Onko normaalia, että vanhemmat "rankaisee" siitä, että on tehnyt jotain kivaa kavereiden kanssa
Meidän kotona oli aina sellainen juttu, että jos oli vaikka ollut kaverilla yötä tms niin seuraavana päivänä joutui aina tekemään jonkun suursiivouksen kotona. Tai jos oli illalla ollut jossain vaikka puoleen yöhön asti, niin seuraavana päivänä piti herätä tavallista aikaisemmin ja ryhtyä siivoomaan.
Kommentit (36)
Nimenomaan simputusta. Olisiko sinun mahdollista jutella vanhempien (vanhempiesi?) kanssa asiasta rauhallisella hetkellä. Mieluummin vain toisen vanhemman kanssa, sen jonka arvelet suhtautuvan asiaan ymmärtäväisemmin. Kerrot, että haluat joskus pitää hauskaa ystävien kanssa, mutta vanhempien ei tarvitse silti olla huolissaan, että lyöt elämän ns. lekkeriksi. Vanhemmat voi toimia osin tiedostamattaan, jos heitä on kohdeltu samalla tavalla, kun ovat olleet nuoria.
PS. Itsekin vanhempana totean, että tulee joskus toimittua väärin tai liian ankarasti siksi, että on huoli siitä, meneekö lapsi "pilalle", jos en ole riittävän "ankara". Tämä siksi, että haluan lapselle hyvän elämän. Kun huomaan toimineeni niin, yritän korjata tilanteen selittämällä lapselle, miksi toimin niin kuin toimin ja joustamalla päätöksestäni sopivasti, jos se on vielä mahdollista. Anteeksi pyytäminen on tietenkin myös aikuisen asia.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan simputusta. Olisiko sinun mahdollista jutella vanhempien (vanhempiesi?) kanssa asiasta rauhallisella hetkellä. Mieluummin vain toisen vanhemman kanssa, sen jonka arvelet suhtautuvan asiaan ymmärtäväisemmin. Kerrot, että haluat joskus pitää hauskaa ystävien kanssa, mutta vanhempien ei tarvitse silti olla huolissaan, että lyöt elämän ns. lekkeriksi. Vanhemmat voi toimia osin tiedostamattaan, jos heitä on kohdeltu samalla tavalla, kun ovat olleet nuoria.
PS. Itsekin vanhempana totean, että tulee joskus toimittua väärin tai liian ankarasti siksi, että on huoli siitä, meneekö lapsi "pilalle", jos en ole riittävän "ankara". Tämä siksi, että haluan lapselle hyvän elämän. Kun huomaan toimineeni niin, yritän korjata tilanteen selittämällä lapselle, miksi toimin niin kuin toimin ja joustamalla päätöksestäni sopivasti, jos se on vielä mahdollista. Anteeksi pyytäminen on tietenkin myös aikuisen asia.
Mä yritin joskus puhua mun vanhemmille. Kysyin miksi pitää herätä niin kauhean aikaisin jos ei ole mihinkään kiire?
Sain vastaukseksi, että "on niin ryhdittömän ja laiskan oloista kun vaan maataan kaikki päivät", "On kamalaa kun nuori ihminen vaan vetelehtii" ja "Ei mekään saatu lapsena nukkua pitkään".
Tätä käytiin myös kaikkeen muuhunkin. Kostivat mulle omat paskan lapsuutensa asiassa kuin asiassa.
- se joka ei saanut nukkua klo 10
Hei , klassikkoa. Näin maalla toimittiin nuoruudessani: juhlan jälkeisenä aamuna aikaisin navettaan paskanluontiin. Oli tehokasta.
Rangaistus on näköjään sitä, että joutuu tekemään oman osansa yhteisön töistä rutiiniaikataulussa.
Meillä koti on yhteinen, kukaan ei voi sanoa, että en osallistu. Jos menee juhlimaan lauantaina ja perheessä on tapana siivota sunnuntaina, niin sitten tekee oman osuutensa jo lauantaina ja hyäksyy sen, että muu perhe metelöi sunnuntaiaamun. Tai voihan sen siivoamisen siirtää myöhemmäksi eli juhlija jää siivoamaan, kun muu perhe menee yhdessä ulkoilemaan ja piknikille
Ihan normaalia. Sillä tavalla kasvatetaan itsenäisiä nuoria, jotka eivät jää mamman helmoihin roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei , klassikkoa. Näin maalla toimittiin nuoruudessani: juhlan jälkeisenä aamuna aikaisin navettaan paskanluontiin. Oli tehokasta.
Onneksi nykyisin voi jättää eläimet hoidotta, jos ei viitsi tehdä töitä. Meillä teini joutui luopumaan koirasta, kun ei viitsinyt ulkoiluttaa sitä joka aamu. Itku ja parku oli kamala, että se on mun koira ja meidän vastaus oli jyrkkä, että jos et hoida, niin sitten se annetaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Rangaistus on näköjään sitä, että joutuu tekemään oman osansa yhteisön töistä rutiiniaikataulussa.
Meillä koti on yhteinen, kukaan ei voi sanoa, että en osallistu. Jos menee juhlimaan lauantaina ja perheessä on tapana siivota sunnuntaina, niin sitten tekee oman osuutensa jo lauantaina ja hyäksyy sen, että muu perhe metelöi sunnuntaiaamun. Tai voihan sen siivoamisen siirtää myöhemmäksi eli juhlija jää siivoamaan, kun muu perhe menee yhdessä ulkoilemaan ja piknikille
"Rutiiniaikatalussa".
Hyi mitä n atseilua. Koti on koti, eikä armeija. Mun vanhemmat kanssa rakasti armeijakuria ja hoki koko ajan että meilläpäs ollaan kun armeijassa. Ja mitä sillä voittivat? Saivat katkerat ja ahdistuneet lapset.
Yllättäen näillä säännöillä ei ollut enää mitään väliä kun muutettiin pois. Sängyt jäi petaamatta ja se jokaviikkoinen raivosiivouspäivä ei ollut enää tarpeellinen. Kehtasivat vielä sanoa, että kuri ja järjestys oli vain kasvatustarkoituksiin, ei niillä tavoilla oikeasti ollut niin väliä. Hiphei.
Voi veeti sun kokemaa vääryyttä, voi voi..
Mieheni äiti simputtaa häntä vielä yli 40-vuotiaana tähän tyyliin! Jos ilta on mennyt pitkäksi, odotettavissa on aina mökötystä ja mykkäkoulua siitä suunnasta. Tuota vähän vaikeuttaa, kun välillä on satoja kilometreja, mutta ajatus on tärkein. Jos muori tietää poikansa olleen ulkona ystävien kanssa, puhelin soi varmasti aamulla kello 8. Eikä poika saa missään nimessä jättää vastaamatta, siitä vasta sota syttyy. Huoh.
Kesti todella kauan, että mieheni ymmärsi minun olevan vain iloinen, jos hänellä on ollut hauska ilta kavereidensa kanssa. Ja että itsekin nautin siitä, jos saan välillä olla ihan vain yksin kun olen saanut lapset nukkumaan. Silti vielä syylliset sijaistoiminnot nostavat päätään välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni äiti simputtaa häntä vielä yli 40-vuotiaana tähän tyyliin! Jos ilta on mennyt pitkäksi, odotettavissa on aina mökötystä ja mykkäkoulua siitä suunnasta. Tuota vähän vaikeuttaa, kun välillä on satoja kilometreja, mutta ajatus on tärkein. Jos muori tietää poikansa olleen ulkona ystävien kanssa, puhelin soi varmasti aamulla kello 8. Eikä poika saa missään nimessä jättää vastaamatta, siitä vasta sota syttyy. Huoh.
Kesti todella kauan, että mieheni ymmärsi minun olevan vain iloinen, jos hänellä on ollut hauska ilta kavereidensa kanssa. Ja että itsekin nautin siitä, jos saan välillä olla ihan vain yksin kun olen saanut lapset nukkumaan. Silti vielä syylliset sijaistoiminnot nostavat päätään välillä.
Mistä miehen äiti tietää etää mies on ollut viihteellä?? :O
Mikä nyt on suomalaisesta nuoresta ylipäänsä kivaa? Heitellä kiviä autojen päälle, spraymaalata talojen seiniä, puukottaa tuntemattomia ihmisiä, tulla yöllä kännissä kotiin? Ei ole olemassa rangaistuksia, jotka toimisivat suomalaisille nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehen äiti tietää etää mies on ollut viihteellä?? :O
Koska tenttaa kaiken, viikon aikataulut ja menot, ja koska ukko ei vieläkään uskalla jättää vastaamatta äitimuorilleen. Joo, ei ole ainoa kummallinen juttu kyseisessä ihmissuhteessa.
Huh. Näin se syntinen ihminen saatetaan herran nuhteeseen. Siltä ainakin kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tää toimii aikuisillakin. Aina kun mulla on pikkujoulut yms firman bileet niin vaimo päättää että juuri sinä lauantaina tehdään suursiivous joka pitää aloittaa toki heti aamusta ja minullekin on varattu monta hommaa alkaen vessojen pesusta.
Tämä. Toimii myös muiden kuin työhön liittyvien omien menojen kanssa ja näitä siis ei vuodessa ole edes yhden käden sormilla laskettavaa määrää.
Aina seuraavana aamuna on suursiivouksen aika. Tai koko perheen patikkaretki jonne lähdetään heti aamupuuron jälkeen. Tai hoplop-päivä..
Ettekä aikuiset miehet osaa ilmoittaa jo ajoissa että tuolloin on firman juhlat JA seuraavana päivänä aion levätä, en lähde mihinkään???
Tuohan menee ihan väärin päin?!? Meillä oli joskus niin, että ensin piti siivota oma huone ja jos se oli siisti niin pääsi leffaan. Mutta ei mitään kohtuuttomia koko talon suursiivouksia tarvinnut lasten tehdä.
Niitä kivoja juttuja voi ilmeisesti käyttää myös keppinä, vaikka fiksumpaa ja motivoivampaa lapsen kehityksen kannalta varmaan olisi käyttää porkkanana.
Mulle äiti huusi siitä kun näki että halasin koulukaveria teininä. Ei oltu nähty moneen viikkoon ja olin saanut kutsun kaverin mökille. Ei olisi saanut "roikkua kaverin kaulassa" kun siskon (4 vuotta nuorempi) kanssa riideltiin liikaa. Ja tietysti se oli minun syyni. Tämä sieltä kevyimmästä päästä :(