syntymätön lapsi ja huoltajuuskiista
Olen raskaana ja meille tuli ero. Mies on päättänyt hakea oikeuden kautta päähuoltajuutta, koska hän aikoo muuttaa 200km päähän kotipaikkakunnaltaan, missä asuu myös molempien sukulaiset ja minä tietysti. Hän siis haluaa viedä lapsen mukanaan. Millä perusteilla tällainen olisi mahdollista ja pitääkö minun oikeasti valmistautua johonkin vuosisadan sotaan lapsesta? Itse olen yrittänyt joustaa joka suuntaan, mutta mies on periaatteesta kaikesta eri mieltä. Ehdotin, että mies voi vaikka asua ensimmäiset vuodet minun omassa kodissani ja olla lapsen kanssa niin paljon kun haluaa, muttei sekään kelpaa, koska hän ei kuulemma kestä olla kanssani samassa tilassa.
Kommentit (31)
No saisit olla oikeasti mielenterveydellisesti pahasti kujalla tai kunnolla päihteidenkäyttäjä että huoltajuus vietäisiin sinulta kokonaan. Ja koska olette eronneet, sinulle tulee automaattisesti yksinhuoltajuus, toki voit yhteishuoltajuudesta allekirjoittaa lapun.
Olette eronneet, joten ex-miehesi ei automaattisesti ilmesty papereihin lapsenne isäksi. Jos hän ei tunnusta isyyttä, hänellä ei ole mitään sanottavaa lapsen asuinpaikkaan. Jos hän ei ole lähihuoltaja, hänellä ei ole esimerkiksi muuttaessaan mitään oikeutta vaatia lasta mukaansa.
Jos mies todella aikoo viedä vastasyntyneen 200 km päähän äidistään, sinun kannattaa harkita annatko miehen tunnustaa isyyttä ollenkaan. En tiedä mitä hyvää vastasyntyneelle noin itsepäisellä ja vihaisella ihmisellä voi olla. Se nyt on selvää että äidinmaitoa hänestä ei ainakaan irtoa.
Sinuna en olisi kovasti huolissaan, jos asiasi ovat muuten kunnossa eli vietät säännöllistä päihteetöntä elämää. Mikään oikeus ei ero pientä lasta äidistään. Kannattaisi yrittää sopia lasten huoltajuudesta sovussa. Hakekaa apua perheneuvolasta. Käräjille menosta ei hyvää seuraa.
Miksi erositte? Miksi Mies haluaa muuttaa kauas? Työ vai toinen nainen?
Ei isä saa lasta. Ensin on isyydentunnistusrumba, jossa voit vedättää noin kaksi vuotta (jona aikana et anna lasta isälle missään nimessä tapaamisiin, koska isyyttä ei ole tunnustettu => isä ei voi vaatia aikaa lapsen kanssa). Et siis ensin kerro, kuka on isä ja kun isä ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, kiistät isyyden. Sitten se lapsi on jo niin iso, että voit vedota siihen, että isällä ja lapsella ei ole mitään suhdetta, joten haluat, että ainakin aluksi tapaamiset on valvottuja. Harva mies jaksaa nähdä sitä vaivaa, että pari vuotta odottelee "lapsen saamist".
No Huh Huh, Siinäpähän yrittää.. Aika pälli äijä jos edes luulee että saisi vietyä äidiltä vastasyntyneen huoltajuuden.
Älä suostu yhteishuoltajuuteen! Ei siihen tarvitse suostua ennen kuin isyys on varmistunut ja sinä kiestät miehen isyyden.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:13"]Ei isä saa lasta. Ensin on isyydentunnistusrumba, jossa voit vedättää noin kaksi vuotta (jona aikana et anna lasta isälle missään nimessä tapaamisiin, koska isyyttä ei ole tunnustettu => isä ei voi vaatia aikaa lapsen kanssa). Et siis ensin kerro, kuka on isä ja kun isä ottaa yhteyttä lastenvalvojaan, kiistät isyyden. Sitten se lapsi on jo niin iso, että voit vedota siihen, että isällä ja lapsella ei ole mitään suhdetta, joten haluat, että ainakin aluksi tapaamiset on valvottuja. Harva mies jaksaa nähdä sitä vaivaa, että pari vuotta odottelee "lapsen saamist".
[/quote] ihan helvetin sairas nainen joka noin toimii
On siinä kanssa taas mies. Aiheuttaa syntymättömälle lapselleen stressiä, kun kiusaa sua. Et anna sen tunnustaa isyyttä. Sanot, että joku muu on isä.
Ja vaikka isä tunnustaisi isyyden, voit olla luovuttamatta huoltajuutta jolloin isä joutuu hakemaan sitä oikeudesta -> ei varmasti myönnetä, koska voit vedota vanhempien tulehtuneisiin väleihin ja yhteistyökyvyttömyyteen eikä se missään tapauksessa ole lapsen etu, jos vanhemmat eivät saa sovittua asioita ilman oikeutta.
Rankat perusteet täytyy olla jos mies onnistuu, toivottavasti tulee järkiinsä.
No siis ihan normaali ihminen olen. En käytä alkoholia ollenkaan, en polta, enkä huumeisiin ole koskaan koskenut. Mulle yhteishuoltajuus olisi ihan ok ja hieno juttu lapsen kannalta. Ja siis yhteishuoltajuudessa isä haluaa olla lähivanhempi. Tottakai aijon isyyden tunnustaa. Lapselle kuuluu molemmat vanhemmat. Mitä kaikkea pitäisi olla minua vastaan et sais lähivanhemmuuden ja sitä kautta hän voisi lapsen kanssa muuttaa kauemmas?
Periaatteessa olen minäkin sitä mieltä, että isän oikeuksiin kuuluu isyyden tunnustaminen ja yhteishuoltajuus, mutta jos isä haluaa vain tehdä äidille kiusaa ja raahata pientä lasta käräjäoikeuteen, niin tässä tapauksessa saisi epävirallisesti halutessaan tavata lasta ja isyyden tunnustamista ja huoltajuuskäsittelyä voi harkita sitten kun miehellä on lapsenkin paras mielessään. Et taida aloittaja edes tajuta miten paljon kiusaa toinen vanhempi voi tehdä huoltajuuskiistoissa. Älä anna miehelle aseita käsiin ennen kuin osoittaa, että on jotain järkeä päässä.
Ei miehesi saa lähivanhemmuutta. Jos asut paikkakunnalla ja miehesi on se joka muuttaa, niin hänestä tulee etä.
Vaikuttaa kuitenkin mieheltä, jonka kanssa kannattaa olla varuillaan. Ota varman päälle. Ota selville kaikki oikeutesi ettei mies saa vedätettyä.
Lapsellaan oikeus isään. Vauvan olisi hyvä olla äidillä ainakin vauva-ajan, jos äiti on kunnollinen. On vaara, että nainen täysin erottaa lapsen isästään, sekään ei ole oikein. Yhteishuoltajuus olisi reilu ratkaisu. Vauva tarvitsee äitiään, kun äiti imettää, jos vauva ei siis ole pelkällä pulloruokinnalla. Jos on riski, että isä tai äiti veisi lapsen ulkomaille ilman lupaa, kannattaa olla varuillaan.
Up