Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HEI TE MUUT SIIVOOJAT!!!

Vierailija
13.02.2015 |

Millaista kohtelua te siivoojat olette saaneet työyhteisössänne? Tervehditäänkö teitä ja jäädäänkö teille juttelemaan, vai kävelläänkö teidän ohitsenne silmiin katsomatta, sanaakaan sanomatta?

Työskentelen itse tällä hetkellä väliaikaisesti laitossiivoojana eräällä tehtaalla. Työnkuvaani kuuluu sosiaalitilojen, vessojen, portaiden, käytävien, ruokatupien, laboratorioiden yms. siivoaminen. Ihmisiä näkee päivittäin siis varsin monia.

Monesti siivoojina työskennelleiden kokemuksia (Internetistä) lukeneena ihmettelen, kuinka hyvin minua kohdellaan. Tottakai kaikkia tulee kohdella tasa-arvoisesti, mutta olen monesti kuullut ettei siivoojia välttämättä arvosteta yhtälailla kuin muita työyhteisössä olevia.

Omat kokemukseni ovat oikeastaan pelkästään positiivisia; minua tervehditään, saan useasti kehuja lippiksestäni, jotkut jäävät joskus juttelemaan arkipäiväisiä ja näin perjantaisin jotkut tutuimmat kasvot toivottavat hyviä viikonloppuja. :) Jos työssäni on ollut parannettavaa (eli olen lähinnä unohtanut jotain), se on ilmaistu ns. hienovaraisesti muistilapulla tai tokaistu ystävälliseen sävyyn. En siis koskaan ole saanut ''paskaa niskaani''.

Olenko siis vain harvinaisen onnekas päästessäni työskentelemään näinkin positiivisessa ympäristössä? Onko teillä samankaltaisia kokemuksia, vai päinvastaisia?

Kuinka teitä kanssasisaria/veljiä kohdellaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteesta on riippunut, teen siis sijaisuuksia.

Kahdessa kohteessa on ollut tosi ystävällisiä ja asiallisia ihmisiä, ensimmäisessä ei niinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin välivuotena porrassiivoojana. Mulle kuului 7 kerrostaloa joissa monessa useita rappuja. Vain harva asukas tervehti, vaikka tervehdin itse aina kun joku tuli rapussa vastaan. Nauratti oikein, kun postinjakajaa tervehdittiin ja tälle avattiin ovia mut minä olin kuin ilmaa.

Tuo vuosi opetti kyllä paljon kaikkinensa. Ja teitä siivoojia arvostan suuresti, teette tärkeää työtä!

Vierailija
4/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:40"]

Toimin välivuotena porrassiivoojana. Mulle kuului 7 kerrostaloa joissa monessa useita rappuja. Vain harva asukas tervehti, vaikka tervehdin itse aina kun joku tuli rapussa vastaan. Nauratti oikein, kun postinjakajaa tervehdittiin ja tälle avattiin ovia mut minä olin kuin ilmaa.

Tuo vuosi opetti kyllä paljon kaikkinensa. Ja teitä siivoojia arvostan suuresti, teette tärkeää työtä!

[/quote]

Tää on niin totta. Minua kohdeltiin kesätyössä kuin (pahanhajuista) ilmaa, kunnes eräs ystävällisempi henkilö kysyi, kuinka kauan olen ollut siivooja. Vastasin, että olen tehnyt kesäisin ja muilla lomilla x monta kuukautta opintojen ohella, ja äkkiä kolme muuta kääntyivät kysymään mitä opiskelen. Kun selvisi, että olen yliopistossa ja luen arvostettua alaa, muuttui kohteluni yhtäkkiä.

Huvitti ja suretti yhtä aikaa. Ihmetytti myös. Olen akateemisesta perheestä, ja minut on lapsesta asti opetettu kunnioittamaan siivoojien työtä, koska se on niin tärkeää ja silti huonosti palkattua ja aliarvostettua.

Vierailija
5/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt työskentelen palvelutalossa ja muu henkilökunta huomioi ja suhtautuu yhtenä työyhteisön jäsenenä. Tosi hyvä työyhteisö ja kaikki mahtuvat esimerkiksi samaan kahvipöytään asemasta riippumatta. Hyvä esimerkki oli kun eräs opiskelija ei minua tervehtinyt kuten muita niin oli saanut siitä heti palautetta ettei kuulu yhteisön tapoihin. Aiemmin työskentelin sairaalassa ja sielläkin pääsääntöisesti henkilökunta oli ihan ystävällistä. Poikkeuksena oli hammashoitolan väki joka kohteli kaikkia siivoustyötä tekeviä ala-arvoisesti. 

Vierailija
6/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt varmaan kymmenissä kohteissa ja asiakkailta olen aina saanut asiallista kohtelua, kaikista työkavereista ei voi sanoa samaa. Kaikki asiakkaat eivät tervehdi, mutta ei haittaa koska itsekin tervehdin vain työn puolesta.

Sanoisin että siivoojiksi päätyy aika paljon aggressiivisia ihmisiä jotka eivät missään muuallakaan pärjää. Tuntevat myös alemmuutta työstään ja ovat siksi koko ajan "nyrkit pystyssä" ja etsivät tilaisuutta loukkaantua. Minulla on ollut paljon tällaisia työkavereita. Suututaan aivan järjettömästi pikkujutuista ja saatetaan raivota ja kirota viikkoja, kun asiakas muka katsoi jotenkin väärällä tavalla. Siitä voi johtua sitten tuo että netissäkin on paljon huonosta kohtelusta valittajia.

Vierailija
7/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:47"]

[/quote]

Tää on niin totta. Minua kohdeltiin kesätyössä kuin (pahanhajuista) ilmaa, kunnes eräs ystävällisempi henkilö kysyi, kuinka kauan olen ollut siivooja. Vastasin, että olen tehnyt kesäisin ja muilla lomilla x monta kuukautta opintojen ohella, ja äkkiä kolme muuta kääntyivät kysymään mitä opiskelen. Kun selvisi, että olen yliopistossa ja luen arvostettua alaa, muuttui kohteluni yhtäkkiä.

Huvitti ja suretti yhtä aikaa. Ihmetytti myös. Olen akateemisesta perheestä, ja minut on lapsesta asti opetettu kunnioittamaan siivoojien työtä, koska se on niin tärkeää ja silti huonosti palkattua ja aliarvostettua.

[/quote]

Tässäkin taas tulee esille miten eri tavalla voi suhtautua muihin ihmisiin. Itse olisin vain ajatellut, että työyhteisössä on ujompaa väkeä joita kuitenkin kiinnostaisi tietää jotain uudesta siivoojasta. Ja sitten kun yksi rohkeampi avasi keskustelun, niin muutkin lähtivät innolla mukaan.

Vierailija
8/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tervehdi palvelijoita, eli siivoojia ja asiakaspalvelijoita. He ovat minua alempiarvoisia.

Vierailija
9/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:54"]Itse en tervehdi palvelijoita, eli siivoojia ja asiakaspalvelijoita. He ovat minua alempiarvoisia.
[/quote]

Sillä nyt ei ole mitään muuta vaikutusta kuin se, että teet itsestäsi idiootin :D

Vierailija
10/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:47"]

[/quote]

[/quote]

Tässäkin taas tulee esille miten eri tavalla voi suhtautua muihin ihmisiin. Itse olisin vain ajatellut, että työyhteisössä on ujompaa väkeä joita kuitenkin kiinnostaisi tietää jotain uudesta siivoojasta. Ja sitten kun yksi rohkeampi avasi keskustelun, niin muutkin lähtivät innolla mukaan.

[/quote]

Kuulehan, siivoojat eivät kyseisessä kohteessa saaneet edes pitää taukoa missään sosiaalitiloissa, joissa kuitenkin esimerkiksi vahtimestari joi kahviaan, vaan meidän oli syötävä eväät siivouskomerossa "piilossa". Samaten muut työntekijät tiuskivat ja pyörittelivät silmiään, eivätkä vaivautuneet opettelemaan edes vuosia siellä olleen vakituisen työntekijän nimeä, vaikka muissa tehtävissä olevien sijaistenkin nimet osattiin. Moikkasivat iloisesti kun tulin töihin arkivaatteissa, eivätkä tunnistaneet, kuitenkaan samat naamat eivät vastanneet jos minulla oli jo työvaatteet päällä. Palaute annettiin lähes huutamalla. Ja tämä kaikki muuttui, kun en ollutkaan "vain" siivooja.

En jaksanut kirjoittaa tätä kaikkea, siksi tyydyin kuvailemaan, että minua kohdeltiin kuin pahanhajuista ilmaa. Se ei ilmeisesti ollut tarpeeksi sinulle?

Vastauksestasi näkee, miten joillakuilla on tarve aina etsiä vikaa uhrin omasta käytöksestä, ja selittää, miten näin ei kävisi itselle, kun on niin paljon parempi.

Vierailija
11/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ystävällisesti, mutta samalla kuin vähä-älyiseen idioottiin, ts. jätetään lappuja itsestäänselvistä jutuista jne. Otsikoidaan aina "Hei siivooja"...mulla on nimikin ja olen työskennellyt täällä 8 vuotta ja tiedän suunnilleen kaiken teistä, kun iltaisin siivoan työpöytiänne, joissa on niin palkkalaskelmat kuin lasten valokuvatkin. Toisaalta en välitä juurikaan, teen työni ja lähden kotiin, oma elämäni on muualla.

Vierailija
12/12 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:54"]Itse en tervehdi palvelijoita, eli siivoojia ja asiakaspalvelijoita. He ovat minua alempiarvoisia.
[/quote]
Ei se mitään, ei mekään tervehditä sua. Sun olemus paistaa jo kauas.