Huuliherpes ja uusi suhde; miten olette toimineet?
Eli itselläni tuo maanvaiva oireilee aina silloin tällöin... Te, jotka kyseisen vitsauksen kanssa elätte tai puoliskollanne on niin miten olette toimineet? Onko tämä este koko uuden suhteen muodostamiselle? Uskallatteko pussailla oireettomana ihan normaalisti? Käytättekö suuseksissä aina kondomia ollessanne "antavana" osapuolena?
Itseäni tämä vaiva todella ahdistaa! Hävettää siitä kertoa uudelle tuttavuudelle, mutta siitä huolimatta toki kerron. Voiko suhdetta edes aloittaa tämän vaivan kanssa...?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]Mielenkiintoista että väitetään, ettei huuliherpes tartu muulloin kuin rakkulavaiheessa. Pakko sen on tarttua myös lepovaiheessa. Itsellä todettiin genitaalialueen herpes, jonka aiheuttajana HS1 virus, eli huuliherpeksen kanta. Noh, ei ole ollut kuin yksi kumppani joka on suuseksiä tai seksiä antanut. Joten virus voi olla vain häneltä peräisin. Missään vaiheessa ei ole ollut herpes rakkuloita hänellä suussa tai huulissa, mutta silti jotenkin se mulle tuonne alakertaan on tarttunut. Ensimmäisen rakkulan mies sai huuleen 2kk sen jälkeen kun olin jo toisen kerran kärsinyt genitaalialueen rakkula vaivasta. Joten miehellä ollut koko ajan vain piilevänä kyseinen virus ruumiissaan. Ja itsellä ei tätä ennen ole koskaan ollut herpes rakkuloita, ei ylä eikä alapäässä. Että selittäkää joku mulle, miten tää sitten on tarttunu jos ei viruksen piilevässä vaiheessa? Kiinnostais muakin. Ja tosiaan, vain yksi kumppani ollut joten miettikääs sitten muita vaihtoehtoja. Ja ei suhde herpekseen kaadu. Kysyin mieheltä että sitten varmaan käytetään aina kumia jos hän ei tartuntaa halua. Mies sanoi ettei tarvi käyttää kun ei aikaisemminkaan oltu käytetty (muutakuin suhteen alkuvaiheesaa). Totesi että tartunta joko on jo tai saattaa tulla kuminkin kanssa. Se kun ei täysin suojaa kaikelta kontaktilta. Hän sanoi, ettei rakkaus herpekseen kaadu ja kumin käyttö kun ei ole ollut mieluisaa kummallekaan. Joten jatkettiin normaalisti pillereiden käyttöä. Että ei se herpes maailmaa kaada vaikka välillä voi olla ikävä vaiva.
T. Nuori naknen jolla on hiton paska tuuri
[/quote]
Genitaali ja huuliherpes ovat eri asia!
No ei tasan tartu oireettomana!!! Exän kanssa seurustelin 10vuotta ja suudeltiin ja suuseksiä harrastettiin ahkerasti, eikä exä saanut tartuntaa. Nykyisen kanssa olen ollut pian 8v ja sama tilanne, myöskään lapsemme ei ole tartuntaa saanut vaikka pussailemme ahkerasti. Tiedän monia muitakin pariskuntia (joissa toisella on), vanhempia yms, joilla huuliherpes on ja kehenkään eivät sitä ole tartuttaneet.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]Mielenkiintoista että väitetään, ettei huuliherpes tartu muulloin kuin rakkulavaiheessa. Pakko sen on tarttua myös lepovaiheessa. Itsellä todettiin genitaalialueen herpes, jonka aiheuttajana HS1 virus, eli huuliherpeksen kanta. Noh, ei ole ollut kuin yksi kumppani joka on suuseksiä tai seksiä antanut. Joten virus voi olla vain häneltä peräisin. Missään vaiheessa ei ole ollut herpes rakkuloita hänellä suussa tai huulissa, mutta silti jotenkin se mulle tuonne alakertaan on tarttunut. Ensimmäisen rakkulan mies sai huuleen 2kk sen jälkeen kun olin jo toisen kerran kärsinyt genitaalialueen rakkula vaivasta. Joten miehellä ollut koko ajan vain piilevänä kyseinen virus ruumiissaan. Ja itsellä ei tätä ennen ole koskaan ollut herpes rakkuloita, ei ylä eikä alapäässä. Että selittäkää joku mulle, miten tää sitten on tarttunu jos ei viruksen piilevässä vaiheessa? Kiinnostais muakin. Ja tosiaan, vain yksi kumppani ollut joten miettikääs sitten muita vaihtoehtoja. Ja ei suhde herpekseen kaadu. Kysyin mieheltä että sitten varmaan käytetään aina kumia jos hän ei tartuntaa halua. Mies sanoi ettei tarvi käyttää kun ei aikaisemminkaan oltu käytetty (muutakuin suhteen alkuvaiheesaa). Totesi että tartunta joko on jo tai saattaa tulla kuminkin kanssa. Se kun ei täysin suojaa kaikelta kontaktilta. Hän sanoi, ettei rakkaus herpekseen kaadu ja kumin käyttö kun ei ole ollut mieluisaa kummallekaan. Joten jatkettiin normaalisti pillereiden käyttöä. Että ei se herpes maailmaa kaada vaikka välillä voi olla ikävä vaiva. T. Nuori naknen jolla on hiton paska tuuri [/quote] Genitaali ja huuliherpes ovat eri asia!
[/quote]
No se sama virus voi tarttua alakertaankin ja ne ovat saman tyypin eri versioita. Suurin ero noiden välillä on se, että huuliherpestä pidetään varsin tavallisena ja sukupuolitaudilla taas on stigma.
Musta sun kannattaa ap kysyä ihan suoraan, mitä mieltä toinen on asiasta.
Itselläni on sekä huuliherpes että sukupuoliherpes. Molemmat oireilevat hyvin harvoin. Yleensä tuo sukupuoliherpes ei ole niin järkyttävä sellaisten miesten mielestä, joilla on itsellään huuliherpes. Huuliherpekseen muutekin suhtaudutaan niin, että se ei ole "mitään", jotkut eivät jopa kerro siitä (!). Mutta itse siis joudun avaamaan keskustelun koko aiheesta sillä, että kysyn, mitä mieltä mies on huuliherpeksestä. Jos mies on hyvin tautikammoinen tai hänelle herpes ei ole tuttu, niin sitten suhteen kohtalo selviää aika nopeasti tuolla kysymyksellä.
Mutta sanoisin, että älä murehdi liikoja.:-)
Kiitos vastauksista ja mielelläni kuulen lisääkin!
Harmi Nuori nainen, että kävi noin! Onneksi kuitenkin olette osanneet molemmat suhtautua hienosti asiaan!
Minua tuo vaiva nolottaa kovasti ja rakkulan tullessa huuleen olen lähes hysteerinen, koska pelkään niin sen tartuttamista itselleni johonkin muualle kehoon saati sitten jollekin toiselle. Uusi mieheni on komea "maailmanmies" ja ei varmaan mitään rupihuulta vierellään kauan katso :/