskustelunaiheita. Asuntolainasta en nyt suoraan kysele, vaan että paljonko asunto maksoi. Ap

[/quote]

Oot kyllä harvinaisen tahditon.

Vierailija
10/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:54"]

[/quote]

[/quote]

Kulttuurissamme palkkatiedot ovat julkisia.

[/quote]

Kulttuurissamme niitä julkisia tulotietoja käyvät verotoimistossa kaivamassa vain paskalehdistö ja kyylät.

Vierailija
11/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:55"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:01"] Niinno, pitänee tarkentaa, että mun ihmiskontaktit on perheenjäsenet ja pari ystävää, jotka oon 20 vuotta tuntenut. Tuntemattomien ihmisten raha-asiat ei edes kiinnosta. On se varmaan kauheeta siis kysyä, paljonko siskoni tienaa tai että mitä hintaluokkaa kaverin perheen asunto on. Kyllä ne toki googlestakin saa ympäripyöreästi selville. Ap [/quote] Ehkä sen takia sinulla on vain pari ystävää, jos olet noin kiinnostunut muiden raha-asioista. [/quote] Mun ystävien määrä on ihan musta itsestäni kiinni. Ap [/quote] Niin on. Et osaa käyttäytyä, joten sinulla ei ole ystäviä. [/quote] Ei vaan minusta kiinni, et näemmä osaa lukea. Mua ei kiinnosta kauheesti nähä ihmisiä. Etenkin naiset tuntuu olevan nii helkutin hankalia ystäviksi. Ap

[/quote]

Etenkin sinä itse!

Vierailija
12/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea täälläkin oppii. Hyvä, että ystäväpiirissäni raha-asioista puhuminen ei ole tabu.

Vierailija
13/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olet utelias ihminen. Sinä et ehkä välitä, mutta uteleminen on huonoa käytöstä. Ystävyys on sitä, että on jollekin jolle kertoa. EI sitä, että sinulla on oikeus tietää. Sinä saat vapaasti valita mitä itse kerrot ystäville ja he taas sen minkä he kertovat sinulle. Kuulusteleminen ei ole ystävyyttä, vaan kuunteleminen. Älä siis pakota ystävääsi kertomaan asioita, joista hän ei halua puhua, vain koska sinä olet utelias. Jos haluat kertoa mielipiteesi itsestäsi ja omista rahoistasi, niin ok. Muuten olet vain itsekäs ja tahditon. kyllä ystäväsi ymmärtää mitä mieltä olet, vaikket häntä itseään käyttäisikään esimerkkinä.

Vierailija
14/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverihan on sosiaalisesti tumpelo, jos ei kykene ilmaisemaan, ettei välitä puhua raha-asioista. Miksi ihmeessä rahojen pitäisi olla intiimi aihe, josta ei saisi puhua kenenkään kanssa?

Vierailija
15/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 13:01"]

Pakko vastata, vaikka en yleensä raha-asioista avaudu. Mies maksaa meillä lähes kaiken, lyhentää asuntolainaa, maksaa sähköt, autot jne. Mä ostan joskus ruokaa ja vaatteita lapsille. Kaiken lisäksi mies maksaa eläketurvan minulle, eli saan joskus parempaa eläkettä mitä monet työssäkäyvät. Mitään en ole toivonut, vaan meidän järjestely on ollut miehen oma päätös. 

[/quote]

Etkö siis itse olisi halunnut tuollaista järjestelyä vaan olla töissä?

Vierailija
16/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:03"] Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on. Ihan uteliaisuudesta kysyin, koska mulla menee miehen kanssa talous puoliksi. Toki olis kiva, jos munkin mies maksaisi kaiken ja ite olisin kotona lapsien kanssa. Onko nyt sit vittuilua vai kateutta vai muuten vain ajankohtainen kysyttävä asia :). Ap   [/quote]   Kysytkö myös ihmisiltä, paljonko he tienaavat tai paljonko heillä on asuntolainaa? Olisi tärkeää hallita sen verran sosiaalisten tilanteiden lukutaitoa, että ymmärtäisi tällaisten kysymysten olevan yleensä sopimattomia. Kulttuurissamme raha-asiat eivät vain kuulu muille. [/quote] Kyllä nääkin on aika yleisiä keskustelunaiheita. Asuntolainasta en nyt suoraan kysele, vaan että paljonko asunto maksoi. Ap

[/quote]

Ettekö te keskustele kavereidenne kanssa? Kyllä minä juttelen myös raha-asioista. Voin kysyä vaikkapa, joutuiko kaverini ottamaan paljon asuntolainaa. Ihan hyvin voisin kysyä, miten kaverini kustantaa elämänsä, jos jättäytyy pois työelämästä, kun on kuitenkin lapsiakin elätettävänä. Ei sen kysymisen tarvitse olla mitään kateuden tai pilkan sekaista vaan ihan normaalia juttelua.

Vierailija
17/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei halua vastata ja se oikeus hänellä on. Miksi katsot oikeudeksesi tietää?

Vierailija
18/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:36"]Yhteiset rahat vaatii luottamusta jota ei valitettavasti kaikilla pareilla ole. Se on tiukka paikka myöntää että haluaa elää toisen elättinä ja loisena!! On varmasti helpompaa loukkaantua ja olla puhumatta kuin myöntää moinen..
[/quote]

Huh. Meillä on mies ihan halunnut ettei lasten tarvi pieninä hoitoon.. Yhteinen tili.

Vierailija
19/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:57"]

Hän ei halua vastata ja se oikeus hänellä on. Miksi katsot oikeudeksesi tietää?

[/quote]

Tietenkin on oikeus olla kertomatta, mutta olisihan keskusteluhaluttomuudesta kohteliasta kertoa. Onko hänellä oikeus vetää hernepussi nenään ja pitää mykkäkoulua jo kuukauden verran, kun toinen kysyy?

Vierailija
20/46 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:03"]Hah, aika negatiivista kommenttia :). Jos joku multa kysyis samaa, en kyllä loukkaantuisi vaan kertoisin miten asiat on.
Ap
[/quote]

No miten sä kuvittelit että kulut jaetaan, jos toinen ei tienaa? Turha kysymys.