Ihmiset eivät ymmärrä vuorotyöläisen elämästä mitään
Teen kolmea vuoroa hoitoalalla. Ihmiset tietävät tämän, mutta siitä huolimatta ehdotetaan tapaamisia aamupäiväksi, ja ihmetellään kun en pääse tai olen aina väsynyt. Sitten naureskellaan että heh heh kun olet tuollainen unikeko, ja ”aikainen lintu madon nappaa”, ”miten sä vieläkin nukut?” heh heh. Tunnen oloni jo muutenkin eristyneeksi sosiaalisesta elämästä työni takia. Mikään normaali elämä ei koske minua. Elän elämää pätkissä ja nukun miten sattuu. Sitä ei voi tavallista rytmiä elävä käsittää sitten millään.
Kommentit (29)
Itse teen kaksivuorotyössä lähinnä pelkkää iltavuoroa ja olen kaikki viikonloput ja juhlapyhät töissä lisien vuoksi.
Kerran seisoin pysäkillä puolen päivän jälkeen, menossa töihin. Kaksi mummelia juttelivat keskenään elämäntapatyöttömistä, jotka vaan lorvivat päivät pitkät kun muut käyvät töissä -- ja samalla loivat minua päin merkitseviä mulkaisuja. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moni ei myöskään tunnu ymmärtävän, että monissa töissä pitää tehdä töitä listan mukaan, ei sen mukaan onko joku pyhäpäivä vai ei,sanovat "ok" ja viiden minuutin päästä ehdottavat jotain itsenäisyyspäivän lounasta, todella ärsyttävää
Tai ilmotetaan jostain kissanristiäisistä kaksi viikkoa aiemmin ja loukkaannutaan verisesti, kun vuorotyöläinen ei töiden takia pääsekään.
Kummilapsen vanhempi ilmoitti, että lapsen synttäreitä vietetään la 4.12., tervetuloa! Kerroin että valitettavasti minulla on töitä tuolloin, niin en tiedä, jotenkin vastauksesta ja sen jälkeisistä kuulumistenvaihdoista jäi sellainen tunne, että kaverini loukkaantui. Tuli vähän kakka kummi -olo, mutta minkäs teet, vuorot on sinne jo sovittu. Tiedän kyllä, että eiköhän siellä synttäreillä sitten muutama ihmettele missä on kummi "Mari", ai töissä, no eikö se nyt olisi vapaaksi voinut ottaa kummilapsensa synttäreitä.
Kun tein aikoinaan kaksivuorotyötä ei asia ollut yhdellekään kaverilleni mitenkään outo, vaikkeivät itse olleet vuorotyössä. Liekö eroa kavereissa?
Ei välttämättä toinen vuorotyötä tekeväkään ymmärrä! Jossain paikassa jossa saa vapaata kun vaan pyytää työskentelevät ajattelevat, että se menee kaikkialla niin. "No ota vapaaksi se lauantai!" No enpä niin vaan ota.
Aika vahva yleistys nyt. Ei voi mitään, jos ympärilläsi on tavallista enemmän ääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että joillain aloilla vuorotyö on pakollista, mutta ihmettelen mikä saa ihmisen lähtemään alalle, jolla on yövuoroja. Tuon epäsäännöllisen työnhän on todettu olevan terveydelle vaarallista.
Korkeampi palkka ja hyvät vapaat . Meillä AAYY- - - - - -AAYY - - - - - -AAYY jne.
Mitä tarkoittaa "hyvät vapaat" ? Et taida tietää, että vuorotyötä tekevillä on suhteessa sama määrä vapaata työstä palautumiseen kuin päivätyötä tekevillä?! Ei vuorotyötä tekevä saa mitään vapaita "palkinnoksi" - nuija🤣
Vierailija kirjoitti:
"Jos soittaisin jollekin virka-aikaa tekevälle tiistaina illalla että nyt klubille hei ja huomenna sairaslomaa niin mua pidettäisiin seonneena"
TEE tuo joskus! Sitten sanot että niinhän sä kans soitat mulle...ehkä sitten tajuavat!
Ehkä teenkin!
Tai sitten taivastelen loputtomiin miten joku viitsii nukkua yli kahteen yöllä. Jos klo 23 menee nukkumaan, 3 h riittää aivan mainiosti. Muuten menee vain aikaa hukkaan, ei kenenkään tarvitse loputtomiin vetää unta palloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että joillain aloilla vuorotyö on pakollista, mutta ihmettelen mikä saa ihmisen lähtemään alalle, jolla on yövuoroja. Tuon epäsäännöllisen työnhän on todettu olevan terveydelle vaarallista.
No kuka sit tekee ne yötyöt, jos kaikki on sitä mieltä, ettei huvita tai on terveydelle vaarallista?
Niin ymmärrän toki, että ne on tehtävä, mutta uravalintaa tehtäessä ihmettelen mikä saa ihmisen valitsemaan sellaisen uran, jossa on kolmivuorotyö? Itselle uni on ainakin niin tärkeä asia, että en lähtisi alalle jossa kolmivuorotöitä.
No ehkä siinä työssä on jotain muuta, joka sopii itselle kuin nyrkki silmään. Teinipoikani on aina ollut melko iltavirkku ja yläkoulussa oli ihan tuskaa mennä edes yhdeksäksi kouluun. Nyt opiskelee kuljetusalaa ja työt alkavat kolmelta aamuyöstä. Ja kyllähän menee, kun motivaatiota riittää, tykkää siitä hommasta tosi paljon.
Niin ymmärrän toki, että ne on tehtävä, mutta uravalintaa tehtäessä ihmettelen mikä saa ihmisen valitsemaan sellaisen uran, jossa on kolmivuorotyö? Itselle uni on ainakin niin tärkeä asia, että en lähtisi alalle jossa kolmivuorotöitä.